خرید محصولات برند درموسیس

هر آنچه باید در مورد مراقبت های جنسی در سالمندان بدانید

هر آنچه باید در مورد مراقبت های جنسی در سالمندان بدانید

مراقبت های جنسی در سالمندان

سلامت جنسی و صمیمیت در سالمندان موضوعی است که افراد جامعه ما معمولاً برای بحث در مورد آن دچار چالش هستند. با این حال، واقعیت این است که بیش از 40 درصد از افراد بین 65 تا 80 سال از نظر جنسی فعال هستند. ناتوانی در گفتگوهای باز پیرامون این موضوع منجر به بسیاری از تصورات غلط، اطلاعات ناقص و ... می شود. از اصلی ترین اجزای مراقبت های بهداشتی، سلامت جنسی است، این چیزی است که افراد مسن باید بتوانند بدون شرم و انگ در مورد آن صحبت کنند.

افزایش سن تغییراتی را در زندگی به ارمغان می آورد که می تواند فرصت هایی را برای افراد مسن ایجاد کند تا معنای جنسیت و صمیمیت برای آنها را دوباره تعریف شود. برخی از افراد مسن به گونه ای رفتار می کنند که برای هر دو رابطه جنسی و صمیمیت تلاش می کنند. برخی از سالمندان هم تنها به یکی از این دو موارد رضایت می دهند. برخی دیگر ممکن است از این نوع ارتباطات دوری نمایند. در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی در مورد مراقبت های جنسی در سالمندان به شما بدهیم. سالمندان هم ممکن است به اندازه جوانان خواهان رابطه جنسی و صمیمیت در زندگی خود باشند. چالش‌ها و فرصت‌های رایج مرتبط با سالمندی و رویکردهایی برای در نظر گرفتن حداکثر استفاده از موقعیت‌های فردی در این زمینه‌ها را توضیح خواهیم داد.

مراقبت های جنسی در سالمندان

خرید مکمل های تقویت میل و عملکرد جنسی خانمها

چه تغییراتی در سالمندان در مورد رابطه جنسی ایجاد می شود؟

تمایلات جنسی اغلب تحت تأثیر وضعیت عاطفی و فیزیکی فرد قرار می گیرد. جالب است بدانید که احساس سالمندان از لحاظ جسمی ممکن است بر آنچه که می‌توانند انجام دهند تأثیر بگذارد. این موضوع حتی در مورد احساس عاطفی در آنها هم صدق می کند. گاهی بروز مشکلاتی در جسم آنها می تواند آنها ار از لحاظ بروز احساسات هم سرد نماید. اما تمامی این موارد به مرور و با برطرف کردن اصل مشکل، برطرف خواهد شد.

جالب است بدانید که بسیاری از سالمندان نسبت به زمانی که جوان تر بودند، در زندگی جنسی خود رضایت بیشتری پیدا می‌کنند. آنها ممکن است حواس پرتی کمتری داشته باشند، زمان و حریم خصوصی بیشتری برای یکدیگر داشته باشند. هنچنین نگرانی هم برای آنها در مورد بارداری وجود ندارد. آنها همچنین ممکن است بهتر بتوانند آنچه را که می‌خواهند و نیاز دارند بیان کنند. این موضوع می تواند فرصتی برای صمیمیت و ارتباط بیشتر باشد.

تغییرات فیزیکی مختلفی در دوران پیری ایجاد می شود که گاهی اوقات می تواند توانایی داشتن و لذت بردن از رابطه جنسی را مختل کند. همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن، بدن دچار تغییراتی می شود. وزن، پوست و تون عضلانی و ... همگی در این تغییرات دخیل هستند. برخی از افراد مسن با وجود تغییراتی در بدن خود، باز هم احساس نارضایتی ندارند. آنها ممکن است نگران باشند که شاید دیگر بدن آنها جذابیتی برای شریک زندگیشان نداشته باشد. شرایط سلامتی می‌تواند مشکلات جسمی همراه با استرس و نگرانی ایجاد کند که می‌تواند مانع صمیمیت یا لذت بردن از یک زندگی جنسی کامل شود.

2 تغییر اصلی رابطه جنسی در افراد مسن دو تغییر رایجی که افراد مسن تجربه می کنند، مربوط به اندام های جنسی است. اندام های جنسی نقش اصلی را در یک رابطه جنسی دارند. واژن می تواند کوتاه و باریک شود و دیواره های واژن نازک تر و سفت تر شوند. برای اکثر افراد در این صورت ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا احساس رضایت از رابطه داشته باشند. این تغییرات می تواند انواع خاصی از فعالیت های جنسی مانند دخول واژینال را دردناک کند. با افزایش سن، ناتوانی جنسی (که به آن اختلال نعوظ یا ED نیز گفته می شود) نیز شایع تر می شود. ED از دست دادن توانایی و حفظ نعوظ است. در این شرایط نعوظ ممکن است رضایت بخش نباشد. اگر اختلالات نعوظ هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتد مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر اغلب رخ می دهد، حتما باید با پزشک متخصص صحبت شود.

یائسگی تغییر دیگری است که ممکن است بر روابط جنسی و صمیمیت در افراد مسن تأثیر بگذارد. در دوران یائسگی یک زن، که می‌تواند چند سال طول بکشد و پس از 12 ماه پریود نشدن به پایان برسد، ممکن است علائم مختلفی وجود داشته باشد. این علائم می تواند شامل گرگرفتگی، مشکلاتی در خواب، تغییرات خلقی و ... باشند. در این دوران برای خانم ها میل به رابطه جنسی ممکن است افزایش یا کاهش یابد. زنانی که از هورمون درمانی برای درمان گرگرفتگی یا سایر علائم یائسگی استفاده می کنند، ممکن است میل جنسی و علاقه آنها افزایش یابد.

تغییراتی که در سالمندان در مورد رابطه جنسی ایجاد می شود

چه مواردی باعث مشکلات جنسی در سالمندان می شود؟

همانطور که می دانید افراد مسن بیشتر در عرض بیماری ها و مصرف دارو هستند. برخی از بیماری ها، ناتوانی‌ها، داروها و جراحی ها می توانند بر توانایی افراد مسن در داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از آن تأثیر بگذارند.

الکل

مصرف بیشاز حد الکل می تواند باعث مشکلات نعوظ در مردان و به تاخیر انداختن ارگاسم در زنان شود.

آرتروز و تاثیر آن بر رابطه جنسی

خرید مکمل های افزایش قوای جنسی

آرتروز

 دردهای مفاصل ناشی از بیماری آرتریت می تواند تماس جنسی را ناخوشایند کند. برای تسکین چنین دردهایی ورزش، داروها و احتمالاً جراحی تعویض مفصل به توصیه پزشکان انجام می شود. در این دوران استراحت، حمام آب گرم و تغییر موقعیت یا زمان فعالیت جنسی از جمله بهترین راهکارها هستند.

درد مزمن

درد می تواند باعث اختلال در صمیمیت شود. همچنین می تواند باعث خستگی در افراد به خصوص سالمندان شود. در نتیجه افراد در این صورت علاقه و میل کمتری به رابطه جنسی خواهند داشت. درد مزمن نباید بخشی از افزایش سن باشد و اغلب قابل درمان است. برخی از داروهای ضد درد، تاثیر زیادی برعملکرد جنسی دارند. در صورت داشتن عوارض جانبی از هر دارویی، همیشه با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

زوال عقل

افراد مبتلا به برخی از اشکال زوال عقل ممکن است علاقه بیشتری به رابطه جنسی و نزدیکی فیزیکی نشان دهند. نکته قابل توجه این این که افراد مبتلا به زوال عقل شدید ممکن است همسر یا شریک زندگی خود را نشناسند، اما همچنان میل به رابطه جنسی داشته باشند. آنها حتی ممکن است گاهی این کار را با شخص دیگری تجربه کنند. ایجاد چنین شرایطی می تواند گیج کننده و دشوار باشد. صحبت با پزشک، پرستار یا مددکار اجتماعی در این موضوع مفید است.

زوال عقل و تاثیر آن بر رابطه جنسی

افسردگی

از جمله علائم افسردگی می توان به عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردید، مانند صمیمیت و فعالیت جنسی اشاره کرد. فکر می‌کنید افسرده هستید، در این صورت می توانید با متخصص و درمانگر مشورت کنید.

دیابت

این یکی از بیماری هایی است که می تواند باعث مشکلات در نعوظ شود. در بیشتر موارد، درمان دارویی می تواند کمک کننده باشد. هنگامی که دیابت به خوبی کنترل نشود، می تواند منجر به عفونت های قارچی شود که می تواند باعث خارش و تحریک شود و رابطه جنسی را ناخوشایند یا نامطلوب کند.

کپسول فیمیل بوست نوتراکس

بیماری قلبی

تنگ شدن و سفت شدن رگ ها می تواند باعث تغییر رگ های خونی شود. در این صورت خون آزادانه جریان نخواهد داشت. در نتیجه این موضوع می تواند رسیدن به ارگاسم را دشوار نماید. افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، ممکن است باعث ترس شرک زندگی خود شوند. آنها می ترسند که شاید شریک آنها در رابطه جنسی دچار یک حادثه قلبی عروقی شود. حتی اگر فعالیت جنسی به طور کلی بی خطر است، همیشه توصیه های پزشک خود را به یاد داشته باشید.

بی اختیاری

از دست دادن کنترل مثانه یا نشت ادرار با افزایش سن شایع تر است. در حین رابطه جنسی فشار اضافی بر روی شکم می تواند باعث نشت ادرار شود. در این شرایط بهترین راهکار تخلیه مثانه قبل و بعد از رابطه جنسی است. خبر خوب این است که بی اختیاری ممکن است با درمان های پزشکی، آموزش کنترل مثانه و تغییرات رفتاری و سبک زندگی درمان شود.

داروها

برخی از داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که در رابطه جنسی اختلال ایجاد می کنند، مانند مشکل در انزال، مشکل در برانگیختگی و ارگاسم، کاهش میل جنسی و خشکی واژن از جمله این موارد هستند. داروهایی که می توانند باعث این مشکلات در افراد شوند می توان به برخی از داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای دیگر بیماری های روانی، آرام بخش ها، داروهای بیماری پارکینسون یا سرطان، سرکوب کننده های اشتها، و داروهای ضد زخم و ... اشاره کرد. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در این صورت ممکن است این متخصص داروهای شما را تغییر دهد. در این صورت مشکل شما برطرف خواهد شد و احساس بهتری خواهید داشت.

افسردگی و تاثیر آن بر رابطه جنسی

بیماری پیرونی

این اختلالی است که در آن بافت اسکار زیر پوست آلت تناسلی تشکیل می‌شود و بافت‌های اطراف را می‌کشد و باعث انحنا یا خم شدن آلت، معمولاً در حین نعوظ می‌شود. انحنای آلت تناسلی می تواند نعوظ را دردناک و دشوار کند و ممکن است مقاربت جنسی را دردناک، دشوار یا حتی غیرممکن کند. اگر دچار بیماری پیرونی هستید، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

چاقی

معمولا با افزایش سن، امکان چقی و اضافه وزن بیشتر می شود. اضافه وزن هم خطر افزایش مشکلات نعوظ را بیشتر می کند.

جراحی ها

گاهی حتی جراحی هایی که در بدن انسان انجام می شود، باعث می شود تا مدتی افراد میل جنسی کمتری داشته باشند. تمامی این موارد که باعث کاهش میل جنسی می شوند، حتی جراحی ها با مشاوره و درمان های متوالی درمان خواهند شد.

 رابطه جنسی ایمن در سالمندان

آیا سامندان هم باید نگران رابطه جنسی ایمن باشند؟

 سن افراد را از بیماری های مقاربتی (STDs) محافظت نمی کند. حتی سالمندانی که از نظر رابطه جنسی فعال هستند هم ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سیفلیس، سوزاک، عفونت کلامیدیا، تبخال تناسلی، هپاتیت B، زگیل تناسلی و تریکومونازیس قرار بگیرند.

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، صرف نظر از سنشان، ممکن است در معرض خطر ابتلا به HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود، باشند. حتی طبق گزارشات تعداد افراد مسن مبتلا به HIV در حال افزایش است. اگر شما یا شریک زندگیتان بیش از یک شریک جنسی در زندگی داشته باشید، در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، در معرض خطر ابتلا به HIV/AIDS خواهید بود.

برای محافظت از خود، استفاده ازکاندوم همیشه در حین رابطه جنسی مقعدی یا واژینال توصیه می شود. حتما در حین رابطه جنسی دهانی از سد دندانی یا سایر روش های مانع استفاده کنید. مطالعه در مورد استفاده از کاندوم، سدهای دندانی، و سایر روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی درتمامی افراد و هم چنین سالمندان اهمیت دارد.

راهکارهایی برای ایجاد رابطه جنسی بهتر در سالمندان

چه راهکاری برای ایجاد رابطه جنسی بهتر در سالمندان وجود دارد؟

روش هایی وجود دارد که همه افراد به خصوص سالمندان می توانند برای یک زندگی جنسی فعال و لذت بخش از آنها استفاده کنند. در ادامه شما را با این راهکارهای طلایی آشنا می کنیم.

  •  اگر شریکی دارید، در مورد تغییراتی که تجربه می کنید، با او صحبت کنید و سعی کنید خود یا شریک زندگیتان را برای ایجاد مشکل در رابطه سرزنش نکنید. زمانی را در زندگی خود برای لذت بردن از یکدیگر و درک تغییراتی که ممکن است هر دو با آن روبرو شوید، صرف کنید. این زمان در زندگی شما می تواند فرصتی باشد برای ایجاد رابطه های نزدیک تر و صمیمانه تر و حتی ممکن است رابطه جنسی بهتری را تجربه کنید.
  • راهکار دیگری که بسیار موثر عمل می کند، صحبت با یک درمانگر است. چه به تنهایی و چه با همسرتان این صحبت می تواند سودمند باشد. برخی از درمانگران آموزش های بخصوصی را برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات جنسی دارند. گاهی ممکن است تغییراتی را در نگرش شریک خود نسبت به رابطه جنسی احساس کنید. در این مواقع تصور اینکه او دیگر علاقه ای به رابطه جنسی با شما ندارد، کاملا غلط است. خوشبختانه بسیاری از مواردی که باعث ایجاد مشکلات جنسی در سالمندان می شود، قابل درمان و اصلاح است.
  • اگر مشکل ED باشد، اغلب می توان آن را با داروها یا درمان های دیگر از بین برد. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ممکن است تغییرات سبک زندگی مانند محدود کردن الکل یا افزایش فعالیت بدنی را برای کمک به کاهش ED به عنوان راهکار به شام توصیه کند. متخصصی دیگر نیز ممکن است تستوسترون را برای افرادی که سطوح پایینی از این هورمون را دارند، تجویز کند. اگرچه مصرف تستوسترون ممکن است به اختلال نعوظ کمک کند، اما ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شود و بر نحوه عملکرد سایر داروها تأثیر بگذارد. از هر محصولات گیاهی یا دارویی برای درمان نعوظ استفاده نکنید. این محصولات ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند یا با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند. همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاه با دارویی، با پزشک متخصص مشورت کنید. گاهی حتی ممکن است یک مشکل بهداشتی به وجود بیاید. در این حالت هم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

قرص ایکس اید گلدن لایف

به طور کلی اگر به دنبال یک زندگی سالم هستید که در حین آن از رابطه خود هم لذت ببرید بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید.

    • رژیم غذایی سالم داشته باشید
    • به طور منظم تمرین کنید
    • الکل زیاد مصرف نکنید
    • سیگار نکشید
    • مثبت فکر کنید
    • قدردانی را تمرین کنید
    • مقدار زیادی آب بنوشید
    • به اندازه کافی بخوابید
    • برای عزیزان و سرگرمی های خود وقت بگذارید

چالش و مشکلات سالمندان در مراقبت های جنسی چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات و موانع مراقبت های جنسی مناسب در سالمندان، شک و خجالت آنها در صحبت با پزشکان و مراقبان خود در مورد سوالات و نگرانی هایی است که ممکن است داشته باشند. این موضوع باید در سطح جامعه قابل درک باشد. زیرا برخی از پزشکان در مورد رابطه جنسی با بیماران مسن صحبت نمی کنند درک نیاز به صحبت بدون احساس شرم و خجالت و بدون قضاوت در مورد تمایلات جنسی می تواند برای کیفیت زندگی سالمندان تاثیر فوق العاده زیادی داشته باشد.

رابطه جنسی صرف نظر از سن افراد می تواند لذت بخش و رضایت بخش باشد، اما همچنین برای سالمندان بسیار اهمیت دارد که بدانند برخی از چیزهایی که آنها یا شریک زندگیشان در جوانی از آنها لذت می بردند، در حال حاضر می‌تواند ناخوشایند باشد. برای افراد مسن‌تر بسیار اهمیت دارد که با شریک جنسی خود در مورد شرایطی که دارند و با آن راحت نیستند، صحبت کنند.

خرید کاندوم

سخن پایانی

استفاده از محافظت در رابطه ها برای جلوگیری از بیماری ها و عفونت های مقاربتی بسیار مهم است. عواقب عدم انجام چنین صحبت هایی می تواند بسیار خطرناک باشد. مطالعات نشان می دهد که شیوع بیماری های مقاربتی و STD در بین افراد بالای 65 سال از دهه 90 افزایش یافته است. انجام رابطه جنسی ایمن برای کسانی که چندین شریک جنسی داشته یا دارند بسیار اهمیت دارد. کاندوم و دیگ روش های ایمن زایی در رابطه در جلوگیری از گسترش عفونت ها و بیماری های مقاربتی بسیار موثر هستند.

رابطه و تمایلات جنسی در همه رده های سنی اهمیت دارد. حتی این موضوع برای افراد مسن هم کاملا طبیعی است که بخواهند صمیمیت و رضایت را در رابطه خود تجربه کنند. این وظیفه ما است که آنها را در بحث در رابطه با این موضوعات مهم شرکت دهیم و با آنتها احساس راحتی داشته باشیم و بدون هیچ گونه قضاوتی راهنمایی و مشاوره هایی برا به آنها بدهیم.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد