خرید محصولات برند درموسیس

چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم

چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم

یک بار برای همیشه پاسخ به سوال چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم در این مقاله به‌طور مختصر و مفید بیان شده است. شما با خواندن این مقاله از چرخه‌ی اشتباهات احتمالی در انتخاب خمیر دندان مناسب برای خود و اعضای خانواده خارج خواهید شد. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم – مقدمه

آیا این صحنه برای شما هم آشناست؟

قفسه‌ای پر از انواع خمیر دندان‌های رنگ و وارنگ و یک فردِ مردد که بعد از چندین دقیقه ایستادن و نگاه کردن به خمیر دندان‌ها هنوز نمی‌داند که باید کدام خمیر دندان را بخرد و در نهایت بیشتر از روی طرح ظاهریِ یک خمیردندان یا عناوین نوشته شده بر روی آن اقدام به انتخاب می‌کند یعنی یک انتخاب سطحی و  بیشتر شانسی!

خمیر دندان کودکان کاپیتانو (با طعم توت فرنگی)

صرف‌نظر از هزینه‌ای که می‌توانید بر اثر اطلاع نداشتن از نحوه‌ی انتخاب خمیر دندان مناسب هدر دهید، موضوع بسیار مهم‌تر، حفظ سلامتی دندان‌های شما است. انتخاب غلط خمیر دندان می‌تواند در صورت منجر شدن به بیماری‌های دهان و دندان نه تنها برای شما بسیار هزینه بر باشد بلکه حتی برای تمام عمر باعث دردسر و عذاب شما شود. اکنون برای انتخاب بهترین خمیر دندان برای انواع دندان‌ها به نکته‌های زیر توجه کنید.

چهار سوال که باید برای انتخاب بهترین خمیر دندان از خود بپرسید

    1. آیا می‌خواهید از دندان‌هایتان در مقابل پلاک و «تارتار» محافظت کنید؟
    2. آیا دندان‌های شما حساس است؟
    3. آیا دنبال تهیه‌ی خمیر دندان‌های سفید کننده هستید؟
    4. آیا با مشکلاتی نظیر التهاب لثه و سایر ناراحتی‌های دهان و دندان روبرو هستید؟

اکنون چهار نکته‌ی مقدماتی را که باید برای خرید بهترین خمیردندان انجام دهید به خاطر بسپارید:

خمیر دندان سفید کننده روزانه میسویک

    • برچسب خمیر دندان را به‌دقت مطالعه کرده و ابتدا به دنبال علامت تأییدیه‌ی وزارت بهداشت و درمان بگردید و مطمئن شوید که محصول انتخابی شما مورد تأیید سازمان‌های بهداشتی است.
    • مطمئن شوید که خمیر دندان انتخابی شما حاوی «فلوراید» است.
    • دقت کنید که آیا در خمیر دندان مواد ساینده‌ی پلاک و تارتار در حدی که در صورت مصرف روزانه به مینای دندان آسیب وارد نکند وجود دارد.
    • سعی کنید خمیر دندان انتخابی شما حتی‌المقدور از برندهای شناخته شده و معتبر باشد.

 جلوگیری از پوسیدگی و اهمیت فلوراید

انتخاب خمیر دندان مناسب برای هر فرد، بستگی به اولویت نیازهای بهداشت دهان و دندان او دارد. شما می‌توانید با پزشک یا مشاور بهداشت در مورد وضعیت بهداشت دهان و دندان خود مشاوره کرده و از او برای انتخاب بهترین خمیر دندان کمک بگیرید. یکی از موادی که حتماً باید خمیر دندان انتخابی شما به مقدار کافی حاوی آن باشد فلوراید است. فلوراید در حقیقت ماده‌ای طبیعی است که موجب استحکام و افزایش مقاومت دندان‌های انسان در مقابل پوسیدگی می‌شود.

چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم

فلوراید، اسید تولید شده توسط میکرب‌ها در بزاق دهان را کاهش داده و به این طریق باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. هم‌چنین فلوراید قادر است پوسیدگی دندان را ترمیم کند چون این ماده قابلیت بازسازی مواد معدنی را دارد و به همین علت می‌تواند موجب تقویت مینای دندان و جلوگیری از به وجود آمدن حفره‌های ریز و درشت در دندان شود. این موضوع حتی در مورد دندان کودکان نیز صادق است و به تأیید انجمن دندانپزشکان آمریکا نیز رسیده است.

چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم – دندان‌های حساس و رفع پلاک

اگر صاحب دندان‌های حساسی هستید برای رفع پلاک از خمیر دندانی استفاده کنید که حاوی «نیترات پتاسیم» یا «کلرید استرانسیم» باشد. خمیردندانی که دوز پنج درصدی از نیترات پتاسیم یا کلرید استانسیم داشته باشد برای دندان‌های حساس مناسب است و جرم گیری از آن باعث ایجاد حساسیت بیشتر نمی‌شود. هر یک از این دو ماده، مسیرهای عصبی دندان را مسدود کرده و مانع احساس درد در هنگام نوشیدن مایعات یا خوردن مواد غذایی سرد و گرم می‌شود.

خمیر دندان مخصوص دندان های حساس وی وان

هم‌چنین وجود جوش شیرین در خمیر دندان برای کسانی که دندان‌های حساس دارند مناسب است. گاهی صاحبان دندان‌های حساس حتی از مسواک زدن هم اکراه دارند؛ با این همه با استفاده از ویژگی‌های خمیر دندانی که توضیح دادیم مسواک زدن برای چنین اشخاصی هم کار بسیار آسان‌تری خواهد شد. برگرفته از  health.clevelandclinic

درمان خانگی ناراحتی‌های لثه

از سال 1911 دندان‌پزشکان استفاده از جوش شیرین برای مقابله با تشکیل پلاک دندان و پیشگیری از ناراحتی‌های لثه را توصیه کرده‌اند و هنوز این ماده بعد از گذشت بیشتر از یک قرن یکی از راه‌های خانگی و مؤثر مقابله با پلاک دندان و پیشگیری از بیماری‌های لثه است.

بدتر از حساسیت دندان، ناراحتی‌های لثه است که گاهی می‌تواند آن قدر شدید باشد که شخص را به گریه بیندازد. یک راه درمان خانگی که می‌توانید پس از مشورت با پزشکتان از آن در خانه استفاده کنید استفاده از جوش شیرین برای مسواک زدن است. اگر خمیر دندان مناسبی در اختیارتان نبود نیم قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در نیم لیوان آب، هم بزنید، مسواکتان را به آن زده و دندان‌هایتان را مسواک کنید.

نخ دندان

نکته‌های حرفه‌ای برای مراقبت از دندان‌های حساس

    • حداقل در روز دو بار مسواک زده و یک بار از نخ دندان استفاده کنید
    • از دهان‌شویه کامل برای ضد عفونی استفاده کنید
    • ویتامین C کافی دریافت کنید
    • آب کافی بنوشید
    • سیگار نکشید.

نکته‌ی مهم در مورد خرید خمیر دندان سفید کننده

برخلاف اکثر جملات تبلیغی، خمیر دندان‌های معمولی نمی‌توانند سفید کننده هم باشند؛ لذا اگر دیدید که بر روی خمیری دندانی نوشته شده «سفید کننده‌ی دندان» به ترکیبات موجود در آن هم توجه کنید و سپس تصمیم بگیرید که آن را بخرید یا نه. هر خمیر دندانی که به‌عنوان خمیر دندان سفید کننده معرفی می‌شود باید «پراکسید کلسیم» و «پراکسید کاربامید» داشته باشد.

خمیر دندان سفید کننده اس بی ان

پراکسید کلسیم و پراکسید کاربامید به هر نوع لکه‌ی روی دندان‌ها می‌چسبند و وقتی شروع به مسواک زدن می‌کنید همراه با لکه‌ها از دندان جدا می‌شوند. مواد نام برده شده برای پاک کردن لکه‌های چای و قهوه بسیار مؤثر است.

چگونه از سفیدکننده‌های دندان استفاده کنیم؟

از راههای سفید شدن دندان پیدا کردن خمیر دندانی است که جوش شیرین داشته باشد. استفاده از چنین خمیردندانی باعث سفید شدن دندان‌هایتان خواهد شد. جوش شیرین به لکه‌های روی دندان‌ها متصل شده و روی آن‌ها حالت سایشی پیدا می‌کند و باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود. برای سفید شدن دندان‌هایتان با فشار زیاد مسواک نزنید؛ این کار کمکی به شما نمی‌کند و احتمال دارد که ضرر نیز داشته باشد.

چه خمیر دندانی را نخریم؟!

اولین نکته، کنترل کردن وجود تأییدیه‌ی سازمان بهداشت است. اگر محصول خارجی خریداری می‌کنید به موجود بودن مهر تأییدیه‌ی کشور سازنده و قانونی بودن آن دقت کنید. برای نابود کردن تارتار دندان که سخت‌تر از پلاک است، در خمیر دندان‌ها نسبت به ماده‌ای به اسم «تریلوکوزان» (Triclosan) دقت داشته باشید. اگر خمیر دندان چینی می‌خرید حتماً دقت کنید که فاقد تریلوکوزان باشد.

تریلوکوزان

تریلوکوزان ماده‌ای ضد باکتری و ضد قارچ است که استفاده‌ی وسیع از آن از سال 1960 در محصولات آرایشی و بهداشتی آغاز شد. در سال 2017 سارمان غذا و داروی آمریکا استفاده از آن را به علت مشکلاتی که می‌تواند درباره‌ی افزایش مقاومت باکتری‌ها در بدن به وجود بیاورد ممنوع اعلام کرد.

چند نکته در مورد بوی بد دهان و خمیر دندان

چیزی از «علت بوجود آمدن بوی بد دهان » می‌دانید؟! معمولاً به علل مختلفِ بوی بد دهان کمتر اشاره می‌شود. تجمع پلاک بر روی دندان و یا تجمع باکتری بر رو یا زیر زبان باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود؛ ولی عوامل دیگری نیز به ایجاد بوی بد دهان کمک می‌کند که برای جلوگیری از آن‌ها باید این کارها را انجام دهید:

    • از خوردن غذاهای مضر به سیستم گوارشی خودداری کنید
    • از مصرف قندهای فرآوری شده بپرهیزید
    • آب کافی بنوشید.

آب کافی بنوشید

سه توصیه‌ی بالا اگر رعایت نشود در به وجود آمدن بوی بد دهان نقش زیادی خواهد داشت؛ پس ملاحظه می‌کنید که در کنار انتخاب یک خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان می‌توانیم مراقبت‌های شخصی نیز در این مورد به عمل بیاوریم. اگر علت بوی بد دهانِ فرد ناشی از بهداشت دهان و دندان باشد می‌توان با انتخاب یک خمیر دندان مناسب آن را برطرف کرد. برای برطرف کردن بوی بد دهان باید علاوه بر دندان‌ها پشت زبان را که محل دیگری برای تجمع باکتری‌ها است آهسته مسواک زد.

چگونه خمیر دندان مناسب خود را انتخاب کنیم – جمع‌بندی

خمیر دندان سفید کننده سیگنال (مخصوص دندان های حساس)

    • دقت کنید که خمیر دندان انتخابی شما حاوی فلوراید باشد تا از پوسیدگی جلوگیری کرده و صدمه‌های ریز به دندان را ترمیم کند.
    • برای رفع پلاک و تارتار و عدم ایجاد حساسیت از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها دوز پنج درصدیِ نیترات پتاسیم یا کلرید استانسیم موجود باشد. خمیر دندان سفید کننده‌ی انتخابی شما بهتر است حاوی «پراکسید کلسیم» و «پراکسید کاربامید» باشد.
    • بهتر است از مصرف خمیر دندانی که حاوی تریلوکوزان باشد خودداری کنید.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد