خرید محصولات برند درموسیس

چگونه دهانی خوشبو و دندان‌هایی مرواریدی داشته باشیم؟!

چگونه دهانی خوشبو و دندان‌هایی مرواریدی داشته باشیم؟!

مهمترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان

داشتن دهانی خوشبو به مراقبت از دندان‌ها و داشتن دندان‌هایی سالم برمی‌گردد. حتی اگر به دندان‌پزشک مراجعه کنید و به شما بگوید که دندان‌هایتان سالم است بازهم باید از آن‌ها به‌درستی مواظبت کنید تا خراب نشوند. مهم‌ترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان همین است که حواستان به دندان‌هایتان باشد.

علت بوجود آمدن بوی بد دهان بی‌محلی به مسواک است؛ بنابراین آسان‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که دندان‌هایتان را مسواک بزنید. بهداشت دهان و دندان همچنین برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است.

مراقبت از دندان‌ها بهتر و راحت‌تر از این است که بخواهید دندان­های خراب را درمان کنید. این کار بسیار دردناک و هزینه‌بر است. به همین دلیل بهتر است که از دندان­های خود به‌خوبی محافظت کنید. در ادامه به شما میگوییم که برای داشتن دهانی خوشبو و دندان‌هایی سالم چه کارهایی انجام دهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

مهم‌ترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان

تحقیقات نشان داده‌اند که بین سلامت دهان و دندان افراد و سلامت کلی بدن آن‌ها ارتباط وجود دارد. در حال حاضر مشکلات مربوط به دهان و دندان در جهان همه‌گیر شده است. اگر دندان‌هایی خراب و پوسیده داشته باشید و آن‌ها را درمان نکنید منجر به درد، از بین رفتن اعتمادبه‌نفس و از دست دادن دندان‌ها می‌شود. همین مشکلات به‌ظاهر ساده مسائل بزرگی مانند مشکلات گوارشی، گفتاری و … را برای شما در جامعه به وجود می‌آورند.

شما می‌توانید با چند روش ساده از دندان‌های خود مراقبت کنید. در اینجا به برخی از بهترین روش‌های مراقبت از دهان و دندان می‌پردازیم:

بدون مسواک زدن به رختخواب نروید.

احتمالاً همه می‌دانند که باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنند، اما خوب تنبلی گاهی اوقات مانع از این کار می‌شود. مسواک زدن به‌ویژه قبل از خواب بسیار اهمیت دارد. مسواک زدن قبل از خواب شما را از شر میکروب‌ها و پلاک‌هایی که در طول روز روی دندان‌های شما جمع می‌شوند خلاص می‌کند. راه­های سفید شدن دندان خیلی زیاد هستند که البته بیشترشان جواب نمی‌دهند، اما مسواک زدن یکی از مهم‌ترین روش‌های داشتن دندان‌هایی سفید است.

مهمترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان

تمیز و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها با مراقبت از آن‌ها امکان‌پذیر است. مسواک زدن به مدت دو دقیقه و دو بار در روز که به قانون 2 در 2 معروف است، به جلوگیری از پلاک دندان‌ها کمک می‌کند. استفاده از تکنیک­های مناسب برای اطمینان از اینکه دندان‌ها به‌درستی تمیز می‌شوند و به بافت نرم اطراف آن‌ها آسیب نمی‌رسد مهم است.

برای مسواک زدن با استفاده از حرکات دایره‌ای کوچک، سر برس مسواک را به سمت لثه‌ها زاویه دهید. مطمئن شوید که تمام سطوح دندان و پایین آنها در امتداد خط لثه، چه در جلو و چه در پشت دندان‌های خود را مسواک بزنید. استفاده از مسواک برقی هم می‌تواند مفید باشد.

مسواک زدن خیلی خشن یا استفاده از مسواک زبر می‌تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. این موضوع باعث حساسیت دندان، آسیب دائمی به مینای دندان و فرسایش لثه می‌شود. بهتر است از مسواک نرم یا متوسط استفاده کنید و همچنین هر سه ماه یک‌بار مسواک خود را تعویض کنید.

از فلوراید استفاده کنید.

فلوراید از عنصری به نام فلوئور به وجود می‌آید که در خاک به‌وفور یافت می‌شود. بسیاری از کارشناسان حوزه دهان و دندان بر این باورند که فلوراید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان و دهان‌شویه است.

خمير دندان دوكاره اكاليپتوس كمفور

البته برخی از محصولات دندانی فلوراید ندارند و بنابراین بعضی از افراد هم از مزایای این ماده محروم می‌شوند. شواهد نشان می‌دهند که کمبود فلوراید می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، حتی اگر فرد از دندان‌های خود مراقبت کند و مرتب آن‌ها را مسواک بزند. اگر مسواک بزنید و از نخ دندان هم استفاده کنید، اما از فلوراید استفاده نکنید ممکن است دندان‌هایتان پوسیده شوند. بسیاری از کشورهای جهان ازجمله آمریکا فلوراید را به منابع آبی خود اضافه کرده‌اند تا از بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کنند.

روزی یک‌بار نخ دندان استفاده کنید.

مسواک فقط پلاک‌های روی دندان‌ها را از بین می‌برد و از زرد شدن دندان جلوگیری می‌کند، اما پلاک‌ها و باکتری‌های اصلی در بین دندان‌ها باقی هستند، جایی که مسواک نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. نخ دندان می‌تواند این پلاک‌ها و باکتری‌ها و حتی مواد غذایی بین دندان‌ها را خارج کند و از پوسیده شدن دندان جلوگیری کند. مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر می‌کنند یکی از علت‌های به وجود آمدن بوی بد دهان هستند. اگر هرروز حداقل یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید دهانتان خوشبو خواهد شد.

انواع نخ دندان

نحوه کشیدن نخ دندان به این شکل است که نخ را از کنار دیواره دندان به‌آرامی بین دندان‌ها وارد کنید و آن را به سمت بالا بیرون بکشید. اگر نخ را مستقیم به سمت داخل دندان فشار دهید باعث درد و خونریزی لثه می‌شود و همچنین پلاک‌ها را به‌درستی از بین نمی‌برد. نخ دندان علاوه بر خارج کردن مواد غذایی از بین دندان‌ها، پلاک و التهاب لثه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود هر شب قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا هر چیزی که مسواک قادر به جدا کردن آن از دندان‌ها نیست را از بین ببرد. بعضی افراد فقط مسواک می‌زنند و میگویند دلیلی ندارد که دندان‌هایشان خراب شود، اما اصل کار نخ دندان است. اگر نخ دندان نکشید تکه‌های مواد غذایی بین دندان‌ها باقی می‌مانند و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. برای جلوگیری از این امر، دو دقیقه در روز از نخ دندان استفاده کنید.

مسواک های تریزا

هنگامی‌که برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می‌کنید، ممکن است باعث آسیب به لثه‌های حساس شود. این موضوع طبیعی است و وقتی چند روز مداوم از نخ دندان استفاده کنید دیگر مشکلی نخواهید داشت. بین دندان‌هایی که فاصله زیادی ندارند مهم‌ترین جا برای نخ دندان کشیدن است، زیرا مسواک اصلاً نمی‌تواند این نقاط را تمیز کند. استفاده از نخ دندان یک از مهم‌ترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان است.

به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌هایتان را بررسی کند.

وقتی به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید با معاینه و گرفتن عکس دندان می‌تواند کوچک‌ترین مشکلات دهان و دندان را تشخیص بدهد و آن‌ها را درمان کند.

بهتر است هر 6 ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر دندان پوسیده‌ای داشته باشید دندان‌پزشک آن را برایتان ترمیم یا به‌اصطلاح پر می‌کند و اگر پلاک‌های سختی روی دندان‌هایتان باشد احتمالاً دندان‌پزشک آن‌ها را برایتان جرم‌گیری می‌کند. انواع روش‌های جرم‌گیری شامل استفاده از دستگاه اولتراسونیک، روش‌های دستی و استفاده از لیزر است که دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد کدام روش برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

عکس دندان

دندان‌پزشک علائم پوسیدگی، بیماری‌های مربوط به لثه، سرطان دهان و … را بررسی می‌کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که ممکن است باعث عفونت در دهان شود دندان عقل نهفته است. با مراجعه به پزشک تشخیص داده می‌شود که آیا دندان عقل شما سالم است یا باید آن را بکشید.

اخیراً نتایج یک مطالعه نشان داده که کودکان و نوجوانان باید هر 6 ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود. بااین‌حال، بزرگ‌سالانی که هرروز بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند، مسواک می‌زنند و از نخ دندان استفاده می‌کنند شاید نیاز نباشد که هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند. البته مراجعه به دندان‌پزشک به شرایط مختلفی مانند سن، سلامت کلی بدن و سلامت دندان‌ها بستگی دارد. به همین دلیل پزشک خودش به شما می‌گوید که چند وقت یک‌بار برای معاینه مراجعه کنید.

سیگار نکشید.

سیگار نکشید.

استعمال دخانیات به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و این امر باعث می‌شود که بدن نتواند بافت­ها از جمله بافت­های دهان را ترمیم کند. سیگار کشیدن یک عامل خطرناک برای بیماری‌های لثه است. همچنین دندان‌ها و لثه‌ها بعد از ترمیم یا جراحی در افرادی که سیگار می‌کشند دیرتر خوب می‌شوند.

سیگار بر ظاهر دندان‌ها نیز تأثیر بدی می‌گذارد و منجر به زرد شدن دندان‌ها و زبان می‌شود و همچنین تنفس را بد بود می‌کند.

از دهان‌شویه استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهند که برخی از دهان‌شویه‌ها برای سلامت دهان مفید هستند. مثلاً دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین که یک ماده ضد باکتری است به کنترل پلاک و التهاب لثه کمک می‌کنند. دهان‌شویه جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان نیست، اما می‌تواند این روش‌ها را کامل کند. دهان‌شویه برای رفع بودی بدن دهان، درمان آفت دهان و سایر مشکلات دهان مناسب است.

دهانشویه های کاپیتانو

خوردن شیرینی‌جات و نشاسته را محدود کنید.

مصرف شکر زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. شکلات، آب‌نبات و دسرهای شیرین برای دندان‌ها بسیار مضر هستند، اما غذاهای فرآوری شده هم قند اضافه دارند و باعث در مصرف آن‌ها هم دقت کنید. سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می‌کند که افراد از شکر به اندازه کمتر از 10 درصد در کالری خود استفاده کنند. کاهش مصرف شکر به این مقدار خطر پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی را تا 5 درصد کاهش می‌دهد.

متخصصان همچنین بیان کرده‌اند که غذاهای حاوی نشاسته مانند نان، چیپس و پاستا می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. این غذاها در دهان باقی می‌مانند و به قندهای ساده تجزیه می‌شوند که باکتری‌های تولیدکننده اسید از آن‌ها تغذیه می‌کنند. این اسید می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. به‌جای غذاهای حاوی نشاسته بهتر است مقدار زیادی میوه و سبزیجات غنی از فیبر و همچنین محصولات لبنی بدون قند افزوده مصرف کنید. غذاهای حاوی کلسیم به حمایت از دندان‌های قوی و سالم کمک می‌کنند.

خمیر دندان کاپیتانو

به‌جای نوشیدنی‌های شیرین آب بنوشید.

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر که ممکن است هرروز از آن‌ها استفاده کنید مانند نوشابه، آبمیوه یا سایر نوشیدنی‌های شیرین خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. شما می‌توانید آب یا چای شیرین نشده را در طول روز و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند را همراه با غذا و در حجم کم استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات ترد بخورید.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه است. استفاده از غذاهای آماده راحت است، اما این مورد برای دندان‌ها مفید نیست. میوه و سبزیجات تازه و ترد نه‌تنها حاوی فیبر سالم بیشتری هستند، بلکه بهترین انتخاب برای دندان‌ها به شمار می‌روند. متخصصان توصیه می‌کنند که کودکان را در سنین پایین به خوردن غذاهای سفت تر و جویدن تشویق کنید. بنابراین سعی کنید از دادن مواد فرآوری شده خیلی نرم به کودکان یا کوچک کردن قطعات غذا پرهیز کنید تا فک آن‌ها قوی شود.

میوه و سبزیجات تازه

زبان خود را فراموش نکنید.

پلاک‌ها روی زبان هم ایجاد می‌شوند. این پلاک‌ها هم باعث بوی بد دهان می‌شوند و هم مشکلات دیگری برای سلامت دهان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است هر بار که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، با مسواک به‌آرامی روی زبان خود هم بکشید.

آدامس بدون قند بجوید

نقش آدامس در سلامت دهان خیلی وقت است که موردبحث قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهند که آدامس‌های بدون قند می‌توانند باعث تقویت مواد معدنی دندان شوند. آدامس‌های بدون قند به حذف قند، پلاک و کربوهیدرات از دندان‌ها کمک می‌کنند و درعین‌حال غدد بزاقی دهان را برای تولید بزاق بیشتر تحریک می‌کنند. برای اینکه آدامس باعث حفظ مواد معدنی در دهان شود بهتر است آن را بین وعده‌های غذایی یا بعد از غذا مصرف کنید.

مسواک

کلسیم و ویتامین بیشتری مصرف کنید.

کلسیم یک ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در دندان‌ها تولید می‌شود. این ماده معدنی مهم با گذشت زمان توسط اسیدها و باکتری‌ها از بین می‌رود. بنابراین شما می‌توانید با خوردن غذاهای غنی از کلسیم این ماده ازدست‌رفته را جایگزین کنید. مثلاً پنیر غنی از کلسیم است و می‌توانید در وعده صبحانه پنیر بخورید. اگر رژیم غذایی شما کمبود کلسیم دارد می‌توانید مکمل مصرف کنید. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌توانند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کنند.

نکاتی برای محافظت از لثه‌ها

وقتی صحبت از سلامت دهان به میان می‌آید، همه‌چیز به دندان‌ها مربوط نمی‌شود. فکر نکنید افرادی که دندان‌هایی صاف و درخشان دارند هیچ بیماری در دهان خود ندارند. لثه‌ها نقش مهمی در دهان دارند و نباید آن‌ها را فراموش کنید. حتی اگر دندان‌های سالمی دارید به این معنی نیست که از بیماری‌های لثه مصون هستید. ازآنجایی‌که مشکلات لثه معمولاً درد ندارند ممکن است متوجه بیماری‌های لثه نشوید.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه زمانی شروع می‌شود که پلاک‌ها در زیر و در امتداد خط لثه ایجاد می‌شوند. پلاک یک ماده چسبنده پر از باکتری است. این پلاک‌ها می‌توانند باعث عفونت‌هایی شوند که به لثه و استخوان فک آسیب می‌رسانند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند. پلاک همچنین می‌تواند باعث التهاب لثه شود. التهاب لثه باعث می‌شود لثه‌ها دچار مشکلات زیر شوند:

    • التهاب
    • حساسیت
    • قرمزی
    • تورم
    • خونریزی

خوشبختانه، ازآنجایی‌که استخوان و بافتی که دندان‌ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارند، تحت تأثیر التهاب قرار نمی‌گیرند می‌توان این مشکل را به‌راحتی برطرف کرد، اما اگر دیر متوجه شوید و التهاب پیشرفت کند ممکن است باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر شود.

خمیر دندان های میسویک

عفونت‌ها و پلاک‌ها می‌توانند بیماری پریودنتیت (periodontitis) که یک بیماری پیشرفته لثه است را نیز ایجاد کنند. پریودنتیت بر استخوان‌هایی که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارند تأثیر می‌گذارد. درصورتی‌که این بیماری را درمان نکنید منجر به از بین رفتن لثه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های متصل به دندان‌ها می‌شود.

بدترین بیماری لثه پریودنتیت پیشرفته است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که پریودنتیت اولیه را درمان نکنید و بافت­ها و استخوان نگه­دارنده دندان شما از بین بروند. در این شرایط ریشه‌های دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ممکن است دندان‌های خود را از دست بدهید.

علائم بیماری‌های لثه عبارت‌اند از:

    • مزه یا بوی بد دائمی در دهان
    • افتادن یا لق شدن دندان‌های دائمی
    • خونریزی لثه
    • تورم، قرمزی یا حساسیت لثه
    • کنده شدن و جدا شدن لثه از دندان

برگرفته از  healthline

چگونه از بیماری‌های لثه پیشگیری کنیم؟

بیماری‌های مربوط به لثه قابل‌پیشگیری هستند. در اینجا به تعدادی از نکات برای پیشگیری از این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم:

    1. نخ دندان بکشید
    2. دو بار در روز مسواک بزنید
    3. سیگار نکشید
    4. از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید
    5. از دهان‌شویه‌های درمانی استفاده کنید

خمیر دندادن کاپیتانو

باورهای غلط در مورد سلامت دهان و دندان

بسیاری از مردم در مورد بهداشت دهان و دندان یک سری باورهای نادرست دارند. اگر تصورات نادرست باعث شود که شما به فکر دهان و دندان خود نباشید و به‌موقع برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها اقدام نکنید می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. تعدادی از این باورهای غلط را در اینجا برای شما بیان می‌کنیم:

    • تنها هدف از مسواک زدن، از بین بردن مواد غذایی و باقی‌مانده‌های آن‌ها است. این باور غلط است. مسواک زدن به از بین بردن پلاک هم کمک می‌کند.
    • حفره‌های دندانی باعث از دست دادن دندان می‌شوند. حفره‌ها ممکن است به از دست دادن دندان کمک کنند، اما لثه‌های ناسالم هم می‌توانند منجر به این مسئله شوند.
    • بهداشت نامناسب دهان و دندان باعث بوی بد دهان می‌شود. همیشه بوی بدن دهان به دلیل بهداشت دندان‌ها نیست. مثلاً وجود یک عفونت در دهان یا مشکلات گوارشی هم می‌توانند بوی بدی در دهان ایجاد کنند.
    • خونریزی لثه امری طبیعی است. خونریزی لثه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مربوط به لثه (پریودنتال) باشد. اگر لثه‌های شما مدام خونریزی می‌کنند احتمالاً مشکلی در دهانتان وجود دارد.

bleeding gums

کلام آخر

مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها برای داشتن لبخندی زیبا و دهانی خوشبو ضروری است. حتماً روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان هم استفاده کنید. اگر با این اوصاف هنوز هم بوی بدی در دهانتان حس می‌کنید بهتر است به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل مربوط به دهان و دندان‌هایتان نباشد دندان‌پزشک شما را راهنمایی می‌کند که چه کاری انجام دهید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد