خرید محصولات برند درموسیس

تاثیر ارگاسم زنان بر سلامت روان به چه صورت است؟

تاثیر ارگاسم زنان بر سلامت روان به چه صورت است؟

ارگاسم و لذت جنسی چه تأثیری در سلامت روان زنان دارد؟ انسان‌ها به‌صورت ذاتی و بیولوژیکی در پی کسب شادی و لذت هستند که در دنیای امروز ما رسیدن به این رضایت و آرامش چندان هم کار آسانی نیست. در میان عواملی مانند امنیت، موقعیت خوب اجتماعی، خانواده گرم و صمیمی، درآمد قابل‌قبول و … که باعث آرامش بیشتر ما در زندگی می‌شوند، روابط و تمایلات جنسی هم نقشی اساسی ایفا می‌کند.

روابط جنسی پرشور باعث ایجاد حسی خوشایند از رضایت و شادی در فرد می‌شود و زمانی که به ارگاسم یا همان اوج لذت جنسی در رابطه ختم شود، مزایای روانی بسیاری برای هم زنان و هم مردان دارد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این مقاله  از سری مقالات بررسی وضعیت سلامت جنسی در ایران، به ارگاسم از زاویه دید دیگری نگاه کنیم و بر پایه یافته‌های علمی درباره فواید ارضا شدن زن صحبت کنیم تا ببینیم چه تأثیری در زندگی شخصی و اجتماعی‌شان دارد.

تاثیر ارگاسم بر زنان چیست؟

تجربه ارگاسم یا همان اوج لذت جنسی مزایای بسیاری در سلامت روان دارد که به دلیل ترشح هورمون‌های نئوروکمیکال در مغز ایجاد می‌شود. دکتر آلیسا دویک متخصص سکسولوژی در یکی از پژوهش‌هایش اعلام کرد که رسیدن به ارگاسم باعث ترشح:

  • دوپیامین (هورمون شادی)
  • اکسیتوکین (هورمون احساسات و ضد استرس)
  • اندورفین (هورمون سلامت و ضد درد)

در مغز می‌شود. با این حساب باید انتظار داشته باشیم که روابط جنسی لذت‌ بخش و رسیدن به ارگاسم در زنان باعث شادی، رضایت از رابطه و احساس آرامش بیشتری در آن‌ها شود.

البته مزایای تجربه اوج لذت جنسی که همراه با ترشح هورمون‌های مختلف در مغز است، تنها به همین احساسات ختم نشده و نقشی اساسی در حفظ سلامت روان افراد دارد که درباره آن‌ها مفصل صحبت خواهیم کرد. اولین تأثیر مستقیم تجربه لذت جنسی در زنان بهبود کیفیت خواب است.

خواب خوبی را تجربه خواهید کرد!

در بسیاری از مطالعات ثابت شده که ارگاسم تأثیر مستقیمی در بهبود کیفیت خواب افراد دارد و زمانی که فرد در رابطه و یا از طریق خودارضایی اوج لذت جنسی را تجربه کند، علاوه بر هورمون‌های شادی، هورمون دیگری به نام واسوپرسین در مغزش ترشح می‌شود که در ترشح هورمون خواب یا همان ملاتونین مؤثر است، در نتیجه فرد می‌تواند خوابی عمیق، آرام و بدون رویا را تجربه کند که نتیجه آن افزایش سلامت فیزیکی و روانی، بهبود کیفیت زندگی و کاهش تنش و استرس است.

کاهش استرس و اضطراب!

گفتیم که با تجربه اوج لذت جنسی هورمونی به نام اکسیتوکین در مغز ترشح می‌شود که تأثیر مستقیمی در کاهش استرس و اضطراب فرد دارد. مطالعات نشان داده که حتی در موقعیت‌های پراضطراب و استرس مغز انسان شروع به ترشح اکسیتوکین می‌کند که در واکنش‌های اضطرابی مؤثر است.

لیبیدو بوستر گرین نیچر

با این توضیح علمی اگر شما در زندگی استرس بسیاری را تجربه می‌کنید، قاعدتاً با رسیدن به اوج لذت جنسی این میزان از استرس در شما کم خواهد شد؛ زیرا با ترشح هورمون اکسیتوکسین در ارگاسم میزان استرس و اضطراب به مرور کمتر می‌شود. همین مسئله هم در افزایش رضایت از رابطه، افزایش اعتمادبه‌نفس، احساس شادی و بهبود کیفیت زندگی مؤثر است.

هرکدام از هورمون‌هایی که در طی تجربه ارگاسم در مغز ترشح شود، تأثیر مثبتی در روان فرد دارد و باعث نشاط او می‌شود. به همین خاطر هم افرادی که به لحاظ جنسی فعال‌تر هستند، شادی بیشتری را در زندگی روزمره و در مقایسه با همسالانشان تجربه می‌کنند

افزایش سلامت جسمی

شاید تا کنون نمی‌دانستید که تجربه ارگاسم می‌تواند در افزایش سلامت و قوای جسمانی هم مؤثر باشد و سلامت فیزیکی را تنها نتیجۀ تمرینات مداوم ورزشی، رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌دانستید، در صورتی که یافته‌های علمی یک عامل مؤثر دیگر در سلامت فیزیکی را نشان می‌دهد.

روابط جنسی باعث تغییراتی از جمله افزایش ضربان قلب در انسان می‌شود که می‌تواند تمرینات سبکی مانند پیاده‌روی را در فرد شبیه‌سازی کنید. از طرف دیگر ارگاسم باعث ترشح یک هورمون دیگر به نام دهیدروپیندروسترون (DHEA) می‌شود که در ترشح آدرنالین مؤثر است. از آن طرف، بدن انسان هم با افزایش سن میزان کمتری دهیدروپیندروسترون ترشح می‌کند که در سلامت جسمانی‌اش تأثیر مستقیم دارد. این در حالی است که تجربه ارگاسم این قاعده را کلی برهم زده و مغز زنان با اوج لذت جنسی دهیدروپیندروسترون بیشتری ترشح می‌کند که می‌تواند جایگزین این کاهش در اثر افزایش سن باشد.

کاندوم پلی اورتان ساگامی

تجربه ارگاسم در رابطه دونفره یا خودارضایی؟

وقتی درباره ارگاسم صحبت کنیم، نمی‌توانیم از کنار این مسئله رد شویم که برخی از افراد دربارۀ تجربه ارگاسم در رابطه دونفره و مقایسه آن با رابطه فردی هم سؤال دارند. در میان مردم باوری عامیانه وجود دارد که رابطه دونفره تجربه بهتری است و باعث ارگاسم باکیفیت‌تری می‌شود. این در حالی است که پژوهش‌های دکتر آلیس دویک نشان داده مزایای مثبت ارگاسم در روان زنان فقط با رسیدن به آن نقطۀ اوج لذت جنسی همراه است و تفاوتی ندارد که رابطه دونفره باشد یا خیر زیرا نقطه کلیدی همان ترشح هورمون‌ها در مغز است و با رسیدن به ارگاسم به‌صورت فیزیکی رخ خواهد داد.

تنها مسئله‌ای که دکتر دویک به آن اشاره داشته تفاوت‌های فیزیکی در افراد مختلف است که می‌تواند در میزان ترشح هورمون‌ها در مغز به‌خصوص ترشح هورمون اکسیتوکسین مؤثر باشد. به زبان ساده هرچقدر بدن شما هورمون بیشتری با تجربه ارگاسم، ترشح کند شما تأثیرات بیشتری را متوجه خواهید شد. در نتیجه تفاوت میان تأثیر ارگاسم در روان زنان ارتباطی با خودارضایی و رابطه دونفره ندارد؛ بلکه به تفاوت فیزیکی افراد و میزان ترشح هورمون‌هایشان وابسته است.

اگر ارگاسم را تجربه نکردیم، چه کنیم؟

متأسفانه، بسیاری از افراد جامعه ما به‌خصوص در مناطق محروم‌تر به دلیل عدم آموزش جنسی صحیح در مراکز آموزشی و تابو بودن مسئله روابط جنسی آشنایی چندانی با فیزیولوژی خودشان ندارند و درباره ارگاسم نیز اطلاعاتشان محدود است که شاید از منابع علمی هم نباشد. به همین خاطر همه ما باید از طریق مطالعه جای خالی این عدم آموزش را پر کنیم و اطلاعات به‌روز علمی درباره فیزیولوژی خودمان داشته باشیم. به همین خاطر می‌خواهیم به سؤال مهمی پاسخ دهیم که بسیاری از دوستان از ما می‌پرسند و آن تجربه نکردن ارگاسم و اوج لذت جنسی است.

ارگاسم و سلامت روان بانوان

برخی از بانوان چندین سال است که رابطه جنسی دارند؛ اما هنوز ارگاسم و اوج لذت جنسی را تجربه نکردند. اولین پیشنهاد ما برای این دسته از بانوان مراجعه به متخصص روابط جنسی و سکسولوژی است. متخصص با شنیدن صحبت‌های شما دربارۀ روابط جنسی‌ و تجربه‌های قبلی، یا مهارت‌های مربوطه را که جایش در روابطتان خالی است را به شما آموزش می‌دهد و یا شروع به دارودرمانی می‌کند تا در نهایت رابطه پرشور و هیجانی را تجربه کنید. در عین حال تکنیک‌هایی مانند:

  • تنفس شکمی و آرام‌کردن ذهن 
  • کنارگذاشتن استرس‌های کاری و شغلی برای چند ساعت 
  • افزایش قوای جنسی و فیزیکی بدن از طریق تمرین و ورزش 
  • تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی

می‌تواند در تجربه یک رابطه جنسی موفق و بدون استرس مؤثر باشد تا از این طریق فرصتی برای تجربه ارگاسم داشته باشید.

ژل لوبريكانت هلو پلی ژل

کلام آخر

تا اینجا درباره چند هورمون مهم صحبت کردیم که با رسیدن به ارگاسم در مغز ترشح می‌شود. این هورمون‌ها در افزایش شادی، کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، افزایش رضایت از زندگی و بهبود اعتمادبه‌نفس مؤثر هستند، در نتیجه تأثیر مستقیمی در سلامت روان بانوان دارند.

علاوه بر مسئله ارگاسم به‌عنوان نکته آخر هم لازم است این را بگویم که استرس و اضطرابی که ما در زندگی مدرن شهری و با وجود مشغله کاری و اقتصادی تجربه می‌کنیم در سلامت روان و جسم ما مؤثر است و می‌تواند روابط جنسی‌مان را تحت‌تأثیر قرار دهد. به همین خاطر اگر احساس می‌‎کنید که دچار استرس مزمن، حملات ناگهانی استرسی یا همان پنیک، پریشانی یا افسردگی شدید، لطفاً حتماً در اولین فرصت با یک روان‌شناس یا مشاور مشورت کنید تا زندگی‌تان کمتر دچار آشفتگی شود.

در نهایت هم اگر برای تجربه ارگاسم در رابطه شخصی‌تان نیاز به کمک داشتید و با کاهش استرس یا تغییر سبک غذایی نتوانستید بازهم ارگاسم را تجربه کنید برای استفاده از دارو یا آموزش برخی مهارت‌های رابطه جنسی حتماً به متخصص مراجعه کنید؛ زیرا در این زندگی هیچ‌چیز مهم‌تر از سلامت و زیباتر از لبخند خودتان نیست.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد