خرید محصولات برند درموسیس

آیا دهان‌شویه طبیعی هم داریم؟ معرفی بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی

آیا دهان‌شویه طبیعی هم داریم؟ معرفی بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی

معرفی بهترین دهان شویه های طبیعی

برای سلامت دهان و دندان باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک‌بار در روز برای سلامت دندان‌ها ضروری است. بعضی افراد از دهان‌شویه هم استفاده می‌کنند، اما استفاده مداوم از دهان‌شویه خیلی هم خوب نیست.

بعضی از دهان‌ شویه‌ های معمولی حاوی الکل هستند و باعث خشکی دهان می‌شوند، اما دهان‌شویه‌های طبیعی هم وجود دارند که حتی برای حساس‌ترین دندان‌ها نیز عالی هستند و دلیل آن هم این است که هیچ افزودنی مضری مانند الکل، تریکلوزان و سدیم لوریل سولفات در آن‌ها وجود ندارد.

آیا دهان‌شویه طبیعی هم داریم؟

شما می‌توانید دهان‌شویه‌های طبیعی را خودتان در خانه تهیه کنید. در ادامه این مقاله بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر دندان­های حساسی دارید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

انواع دهان‌شویه‌های طبیعی

بسیاری از مردم در مورد اینکه چند وقت یک‌بار و چه زمانی باید از دهان‌شویه استفاده کنند سؤالاتی می‌پرسند. دهان‌شویه روشی برای تمیز کردن دهان و دندان است و کاربردهای مختلفی دارد. به‌طورکلی دهان‌شویه‌ها دو نوع هستند:

    • دهان‌شویه درمانی: این نوع دهان‌شویه شامل مواد فعالی است که باکتری‌ها را از بین می‌برد و به درمان بیماری‌های لثه و دهان مثل آفت کمک می‌کند. برخی دیگر نیز حاوی فلوراید هستند و به درمان و کاهش پوسیدگی دندان با تقویت مینای دندان کمک می‌کنند.
    • دهان‌شویه زیبایی: این دهان‌شویه برای خوشبو کردن دهان و سفید کردن دندان‌ها کاربرد دارد، اما برای سلامتی دندان‌ها کاری انجام نمی‌دهد.

دهانشویه های کاپیتانو

یکی از مزایای اصلی استفاده از دهان‌شویه این است که مواد تشکیل‌دهنده آن به فضای بین دندان‌های شما می‌رسند که ممکن است مسواک و نخ دندان به آن نقاط نرسند. دهان‌شویه علاوه بر اینکه نفس شما را تازه می‌کند، می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی و تقویت مینای دندان کمک کند.

دهان‌شویه زیبایی واقعاً کار خاصی نمی‌کند، بنابراین اگر چیزی بیشتر از خوشبو شدن دهان می‌خواهید باید به دنبال دهان‌شویه درمانی باشید. زمانی که مشکلات خاصی مانند حساسیت دندان، خونریزی لثه، تورم لثه یا بیماری پیشرفته لثه داشته باشید ممکن است پزشک برای شما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توصیه کند.

دهانشویه لیستنینگ

اگرچه دهان‌شویه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند این مشکلات را درمان کنند، اما ترکیبی از درمان‌های دندانپزشکی، رژیم بهداشت دهان و دندان خوب و همچنین استفاده از دهان‌شویه کمک زیادی به بازگرداندن سلامتی دندان‌ها می‌کند. دهان‌شویه‌ها می‌توانند بر پایه شیمیایی باشند، اسانس داشته باشند و یا دارای عناصر طبیعی در ترکیب خود باشند. بنابراین شما باید با یک پزشک مشورت کنید تا بتوانید دهان‌شویه مناسب خود را بخرید.

بهترین راه استفاده از دهان‌شویه طبیعی چیست؟

روش استفاده از دهان‌شویه طبیعی و معمولی یکسان است. برای استفاده از دهان‌شویه باید به اندازه کافی از آن را درون درب دهان‌شویه ریخته و آن را حداقل 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید. شما می‌توانید این کار را هرچند روز یک‌بار یا بیشتر انجام دهید.

بهترین راه استفاده از دهان‌شویه طبیعی چیست؟

برخی از دهان‌شویه‌ها ممکن است نیاز به رقیق شدن با آب قبل از استفاده داشته باشند که این موضوع با توجه به توصیه‌های سازنده آن انجام می‌شود. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده کنید. پس از مسواک زدن خمیردندان روی دندان‌های شما باقی می­ماند و اگر از دهان‌شویه استفاده کنید فلوراید خمیردندان از بین می‌رود.

بهترین زمان برای استفاده از دهان‌شویه در صورت امکان بعد از ناهار است. بیشتر مردم در وسط روز مسواک نمی‌زنند یا نخ دندان نمی‌کشند، اما شستشو با دهان‌شویه می‌تواند دهان شما را خوشبو کند و به سلامت دندان‌های شما کمک کند. چنانچه تمایلتان به مصرف محصولات تهیه شده در کارخانه است مطلب «انواع دهانشوییه و راهنمای خرید دهانشویه مناسب» را از دست ندهید!

بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی

افراد ممکن است به دلایل مختلف به دنبال دهان‌شویه‌های طبیعی باشند. یکی از رایج‌ترین دلایل برای استفاده از دهان‌شویه‌های طبیعی حساسیت به فلوراید است. بااین‌حال، بسیاری از افراد باوجوداینکه حساسیت ندارند، از مصرف فلوراید اجتناب می‌کنند.

دهانشویه های ایرشا

همچنین در دهان‌شویه‌های طبیعی مواد مؤثر دیگری مانند روغن درخت چای، آلوئه ورا، میخک یا حتی روغن نارگیل وجود دارد. شما می‌توانید دهان‌شویه‌های طبیعی را از داروخانه‌ها تهیه کنید یا اینکه خودتان آن‌ها را در خانه بسازید.

درنهایت، برخی از مردم دهان‌شویه طبیعی را دوست دارند، زیرا از عوارض دهان‌شویه‌های معمولی مانند حساسیت دندان بیزار هستند. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که دهان‌شویه خانگی خود را بسازند یا دهان خود را با دهان‌شویه پر اکسید هیدروژن شستشو دهند.

معرفی بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی

دهانشویه های ایروکس

بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حفظ سلامتی است. بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که باکتری‌های دهان می‌توانند به روش‌های مختلفی بر سلامت معده تأثیر بگذارند، بنابراین رعایت بهداشت اولیه دهان و دندان بسیار ضروری است.

بسیاری از افراد برای پاک‌سازی کلی دهان بعد از مسواک زدن به دهان‌شویه‌های ضد باکتری روی می‌آورند، زیرا اعتقاد بر این است که دهان‌شویه مایع بهتر می‌تواند با باکتری‌های موجود در دهان مبارزه کند و آن‌ها را از بین ببرد.

بهتر است بدانید که دهان‌شویه‌های مصنوعی علاوه بر اینکه باکتری‌های مضر را از بین می‌برند، ممکن است باکتری‌های مفید را هم از بین ببرند و مشکل را بدتر کنند. میکروبیوم دهان یک بخش ضروری از یک سیستم گوارشی سالم است، بنابراین استفاده مکرر از دهان‌شویه‌های ضد باکتری می‌تواند اثرات نامطلوب بیشتری بر هضم غذا داشته باشد.

دهان‌شویه‌های تجاری نیز دارای الکل هستند که باعث خشکی دهان می‌شوند. این موضوع درواقع وضعیت را برای کسانی که از بوی بد دهان رنج می‌برند بدتر می‌کند. بزاق چیزی است که PH را دهان را متعادل می‌کند، اما خشکی دهان به معنای کاهش تولید بزاق است که به‌نوبه خود می‌تواند تولید باکتری‌های بد و بوی بد دهان را افزایش دهد.

دهانشویه ضد عفونی کننده (بدون الکل) ایرشا

بنابراین در حالت ایده آل شما باید دندان‌های خود را ابتدا نخ دندان بکشید، سپس آن‌ها را مسواک بزنید و درنهایت زبان خود را نیز مسواک بزنید تا دهان خود را تمیز نگه‌دارید، اما اگر به استفاده از دهان‌شویه‌ها عادت دارید، سعی کنید تا حد امکان از دهان‌شویه‌های طبیعی استفاده کنید. شما به‌راحتی می‌توانید یک دهان‌شویه طبیعی در خانه تهیه کنید. در ادامه روش ساخت بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی را به شما آموزش می‌دهیم.

دهان‌شویه آب و نمک

دهان‌شویه آب و نمک ساده‌ترین نوع دهان‌شویه است که همه ما برای یک‌بار هم که شده از آن استفاده کرده‌ایم. برای تهیه این دهان‌شویه به یک فنجان آب، یک قاشق غذاخوری نمک و یک و نیم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین نیاز دارید. همه این مواد را خوب مخلوط کرده و در یک بطری بریزید.

 معرفی بهترین دهان‌شویه‌های طبیعی

هیچ‌چیز بهتر از مخلوط آب‌نمک قدیمی برای تمیز کردن دهان نیست. شب‌ها قبل خواب یک لیوان از این دهان‌شویه را بردارید و کم‌کم در دهان خود ریخته، آن را بچرخانید و خالی کنید.

دهان‌شویه زردچوبه

دهان‌شویه زردچوبه برای کاهش التهاب و تحریک و جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مناسب است. زردچوبه یک ادویه زرد-نارنجی روشن و حاوی کورکومین است که می‌تواند به کاهش التهاب و محافظت از دهان در برابر بیماری‌های لثه و التهاب لثه کمک کند. زردچوبه همچنین می‌تواند لکه‌های روی دندان را کاهش داده و از ایجاد پلاک جلوگیری کند.

دهان‌شویه زردچوبه

برای تهیه این دهان‌شویه نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه، نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و یک لیوان آب را باهم مخلوط کنید و دهان خود را هر شب با آن شستشو دهید.

این دهان‌شویه همچنین از ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری می‌کند. درحالی‌که شستشو با این دهان‌شویه مشکل اساسی که باعث التهاب یا تحریک لثه می‌شود را حل نمی‌کند، اما می‌تواند علائم شما را کاهش دهد.

دهان‌شویه لیمو

برای تهیه دهان‌شویه لیمو به یک عدد لیموی تازه و یک فنجان آب ولرم نیاز است. لیمو را در یک لیوان آب فشار دهید تا آب آن گرفته شود. سپس مخلوط را خوب هم بزنید.

دهان‌شویه لیمو

حالا این مواد را کم‌کم در دهان خود بریزید و به مدت 60 ثانیه بچرخانید و سپس آن را خالی کنید. این دهان‌شویه به کاهش تجمع پلاک روی دندان‌ها کمک می‌کند و ضد باکتری است.

دهان‌شویه میخک و دارچین

برای تهیه این دهان‌شویه تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فنجان آب، 10-15 قطره روغن دارچین و 10-15 قطره روغن میخک را بردارید و خوب باهم مخلوط کنید. حالا دهان‌شویه شما آماده است.

بهترین مزیت این دهان‌شویه طبیعی این است که ماندگاری طولانی دارد. یعنی می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگه‌دارید. این دهان‌شویه نه‌تنها به شما در مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کند، بلکه باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز می‌شود.

دهان‌شویه میخک و دارچین

روش دیگر تهیه این دهان‌شویه این است که پودر دارچین، میخک و اسانس نعناع را به آب اضافه کرده و حدود 10 دقیقه بجوشانید. حالا مایع را از صافی رد کنید و اجازه دهید خنک شود. این دهان‌شویه را در یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

دهان‌شویه روغن‌های ضروری مانند روغن نعناع و روغن درخت چای

یک شیشه بردارید و یک فنجان آب، دو قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین، 8 تا 9 برگ نعناع فلفلی و دو قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید. همه مواد را خوب باهم مخلوط کنید. قبل از هر بار استفاده شیشه را به‌خوبی تکان دهید، زیرا جوش‌شیرین ته‌نشین می‌شود. هر شب قبل خواب از این دهان‌شویه استفاده کنید، اما مواظب باشید که این دهان‌شویه را قورت ندهید.

دهان‌شویه روغن‌های ضروری

دهان‌شویه آب آلوئه ورا

برای درست کردن دهان‌شویه آلوئه ورا به نصف فنجان آب آلوئه ورا، نصف فنجان آب و نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین نیاز دارید. تمام مواد را در ظرف محکمی بریزید و خوب تکان دهید تا جوش‌شیرین به‌خوبی در مایعات حل شود. مخلوط را در یک شیشه قابل‌استفاده نگهداری کنید و یک یا دو بار در روز دهان خود را با این دهان‌شویه شستشو دهید. این دهان‌شویه به کاهش تحریکات دهانی، تسکین درد و کاهش التهاب در بافت‌های دهان کمک می‌کند.

دهان‌شویه آب آلوئه ورا

دهان‌شویه سرکه سیب

برای تهیه دهان‌شویه سرکه سیب به یک فنجان آب، یک قاشق غذاخوری نمک و 2 قاشق چای‌خوری سرکه سیب نیاز دارید. همه مواد را در یک ظرف در بسته بریزید و چند دقیقه خوب تکان دهید. بعد از هر وعده غذایی می‌توانید از این دهان‌شویه استفاده کنید. این محلول را کم‌کم در دهان بریزید و چند ثانیه بچرخانید، سپس آن را خالی کنید.

سرکه سیب یک تنظیم‌کننده طبیعی pH است. قرقره کردن این دهان‌شویه در دهان میزان اسیدی بودن محیط را کاهش می‌دهد و PH را متعادل می‌کند. این کار از رشد باکتری‌های دهان و درنتیجه از بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری می‌کند.

 

دهان‌شویه جعفری و نعناع

برای درست کردن این دهان‌شویه به یک مخلوط‌کن نیاز دارید. دو قاشق غذاخوری جعفری، دو قاشق غذاخوری نعنا و یک فنجان آب به آن اضافه کنید و همه آن‌ها را حدود دو دقیقه باهم مخلوط کنید. مخلوط به‌دست‌آمده را در صافی بریزید. مایع به‌دست‌آمده را در یک شیشه بریزید و درب آن را محکم ببندید. یک قاشق غذاخوری از مخلوط را در دهان خود بریزید و شستشو دهید. از خوردن این مخلوط خودداری کنید. برگرفته از  food.ndtv

دهان‌شویه جعفری و نعناع

کلام آخر

بعضی افراد به استفاده از دهان‌شویه عادت دارند، اما دهان‌شویه‌های صنعتی مواد شیمیایی دارند و ممکن است برای دهان و دندان ضرر داشته باشند. افرادی که به استفاده از دهان‌شویه عادت دارند می‌توانند از دهان‌شویه‌های طبیعی استفاده کنند. این دهان‌شویه‌ها را به‌راحتی می‌توان در خانه تهیه کرد. افزودن دهان‌شویه‌ های طبیعی مانند آب و نمک و یا دهان‌شویه نعناع به برنامه مراقبت از دهان می‌تواند به رفع بوی بد دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. «نخ دندان چیست و چگونه استفاده می شود؟» و «چگونه مسواک خود رو ضد عفونی کنیم» می‌تواند در صف مطالعاتی شما مخاطب عزیز قرار بگیرد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد