خرید محصولات برند درموسیس

در دوران بارداری از چه خمیردندانی استفاده کنیم؟

در دوران بارداری از چه خمیردندانی استفاده کنیم؟

اگر در مورد خمیردندان مناسب در دوران بارداری نگران هستید باید بدانید که نگرانی شما بی‌دلیل نیست. بسیاری از مادران آینده نگران این هستند که نکند مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان باعث ایجاد نقایص مادرزادی و سایر مشکلات سلامتی در فرزندشان شود. بارداری یک دوره مهم در زندگی هر مادری است و به همین دلیل باید نهایت دقت را در این دوره به خرج داد.

خمیر دندان کمفور

مادرانی که در دوره بارداری قرار دارند به‌طور مداوم به دنبال اطلاعات جدید و علمی می‌گردند تا به سلامتی خود و کودکشان کمک کنند. یکی از این موارد بهداشت دهان و دندان در این دوران است. خیلی از مادرها فکر می‌کنند که خمیردندان برای آن‌ها مضر است و از آن استفاده نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً از روش‌های طبیعی مانند نمک به‌جای خمیردندان استفاده می‌کنند.

بعضی‌ها هم به‌راحتی از خمیردندان استفاده می‌کنند و آن را بی‌خطر می‌دانند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم که آیا خمیردندان در دوران بارداری واقعاً بی‌خطر است یا خیر.

مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری

مادران باردار همه تلاش خود را می‌کنند تا بارداری‌شان سالم باشد و مادر و نوزاد دچار مشکل نشوند. این مراقبت‌ها باید شامل مراقبت از دندان هم باشند. نباید به دلیل بارداری دندان­های خود را فراموش کنید، چون خرابی دندان در این دوره بسیار خطرناک است.

دوران بارداری

پزشکان می­گویند که اگر مادر بارداری دندان خراب داشته باشد احتمال خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد برای نوزادان افزایش می‌یابد. این موضوع بسیار جدی است و حتی ممکن است باعث مشکلات قلبی عروقی، عفونت‌های سینوسی و حتی سکته مغزی شود. درهرصورت، خانم­های باردار باید مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشند. بارداری حتی ممکن است سلامت دندان‌های شما را به خطر هم بیندازد. بنابراین در این دوره باید بیشتر مراقب دندان‌های خود باشید.

در دوران بارداری از چه نوع خمیردندانی استفاده کنیم؟

بسیاری از زنان باردار ممکن است در هنگام مراقبت از دندان‌های خود دچار مشکل شوند. مثلاً مسواک زدن دندان یا انتخاب خمیردندان مناسب در دوران بارداری ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. در ادامه بعضی موارد مشکل‌ساز در دوران بارداری را برای شما بیان کرده و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم.

خمیر دندان ضد حساسیت بی اس ان

طعم خمیردندان

بارداری ممکن است تغییراتی در حواس چشایی و بویایی شما ایجاد کند. بسیاری از مادران باردار گزارش می‌دهند که هوس غذاهایی را دارند که قبلاً هرگز تمایلی به خوردن آن‌ها نداشتند. از طرف دیگر، طعم‌ها یا بوهایی که زمانی خوشمزه و خوشبو بودند اکنون ممکن است حال آن‌ها را دگرگون کنند.

به عقیده بسیاری از خانم‌های باردار بوی نعنا در بعضی از خمیردندان‌ها به‌قدری تند و شدید است که آن‌ها را به مسواک نزدن ترغیب می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید همچنان به مسواک زدن ادامه دهید باید برای انتخاب خمیردندان مناسب در دوران بارداری یکی از طعم‌های دیگر را انتخاب کنید.

خمیر دندان کاپیتانو

مشکل برخی از خانم‌های باردار با تغییر طعم خمیردندان برطرف می‌شود. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید. مثلاً طعم‌هایی مانند دارچینی، پرتقالی و لیمویی را امتحان کنید. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌های کودکان استفاده کنید که طعم ملایم‌تری دارند و یا بدون طعم هستند. اگر با تغییر طعم خمیردندان هم مشکلتان حل نشد خمیردندان‌های کاملاً بدون طعم را امتحان کنید.

مسواک زدن

معضل دیگر در دوره بارداری این است که مسواک زدن بعضی از خانم‌های باردار را آزار می‌دهد. هرکسی که تهوع صبحگاهی را تجربه کرده باشد می‌داند که این حالت همیشه محدود به صبح نیست. بسیاری از زنان باردار خیلی حالت تهوع دارند و مسواک زدن هم این حالت را تشدید می‌کند. مسواک زدن دندان‌ها، به‌ویژه دندان‌های آسیاب پشت می‌تواند باعث خشکی دهان و یا حتی استفراغ شود.

مسواک مدیکال

پیشنهاد می‌کنیم در هنگام مسواک زدن حواس خود را به کاری مانند تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به موسیقی پرت کنید. این کار باعث می‌شود دیگر حواستان به مسواک زدن نباشد و حالت تهوع نگیرید. اگر در هنگام مسواک زدن حالتان به هم خورد فوراً دهان خود را با آب بشویید، زیرا اسید معده برای دندان‌ها مضر است. بعد از شستن دهان 15 تا 30 دقیقه صبر کنید تا بزاق اسید معده را به‌طور طبیعی خنثی کند، سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید.

تورم لثه‌ها

همه می‌دانند که بارداری سیستم بدن خانم‌ها را تغییر می‌دهد. در دوران بارداری پاهای خانم‌ها ورم می‌کنند و این موضوع آن‌ها را ناراحت می‌کند. تورم همچنین ممکن است برای لثه‌های خانم‌های باردار رخ دهد. مادران باردار درواقع بیشتر مستعد ابتلا به برخی از مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند التهاب لثه هستند که معمولاً لثه‌های آن‌ها را قرمز و حساس می‌کند.

در دوران بارداری از چه خمیردندانی استفاده کنیم؟

پیشنهاد: بهتر است از مسواک نرم و خمیردندان ملایم‌تر استفاده کنید. مسواک‌های نرم می‌تواند به رفع ناراحتی ناشی از مسواک زدن در هنگام درد لثه کمک کند. بیماری لثه می‌تواند یک بیماری جدی باشد، بنابراین در صورت تداوم مشکل باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

توجه ویژه به رژیم غذایی در دوران بارداری می‌تواند برای دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین سلامت کلی بدن مفید باشد. ویتامین‌های A، ویتامین D و کلسیم به سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند.

رژیم غذایی

خانم‌ها در دوران بارداری معمولاً هوس خوردن غذاهای ترش و یا شیرین را دارند. خمیردندان مناسب در دوران بارداری تنها مسئله مهم نیست، بلکه تغذیه صحیح برای طی کردن دوره بارداری به‌صورت کاملاً سالم ضروری است.

رژیم غذایی

زنان باردار باید بدانند که هوس‌های آن‌ها می‌تواند بر روی دندان‌ها و لثه‌های آن‌ها تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، علاقه به خوردن دسرهای شیرین، ته‌دیگ سفت و چسبنده و حتی غذاهای ترش می‌تواند بر روی دندان‌ها و لثه‌ها تأثیر منفی داشته باشد. اگر غذاهای ترش بخورید ممکن است به‌مرورزمان مینای دندان شما از بین برود. غذاهای شیرین و سفت هم باعث خرابی دندان و ایجاد حفره روی آن‌ها می‌شود.

پیشنهاد: بهتر است شیرینی‌هایی بخورید که به‌راحتی با بزاق دندان حل می‌شوند. همچنین بهتر است بعد از مصرف شیرینی‌جات و ترشی­جات آب بنوشید و یا مسواک بزنید.

آیا فلوراید موجود در خمیردندان برای مادر و جنین مضر است؟

خانم‌های باردار معمولاً نگران استفاده از فلوراید در دوران بارداری هستند. دلیل نگرانی آن‌ها این است که برخی از مقالات خبری و وب‌سایت‌ها ادعا می‌کنند که استفاده از فلوراید می‌تواند مستقیماً با زایمان زودرس، نقایص مادرزادی و حتی سرطان مرتبط باشد. مادران آینده بر این باورند که استفاده از محصولات حاوی فلوراید مانند دهان‌شویه یا خمیردندان می‌تواند مستقیماً بر رشد، تکامل و سلامت جنین آن‌ها تأثیر بگذارد.

خمیر دندان کاپیتانو

هیچ تحقیق یا مطالعه‌ای ارتباط مستقیمی را بین مصرف فلوراید و مشکلات بارداری نشان نمی‌دهد. نگرانی در مورد استفاده از محصولات دندانی مبتنی بر فلوراید در دوران بارداری تنها چندین سال است که بین مادران رایج شده است. از آنجایی‌که این نگرانی نسبتاً جدید است، مطالعات زیادی درباره آن انجام نشده است.

در طول سال‌ها، چند مطالعه به چگونگی تأثیر استفاده از فلوراید بر بارداری پرداخته‌اند. این مطالعات نتوانستند ثابت کنند که فلوراید باعث هر نوع نقص مادرزادی یا مشکلات سلامتی می‌شود. استفاده از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید ممکن است سلامت دندان‌های کودک را بهبود ببخشد. در حدود ماه سوم بارداری، رشد دندان‌های کودک آغاز می‌شود. استفاده از خمیردندان و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید توسط مادر می‌تواند به بهبود سلامت و استحکام دندان‌های کودک کمک کند.

خمیر دندان ضد حساسیت وی_وان

اگر هنوز هم نگران استفاده از فلوراید هستید از خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنید. یک خمیردندان بدون فلوراید هم می‌تواند پلاک‌ها و باکتری‌هایی که در دهان شما وجود دارند را از بین ببرد. این خمیردندان‌ها فلوراید ندارند و بنابراین نگرانی در مورد کودک خود نخواهید داشت. 

نکات مهم برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در دوران بارداری

خرید خمیردندان مناسب در دوران بارداری خیلی مهم است، اما نکات دیگری هم برای مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری وجود دارند. شما باید همه این نکات را رعایت کنید تا هم دندان‌های سالمی داشته باشید هم آسیبی به شما و جنین وارد نشود.

سلامت دهان و دندان

خانم‌های باردار باید به سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود اهمیت بدهند. اگر روزانه مسواک نزنند، نخ دندان استفاده نکنند و یا برای چکاپ مرتب به دندان‌پزشک مراجعه نکنند ممکن است دچار بیماری‌های دندان و لثه شوند. اگر به بیماری‌های لثه دچار شوید و آن‌ها را درمان نکنید می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی مانند زایمان زودرس و نقایص مادرزادی شود.

خمیر دندان میسویک

برخی از راه‌های حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در دوران بارداری عبارت‌اند از:

      • حداقل سه بار در روز مسواک بزنید
      • برای چکاپ دندان‌های خود به‌طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید
      • حداقل روزانه یک‌بار نخ دندان بکشید
      • به حرف‌های دندان‌پزشک گوش کنید و جرم‌گیری و پر کردن دندان‌ها را در صورت لزوم جدی بگیرید
      • از سفید کردن دندان‌ها اجتناب کنید. البته هیچ مطالعه‌ای نشان نمی‌دهد که سفید کردن دندان‌ها در دوران بارداری مشکلی داشته باشد، اما اکثر دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند در دوره بارداری از سفید کردن دندان‌ها خودداری کنید
      • از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

قرار ملاقات با پزشک

بسیاری از خانم‌های باردار به‌ویژه آن‌هایی که برای اولین بار این دوره را تجربه می‌کنند در چند هفته اولی که می‌فهمند باردار هستند به پزشک مراجعه می‌کنند. آن‌ها معمولاً به پزشک زنان و زایمان مراجعه می‌کنند و پزشک در صورت لزوم به آن‌ها می‌گوید که به دندان‌پزشک مراجعه کنند. دندان‌پزشک به سؤالات مختلف آن‌ها در مورد سلامت دهان و دندان پاسخ می‌دهد و دندان‌ها و لثه‌های آن‌ها را ازنظر خرابی معاینه می‌کند.

قرار ملاقات با پزشک

کلام آخر

انتخاب خمیردندان مناسب در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. بعضی‌ها می­گویند که فلوراید برای خانم‌های باردار و جنین در حال رشد مضر است، اما بعضی می­گویند که فلوراید باعث استحکام دندان‌های کودک می‌شود. نکته مهم این است که در دوران بارداری باید از دهان و دندان خود مراقبت کنید تا دچار بیماری‌های مربوط به دهان، دندان و لثه نشوید.

پس چند خمیردندان را امتحان کنید و از نوعی که به آن حساسیت نشان ندادید استفاده کنید. البته بهتر است در این مورد از پزشک متخصص مشورت بخواهید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد