خرید محصولات برند درموسیس

اضافه وزن و تمایلات جنسی- آیا اضافه‌وزن و چاقی در تمایلات جنسی تأثیر دارد؟

اضافه وزن و تمایلات جنسی- آیا اضافه‌وزن و چاقی در تمایلات جنسی تأثیر دارد؟

وقتی می‌خواهیم درباره اضافه‌وزن و چاقی صحبت کنیم حتی داده‌های علمی هم تحت‌تأثیر اخبار نادرست و آن دسته از تبلیغات قرار می‌گیرند که در سال‌‌های اخیر تا حدی فرهنگ جامعه و مردم را تغییر داده است. در سال 2018 برای اولین‌بار به‌صورت رسمی و در سطح بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت WHO درباره خطر افزایش اضافه‌وزن و مصرف بیش از حد انواع فست‌فودها هشدار جدی داد و همین مسئله باعث راه‌اندازی انواع جنبش‌ها برای تغییر سبک زندگی، تشویق به سالم غذا خوردن و انجام تمرینات ورزشی مرتب شد.

از طرف دیگر صنعت مد و فشن هم دست به تغییر الگوهای زیبایی زد تا اندام لاغر، قدبلند و کشیده معیار و ملاک زیبایی و البته جذابیت جنسی شود. این اختلاف باعث اعتراض بسیاری از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر شد؛ زیرا اعتقاد داشتند که این تبلیغات اشتباه باعث افزایش فشار روانی به مردم برای رسیدن به استاندارد مورد قبول دنیای مد و زیبایی می‌شود.

این اختلاف‌نظر هم تا جایی پیش رفت که مردم شوی لباس برند معروف ویکتوریا سکرت را تحریم کردند؛ زیرا اعتقاد داشتند تبلیغاتش معنای زیبایی و جذابیت را تغییر داده و باعث فشار بر مردم می‌شود؛ زیرا دیگر درباره زیبایی، جذابیت ظاهری و جنسی خودشان اعتمادبه‌نفس ندارند.

به همین خاطر هم می‌گوییم وقتی قرار باشد درباره اضافه‌وزن صحبت کنیم، متأسفانه گاهی حتی نگاه علمی هم تحت‌تأثیر تبلیغات قرار گرفته و کم‌رنگ می‌شود. در نتیجه امروز با ارقام و آمار واقعی و بر اساس تحقیقات علمی می‌خواهیم درباره نقش چاقی در کیفیت روابط جنسی صحبت کرده و در پایان بدون سوگیری به یک نظر قطعی و البته درست برسیم.

نگاهی به آسیب‌های اضافه‌وزن

اضافه‌وزن شدید علاوه بر ایجاد انواع بیماری‌های جسمی می‌تواند گاهی همه جنبه‌های زندگی فرد از جمله تمایلات جنسی و یا حتی کیفیت رابطه را دچار اختلال کند. بسیاری از مردانی که دچار اضافه‌وزن هستند از روابط جنسی‌شان هم رضایت کامل ندارند. بر اساس پژوهش اِرا شارلیچ از انجمن اورولوژی آمریکا، 53% از مردان 40 تا 70 ساله که دچار اضافه‌وزن هستند، روابط جنسی خوبی را تجربه نکرده و از کیفیت رابطه و زندگی جنسی‌شان اصلاً رضایت ندارند.

اضافه وزن و تمایلات جنسی

از دست دادن تمایل جنسی یا بروز مشکلاتی در حین رابطه برای مردان با افزایش سن، مشکلات فشارخون، سطح پایین تستوسترون، دیابت، اعتیاد به سیگار، سبک زندگی ناسالم و برنامه غذایی نامناسب رخ می‌دهد. بر اساس پژوهش دکتر مارتین بینکس استاد روان‌شناسی و سلامت رفتاری دانشگاه علوم پزشکی دوکه (Duke University Medical Center) افرادی که دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند، زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنند تا 25 بار بیشتر از مردم معمولی از زندگی جنسی‌شان شکایت دارند.

قرص ایکسوویت فورت هلث اید

در حالی که نیمی از مردم جهان با مسئله چاقی شدید روبه‌رو هستند، باید پژوهش‌های بیشتری برای تأثیر چاقی در روابط جنسی انجام شود؛ زیرا اضافه‌وزن یک مسئله ساده فیزیکی نیست و می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را از بین برده و تصویر ذهنی او از خودش یا بدنش را تحت‌تأثیر قرار دهد. در این پژوهش دکتر بینکس متوجه شد که برای مردم سخت است درباره مشکلات جنسی‌شان که ناشی از اضافه‌‌وزن است، صحبت کنند به همین خاطر سراغ پرسش‌نامه و بررسی آماری رفت.

اضافه وزن و تمایلات جنسی

برای رسیدن به پاسخی دقیق دکتر بینکس شروع به مطالعه جامعه آماری از 928 زن و مرد با اضافه‌وزن بالا کرد که بیشتر آن‌ها شاخص توده بدنی BMI بالای 40 داشتند. از این افراد خواسته شد تا درباره کیفیت روابط و زندگی جنسی‌شان به یک سری پرسش پاسخ دهند. در این پرسش‌نامه آن‌ها باید:

    • میزان رضایت از رابطه جنسی و تجربه اوج لذت
    • تمایل به برقراری و شروع رابطه
    • دشواری در برقراری رابطه یا تداوم آن
    • عدم تمایل به برقراری هرگونه رابطه جنسی

متأسفانه، دو سوم این زنان و مردان یعنی حدود 65% مشکلات جنسی جدی و مهمی داشتند که شامل:

میل و اشتیاق برای شروع رابطه، دشواری در ایجاد رابطه رضایت‌بخش و در نهایت عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی می‌شد.

جالب است که وقتی مشابه همین پرسش‌نامه را افرادی با وزن متعادل پر کردند، این آمار به شدت کاهش پیدا کرد و تنها 29% افراد بودند که یا میل به رابطه نداشتند و یا نمی‌توانستند رابطه خوبی را تجربه کنند. در میان افرادی با وزن متعادل 2% هم هیچ تمایلی به برقراری رابطه نداشتند که نیازمند پژوهش‌های مخصوص خودش است.

در ادامه همین پژوهش دکتر بینکس متوجه شد در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، حدود 40% از افراد چاق از رابطه جنسی لذت زیادی نمی‌برند که این مسئله برای زنانی که اضافه‌وزن دارند، از مردانی با همین شرایط بیشتر است.

قرص لیبیدو بوستر گرین نیچر

با این آمار که در سایر پژوهش‌ها هم تکرار شده به‌راحتی متوجه می‌شویم که اضافه‌وزن شدید در کیفیت رابطه جنسی تأثیر منفی دارد؛ یعنی یا تمایل به برقراری رابطه را از بین برده و یا تداوم رابطه را دچار مشکل می‌کند به طوری که روند ارگاسم کند شده و ممکن است که فرد اوج لذت از رابطه جنسی را تجربه نکرده و در نتیجه زندگی جنسی رضایت‌بخشی نداشته باشد. علاوه بر این موارد روحیه و سلامت روان افراد دارای اضافه‌وزن هم به شدت دستخوش تغییراتی می‌شود که در پاراگراف بعدی توضیح دادیم.

کاهش اعتمادبه‌نفس و رضایت شخصی

تأثیر اضافه‌وزن در ابعاد مختلف زندگی فرد و از همه مهم‌تر تحت‌تأثیر تبلیغات صنعت پوشاک، مد و فشن زمانی که پررنگ شود، به مرور باعث نفرت فرد از تصویر خودش و یا از شکل بدنش می‌شود و در بسیاری از موارد نیازمند مداخله سریع روان‌شناس است. متأسفانه، گاهی اوقات مشکل عمیق‌تر از یک اضافه‌وزن ساده است، یعنی فرد اعتمادبه‌نفسش را به قدری از دست می‌دهد که هیچ تمایلی برای دوست داشتن خودش یا نگاه ‌کردن به بدن بدون لباسش ندارد، هیچ جذابیتی در خودش احساس نکرده و به مرور ممکن است که تمایلات جنسی‌اش را به دلیل احساس شرم، خجالت و عدم اعتمادبه‌نفس از دست بدهد.

همان‌طوری که اشاره کردیم این مسئله نیاز به مداخله روان‌شناس دارد و البته باید پژوهش‌های بیشتر و دقیق‌‌تری هم درباره رابطه بین از بین رفتن اعتمادبه‌نفس و اضافه‌وزن شدید انجام شود. چرا اغلب مردان به دنبال بزرگ کردن اندام جنسی خود هستند؟ اگر پیش‌تر یا حتی همین لحظه چنین سوالی برای شما وجود دارد، شاید بتوان برای پاسخ آن به دنبال ریشه‌های اطلاعات غیرواقعی رایج میان عوام گشت. به‌هرروی برای این سوال هم به دنبال جدیدترین مطالعات علمی بوده‌ایم و نتیجه را در لینک مربوط با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

آیا اضافه‌وزن و چاقی در تمایلات جنسی تأثیر دارد؟

با این حساب و بر اساس آنچه تا امروز از پژوهش‌های علمی به دستمان رسیده رضایت از رابطه جنسی در افرادی که از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند، بیشتر است و متأسفانه این مسئله چاقی گاهی روی سلامت روان و رضایت شخصی افراد از خودشان نیز تأثیر منفی گذاشته و در نهایت رابط جنسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. نتایج این پژوهش ثابت می‌کند که افرادی با اضافه‌وزن ممکن است مشکلاتی مانند عدم تمایل به برقراری رابطه یا تجربه نکردن رابطه پرشور را داشته باشند و در نهایت با از دست دادن اعتمادبه‌نفسشان یکی از نیازهای اساسی بشر یعنی لذت جنسی از زندگی روزانه و شخصی‌شان حذف شود. همچنین از نقش ارگاسم بر روان مردان هم غافل نباشید.

کلام آخر

وقتی درباره چاقی و اضافه‌وزن صحبت کنیم، معمولاً بیماری‌های مانند دیابت، بیماری‌های قلبی یا مشکلات فشارخون، چربی خون یا همان کلسترول و … را به یاد می‌آوریم اما مسئله از این فراتر است. مشکلات مربوط به ازدیاد توده چربی در بدن فقط اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی را تحت‌تأثیر قرار نده و روی تمایلات جنسی هم تأثیر دارد.

برای شروع روند کاهش وزن و تجربه روابط جنسی پرشورتر اولین پیشنهاد تغییر سبک زندگی به ویژه برنامه غذایی است که بعد از مدتی کوتاه و با اضافه کردن تمرینات ورزشی به کاهش وزن قابل‌قبولی منجر می‌شود. از طرف دیگر دویدن، پیاده‌روی سریع، رقص و هرگونه تحرکی منجر به ترشح آدرنالین بیشتری می‌شود که هم باعث افزایش هیجان شده و هم در بهبود کیفیت رابطه جنسی مؤثر است.

 

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد