خرید محصولات برند درموسیس

آیا روابط جنسی در دوران پریود مناسب است یا باعث آسیب می‌شود؟

آیا روابط جنسی در دوران پریود مناسب است یا باعث آسیب می‌شود؟

وقتی درباره رابطه جنسی در دوران پریود و خونریزی ماهانه بانوان صحبت می‌کنیم، معمولاً بیشتر افراد مخالف برقراری رابطه هستند و برخی دیگر آن را آسیب‌زا می‌دانند. همین ابتدای صحبت و پیش از اشاره به اینکه آیا رابطه جنسی در دوران پریود آسیب دارد یا خیر بهتر است که به این مسئله توجه کنیم که خواست شریک جنسی شما (فردی که تجربۀ پریود شدن را دارد در اینجا مدنظر است.) از همه چیز مهم‌تر است.

اما در این مقاله بر اساس مطالب علمی منتشر شده در هلث لاین این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. محدودیت جنسی برای زنان موضوعی است که باید در ایران بسیار روی آن کار کرد و مورد مطالعه قرار بگیرد. در لینک فوق در این باره پیرامون برخی معضلات زنان صحبت‌شده است.

در دوران قاعدگی برهم‌ریختگی ترشح هورمون‌ها، گرفتگی عضلات، درد پا و درد ستون فقرات، اشتهای کاذب، سردردهای میگرنی، افسردگی موقت و حالت‌های مشابه ممکن است برای چند روز کوتاه یا حتی چند ساعت بانوان را تحت‌تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی خواست و تمایل و حتی توان جسمی شریک جنسی شما برای برقراری رابطه به مراتب مهم‌تر از آسیب‌زا بودن یا نبودن رابطه در این دوران  و بحث‌های مربوط به آن است.

در واقع زمانی که همسر شما از لحاظ احساسی یا جسمی تمایلی به برقراری رابطه ندارد، در آغوش کشیدن و درک کردن او هزاران بار مهم‌تر از مقاله‌های علمی درباره رابطه جنسی در دوران قاعدگی است. با درک این موضوع که رابطه جنسی امری دو طرفه است و نیاز به توافق و تمایل هر دو طرف دارد در ادامه می‌خواهیم درباره برخی نکات رابطه جنسی در دوران خونریزی ماهانه صحبت کنیم.

رابطه عاشقانه حالتان را خوب می‌کند

همان‌طوری که می‌دانید رابطه جنسی، تجربه ارگاسم و اوج لذت جنسی باعث ترشح هورمون‌هایی مانند اندورفین می‌شود که نتیجه آن احساس شادی و رضایت است. در دوران قاعدگی هم معمولاً بیشتر بانوان گرفتگی شدید عضلات، درد در ستون فقرات و پا، احساس اندوه گذرا و … را تجربه می‌کنند که ترشح اندورفین می‌تواند به کاهش این علائم کمک کرده و باعث بروز احساسات خوشایندتر بشود.

رابطه عاشقانه حالتان را خوب می‌کند

رابطه جنسی در دوران پریود، طول دوران خونریزی را کم می‌کند، از طرف دیگر اگر در روابط جنسی‌تان از روان‌کننده‌ها استفاده می‌کنید، در دوران قاعدگی نیازی به این مکمل‌ها ندارید؛ زیرا محیط واژن مرطوب است و اگر کسی دچار خشکی واژن باشد، دیگر نیازی به استفاده از روان‌کننده ندارد.

بسیاری از بانوان در دوران پریود از سردردهای میگرنی شکایت دارند و در چند روز قاعدگی انواع مسکن را مثل نقل‌ونبات مصرف می‌کنند. آمار سردردهای میگرنی دوران پریود بالا است و تقریباً شامل نیمی از جمعیت زنان می‌‎شود. به همین خاطر بسیاری از افراد در این دوران تمایلی به برقراری رابطه ندارند؛ زیرا نگران حملات سردردهای میگرنی هستند. پژوهش‌های علمی روی گروهی از بانوانی با علائم میگرن نشان داده که اتفاقاً برخلاف آنچه تصور کردیم، روابط جنسی می‌تواند سردردهای میگرنی را به کل کاهش داده  و تأثیر مثبتی در بهبود سلامت داشته باشد.

هورمون‌ها، تمایلات جنسی دوران قاعدگی را تغییر می‌دهد!

میزان تمایل افراد به برقراری رابطه جنسی (libido) در طول دوران قاعدگی تغییر می‌کند که به دلیل کارکرد هورمون‌های بدن و تغییر در میزان ترشح آن‌ها است. در حالی که بسیاری از بانوان فکر می‌کنند، اوج تمایلشان به برقراری رابطه با پایان قاعدگی و شروع دوران تخمک‌گذاری است، برخی از پژوهش‌ها نشان داده که در دوران پریود هم تمایلات جنسی بالا است؛ اما آن را به دلایل مختلف مانند تابو بودن و شرم‌انگاری سرکوب کردند.

هورمون‌ها، تمایلات جنسی دوران قاعدگی را تغییر می‌دهد!

البته این مسئله باز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است؛ اما یادتان باشد که در دوران پریود اگر تمایلی به برقراری رابطه داشته باشید کاملاً طبیعی است و به جای سرکوب این احساس که سال‌ها به‌خوبی آن را آموختیم، می‌توانید رابطه فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید البته اگر شرایط دوران خون‌ریزی ماهانه برایتان طبیعی باشد. همچنین مصرف مکمل سلامت قاعدگی به بهبود روابط در این دوره کمک میکند. با این مقدمه احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که واقعاً رابطه جنسی در دوران پریود آسیبی دارد یا خیر؟

آیا رابطه جنسی در دوران پریود آسیب‌زا است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر اما این جواب منفی استثنا هم دارد. بزرگ‌ترین نکته منفی روابط جنسی در دوران پریودی بحث خون‌ریزی است که برای برخی از بانوان قابل‌تحمل  و برای برخی دیگر ناخوشایند است. به همین دلیل در ابتدای مقاله اشاره کردیم که علاوه بر شریک جنسی، خودتان هم باید تمایل به برقراری رابطه در این دوران داشته باشید.

آیا رابطه جنسی در دوران پریود آسیب‌زا است؟

خون‌ریزی دوران پریود، برقراری رابطه در این شرایط و استفاده از پد بهداشتی یا تامپون پیش نگاه شخص دیگری برای برخی از افراد ناخوشایند بوده و آن‌ها علاقه‌ای به برقراری رابطه در این شرایط ندارند یا حتی با آن راحت نیستند. این مسئله برای بانوانی که پریودهای دردناک با خونریزی شدید دارند به‌مراتب جدی‌تر است؛ زیرا باعث لک شدن لباس، ملحفه و محیط پیرامونشان می‌شود و حتی ممکن است موجب کاهش اعتماد به نفسشان شده، استرس و اضطرابشان را بیشتر کرده و در نهایت موجب احساسات ناخوشایندی شود. در نتیجه این افراد ترجیح می‌دهند در طول دوران قاعدگی رابطه‌ای نداشته باشند.

بیماری‌های مقاربتی در رابطه جنسی دوران پریود

مسئله دیگری که درباره رابطه جنسی در دوران پریود اهمیت دارد، بحث انتقال آلودگی و عفونت است. می‌دانید که ویروس‌هایی مانند ویروس ایدز HIV یا هپاتیت در خون فعال هستند و از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند، در نتیجه با رابطه جنسی در دوران قاعدگی حتی با وجود استفاده از کاندوم هم میزان ابتلا به این عفونت‌های مقاربتی وجود دارد، در نتیجه افرادی که روابط متعدد دارند، بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در دوران پریود رابطه‌ای نداشته باشند. البته استفاده از کاندوم به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و حاملگی را باید همیشه در روابطتان مدنظر داشته باشید.

در ضمن یادتان باشد که اگر در دوران قاعدگی از تامپون استفاده می‌کنید، حتماً پیش از رابطه آن را خارج کنید؛ زیرا اگر تامپون در طول رابطه جنسی در بدن بماند، نه‌تنها امکان ابتلا به عفونت وجود دارد؛ بلکه برای خارج کردن آن هم باید فوری به پزشک مراجعه کنید.

امکان حاملگی ناخواسته در دوران پریود

مسئله مهم دیگر امکان باردارشدن در رابطه جنسی در دوران پریود است. درست است که امکان بارداری در دوران پریود تقریباً کم است؛ اما اگر واقعاً تمایلی به بچه‌دار شدن یا از آن مهم‌تر شرایط تربیت و فراهم کردن رفاهش را ندارید، بهتر است که در هر روزی  از سیکلتان که هستید حتی دوران قاعدگی، بازهم اصول پیشگیری از بارداری را رعایت کنید.

بیشترین امکان بارداری در زمان آزاد شدن تخمک یعنی چند روز بعد از قاعدگی این ماه تا دو هفته قبل از قاعدگی ماه بعد است. البته سیکل بدن هرکسی حتی با دیگری متفاوت است و این زمان می‌تواند طولانی یا کوتاه‌تر باشد؛ اما با توجه به اینکه اسپرم تا 7 روز در بدن زنده می‌ماند و این هفت روز ممکن است که با آزاد شدن تخمک هم‌زمان شود، در نتیجه تنها راحله مقابله با ریسک بارداری استفاده از وسایل پیشگیری است.

نکات مهم برای رابطه جنسی در دوران پریود

در انتها هم می‌خواهیم برخی نکات مهم رابطه جنسی در دوران پریود را یادآوری کنیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

اول از همه یادتان باشد که نسبت به شریک جنسی‌تان مهربان، راحت و بدون تعارف باشید، یعنی هر احساسی که درباره تمایلات یا برقراری رابطه جنسی در دوران پریود دارید، به او بگویید. اگر نسبت به رابطه در این شرایط معذب هستید، چیزی را پنهان نکنید. پنهان کردن تمایلات شخصی‌تان لطف یا سازگاری در زندگی زناشویی نیست؛ بلکه اشتباهی است که در حق خودتان مرتکب می‌شوید.

سافت ژل منو هالت پلاس ویواتیون

اگر به جای پدهای بهداشتی از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، آن را حتماً خارج کرده و از ملحفه یا حوله تیره روی تخت استفاده کنید که در مقایسه با ملحفه سفید، نمود کمتری از رنگ خون دارد. در ضمن در این دوران بهتر است که از برقراری رابطه  دهانی، رابطه در حمام، زیر دوش یا در وان خودداری کنید.

اگر با پوزیشن‌های همیشگی احساس راحتی نداشتید، حتماً حالت متفاوتی را امتحان کنید که در آن آرامش بیشتری داشته باشید. به‌خصوص اگر در ناحیه ستون فقرات احساس درد یا التهاب دارید از حوله داغ استفاده کرده و در پوزیشنی باشید که به پشت دراز کشیده و بتوانید تکیه دهید.

فعالیت جنسی در زمان قاعدگی و مراقبت‌ها

رابطه جنسی در دوران پریود، مسئله شخصی بین زوجین است که به تمایلات خودشان در بستگی دارد؛ اما متأسفانه این مسئله در کشور ما و برخی از کشورهای خاورمیانه شکل فرهنگی به خودش گرفته و به تابو تبدیل شده، در صورتی که خونریزی ماهانه بخش طبیعی زندگی بانوان است و نباید باعث احساس شرم یا خجالت شود.

در این دوران با توجه به شرایطی که بانوان دارند و البته تغییر در ترشح هورمون‌ها باید برای شروع رابطه به چند فاکتور مهم توجه کرد.

اگر درد چندانی ندارید، کلافه نیستید و می‌توانید رابطه داشته باشید یا حتی این شرایط باعث شرم و از بین رفتن اعتمادبه‌نفستان نمی‌شود، نیازی به سرکوب تمایل جنسی‌ نیست و می‌توانید رابطه خوبی را تجربه کنید. در صورتی هم که تمایلات جنسی‌تان تا حدی فروکش کرده نگران نباشید؛ زیرا بعد از چند روز دوباره به حالت قبل بازگشته و مطمئناً روابط عاشقانه بیشتری را تجربه خواهید کرد که به دلیل درک متقابل از سوی همسر در دوران قاعدگی همراه با احساس آرامش و علاقه قلبی بیشتری هم خواهد بود. همچنین با خرید مکمل سلامت قاعدگی به بدنتان کمک می کند که دردهای کمتری را تجربه کند و امکان برقرار کردن رابطه نیز ساده تر شود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد