خرید محصولات برند درموسیس

تاثیر روابط جنسی در دوران بارداری

تاثیر روابط جنسی در دوران بارداری

معمولاً وقتی درباره روابط جنسی در دوران بارداری صحبت می‌کنیم، هر کس نظر متفاوتی دارد. برخی فعالیت جنسی را بخش مهمی در زندگی هر فرد می‌دانند که تأثیر مستقیمی در سلامت روح و روان و کیفیت زندگی دارد و در نتیجه در دوران بارداری هم می‌تواند ادامه داشته باشد، اما گروه دیگر ادامه زندگی جنسی در دوران بارداری را متفاوت از قبل آن می‌دانند.

این دسته یا دلایل پزشکی خودشان را دارند یا به‌خاطر باورهای مذهبی روابط جنسی به‌خصوص در ماه‌های آخر را مناسب نمی‌دانند. از باورهای مذهبی که بگذریم از دیدگاه علمی تقریباً درست است که بعضی از بانوان دیگر تمایل زیادی به برقراری رابطه ندارند و این بی‌تمایلی نتیجۀ تغییر در ترشح هورمون‌ها است که زنان باردار تجربه می‌کنند. به همین خاطر هم از آقایان انتظار داریم که شریک جنسی‌شان را درک کرده و مورد روابط جنسی با او همراه باشند؛ زیرا ترشح هورمون‌ها در دوران بارداری تأثیر مستقیمی در کیفیت روابط جنسی و اشتیاق افراد دارد. علاوه بر این، رابطه جنسی زمانی به اوج لذت خودش می‌رسد که زوجین هر دو به آن مشتاق باشند، پس در دوران بارداری باید همراهی بیشتر با بانوان داشته باشیم و در صورت نیاز سراغ مشورت با پزشک رفته و یا مصرف مکمل‌ های تقویت میل جنسی خانم ها را شروع کنیم.

در این مقاله هم می‌خواهیم با جزئیات بیشتری بر اساس مقاله ای در سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) به این موضوع بپردازیم و به سؤالات مهمی پاسخ دهیم که معمولاً برای زوج‌های جوان پیش می‌آید.

روابط جنسی در دوران بارداری درست است یا خیر؟

تداوم رابطه جنسی در طول دوران بارداری هیچ مانعی ندارد، مگر اینکه پزشک شما به دلایل مختلفی نسبت به برقراری رابطه هشدار بدهد. مثلاً در ماه‌های آخر بارداری نسبت به پاره شدن کیسه آب هشدار دهد و یا رابطه با دخول کامل را توصیه نکند.

بر اساس یافته‌های علمی، رابطه شما با همسرتان نه آسیبی به خودتان می‌زند و نه برای فرزندتان خطرناک است با این وجود طبیعی است که بعضی از بانوان نسبت به برقراری رابطه در دوران بارداری به‌خصوص در ماه نهم حساس باشند و یا حتی علاقه و تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشند.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم تغییر در ترشح هورمون‌ها در دوران بارداری روی تمایل جنسی تأثیر زیادی دارد. در صورتی که میل جنسی فرد به واسطه بارداری تا حدی فروکش کرده باشد، درک و احترام به خواسته بانوان به تمایلات جنسی اولویت دارد تا در آرامش و بدون احساس اضطراب و اجبار روزهای بارداری را بگذرانند. از طرف دیگر برخی بانوان که فرزند اولشان را باردار هستند دربارۀ رابطه جنسی در دوران حاملگی اضطراب دارند و نگران آسیب به فرزندشان هستند. این مادران حساس شاید این مسئله که رابطه آسیبی برای فرزندشان ندارد را به‌راحتی قبول نکنند و در این صورت نیاز به همراهی و مشاوره با پزشک متخصص دارند.

با توجه به آنچه در زمینه برقراری رابطه جنسی یا عدم تمایل مطرح شد، مهم‌ترین چیز این است که دربارۀ خواسته‌تان با فرد مقابل صحبت کرده و خواسته‌تان را مطرح کنید. شنیده شدن، احساس آرامش، در آغوش گرفتن و مراقبت از فرزندی که در راه است گاهی به اندازه یک رابطه پرشور به والدین احساس رضایت از زندگی و آرامش داده که مطمئناً در رابطه‌ای که با اجبار و نارضایتی باشد آن را پیدا نخواهید کرد.

تاثیر بارداری در ارگاسم 

شاید شنیده باشید که بعضی معتقد هستند بارداری مانع از تجربه اوج لذت جنسی و شروع فرایند ارگاسم می‌شود که این مطلب تا حدی درست است؛ زیرا تجربه ارگاسم وابسته به هورمون‌های بدن است. اگر حاملگی شما یک بارداری نرمال و بدون خطر باشد، ارگاسم و رابطه پرشور را هم تجربه می‌کنید و هم اینکه این لذت سلامت شما و فرزندتان را تهدید نخواهد کرد.

قرص لیبیدو بوستر گرین نیچر

علائم ارگاسم در دوران بارداری هم دقیقاً همان چیزی است که پیش از آن تجربه کردید با این تفاوت که به دلیل تغییری که در بدن و هورمون‌هایش ایجاد شده ممکن است دیرتر یا حتی زودتر به اوج لذت جنسی برسید. البته این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که ارگاسم در دوران بارداری ممکن است منجر به گرفتگی در عضلات و احساسات ناخوشایندی شود که کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. برای برطرف کردن این مشکل هم می‌توانید از تکنیک‌های یوگا و ریلکسیشن استفاده کرده و دراز بکشید. در ضمن یادتان باشد که حتماً در پوزیشنی باشید که با آن احساس راحتی دارید و حالت‌های فانتزی و خاص را در این دوران امتحان نکنید.

پوزیشن‌ های مناسب دوران بارداری

سومین مسئله مهمی که دربارۀ رابطه جنسی در دوران حاملگی مطرح می‌شود، پوزیشن‌های مختلفی است که در آن هیچ آسیبی به مادر و جنین وارد نشود. از طرف دیگر با توجه به سنگین بودن سینه‌های بانوان که در ماه‌های پایانی آماده شیر دادن است، بهتر است که برای برقراری رابطه جنسی پوزیشنی داشته باشید که هم مناسب باشد و هم شریک جنسی‌تان با آن احساس راحتی کند.

پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری

به همین خاطر هم معمولاً پیشنهاد می‌شود که در بارداری به‌خصوص روزهای پایانی پوزیشن‌هایی را استفاده کنید که مادر در حالت نشسته باشد و آسیب یا فشار زیادی به ستون فقراتش وارد نشود. بهترین حالت برای او دراز کشیدن به پهلو است و استفاده از بالشت یا کوسن و پشتی برای راحتی نیز پیشنهاد می‌شود.

در چه شرایطی در دوران بارداری رابطه جنسی نداشته باشیم؟

تا اینجا گفتیم که رابطه جنسی در دوران بارداری نه‌تنها مانعی ندارد؛ بلکه در یک حاملگی نرمال دلیلی هم برای ممانعت از آن وجود ندارد؛ اما یک سؤال مهم‌تر! در چه شرایطی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری دوری کرد و به زبان ساده چه چیزی را باید هشدار دانست؟

اگر به دکتر مراجعه کرده باشید احتمالاً در این مورد هشدارهای لازم را به شما داده باشد. مثلاً می‌دانید که اگر دچار خون‌ریزی جدی شدید باید از رابطه جنسی خودداری کنید؛ زیرا احتمال ادامه خون‌ریزی را بیشتر کرده و اگر دچار کمبود پلاکت باشید، با مشکل جدی کم‌خونی هم مواجه خواهید شد. علاوه بر این مورد که احتمالاً همه با آن آشنا بودید، در برخی موارد دیگر هم باید از ادامه رابطه جنسی خودداری کرد که اولین مورد ترکیدگی کیسه آب است. در صورت بروز چنین مشکلی باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا خطرات جدی برای فرزندتان دارد.

کپسول پریناتال مولتی ویتامین یوروویتال

در صورتی که عمل دخول در رابطه جنسی با مشکل مواجه شد و عملاً امکان‌پذیر نبود به دلیل امکان بروز سقط جنین باید از رابطه جنسی خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که دوقلو باردار هستید و در روزهای پایانی بارداری به سر می‌برید بهتر است که از برقراری رابطه جنسی واژینال با دخول کامل خودداری کرده و به معاشقه و هم‌آغوشی یا سایر روش‌های برقراری رابطه بسنده کنید.

در صورتی هم که پارتنر شما شریک جنسی متعدد دارد برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و سایر بیماری‌ها حتماً از وسایل محافظتی مانند کاندوم استفاده کنید تا آلودگی به فرزندتان منتقل نشود. انتقال عفونت به مادر سلامت فرزندش را تهدید کرده و بارداری سالم را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

کلام آخر

به طور کلی تا اینجا متوجه شدیم که رابطه جنسی در دوران بارداری مانعی ندارد و هیچ تأثیری هم روی کودک نمی‌گذارد. تا زمانی که مادر احساس درد یا ناراحتی هم نداشته باشد می‌تواند به رابطه‌اش ادامه دهد منتها در این مورد بهتر است که حتماً با متخصص هم مشورت کند زیرا شاید نیاز به دانستن یا آموزش برخی تکنیک‌ها باشد. اگر نگران امکان سقط جنین در نتیجه رابطه جنسی هستید، خوب است بدانید هیچ یافته علمی وجود ندارد که نشان دهد رابطه جنسی والدین باعث سقط جنین شده، زیرا بیشتر سقط‌ها به دلایل دیگری رخ می‌دهد. فقط شما به‌عنوان والدین باید نسبت به شرایطی که در پاراگراف قبلی گفتیم حساس باشید و در صورت بروز آن از ادامه رابطه خودداری کنید.

در مورد استفاده از وسایل پیشگیری مانند کاندوم هم خوب است بدانید که کاندوم فقط یک وسیله برای پیشگیری از بارداری نیست؛ بلکه مانع از انتقال بیماری و عفونت‌ به مادر و فرزندش می‌شود. انتقال عفونت به مادر از رابطه اورال یا دخول واژینال کامل می‌تواند سلامت جنین و مادر را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده و روی دوران حاملگی نیز تأثیر منفی داشته باشد.

در نتیجه اگر شخصی روابط جنسی متعدد یا خطرناک دارد بهتر است که حتماً از کاندوم استفاده کند. به‌عنوان نکته آخر هم مجدد یادآوری می‌کنیم که تغییر الگوی ترشح هورمون در بدن روی تمایلات جنسی تأثیر جدی دارد که احترام به این تمایلات از هزاران حرف و عمل، اعتماد و آرامش بیشتری به مادر می‌دهد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد