خرید محصولات برند درموسیس

مشکلات جنسی چیست و شامل چه بیماری‌هایی می‌شود؟

مشکلات جنسی چیست و شامل چه بیماری‌هایی می‌شود؟

متأسفانه، در جامعه ایران معمولاً دربارۀ مسائل و مشکلات جنسی صحبت نمی‌شود. جای آموزش جنسی در مدارس و سیستم آموزشی خالی است و آنچه در میان مردم می‌چرخد، معمولاً باورهای عامیانه است که بر اساس تجربه‌های زندگی روزمره شکل گرفته و پایه علمی ندارد. از طرف دیگر، تابو بودن مسائل جنسی باعث شده هنوز بسیاری از مردم به ویژه بانوان با شرم و خجالت دربارۀ کیفیت روابط جنسی و تجربه‌هایشان صحبت کرده و اگر مشکلی هم در روابطشان داشته باشند، نتوانند با اعتمادبه‌نفس کافی به پزشک مراجعه کنند.

متأسفانه، این مسئله در برخی شهرهای سنتی هم بیشتر است، به طوری که از زوجین انتظار دارند که نتیجه روابط جنسی‌شان فرزندآوری باشد و برای لذت جنسی اهمیتی قائل نیستند، به همین خاطر در بین عموم مردم درک درستی از اختلالات جنسی وجود ندارد و بسیاری این اختلالات را عادی تلقی می‌کنند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا درباره مشکلات روابط جنسی با نگاه علمی و متفاوت بر اساس مقاله‌ منتشر شده در plannedparenthood صحبت کنیم و یک دسته‌بندی دقیق از این اختلالات ارائه دهیم؛ اما پیش از آن بیایید تا اختلال جنسی را از دیدگاه علمی هم تعریف کنیم.

مشکلات جنسی چیست؟

مشکل جنسی یک مفهوم گسترده و وسیع است که شامل هرگونه اختلال در حین برقراری رابطه جنسی می‌شود. از عدم تمایل به برقراری رابطه تا عدم رضایت و لذت از رابطه و حتی تجربه درد و اضطراب را می‌توانیم در دسته‌بندی مشکلات و اختلالات جنسی قرار دهیم. همان‌طوری که می‌دانید سلامت روابط جنسی یکی از پایه‌های بهبود کیفیت زندگی، سلامت جسم و روان است که فقدان آن در زندگی متأسفانه یک مشکل شایع است و البته جای درمان هم دارد. به همین خاطر پیش از اینکه وارد بحث معرفی این مشکلات شویم اول می‌خواهیم یک دسته‌بندی کامل از انواع این اختلالات ارائه کنیم.

مشکلات و اختلالات جنسی که زوج‌ها با آن درگیر هستند شامل:

    • اختلال در تجربه ارگاسم
    • عدم اشتیاق و تمایل به برقراری جنسی
    • اختلال در نعوظ و انواع زود انزالی
    • درد و خشکی شدید واژن در حین رابطه
    • بروز استرس یا حملات پنیک و عدم آمادگی برای شروع رابطه

دلایل بروز اختلالات جنسی چیست؟

بسیاری از زوج‌ها احتمالاً با یکی از مشکلات و موارد بالا روبه‌رو هستند و تا امروز هنوز به پزشک متخصص مراجعه نکردند، به همین خاطر هم شاید نسبت به دلایل بروز این اختلالات آگاه نباشند. معمولاً استرس و اضطراب فراگیر اولین عامل بروز انواع اختلالات است تا حدی که در بسیاری از مواقع مانع برقراری ارتباطات جنسی شده و در تمایلات یا حتی قدرت جنسی افراد تأثیر منفی می‌گذارد.

قرص لیبیدو بوستر گرین نیچر

علاوه بر استرس، ترس از برقراری رابطه، سوءمصرف انواع مواد مخدر و اعتیاد شدید به الکل، برهم خوردن سطح هورمون‌ها، انواع مشکلات روحی مانند افسردگی یا تروما از رابطه جنسی به دلیل مشکلات قبلی، مشکلات بین زوجین، مصرف برخی داروها، حاملگی یا سقط جنین برای برخی بانوان، انواع بیماری‌ها مانند سرطان یا مشکلات قلبی و دیابت در شدت رابطه و حتی میل و اشتیاق افراد به برقراری رابطه تأثیر منفی داشته و می‌تواند زندگی جنسی مردم را تحت شعاع قرار دهد.

آیا مشکلات جنسی درمان هم می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی جنسی درمان‌پذیر بودن این اختلالات است. در پاسخ به این سؤال باید بگویم که بله اختلالات جنسی درمان‌پذیر است؛ اما سرعت درمان به دلایل بروز آن اختلال بستگی دارد.

آیا مشکلات جنسی درمان هم می‌شود؟

مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره با سکس تراپیست، در صورت نیاز شروع دارودرمانی و مصرف مکمل افزایش قوای جنسی، مراجعه به مشاور و استفاده از تکنیک‌های متفاوت در رابطه جنسی یا حتی استفاده از انواع اسباب‌بازی‌های جنسی، پیشنهاد مسافرت برای کاهش اضطراب و استرس و … همگی از عواملی هستند که می‌توانند در کاهش اختلالات جنسی مؤثر باشند؛ اما پیش از شروع درمان بهتر است که با جزئیات بیشتر درباره مشکلات جنسی بدانیم.

کدام اختلال‌ها مشکل جنسی هستند؟

اختلالات و مشکلات جنسی در 3 طبقه اصلی دسته‌بندی می‌شوند که دسته اول شامل انواع اختلالاتی می‌شود که از عدم تمایل و اشتیاق افراد به برقراری رابطه جنسی شروع می‌شود.

در واقع هرگونه عدم اشتیاق به برقراری و شروع رابطه را می‌توانیم در دسته‌بندی اول قرار دهیم که دلایل مختلفی هم دارد. معمولاً شایع‌ترین دلیل عدم تمایل به برقراری رابطه برهم ریختن سطح هورمون‌ها در زنان و مردان است. در واقع این اختلال بین زنان و مردان مشترک است. در بین آقایان با برهم خوردن تعادل در ترشح تستوسترون ممکن است که تمایلات جنسی تا حد زیادی فروکش کند و در بانوان با افزایش ترشح پروژسترون و تنها چند روز مانده به شروع دوران قاعدگی تمایلات جنسی به شدت تغییر می‌کند. حالا در نظر بگیرید که هرگونه اختلال در ترشح این هورمون‌ها در زندگی روزمره چقدر تأثیرات منفی در اشتیاق جنسی افراد دارد. به همین خاطر هم توصیه می‌شود که برای جلوگیری از پیشرفت این مشکل هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کرده، حتماً آزمایش هورمون داده و در نهایت دارو را شروع کنید. متأسفانه این تداخل ترشح هورمونی در میزان باروری هم مؤثر است و ممکن است شانس زوج را برای پدر و مادر شدن تحت‌تأثیر قرار دهد به همین خاطر هم نیاز به رسیدگی دارد.

قرص منز پرفورمنس ابورنز

علاوه بر مسئله هورمون، افسرده بودن زوجین، استرس مضاعف و اضطراب فراگیر در هرکدام از آن‌ها می‌تواند در شدت تمایلات جنسی‌شان مؤثر باشد و گاهی تا جایی پیش برود که میل و اشتیاق آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد، به همین خاطر هم در صورتی که احساس اضطراب دارید یا در شروع رابطه دچار حملات پنیک می‌شوید، بهتر است که حتماً یا یک روان‌شناس متخصص مشورت کنید.

دسته دوم اختلالات جنسی شامل هرگونه عدم توانایی فیزیولوژیکی و بدنی برای شروع رابطه می‌شود. این مسئله در بانوان با خشکی شدید واژن همراه است و در واقع برخلاف سایر بانوان که با معاشقه، بدنشان به لحاظ فیزیکی آماده شروع رابطه می‌شود این افراد خشکی شدید در ناحیه تناسلی دارند، در نتیجه عملاً شروع رابطه یا امکان‌پذیر نیست یا همراه با سوزش و درد ناخوشایندی است که برای حفظ سلامت فرد نباید رابطه ادامه داشته باشد.

در چنین مواردی اگر معاشقه هم پاسخگو نبود، باید خشکی و عدم تمایل فیزیکی بدن برای برقراری رابطه جنسی را یک مشکل جدی دانست که معمولاً به بیشتر افراد استفاده از انواع روان‌کننده‌ها بر پایه آب را پیشنهاد می‌دهند؛ اما در صورتی که چنین پیشنهادی هم کارساز نبود، مراجعه به متخصص زنان ضروری است.

کدام اختلال‌ها مشکل جنسی هستند؟

در آقایان هم این مشکلات فیزیکی وجود دارد که شامل انواع اختلال در نعوظ و زود انزالی می‌شود. برای این اختلالات معمولاً انواع مکمل‌های تقویت‌کننده جنسی و اسپری‌ها پیشنهاد می‌شود که در افزایش مدت رابطه و کیفیت رابطه مؤثر است؛ اما این مسئله هم در صورتی که تداوم داشته یا با کمک مکمل و اسپری برطرف نشود، نیازمند مداخله پزشکی و دارویی است.

دسته سوم اختلالات جنسی انواع مشکلات مربوط به شروع فرایند ارگاسم و تجربه اوج لذت جنسی است. زمانی که فرایند ارگاسم شروع شود، یعنی رابطه جنسی در حال رسیدن به اوج لذت است. در واقع فرد در یک‌ رابطه می‌تواند چند بار ارگاسم را تجربه کرده تا بالاخره به نقطه اوج لذت جنسی برسد. اختلال در ارگاسم هم یکی دیگر از مشکلات جنسی است که با آموزش برخی تکنیک‌ها قابل‌درمان است؛ اما در صورت پیشرفت اختلال با برخی داروها و یا مکمل‌های روان‌کننده هم درمان می‌شود.

کلام آخر

بروز انواع اختلالات جنسی در ابتدا معمولاً روی کیفیت رابطه تأثیر می‌گذارد؛ یعنی باعث انواع بی‌میلی یا عدم تمایل به ادامه رابطه می‌شود؛ اما اگر درمان نشده و به همین شکل ادامه داشته باشد، به مرور در کیفیت رابطه روزمره هم تأثیر داشته و باعث بروز اختلافات هم می‌شود.

از طرف دیگر ادامه این اختلالات فقط در رضایت فرد از زندگی جنسی‌اش تأثیر منفی ندارد و می‌تواند در میزان باروری و حتی قدرت باروری او هم تأثیر منفی داشته باشد. مثلاً برهم خوردن تعادل در تولید هورمون‌ها در میان آقایان روی کیفیت اسپرم و در میان بانوان روی تعداد تخمک‌های آزادشده از تخمدان تأثیر داشته و در نهایت قدرت باروری افراد را مختل می‌کند.

در نتیجه این بحث در صورت بروز انواع اختلالات جنسی اصلاٌ نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید و حتماً با شریک و پارتنر جنسی‌تان بدون شرم و خجالت در این مورد گفتگو کنید. در صورتی که هرگونه درد یا عدم توانایی را احساس کردید این مسئله را با او در میان بگذارید و روش‌ها یا پوزیشن‌های دیگری را امتحان کنید و در نهایت برای بهبود کیفیت رابطه به متخصص و سکس تراپیست مراجعه کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد