خرید محصولات برند درموسیس

مسواک برقی یا مسواک دستی؟ عمر طولانی‌تر دندان‌های شما با کدام یک میسر است؟

مسواک برقی یا مسواک دستی؟ عمر طولانی‌تر دندان‌های شما با کدام یک میسر است؟

یکی از روتین‌های روزانه‌ی هر فرد مسواک‌ زدن به شیوه‌ی صحیح و موثر است که در نتیجه‌ی این فرایند، دندان‌های شما در سالم‌ترین و زیباترین حالت ممکن خود خواهند بود. از همین‌رو صنعت بهداشت دهان و دندان همانند سایر حوزه‌ها دائما در حال به‌روزرسانی و وارد کردن ابزارهای جدیدتر و با امکانات بیشتر برای این منظور است؛ اگرچه «مسواک برقی» که موضوع همین مطلب هم خواهد بود چندان محصول جدیدی نیست؛ با اینحال یکی از مهمترین نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان تمایز قائل شدن میان مسواک برقی یا مسواک دستی است؛ بنابراین بد نیست با پیشینه‌ی مسواک برقی شروع کنیم.

رابطه دندان سالم با عضله سازی

 اگر سری به همین ویکی پدیای فارسی خودمان بزنید در همین رابطه خواهید خواند: «در حدود سال‌های ۱۹۴۰ اولین مسواک‌های برقی به شکل کنونی در سوییس ساخته شد و ۲۰ سال بعد در آمریکا این نوع مسواک‌ها با تولید انبوه به بازار عرضه شدند. در این نوع مسواک‌ها قسمت باتری‌دار یا قسمتی که باید شارژ شود، به‌طور کامل بسته می‌شد تا از نفوذ در امان باشند و مشکلی برای مصرف‌کننده پیش نیاید. در آن زمان مسواک‌های الکتریکی فقط برای استفاده افرادی بود که دارای محدودیت حرکتی و اوتیسم بودند یا ارتودنسی کرده بودند.»

میل به استفاده از مسواک‌هایی با کارایی هرچه بیشتر علاوه بر سلامت دندان‌ها ناشی از تمایل به زیبایی و «سفیدی دندان‌ ها» هم است. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای باید به دنبال رابطه‌ی نوع مسواک مصرفی با سرعت حذف پلاک‌های دندانی باشیم.

اولین مسواک برقی

بنابراین تا همین‌جا متوجه شدیم که این محصول قریب به 80 سال است که جای خود را در میان محصولات بهداشتی دهان و دندان باز کرده است؛ با این حال استفاده از این نوع مسواک جز برای عده‌ی معدودی در کشور ما چندان پر مصرف نبوده و شاید تا همین زمان که نگارنده مشغول ثبت نتایج مطالعات خود در این باب است افراد محدودی به نسبت کل جامعه مسواک برقی را جایگزین مسواک‌های معمولی کرده باشند؛ ولی در چندین سال اخیر به واسطه‌ی تبلیغات و تجربه‌ی افراد مصرف‌کننده شمار بیشتری از افراد به فکر استفاده از مسواک ‌برقی افتاده‌اند.

مسواک برقی به عنوان وسیله‌ای که دارای طرفدارانی پر و پا قرص است می‌تواند جزو انتخابات وسوسه کننده باشد؛ اما آیا واقعا انتخاب این مسواک با توجه به اختلاف قیمتی که با مسواک معمولی دارد انتخاب درستی است یا خیر؟ در این مقاله بنا داریم به این سوال پاسخ بدهیم، آن هم نه پاسخی مستقیم؛ بلکه با بررسی  تفاوت‌های بین مسواک‌ معمولی و مسواک ‌برقی به شما کمک می‌کنیم خودتان با توجه به شرایط فردی و امکانات خود به بهترین نتیجه برای انتخاب میان این دو برسید.

برای شروع بهتر است شرایط هر کدام از این مسواک‌ها را بررسی کنیم تا قضاوت و انتخاب برای شما راحت‌تر شود؛ پس در این قسمت می‌رویم تا با  تمامی ویژگی‌های مسواک ‌برقی آشنا شویم:

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

ویژگی‌های مسواک برقی

اکثریت مردم با آگاهی از این امر که حداقل روزی 2بار دندان، نیاز به مسواک‌زدن دارد مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند؛ اما چگونگی مسواک زدن در هر 2بار ، میزان تاثیرپذیری در دندان را تغییر خواهد داد. شاید بتوان بارزترین تفاوت میان مسواک معمولی و مسواک برقی را در همین میزان فشاری که بر دندان‌ها وارد می‌کنند وارد دانست. درواقع مسواک‌ برقی با فشار مساوی و یک‌دستی که بر تمامی دندان‌ها وارد می‌کند، می‌تواند یکی از انتخاب‌های چشمگیر باشد.

استفاده از این نوع مسواک پس از 3 ماه متوالی 11 درصد  التهاب لثه و 21 درصد پلاک دندانی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین باید گفت بدون شک این مسواک بهترین گزینه برای افراد مسن، افراد مبتلا به تونل کارپال آرتروز و  ناتوانی‌های رشدی است.

مسواک برقی های تریزا

در خصوص تونل کارپال آرتروز این اندازه برای دوستانی که احتمالا نمی‌دانند توضیح بدهیم که این سندروم موجب ناراحتی در دست و بروز دردهای طاقت‌فرسا در مچ دست می‌شود، از همین رو نگه داشتن اشیاء از جمله مسواک می‌تواند برای این افراد سخت و خارج از تحملشان باشد.

همچنین کودکان به واسطه‌ی سن و آگاهی کمی که دارند استفاده از مسواک برقی گزینه‌ی مناسبی برایشان خواهد بود؛ چرا که این مسواک‌ها دارای قابلیت‌‌های متعددی از جمله تایمر هستند. تایمر موجود در این وسیله، زمان مسواک زدن افراد را کنترل می‌کند و همین قابلیت جزئی با نشان دادن زمان، موجب جلوگیری از کاهش زمان استاندارد مسواک زدن که حداقل 2 دقیقه در هر نوبت است خواهد شد.

موهای مسواک ‌برقی با ارتعاش یا چرخش به شما کمک می‌کنند تا پلاک را از سطح دندان‌ها و لثه‌های خود پاک کنید و لرزش ایجاد شده در این مسواک اجازه می‌دهد تا هر بار مسواک را روی دندان‌های خود حرکت می‌دهید، حرکات ریز بیشتری انجام دهد که همین امر به تمیزی هر چه بیشتر دندان‌ها کمک می‌کند. همین اتفاق به ظاهر ساده منجر به حذف «علت بوجود آمدن بوی بد دهان» می‌شود.

 از دیگر موارد حائز اهمیت غافل نشدن از دستورعمل‌های سازنده است که این موضوع اطلاعات کافی را در زمینه‌ی زمان تعویض سری مسواک در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

مسواک باتری دار تریزا

خب تا اینجا حتما قانع شده‌اید که خرید یک مسواک برقی حتما بهتر از ادامه دادن کار با مسواک معمولی خودتان است؛ ولی بهتر است زود نتیجه‌گیری نکنید برای رسیدن به یک تصمیم درست و منطقی باید به هر دو طرف بازی فرصت دفاع داد؛ پس در ادامه به سراغ مسواک‌های معمولی و پرداختن به معایب و مزایای آن خواهیم رفت.

ویژگی‌های مسواک دستی

اغلب ما از مسواک‌های دستی استفاده می‌کنیم. شاید یکی از دلایل انتخاب این مسواک توسط اکثریت دسترسی راحت برای خرید است. مسواک‌های معمولی با تنوع‌های بسیار زیادی که از لحاظ برند، رنگ و کیفیت دارند دست خریدار را در انتخاب باز می‌گذارند؛ همچنین برای خرید این نوع مسواک نیاز به مراجعه به داروخانه یا مراکز فروش لوازم بهداشتی نیست و به راحتی با مراجعه به اولین سوپر مارکت قابل تهیه هستند.

فقط همین نیست؛ بلکه درواقع از نظر مالی خرید مسواک‌های معمولی با توجه به قیمت پایینی که در مقایسه با مسواک‌های برقی دارند برای اغلب افرادِ جامعه‌ی همیشه در حال تورم ما امکان‌پذیرتر است.

مسواک معمولی تریزا

خب واضح شد چرا خرید این مسواک‌ها با اقبال عمومی بیشتری روبه‌رو می‌شود؛ حال برای اینکه از مزایای استفاده از مسواک برقی در حین استفاده از همین مسواک‌های معمولی بهره‌مند شوید کافی است، هنگام مسواک زدن فشار کافی و برابری را به دندان‌ها وارد کرده و در تمامی جهات دهان، دندان‌ها را بشویید و از هیچ قسمتی غافل نشوید. با این روش و رعایت صحیح مسواک زدن و در ادامه نخ دندان کشیدن احتمالا بتوانید با کمی سختی بیشتر به همان نتیجه‌ای برسید که در صورت استفاده از مسواک برقی احتمالا به آن خواهید رسید.

متخصصین از تفاوت مسواک برقی و مسواک معمولی چه می‌گویند؟!

بر اساس تحقیقات دندان‌پزشکان، مسواک‌های برقی دندان‌ها و لثه‌ها را بسیار بهتر از مسواک‌های دستی تمیز می‌کنند. همچنین دانشمندان دریافتند افرادی که از مسواک برقی استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از مسواک دستی استفاده می‌کنند، لثه‌های سالم‌تر و پوسیدگی دندانی کمتری دارند بر این اساس می‌توانند دندان‌های خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

مسواک‌های برقی، به‌ویژه مسواک‌هایی که دارای سری‌هایی هستند که در هر دو جهت می‌چرخند، یا سری‌های «نوسانی» دارند، در حذف پلاک مؤثرتر هستند که این امربه جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می‌کند.

حال که ویژگی هر دو نوع این مسواک‌ها را برشمردیم و مزیت‌های استفاده از هر یک را مرور کردیم نتیجه‌گیری به نظر ساده‌تر شد. با توجه به مزایای مسواک‌های برقی، داشتن آن یک سرمایه‌گذاری عالی برای سلامت دندان‌های شما خواهد بود و می‌تواند عمر مفید آن‌ها را تا 2 برابر افزایش دهد، موضوعی که به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست.

تفوت مسواک برقی با مسواک برقی

اما چنانچه از یک روتین مداومِ بهداشت دهان و دندان پیروی می‌کنید، از مسواک دستی یا برقی استفاده کنید، در هر صورت دندان‌های سالمی خواهید داشت. کافیست روزانه در چند نوبت و در هر نوبت با زمان استاندارد همراه با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید و از کشیدن نخ دندان در هر نوبت غافل نشوید. اینگونه بدون اینکه دچار اندوه و نگرانی حاصل از  نداشتن بودجه‌ی کافی برای  تهیه‌ی مسواک برقی شوید و یا هر عامل بازدارنده‌ی دیگر در مسیر خرید این نوع مسواک‌ها سر راهتان قرار بگیرد، خواهید توانست با یک برنامه‌ریزی صحیح و یادگیری اصول صحیح مسواک زدن بهترین نتیجه را در مسیر بهداشت دندانی خود رقم بزنید.

بسیاری از افراد با تمام مزایایی که یک مسواک برقی دارد همچنان انتخابشان یک مسواک دستی سبک و راحت است که البته این موضوع هیچ ایرادی ندارد به شرطی که روند صحیح مراقبت از دندان را رعایت کنند. این نوع مسواک‌ها تقریباً در هر خواربار فروشی، سوپرمارکت‌های مستقر در پمپ بنزین‌های بین جاده‌ای، فروشگاه یا داروخانه قابل خرید هستند. همچنین برای عملکرد نیازی به شارژ ندارند؛ بنابراین می توانید از مسواک دستی در هر مکان و هر زمان استفاده کنید.

مسواک سخت ریجوی (مدل Reaction)

 اگر شامل آن دسته از افرادی هستید که با مسواک دستی راحت‌تر هستید پیشنهاد می‌کنم در کنار این مسواک یک تایمر آشپزخانه در حمام خود قرار دهید تا از زمان مورد نیاز برای هر نوبت غافل نشوید و دندان‌هایی همچون مروارید داشته باشید. در طی استفاده هر دو نوع مسواک موضوع قابل اهمیت تعویض به موقع مسواک دستی یا سری مسواک برقی است.

 طبق توصیه‌ی ADA ، همه‌ی مسواک‌ها باید هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض شوند؛ اگر مسواک شما فرسوده به نظر می‌رسد یا اگر زمانی که مریض بودید از آن استفاده می‌کردید پیش از بروز هر گونه بیماری که از ورود باکتری‌ها نشات می‌گیرد اقدام به تعویض  آن کنید. «انواع روش های جرمیگیری دندان» موضوع مقاله‌ای است که با خواندن آن به برخی باورهای غلط پیرامون این عمل پزشکی پی خواهید برد.

از آنجایی که آگاهی از مزایای مسواک‌های برقی در حال افزایش است، تصمیم گیری در مورد انتخاب مسواک مناسب را آسان‌تر می‌کند. با توجه به اینکه تمام ویژگی‌های این دو مسواک را حالا دیگر می‌شناسید، اگر همچنان در مورد اینکه کدام مسواک برای شما بهترین است دچار تردید و دو راهی هستید بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا با شناختی که از شما و شرایط دندان‌هایتان دارد مناسب‌ترین نوع را به شما توصیه کند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد