خرید محصولات برند درموسیس

چگونه یک دهان‌شویه مناسب بخریم؟

چگونه یک دهان‌شویه مناسب بخریم؟

چگونه دهانشویه مناسب خود را انتخاب کنیم

دهان‌شویه طرفداران زیادی ندارد، اما اگر بدانید که استفاده از دهان‌شویه در کنار مسواک و نخ دندان چقدر می‌تواند به سلامت دندان‌ها کمک کند حتماً از آن استفاده خواهید کرد. البته حتماً تابه‌حال برای یک‌بار هم که شده از دهان‌شویه استفاده کرده‌اید. بیشتر افراد در مواقع نیاز از دهان‌شویه استفاده می‌کنند و برای خرید هم بیشتر به رنگ و قیمت آن توجه می‌کنند.

دهانشویه کاپیتانو

خانم‌ها رنگ صورتی و آقایان هم رنگ آبی را انتخاب می‌کنند، اما درواقع هرکدام از دهان‌شویه‌ها کاربرد متفاوتی دارند و شما باید با توجه به نیازتان یک دهان‌شویه برای خود انتخاب کنید. برای اینکه بدانیم چگونه دهان‌شویه مناسب خود را انتخاب کنیم باید هدف خود را از مصرف دهان‌شویه مشخص کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور یک دهان‌شویه مناسب انتخاب کنید.

دهان‌شویه چیست؟

دهان‌شویه یک محصول مایع است که برای شستشوی دندان، لثه و دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول معمولاً حاوی یک ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن باکتری‌های مضر دهان است که بین دندان‌ها و روی زبان زندگی می‌کنند. برخی از افراد از دهان‌شویه برای مبارزه با بوی بد دهان استفاده می‌کنند، اما برخی دیگر از آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند.

دهانشویه

دهان‌شویه ازنظر بهداشت دهان و دندان جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نیست و تنها زمانی مؤثر است که در کنار این روش‌ها به کار گرفته شود. ممکن است مسواک نتواند تمام باکتری‌های دهان را از بین ببرد. اینجاست که اهمیت دهان‌شویه مشخص می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که دهان‌شویه‌ها فرمول‌های مختلفی دارند و هرکدامشان حاوی مواد مختلفی هستند که کاربردهای گوناگونی دارند. برای شناخت «انواع دهانشوییه و راهنمای خرید دهانشویه مناسب» زمان کافی صرف کنید تا به دندان‌هایتان خدمت درخوری کرده باشید!

انواع دهان‌شویه

برای درک اینکه چگونه دهان‌شویه مناسب خود را انتخاب کنیم باید انواع دهان‌شویه‌ها را بشناسیم. دهان‌شویه‌ها را می‌توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد:

    • دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده
    • دهان‌شویه ضد پلاک
    • دهان‌شویه پیشگیری‌کننده

دهانشویه های میسویک

شما باید با توجه به مشکلی که دارید یک دهان‌شویه مناسب انتخاب کنید. دهان‌شویه‌ها معمولاً به‌عنوان محصولات درمانی در نظر گرفته می‌شوند و دندان‌پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند، اما گاهی افراد برای مشکلاتی مانند بوی بدن دهان، عفونت یا آفت دهان از دهان‌شویه استفاده می‌کنند.

هیچ‌وقت نمی‌توانید دهان‌شویه را جایگزین مسواک و نخ دندان کنید. هرکدام از این‌ها فواید و کارایی خود را دارند. علاوه بر این‌ها، استفاده بیش‌ازحد از دهان‌شویه می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.

دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده

دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین با غلظت 0.2 درصد یکی از رایج‌ترین ضدعفونی‌کننده‌های دهان و دندان هستند. این دهان‌شویه‌ها روی باکتری‌ها، هاگ‌ها و قارچ‌ها اثر می‌گذارند. این دهان‌شویه معمولاً برای زمانی که جراحی داخل دهان انجام می‌دهید و زخمی وجود دارد که نمی‌توانید مسواک بزنید مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این شرایط این محصولات از خرابی دندان‌ها و عفونت زخم جلوگیری می‌کنند.

دهانشویه ضد عفونی کننده ایرشا

یکی از کاربردهای ویژه دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین برای پیشگیری از ذات‌الریه در بیمارانی است که برای مدت طولانی مجبور به لوله‌گذاری در ریه‌ها بوده‌اند. همچنین اگر زیاد آفت دهان می‌زنید می‌توانید از این دهان‌شویه‌ها استفاده کنید. آفت‌ها معمولاً دردناک و آزاردهنده هستند و با دهان‌شویه می‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید.

دهان‌شویه‌های حاوی 0.2 درصد کلرهگزیدین معمولاً برای استفاده در مقادیر 10 تا 15 میلی‌لیتری برای حدود 30 ثانیه، دو بار در روز، برای دو هفته تا یک ماه تجویز می‌شوند. درب دهان‌شویه‌ها هم علامت دارد و می‌توانید مقدار آن را درون درب مشخص کنید. برای مصرف این دهان‌شویه باید اول مسواک بزنید و 5 دقیقه بعد از دهان‌شویه استفاده کنید. اگر بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده کنید خمیردندان باقی‌مانده روی دندان‌ها بر عملکرد کلرهگزیدین تأثیر منفی خواهد گذاشت.

دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده

عوارض جانبی ناشی از مصرف دهان‌شویه کلرهگزیدین کم است، اما می‌تواند شامل لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌ها و دندان مصنوعی، افزایش تشکیل جرم، احساس تغییر موقت طعم در دهان، خشکی دهان و احساس سوزش دهان باشد. البته این عوارض با قطع مصرف متوقف می‌شوند.

ادعایی در مورد استفاده از دهان‌شویه حاوی 0.2 درصد کلرهگزیدین مطرح شد که می‌گفت این دهان‌شویه ممکن است فشارخون و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد، اما این ادعا ثابت نشد. درهرصورت، مزایای استفاده از این دهان‌شویه بیشتر از معایب آن است.

دهان‌شویه‌های ضد پلاک

پلاک یک لایه پر از باکتری است که بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. دهان‌شویه‌های ضد پلاک شامل انواع مختلفی از مواد فعال مانند ضد میکروب‌ها (مانند کلرید ستیل پیریدینیوم)، عواملی برای جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به سطوح دندان (مثلاً آمین الکل دلموپینول هیدروکلراید) و روغن‌های ضروری (مانند تیمول، اکالیپتول و منتول) همراه با متیل سالیسیلات هستند.

دهانشویه آنتی‌سپتیک ایروکس

این دهان‌شویه‌ها با موادی که دارند از تشکیل پلاک بر روی دندان‌ها جلوگیری کرده و از شروع و پیشرفت بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کنند. این دهان‌شویه‌ها همچنین باعث کاهش پوسیدگی دندان می‌شوند. این محصولات از تشکیل جرم بر روی دندان جلوگیری می‌کنند و دیگر نیازی به جرم‌گیری دندان‌ها نخواهید داشت. در مقاله چگونه دهانی خوشبو و دندان‌هایی مرواریدی داشته باشیم در مورد انواع روش‌های جرم‌گیری صحبت کردیم.

دهان‌شویه‌های ضد پلاک به‌عنوان مکملی برای روش‌های معمول بهداشت دهان مانند مسواک زدن شناخته می‌شوند. اگر فقط از دهان‌شویه استفاده کنید اثرات مفیدی بر روی دهان و دندان شما نخواهد داشت. دهان‌شویه ضد پلاک را باید با فاصله از مسواک زدن استفاده کنید، زیرا این دهان‌شویه ممکن است اثرات فلوراید موجود در خمیردندان را کاهش دهد.

این دهان‌شویه‌ها برخلاف دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده به‌ویژه دهان‌شویه‌های کلرهگزیدین، برای استفاده مداوم و نه کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده‌اند. با توجه به اینکه مصرف بیش‌ازحد الکل به‌ویژه هنگامی‌که با سیگار همراه باشد به‌عنوان یک عامل خطرناک برای سرطان دهان شناخته می‌شود، یک ارتباط احتمالی بین استفاده طولانی‌مدت از دهان‌شویه‌های ضد پلاک (حاوی الکل) با سیگار کشیدن و سرطان دهان وجود دارد.

چگونه یک دهان‌شویه مناسب بخریم؟

دهان‌شویه‌های ضد پلاک نسبت به دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده عوارض جانبی کمتری دارند. برخی از افراد، به‌ویژه آن‌هایی که مبتلابه یک بیماری زمینه‌ای مانند خشکی دهان هستند، ممکن است با مصرف این دهان‌شویه ناراحتی خفیف و گزگز دهان را حس کنند. دهان‌شویه‌های ضد پلاک احساس طراوت در دهان شما ایجاد می‌کنند، اما به‌تنهایی نمی‌توانند بوی بد دهان را از بین ببرند.

دهان‌شویه‌های پیشگیری‌کننده یا حاوی فلوراید

دهان‌شویه‌های پیشگیری‌کننده مانند دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند و در برخی موارد باعث بهبود پوسیدگی اولیه و جزئی می‌شوند.

دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید معمولاً برای افراد بالای هشت سال که در معرض خطر بیشتر پوسیدگی دندان هستند تجویز می‌شوند. افرادی که خشکی دهان دارند، قند زیادی مصرف می‌کنند یا دندان‌های ارتودنسی شده دارند بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند مصرف دهان‌شویه حاوی فلوراید به‌صورت روزانه خطر پوسیدگی دندان را در طول درمان ارتودنسی کاهش می‌دهد.

دهان‌شویه‌های پیشگیری‌کننده یا حاوی فلوراید

دو روش اصلی برای مصرف دهان‌شویه پیشگیری‌کننده وجود دارد: شستشوی روزانه (0.05 درصد فلوراید سدیم) یا شستشوی هفتگی با قدرت بالاتر (0.2 درصد فلوراید سدیم). هر دو روش پیشرفت پوسیدگی دندان در کودکان را کاهش می‌دهند. برای استفاده از این دهان‌شویه دندان‌های خود را مسواک بزنید و بعد دهان‌شویه را به مدت یک دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

بهتر است تا 30 دقیقه پس از شستشو از خوردن، نوشیدن یا شستشوی دهان خودداری کنید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید تا دیگر لازم نباشد چیزی بخورید. این دهان‌شویه عوارض خاصی ندارد، فقط باید از قورت دادن آن خودداری کنید.

انواع دیگری از دهان‌شویه‌ها

برخی از دهان‌شویه‌ها برای کاهش حساسیت دندان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. حساسیت‌هایی که با خوردن آب سرد و گرم ایجاد می‌شوند می‌توانند با استفاده از دهان‌شویه درمان شوند.

دهانشویه های ایرشا

دهان‌شویه‌های سفیدکننده دندان هم در بازار موجود هستند و به محصولات بدون نسخه محبوب تبدیل شده‌اند. ماده فعال در این محصولات معمولاً پر اکسید هیدروژن یا پر اکسید کاربامید است. اثر اصلی این دهان‌شویه‌ها به‌صورت سفید کردن لکه‌های سطحی روی دندان ظاهر می‌شود.

این روش با سفید کردن ساختار دندان توسط سیستم‌های بلیچینگ دندان حرفه‌ای متفاوت است. این دهان‌شویه‌ها عوارضی مانند حساسیت دندان و تحریک لثه ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است از این محصولات به مدت طولانی استفاده نکنید.

دهان‌شویه‌های دیگری هم تحت عنوان روان کننده وجود دارند که از خشکی دهان جلوگیری می‌کنند. خشکی دهان مشکلی است که در آن دهان نمی‌تواند بزاق کافی تولید کند. این موضوع به دلیل سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها یا کم‌آبی ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات در صحبت کردن، جویدن و بلع شود. اگر از خشکی دهان رنج می‌برید، دهان‌شویه بدون الکل بخرید که حاوی مواد روان کننده برای افزایش رطوبت و تسکین احساس خشکی دهان باشد.

دهانشویه حاوی فلوراید

آیا استفاده از دهان‌شویه بی‌خطر است؟

دهان‌شویه‌ها در کل خطر زیادی برای بدن ندارند، اما برخی از مواد موجود در این محصولات باعث ایجاد مشکلات سلامتی می‌شوند. دهان‌شویه‌های مبتنی بر الکل می‌توانند منجر به کاهش تولید بزاق در دهان و خشکی دهان شوند. خشکی دهان یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان و بوی بد دهان است. همچنین دهان‌شویه‌های حاوی الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند.

اگرچه دهان‌شویه‌های بدون الکل در دسترس هستند، اما این دهان‌شویه‌ها دارای مواد دیگری هستند که آن‌ها هم می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. برخی از مواد تشکیل‌دهنده دهان‌شویه‌ها باعث لک شدن دندان‌ها می‌شوند و بعضی دیگر سوزش ایجاد می‌کنند. برخی دهان‌شویه‌ها طعم تند و ناراحت‌کننده‌ای دارند و برخی مانند کلرهگزیدین ممکن است حس چشایی را تغییر دهند.

چگونه یک دهان‌شویه مناسب بخریم؟

برای پاسخ به این سؤال که چگونه دهان‌شویه مناسب خود را انتخاب کنیم باید بدانید که اصلاً چرا می‌خواهید از دهان‌شویه استفاده کنید. نکات زیر را بخوانید تا بتوانید برای خرید دهان‌شویه تصمیم بگیرید. ترکیباتی که باید در دهان‌شویه به دنبال آن‌ها باشید خیلی اهمیت دارند. شما باید با توجه به هدف خود نوع دهان‌شویه مناسب خود را انتخاب کنید.

چگونه یک دهان‌شویه مناسب انتخاب کنیم؟

دهان‌شویه برای استفاده عمومی

اگر به دنبال دهان‌شویه‌ای هستید که آن را در برنامه روتین بهداشت دهان و دندان خود قرار دهید تا باکتری‌ها را کاهش دهد و با پلاک مبارزه کند به دنبال یک دهان‌شویه بر پایه فلوراید باشید. فلوراید یک ماده بسیار مفید است که مینای دندان را تقویت و ترمیم می‌کند. دهان‌شویه‌های مبتنی بر فلوراید عمدتاً برای همه بی‌خطر هستند.

دهان‌شویه برای مبارزه با بیماری‌ها و التهاب لثه

اگر به دهان‌شویه‌ای نیاز دارید که باکتری‌های لثه و درنهایت التهاب را کاهش دهد می‌توانید از دهان‌شویه‌ای استفاده کنید که حاوی اسانس‌های مختلف باشد. این اسانس­ها به تسکین لثه‌ها و از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کنند.

دهان‌شویه برای از بین بردن حفره‌های دندانی

اگر در مورد حفره‌های دندانی نگران هستید، دهان‌شویه حاوی فلوراید انتخاب خوبی است. زمانی که مینای دندان ضعیف می‌شود احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. فلوراید با تقویت مینای دندان از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند حفره‌های کوچک و جزئی را از بین ببرد.

دهان‌شویه برای از بین بردن حفره‌های دندانی

دهان‌شویه برای از بین بردن بوی بد دهان

اگر فکر می‌کنید تنفس شما بوی ناخوشایندی دارد باید از دهان‌شویه‌ای استفاده کنید که بتواند فوراً نفس شما را خوشبو کند. به دنبال دهان‌شویه‌ای باشید که حاوی عوامل ضد باکتری مانند الکل باشد. الکل باکتری‌های ایجادکننده بوی بد دهان را از بین می‌برد و حداقل به‌طور موقت این بیماری را درمان می‌کند. بااین‌حال، اگر به الکل حساس هستید یا در مورد عوارض جانبی دهان‌شویه‌های مبتنی بر الکل مطمئن نیستید به دنبال یک دهان‌شویه خوشبوکننده دهان بدون الکل باشید. این دهان‌شویه‌ها به‌جای الکل نمک دارند.

دهان‌شویه برای سفید کردن دندان‌ها

اگر می‌خواهید لکه‌های زرد دندان‌ها را از بین ببرید و دندان‌هایی درخشان داشته باشید باید از دهان‌شویه‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد ساینده مانند جوش‌شیرین باشند.

دهانشویه سفیدکننده دندان حساس کاپیتانو

کلام آخر

دهان‌شویه می‌تواند از بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، ایجاد پلاک و بیماری‌های لثه جلوگیری کند. دهان‌شویه را نمی‌توان به‌عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کرد. برای اینکه دهان‌شویه تأثیر خوبی بر روی دهان و دندان داشته باشد باید به‌درستی انتخاب و مصرف شود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد