خرید محصولات برند درموسیس

بهترین زمان استفاده از نخ دندان چه زمانی است؟

بهترین زمان استفاده از نخ دندان چه زمانی است؟

استفاده از نخ دندان در روتین مراقبت از دهان و دندان بسیار مهم است. مسواک زدن نمی‌تواند همه جای دندان‌ها را تمیز کند و برای رسیدن به نواحی دور از دسترس دهان کافی نیست. زمانی که غذا بین دندان‌های شما باقی می‌ماند، باکتری‌ها شروع به رشد کرده و به مینای دندان شما آسیب می‌زنند. اینجاست که اهمیت نخ دندان کشیدن مشخص می‌شود. مهمترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان را فرا بگیرید تا جز برای معاینه‌های سالانه نیازمند حضور در دندانپزشکی نباشید!

نخ دندان میسویک (مدل Whitening)

مراقبت از دندان‌ها نه‌تنها با بوی بد دهان مبارزه می‌کند، بلکه می‌تواند از پوسیدگی و بیماری‌های مربوط به لثه هم جلوگیری کند و دندان‌های سفید و سالمی به شما هدیه دهد. شاید اهمیت نخ دندان را هم بدانید و از آن استفاده کنید، اما آیا می­دانید بهترین زمان استفاده از نخ دندان چه زمانی است؟ در ادامه این مقاله به شما می­گوییم که چه زمانی از نخ دندان استفاده کنید تا بیشترین تأثیر را روی بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد.

بهترین زمان استفاده از نخ دندان چه زمانی است؟

نخ دندان پهن شونده کانفیدنت

بهتر است دندان‌های خود را حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. در مورد نخ دندان کشیدن می‌توان گفت که یک‌بار در روز کافی است، البته باید تمام دندان‌های خود را به‌طور کامل نخ دندان بکشید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این کار را قبل از خواب انجام دهند تا باقیمانده غذاها تا صبح بین دندان‌های آن‌ها نماند. این کار صحیح است و از ایجاد پلاک و رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند.

وقتی غذاها در دهان شما نمانند، باکتری‌ها هم رشد نمی‌کنند، درنتیجه دندان‌های شما پوسیده نمی‌شوند. این امر به جلوگیری از بیماری‌های لثه هم کمک می‌کند. یکی دیگر از فواید نخ دندان کشیدن این است که دهان بوی بد نمی‌گیرد. وقتی نخ دندان می‌کشید متوجه بوی بد غذاهای گیرکرده در بین دندان‌ها می‌شوید و بیشتر به نخ دندان کشیدن ایمان می‌آورید.

نخ دندان کشیدن

قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشیم یا بعد از آن؟

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند قبل از مسواک نخ دندان بکشند و بعضی‌ها هم بعد از مسواک زدن این کار را انجام می‌دهند.


از طرف دیگر، وقتی اول مسواک می‌زنید پلاک‌های بین‌دندانی شل می‌شوند که این امر باعث می‌شود نخ دندان مؤثرتر باشد و بهتر پلاک‌ها را از بین ببرد، اما در کل بهتر است قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید. همیشه باید نخ دندان بکشید، حتی اگر دندان‌هایتان تمیز به نظر می‌رسند. پس نخ دندان کشیدن را نادیده نگیرید، در غیر این صورت پلاک روی دندان‌هایتان ایجاد می‌شود. برگرفته از great-smile

از چه نوع نخ دندانی استفاده کنیم؟

نخ دندان نازک تر ارکید (مدل کلاسیک)

شما می‌توانید برای نخ دندان کشیدن از بین انواع نخ‌های دندان یکی را انتخاب کنید. نخ دندان انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

    • نخ دندان نازک
    • نخ دندان با قطر زیاد
    • نخ دندان سوپر
    • مسواک بین‌دندانی

اگر فاصله بین دندان‌هایتان زیاد است می‌توانید از نخ دندان با قطر بیشتر استفاده کنید. اگر بین دندان‌هایتان فاصله نیست بهتر است از نخ دندان نازک استفاده کنید. نخ دندان سوپر هم مناسب افرادی است که دندان‌های ارتودنسی دارند. مسواک بین‌دندانی هم به درد افرادی می‌خورد که فاصله بین دندان‌هایشان زیاد است. بهترین دهان شویه های طبیعی را برای اینکه در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به سلامت دندان‌هایتان کمک کنید بشناسید!

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

وقتی روزانه به‌طور منظم نخ دندان بکشید به آن عادت می‌کنید. این عادت جزء عادات خوب هر انسان به شمار می‌رود. اگر به نخ دندان کشیدن عادت داشته باشید، اما نحوه صحیح انجام آن را ندانید ممکن است به دندان‌ها و لثه‌های خود آسیب بزنید.

برای درست نخ دندان کشیدن مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا حدود 45 سانتی‌متر از نخ دندان مناسب خود را جدا کنید. حالا این مقدار نخ را دور انگشتان اشاره خود بپیچید. هنگامی‌که آن را بین دندان‌های خود قرار دادید، آن را از سمت کنار دندان به بالا و پایین ببرید. این کار را برای هر دندان به‌صورت جداگانه انجام دهید.

ممکن است این کار در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد، اما وقتی چند روز این کار را انجام دهید به آن عادت می‌کنید. وقتی به این کار عادت کنید دیگر نمی‌توانید بدون نخ دندان کشیدن بخوابید. نخ دندان کشیدن نه‌تنها دهان و دندان‌های شما را تمیزتر می‌کند، بلکه باعث بوی خوب دهان می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه پشت سر هم به دندان‌پزشک نخواهید داشت. برگرفته از  impeccablesmiles

درست نخ دندان کشیدن

چرا بهتر است قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشیم؟

برخی از افراد عادت دارند مسواک بزنند و سپس نخ دندان بکشند. مشکل این است که هر نوع غذا، پلاک و باکتری که با نخ دندان از بین دندان‌هایتان بیرون می‌آیند تا دفعه بعد که مسواک می‌زنید در دهان شما باقی می‌ماند.

با این‌ حال، هنگامی‌که نخ دندان می‌کشید و سپس مسواک می‌زنید، عمل مسواک زدن باقیمانده مواد غذایی را از دهان شما خارج می‌کند. درنتیجه، پلاک دندانی کمتری در دهان شما باقی می‌ماند و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه کمتر می‌شود.

یک مطالعه معتبر کوچک در سال 2018 اشاره کرد که فلوراید موجود در خمیردندان نیز بهتر می‌تواند کار خود را در محافظت از دندان‌ها درزمانی که ذرات ابتدا حذف می‌شوند، انجام دهد. بنابراین بهترین زمان استفاده از نخ دندان قبل از مسواک است. این روش فواید دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چرا بهتر است قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشیم؟

از بیماری لثه جلوگیری می‌کند

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می‌شود، یک عفونت دهانی است که بافت نرم و استخوان‌های نگه­دارنده دندان‌های شما را از بین می‌برد. بیماری لثه زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های زیادی روی سطح دندان‌ها وجود داشته باشند. این موضوع معمولاً درنتیجه بهداشت نامناسب دندان اتفاق می‌افتد. وقتی مسواک نزنید، نخ دندان نکشید و یا این کارها را به‌صورت درست انجام ندهید ممکن است دچار بیماری‌های لثه شوید.

علائم بیماری لثه عبارت‌اند از:

    • بوی بد دهان
    • لثه‌های حساس، متورم و قرمز
    • لق شدن دندان‌ها
    • خونریزی لثه

نخ دندان متراکم مینا (با اسانس نعنا)

پلاک‌ها را از بین می‌برد

ازآنجایی‌که پلاک عامل اصلی بیماری‌های لثه و عفونت است، خیلی مهم است که هرروز نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. پلاک معمولاً بعد از 24 تا 36 ساعت روی دندان‌ها سفت می‌شود. اگر مرتباً نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید، پلاک روی دندان‌هایتان سفت نمی‌شود.

پس از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن، فراموش نکنید که خمیردندان باقی‌مانده را از دهان خود خارج کنید، اما بهتر است که دهان خود را با آب نشویید. شستشوی دهان پس از مسواک زدن فلوراید را از بین می‌برد. فلوراید ماده‌ای معدنی است که به بسیاری از محصولات دندان‌پزشکی برای کمک به تقویت دندان‌ها اضافه می‌شود. درنتیجه، اگر دهان خود را بعد از مسواک زدن بشویید خمیردندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان مؤثر نخواهد بود.

اگر دوست ندارید خمیردندان در دهانتان بماند به اندازه 1 قاشق چای‌خوری آب در دهان خود بریزید و سپس آن را خالی کنید. اگر دوست دارید از دهان‌شویه برای تنفس خوشبو و پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید، بلافاصله پس از مسواک زدن این کار را انجام ندهید. حداقل نیم ساعت بعد از مسواک زدن می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید. اگر از دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده می‌کنید، حداقل تا 30 دقیقه پس از شستشوی دهان با دهان‌شویه چیزی نخورید.

دهانشویه کاپیتانو

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم استفاده درست از مسواک و نخ دندان باعث می‌شود که دچار مشکلات مربوط به دهان و دندان نشوید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پلاک‌ها و باقیمانده غذا را از دهان شما خارج می‌کنند و باعث جلوگیری از عفونت و بیماری‌های لثه می‌شوند. نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان هم جلوگیری می‌کند.

برای اینکه مسواک و نخ دندان تأثیر داشته باشند باید بهترین زمان استفاده از آن‌ها را بدانید. بهترین زمان استفاده از نخ دندان هم شب‌ها قبل از خواب و قبل از مسواک زدن است. با رعایت این توصیه‌های ساده به‌راحتی می‌توانید دندان‌هایی سالم و دهانی خوشبو داشته باشید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد