خرید محصولات برند درموسیس

آیا ارگاسم و ارضا شدن در رابطه جنسی متفاوت است؟

آیا ارگاسم و ارضا شدن در رابطه جنسی متفاوت است؟

رضایت از رابطه جنسی و تجربه ارگاسم دو بخش متفاوت از فعالیت جنسی است؛ گرچه بسیاری از مردم این دو کلمه را به‌جای هم استفاده می‌کنند. تجربه ارگاسم در واقع تجربه لذت جنسی است که دقیقاً پیش از اوج رضایت از رابطه آن را تجربه کرده و نتیجه آن تجربه احساسی خوشایند از برقراری رابطه پرشور است، پس ارضا شدن با ارگاسم تفاوت دارد و در یک جمله خلاصه باید بگوییم که با رسیدن به نقطه ارگاسم شخص ارضا در رابطه جنسی را تجربه کرده و بعد از برقراری رابطه احساس خوشی، رضایت و سرزندگی دارد.

بسیاری از تحقیقات علمی ارضا و ارگاسم را دو مقوله متفاوت فیزیولوژیکی روانی می‌دانند که با هم تجربه می‌شوند و همین باعث شده بسیاری از مردم این دو را با هم یکی بدانند. در بررسی وضعیت سلامت جنسی در ایران هم موید همین مطلب است. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوتشان البته از دید علمی صحبت کرده و نشانه هرکدام را بگوییم.

ارضا شدن چیست؟

برخی ارضا را تجربه احساس خوشایند در رابطه جنسی می‌دانند و برخی دیگر اعتقاد دارند که این دو یکی هستند و ارگاسم صرفاً اسم علمی ارضا در رابطه جنسی است؛ اما یافته‌های علمی چیز دیگری را نشان می‌دهند.

قرص لیبیدو بوستر گرین نیچر

ارضا شدن در طول رابطه جنسی برای برخی از افراد چند بار رخ می‌دهد و همراه با انقباض عضلات است، معمولاً هم توصیه می‌شود که اگر از رابطه جنسی‌ احساس رضایت ندارید؛ یعنی ارضا در رابطه را تجربه نکردید، حتماً با یک متخصص مشورت کرده و نسبت به این واکنش فیزیولوژیکی بدن حساس باشید.

در عین حال روش‌های مختلفی است که با کمک آن‌ها بتوانید در یک رابطه جنسی پرشور ارضا را تجربه کنید، از جمله این روش‌ها باید به:

    • برقراری رابطه جنسی کامل و دخول (vaginal sex)
    • برقراری رابطه دهانی (oral sex)

معاشقه در حین رابطه و پیش از شروع آن

باید اشاره کرد که این موضوع برای هر شخص با دیگری فرق دارد؛ یعنی همسر شما ممکن است برای ارضا، رابطه کامل را ترجیح دهد؛ ولی خودتان با رابطه آنال هم رضایت کاملی از رابطه‌ داشته و فرایند ارگاسم و در نهایت ارضا را تجربه کنید، پس باید یادمان باشد که احساس ارضا شدن در حین رابطه از فردی به فرد دیگر حتی بین زن و شوهر هم متفاوت است

ارگاسم چیست؟

خب حالا با این تعریف ببینیم که ارگاسم چیست تا به تفاوت این دو پی ببریم. همان‌طوری که گفتیم برخی این دو مفهوم را یکی می‌دانند و گروهی دیگر معتقد هستند که ارگاسم نقطه شروع لذت جنسی است و بعد از آن فرد ارضا از رابطه را تجربه می‌کند.

قرص منز پرفورمنس ابورنز

بر اساس این تعاریف می‌توان انتظار داشت که شخصی در رابطه‌اش ارگاسم را تجربه کند ولی به دلایل مختلفی ارضا نشود. پژوهشی در سال 2016 نشان داد که در طول رابطه جنسی بیش از 90% مردان و در حدود 50% از زنان ارضا را تجربه می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که برخی زوج‌ها (یعنی ده درصد از مردان و متأسفانه نیمی از زنان) به دلایل مختلف هنوز در رابطه جنسی ارضا را تجربه نکرده و احتمالاً با نشانه‌هایش آشنا نیستند به همین خاطر شناخت نشانه‌های ارضا و ارگاسم در آموزش جنسی لازم است. ارگاسم و لذت جنسی چه تأثیری در سلامت روان زنان دارد؟ پاسخ این سوال نشان می‌دهد شما چه میزان در روابط خود موفق هستید.

نشانه‌های ارضا شدن در رابطه جنسی چیست؟

بر اساس تحقیقات گروه Parenthood وقتی شخصی در رابطه جنسی پرشور و هیجانی باشد و ارضا را تجربه کند، موجی از احساس رضایت و شعف دارد، ضربان قلبش بالا می‌رود و همین مسئله دم و بازدم او در دقیقه را بیشتر می‌کند.

زنان در ارضا ممکن است انقباض عضلات واژن را احساس کنند و نوک سینه‌هایشان سفت و حساس شود که انجمن علمی ISSM این نشانه‌ها را در ارضا طبیعی و نرمال معرفی کرده است.

قرص ایکسوویت فورت هلث اید

با تجربه ارضا و احساس رضایت از رابطه جنسی شخص رضایت و خوشی بالایی را تجربه کرده و احساس خواب‌آلودگی و آرامش دارد، پس اگر چنین نشانه‌هایی را از روابطتان تا امروز تجربه کردید، در برقراری رابطه ارضا شدید.

با این توصیفات هم احتمالاً متوجه شدید که به دلیل عدم آموزش درست مسائل جنسی در سیستم آموزشی کشور و از طریق راه‌های ناامن آموزش بسیاری از این نشانه‌ها به‌عنوان نشانه ارگاسم معرفی شده که مطابق با یافته‌های علمی نیست، پس بیایید نشانه‌های ارگاسم را هم بررسی کنیم.

نشانه‌های ارگاسم چیست؟

در طول رابطه جنسی و تا پیش از ارضا شخص احساس لذت را تجربه می‌کند و به‌مرور این لذتش بیشتر می‌شود. زمانی که تجربه ارگاسم نزدیک باشد، شخص می‌تواند هم‌زمان اوج رابطه یعنی ارضا شدن را تجربه کند و یا احساس لذتش ادامه داشته باشد. این احساس لذت شروع فرایند ارگاسم است که با افزایش یا کاهش سرعت رابطه یا حتی تغییر پوزیشن به تجربه ارگاسم منجر می‌شود، پس با این تعریف باید ارگاسم را زمینه‌ساز ارضا شدن بدانیم. به همین خاطر این امکان وجود دارد که شما بارها و بارها در حین رابطه ارگاسم و ارضا را با هم تجربه کنید.

احساس رضایت و شعف ارضا شدن در رابطه جنسی از ارگاسم بیشتر است؛ ولی تجربه هر دو احساس در رابطه نتیجه عوامل زیر است:

    • مدت‌زمان برقراری رابطه
    • مدت‌زمان ادامه رابطه بعد از تجربه ارضا
    • پوزیشن فرد در حین رابطه
    • نوع برقراری رابطه (رابطه دهانی یا دخول کامل)

وقتی به تفاوت این دو پی می‌بریم بسیاری می‌پرسند که آیا در هر رابطه جنسی باید ارگاسم و ارضا را حتماً تجربه کرد؟

در پاسخ باید گفت که رضایت از رابطه از فردی به فرد دیگر فرق دارد. بیشتر افراد ارضا را با شروع ارگاسم تجربه می‌کنند و بسیاری دیگر بدون دخول کامل این احساس را تجربه می‌کنند که قاعدتاً در رابطه‌ای که با دخول باشد ارضا نمی‌شوند، پس در نهایت تجربه هم‌زمان این دو احساس به خودتان، نوع رابطه، پوزیشن و مدت‌زمان برقراری رابطه بستگی دارد.

ژل لوبريكانت هلو پلی ژل

چرا برخی افراد ارضا از رابطه جنسی را تجربه نمی‌کنند؟

بر اساس آماری که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، افرادی هستند که در روابط جنسی‌شان به ارگاسم نمی‌رسند و قاعدتاً ارضا هم نمی‎شوند. به این اختلال آنُرگاسمیا (Anorgasmia) می‌گویند که نیاز به مراجعه فوری به متخصص دارد.

این مشکل به دلیل اختلالاتی مانند:

  • استرس و اضطراب فراگیر
  • تروما و تجربه سوءاستفاده جنسی در گذشته
  • مشکلات متعدد در برقراری رابطه
  • نگرش منفی نسبت به رابطه جنسی
  • احساس پیشمانی بعد از برقراری رابطه
  • برخی مشکلات جسمی و فیزیولوژیکی
  • دیابت و فشارخون بالا

رخ می‌دهد که نیاز به مداخله دارویی و روان‌پزشکی دارد.

برای تجربه ارضا و ارگاسم در رابطه جنسی چه کنیم؟

در پایان برای اینکه به نتیجه خوبی از مقاله برسیم لازم است که به برخی نکات اصلی و مهم برای تجربه ارگاسم و ارضا اشاره کنیم که برای برقراری رابطه پرشور لازم است. در ضمن یادتان باشد در نهایت اگر همچنان نسبت به برقراری رابطه حساس هستید و رضایت جنسی را تجربه نمی‌کنید، نیاز به دارو یا راهنمایی و مشاوره پزشک متخصص دارید.

روش‌های مشخصی هستند که با کمک آن‌ها شخص می‌تواند از رابطه جنسی لذت بیشتری ببرید که احتمالاً اولین روش یعنی کاهش استرس و احساس آرامش در حین رابطه را بارها شنیده و درباره آن می‌دانید. برای این مورد شروع تمرین‌های آرامی مانند یوگا هم می‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر این دیگر پیشنهادهای ما برای بهبود برقراری رابطه و افزایش رضایت و ارگاسم به شرح زیر است:

    • صحبت با پارتنر جنسی و پیداکردن نوع رابطه و معاشقه‌ای که دوست دارد
    • تجربه پوزیشن‌ها و فعالیت‌های متفاوت جنسی
    • اصلاح سبک زندگی
    • چکاپ سلامت فیزیولوژیکی
    • کمک‌گرفتن از مشاور در صورت بروز مشکلات در حین برقراری رابطه جنسی
    • استفاده از انواع روان‌کننده‌ها و داروهای تقویتی با صلاحدید پزشک

کلام آخر

هرکسی که در رابطه جنسی باشد، یک فانتزی مخصوص به خودش را دارد و برای همین است که میل و اشتیاق برقراری رابطه در افراد مختلف باهم متفاوت است.

برخی ساعت‌ها معاشقه را به شروع رابطه ترجیح می‌دهند و عده‌ای با دخول کامل فرایند ارگاسم را تجربه می‌کنند، به همین خاطر اگر می‌خواهید رابطه پرشورتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشید باید با شریک جنسی خودتان صحبت کنید تا بدانید او از چه چیزی لذت می‌برد و از طرف دیگر باید خودتان را هم کشف کنید تا با پیداکردن پوزیشن موردعلاقه و یا نوع رابطه‌ای که دوست دارید، آن را به شریکتان منتقل کرده و بتوانید ارگاسم و احساس لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

در این بین هم اگر نیاز به راهنمایی داشتید، حتماً با پزشک مشورت کنید؛ زیرا هر اتفاق ناخوشایند یا اذیت در حین رابطه می‌تواند تبدیل به خاطره بد یا ترومایی شود که در روابط بعدی تأثیر منفی داشته باشد. همچنین می توانید با خرید مکمل افزایش قوای جنسی تا حد زیادی به رفع مشکل خود کمک کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد