خرید محصولات برند درموسیس

نخ دندان چیست؟ نحوه استفاده از نخ دندان را بیاموزید.

نخ دندان چیست؟ نحوه استفاده از نخ دندان را بیاموزید.

نخ دندان یک نخ نرم، محکم، موم دار یا بدون موم است که معمولاً از نایلون ساخته می‌شود. اگر سلامت دندان‌ها برای شما مهم است و دوست ندارید دندان‌هایی خراب داشته باشید حتماً باید از نخ دندان استفاده کنید. دندان­های خراب و پوسیده دردسرساز هستند و می‌توانند بسیار دردناک باشند. همچنین پر کردن دندان‌ها ظاهر ناخوشایندی به دندان­های شما می‌دهد.

نخ دندان چیست؟

مهم‌ترین راه برای جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها کشیدن نخ دندان است. این کار ذرات غذا را از بین دندان‌ها حذف می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان‌ها می‌شود. در ادامه درباره فواید نخ دندان و روش استفاده از آن صحبت می‌کنیم. پس اگر هنوز نمی‌دانید که نخ دندان چیست و چگونه استفاده می‌شود با این مقاله همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

نخ دندان چیست؟ چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

نخ دندان کشیدن یک عادت مهم در بهداشت دهان و دندان است. این کار مواد غذایی که بین دندان‌های شما گیر کرده را خارج می‌کند و باعث تمیزی دندان‌ها می‌شود. همین روش ساده باعث کاهش باکتری‌ها و پلاک‌ها در دهان می‌شود. پلاک یک لایه چسبناک است که روی دندان‌ها شکل می‌گیرد و درنهایت منجر به ایجاد حفره و بیماری‌های لثه می‌شود.

نخ دندان دینا

اگرچه بسیاری از افراد روزانه دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما به کشیدن نخ دندان اهمیت نمی‌دهند. حتی می‌توان گفت که استفاده از نخ دندان مهم‌تر از مسواک زدن است، زیرا مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر می‌کنند عامل اصلی خرابی دندان هستند. مسواک پلاک‌ها را از بین می‌برد، دندان‌ها را سفید و دهان را خوشبو می‌کند، اما نمی‌تواند غذاهایی که بین دندان‌ها هستند را دربیاورد.

توصیه می‌شود از 12 سالگی علاوه بر مسواک زدن نخ دندان کشیدن را هم آغاز کنید. البته نخ دندان کشیدن به‌تنهایی کافی نیست. شما باید استفاده صحیح از نخ دندان را بلد باشید، در غیر این صورت ممکن است به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برسد. بنابراین، اگر در مورد روش صحیح استفاده از نخ دندان مطمئن نیستید، ادامه این مطلب را بخوانید.

نحوه استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

برای اینکه بدانید نخ دندان چیست و چگونه استفاده می‌شود ابتدا به یک نخ دندان مناسب نیاز دارید. اگر فاصله بین دندان‌هایتان زیاد است از نخ دندان با قطر بیشتر و اگر فاصله دندان‌هایتان کم است از نخ دندان نازک‌تر استفاده کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

    • حدود 45 تا 60 سانتی‌متر نخ دندان را جدا کنید. برای اینکه نخ را به‌درستی نگه‌دارید، بیشتر نخ را به دور انگشتان اشاره خود بپیچید. فقط حدود 2 تا 4 سانتی‌متر نخ دندان برای دندان‌های خود باقی بگذارید.
    • در مرحله بعد، نخ را با انگشتان شست و اشاره خود محکم نگه‌دارید.
    • نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید. نخ را به‌آرامی به سمت بالا و پایین بکشید و آن را به دو دیواره دندان بکشید. نخ دندان را به سمت لثه خود فشار ندهید. اگر این کار را انجام دهید ممکن است لثه‌های شما را خراش دهد و آن‌ها دچار خونریزی شوند.

نخ دندان نازک تر ارکید (مدل کلاسیک)

    • همان‌طور که نخ دندان به لثه شما می‌رسد، نخ را با حرکت منحنی به شکل C به سمت بالای دندان بیاورید. این کار اجازه می‌دهد تا نخ دندان به فضای بین لثه و دندان شما وارد شود و آنجا را تمیز کند.
    • همین‌طوری دندان به دندان همین مراحل را تکرار کنید. از یک بخش جدید و تمیز از نخ دندان برای هر دندان استفاده کنید.

پشت آخرین دندان‌های خود را فراموش نکنید. هنگام استفاده از نخ دندان الگوی منظمی داشته باشید. از بالا شروع کنید و از چپ به راست این کار را انجام دهید. سپس به پایین بروید و دوباره از چپ به راست این کار را تکرار کنید. به‌ این‌ ترتیب کمتر احتمال دارد که دندانی را فراموش کنید.

هنگامی‌که برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می‌کنید ممکن است لثه‌های شما حساس شده و خونریزی کمی داشته باشند. به نخ دندان کشیدن آرام ادامه دهید تا لثه‌هایتان به آن عادت کنند. معمولاً خونریزی بعد از چند روز متوقف می‌شود. اگر بعد از چند روز همچنان خونریزی دارید بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است یک مشکل جدی در مورد لثه‌های شما وجود داشته باشد. برگرفته از nhs.uk

نحوه استفاده از نخ دندان

چگونه دندان‌های ارتودنسی را نخ دندان بکشیم؟

استفاده از نخ دندان زمانی که ارتودنسی دارید کمی سخت‌تر است. برای این کار 10 تا 15 دقیقه وقت بگذارید و با دقت این کار را انجام دهید. بهتر است از نخ دندان موم­ دار استفاده کنید تا احتمال ریش شدن و پاره شدن آن به حداقل برسد. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • حدود 45 تا 60 سانتی‌متر از نخ دندان موم دار را جدا کنید.
  • جلوی آینه بایستید تا بتوانید بهتر محل قرارگیری نخ دندان را ببینید.
  • با کشیدن نخ دندان بین دندان‌ها و سیم اصلی شروع کنید. انتهای شل نخ را دور انگشتان اشاره خود بچرخانید تا بتوانید نخ را به‌راحتی به اطراف حرکت دهید.
  • تا جایی که می‌توانید نخ دندان را بین دو دندان فشار دهید، اما خیلی هم این کار را انجام ندهید، چون ممکن است سیم پاره شود. سپس نخ را در کناره‌های هر دو دندان بالا و پایین ببرید.

چگونه دندان‌های ارتودنسی را نخ دندان بکشیم؟

به منظور خرید نخ دندان، باید به مراکز فروش محصولات بهداشتی معتبر مراجعه کرد. 

    • وقتی روی دندان‌های بالایی خود کار می‌کنید، سعی کنید با نخ یک U وارونه درست کنید. برای این کار از کنار یک دندان بالا بروید تا به خط لثه برسید. سپس، نخ را از کنار دندان به سمت پایین بکشید.
    • نخ را به‌آرامی از دندان خود جدا کنید. از کشیدن نخ با سرعت از دندان خودداری کنید، زیرا ممکن است سیم را از جای خود جدا کنید.
    • حالا به سراغ دو دندان بعدی بروید و از همان تکنیک استفاده کنید تا زمانی که بین تمام دندان‌هایتان نخ دندان بکشید. برگرفته از  healthline

چه زمانی نخ دندان بکشیم؟

بری اینکه استفاده از نخ دندان بیشترین تأثیر را در سلامت دهان و دندان شما داشته باشد باید بدانید که چه زمانی از آن استفاده کنید. بعضی‌ها معمولاً ابتدا دندان‌های خود را مسواک می‌زنند و سپس از نخ دندان استفاده می‌کنند، اما بهترین روش این است که ابتدا نخ دندان بکشید و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید.

نخ دندان کانفیدنت

نخ دندان کشیدن مواد غذایی و پلاک‌ها را از بین دندان جدا می‌کند. زمانی که بعد از نخ دندان مسواک می‌زنید تمام این ذرات از دهان شما خارج می‌شوند. اگر ابتدا مسواک بزنید و بعدازآن نخ دندان بکشید، مواد غذایی و پلاک تا دفعه بعد که مسواک بزنید در دهان شما باقی می‌مانند که ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل یک‌بار در روز نخ دندان بکشید و دو بار در روز مسواک بزنید.

انواع نخ دندان

نخ دندان انواع مختلفی دارد. اینکه کدام نوع نخ برای شما بهتر است به خود شما، میزان فضای بین دندان‌ها و داشتن یا نداشتن ارتودنسی بستگی دارد. بعضی از نخ دندان‌ها قطر بیشتری دارند و برای دندان‌های فاصله‌دار مناسب هستند. انواع دیگری از نخ دندان نازک هم وجود دارد که مناسب افرادی است که دندان‌های آن‌ها فاصله ندارد.

انواع مختلف نخ دندان عبارت‌اند از:

    • نوار دندان: این نوع نخ دندان مانند یک روبان پهن‌تر و مسطح‌تر است و اگر ارتودنسی دارید و یا فضای زیادی بین دندان‌های شما وجود دارد راحت‌تر می‌توانید نخ دندان بکشید.
    • نخ دندان استاندارد: این نخ یک رشته نایلونی نازک است که می‌تواند بین دندان‌ها قرار بگیرد. این نوع نخ دندان در انواع طعم دار و بدون طعم و همچنین موم دار یا بدون موم تولید می‌شود. اگر دندان‌های شما به هم نزدیک‌تر هستند نخ دندان با روکش مومی برای رفتن بین این دندان‌ها مناسب‌تر است.

نخ دندان متراکم مینا (با اسانس نعنا)

  • نخ دندان سوپر. این نخ دندان چندکاره است. اگر ارتودنسی دارید می‌توانید از این نخ دندان استفاده کنید. این نوع نخ دارای سه جزء است: انتهای سفت برای نخ دندان کشیدن زیر بریس­های ارتودنسی، نخ اسفنجی برای تمیز کردن اطراف بریس­ها و نخ دندان معمولی برای از بین بردن پلاک زیر خط لثه.

چگونه راحت‌تر نخ دندان بکشیم؟

علاوه بر نخ دندان معمولی، نوار دندان و نخ دندان موم دار ابزارهای دیگری هم هستند که می‌توانند نخ دندان کشیدن را برای شما آسان‌تر و سریع‌تر کنند. یکی از این گزینه‌ها استفاده از نخ دندان برقی یا نخ دندان آبی است که از آب و فشار برای حذف پلاک و غذا از بین دندان‌ها استفاده می‌کنند. اگر در استفاده از نخ دندان معمولی مشکل دارید، هر دو گزینه می‌توانند برای شما عالی باشند. اگر بریس دارید، نخ دندان آبی برای شما مفید است. این ابزار می‌تواند بین براکت­ها و سیم‌ها را تمیز کند.

یکی دیگر از ابزارها برای تمیز کردن بین دندان‌ها مسواک بین‌دندانی است. این مسواک‌ها یک فرچه نازک دارند که بین دندان‌ها می‌رود. این ابزار برای افرادی که دندان‌های بافاصله دارند مفید است و کار آن‌ها را راحت می‌کند. تمام انواع نخ دندان در داروخانه‌ها موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

نخ دندان میسویک (مدل Whitening)

کلام آخر

احتمالاً تا اینجا متوجه شدید که نخ دندان چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ بهداشت دهان و دندان به چیزی بیشتر از مسواک زدن نیاز دارد. شما باید برای مراقبت از دندان‌های خود نخ دندان بکشید. البته استفاده صحیح از نخ دندان بسیار مهم است.

نخ دندان کشیدن به حذف باکتری‌ها، پلاک‌ها و مواد غذایی از بین دندان‌ها کمک می‌کند و احتمال پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد. در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم باید هر شش ماه یک‌بار برای چکاپ دندان‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

خواندن مطالب زیر برای مخاطب این پست بلاگ می‌تواند جالب باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد