خرید محصولات برند درموسیس

بلیچینگ دندان چیست؟ همه‌ چیز درباره بلیچینگ دندان؛ آیا بلیچینگ عوارض دارد؟

بلیچینگ دندان چیست؟ همه‌ چیز درباره بلیچینگ دندان؛ آیا بلیچینگ عوارض دارد؟

آیا می­دانید بلیچینگ دندان چیست؟ فواید و عوارض دارد یا نه؟ این روزها سفید کردن دندان با انواع و اقسام روش‌ها خیلی در بین مردم باب شده است. با ظهور روش‌های درمانی جدید، لبخند بهتر و زیباتر اکنون در دسترس افراد قرار گرفته است. یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی و سفیدی دندان‌ها بلیچینگ است. رنگ طبیعی دندان‌ها ممکن است به‌مرورزمان به دلایل مختلف مانند خوردن قهوه و یا سیگار کشیدن تغییر کند.

همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، وجود مقدار زیاد فلوراید در خمیردندان و دهان‌شویه و همچنین افزایش سن مینای دندان را از بین می‌برند. بسیاری از لکه‌های زرد و قهوه‌ای را می‌توان با روش بلیچینگ با موفقیت از بین برد. این روش درمانی یا بهتر است بگوییم زیبایی برای افرادی که دندان‌های حساس یا ریشه دندان مشخص دارند ناراحت‌کننده است. در ادامه این مطلب در مورد بلیچینگ، روش‌های انجام و فواید و عوارض آن با شما صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها به فرآیندهای مختلفی گفته می‌شود که هدف آن‌ها روشن‌تر و سفیدتر نشان دادن دندان‌های طبیعی است. سفید کردن دندان روش‌های زیادی دارد. مثلاً جرم‌گیری، بلیچینگ، درمان با اشعه ماوراءبنفش (UV) و … از روش‌های مختلف سفید کردن دندان به‌حساب می‌آیند.

بسیاری از محصولات مختلف سفیدکننده دندان در فروشگاه‌ها دسترس هستند و شما می‌توانید خودتان از آن‌ها در خانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید دندان‌های خود را به دندان‌پزشک بسپارید تا آن‌ها را به‌وسیله مواد سفیدکننده و یا اشعه برای شما سفیدتر کند.

برخی از روش‌های سفید کردن دندان ممکن است عوارض ناخوشایندی مانند حساسیت دندان و تحریک لثه داشته باشند. بلیچینگ هم یکی از روش‌های سفید کردن دندان است که به‌وسیله آن لکه‌های زرد را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند. دندان‌پزشک با قرار دادن مواد شیمیایی مخصوص بلیچینگ بر روی دندان‌های شما آن‌ها را سفید می‌کند. اگر دندانی دارید که روکش شده با این روش سفید نمی‌شود.

همه‌ چیز درباره بلیچینگ دندان

انواع بلیچینگ دندان

هدف از بلیچینگ دندان سفید کردن دندان‌ها و داشتن طرح لبخند زیباتر است. این روش انواع مختلفی هم دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه و وقتتان یکی را انتخاب کنید. روش‌های بلیچینگ دندان عبارت‌اند از:

    • بلیچینگ در مطب (In-Office) یا (Chair-side)
    • بلیچینگ قدرتمند یا سریع (power bleaching)
    • بلیچینگ خانگی (Home bleaching)
    • سفید کردن دندانی که پالپ آن آسیب دیده است. (پالپ قسمت مرکزی و نرم دندان است)

بلیچینگ در مطب (In-Office) یا (Chair-side)

این روش بلیچینگ در مطب پزشک انجام می‌شود. دندان‌پزشک ماده پر اکسید هیدروژن با درصدهای مختلف را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد. سپس برای سرعت بخشیدن به این کار دندان‌های شما زیر اشعه قرار می‌گیرند. برای نتیجه‌گیری بهتر باید این کار را سه تا چهار جلسه انجام دهید. هر جلسه حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا به رنگ دلخواه برسید.

بلیچینگ در مطب

در روش بلیچینگ دندان‌ها معمولاً سه تا هشت درجه روشن‌تر می‌شوند. هزینه بلیچینگ در مطب متفاوت است و به میزان زردی دندان‌ها و غلظت ماده سفیدکننده مورداستفاده بستگی دارد.

بلیچینگ قدرتمند یا سریع (power bleaching)

روش جدیدتر سفید کردن دندان‌ها پاور بلیچینگ نام دارد. دندان‌پزشک در این روش از فرم بسیار غلیظ پر اکسید هیدروژن به‌عنوان عامل روشن‌کننده دندان استفاده می‌کند. این روش معمولاً تنها در یک جلسه نتیجه می‌دهد و برای افرادی که وقت زیادی ندارند مناسب است. البته روش بلیچینگ موقتی است و دندان‌های شما بعد از یک تا سه سال به بلیچینگ مجدد نیاز خواهند داشت.

بلیچینگ قدرتمند یا سریع

بلیچینگ خانگی (Home bleaching)

شما می‌توانید بلیچینگ را در خانه هم انجام دهید. انتخاب‌های زیادی برای بلیچینگ دندان در خانه وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نوارها و ژل‌های سفیدکننده دندان. این محصولات سفیدکننده دندان بر پایه پر اکسید هستند که مستقیماً با یک برس یا نوار نازک روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این محصولات معمولاً باید یک یا دو بار در روز به مدت 10 تا 14 روز مورداستفاده قرار بگیرند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه حداقل چهار ماه زمان لازم است.
  • روش استفاده از روکش‌های دندانی. این روش با استفاده از روکش‌های پرشده با ژل یا خمیر سفیدکننده مبتنی بر پر اکسید انجام می‌شود. شما باید این روکش‌ها را یک تا چند ساعت در روز به مدت چهار هفته روی دندان‌هایتان قرار بدهید.

بلیچینگ خانگی

شما می‌توانید این روکش‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنید. روش دیگر هم این است که دندان‌پزشک این روکش‌ها را برای شما بسازد. به این منظور دندان‌پزشک باید از دندان‌های شما قالب بگیرد و روکش‌ها را با ماده پر اکسید پر کند.

  • خمیردندان‌های سفیدکننده دندان. ازآنجایی‌که خمیردندان‌ها هم به‌مرور دندان‌ها را می‌سایند می‌توانند دندان‌ها را سفید کنند، پس هر نوع خمیردندان می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک کند.

خمیر دندان سفیدکننده روزانه پمپی میسویک

بااین‌حال، خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد شیمیایی یا مواد صیقل دهنده هستند که به پاک کردن لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک می‌کنند. خمیردندان‌های سفیدکننده نسبتاً ارزان هستند و دندان‌ها را تقریباً یک درجه روشن می‌کنند. برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی پر اکسید هستند، اما به اندازه کافی روی دندان‌ها باقی نمی‌مانند تا مزایای سفیدکنندگی داشته باشند. دقت در خرید خمیردندان، خرید دهانشویه و خرید مسواک برای داشتن دهان و دندانی عاری از بیماری بسیار مهم خواهد بود.

سفید کردن دندانی که پالپ آن آسیب دیده است

هنگامی‌که قسمت میانی و نرم دندان (پالپ) آسیب می‌بیند دندان‌ها تیره می‌شوند. برای اصلاح این مشکل دندان‌پزشک می‌تواند در حین درمان ریشه دندان محفظه پالپ را نیز با یک ماده سفیدکننده شستشو دهد. اگر لکه همچنان باقی ماند یا دندان پس از ترمیم پوسیدگی تیره شد، دندان‌پزشک می‌تواند محفظه پالپ را دوباره باز کند و آن را با سفیدکننده برای چند دقیقه زیر اشعه شستشو دهد. شاید لازم باشد تا این فرآیند چندین بار تکرار شود.

به‌جای این کار دندان‌پزشک می‌تواند محفظه پالپ را با محلول سفیدکننده پر کند و آن را به‌طور موقت بپوشاند. در این حالت شما پس از چند روز باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا سفیدکننده را برداشته و دندان را به‌طور دائم برای شما پر کند.

سفید کردن دندانی که پالپ آن آسیب دیده است

فواید و عوارض بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یکی از روش‌های محبوب برای سفید کردن دندان‌ها است. بلیچینگ فرآیند سفید کردن دندان‌ها با پر اکسید هیدروژن است. در این روش از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود، به همین دلیلی نسبت به روش‌های دیگر مزایای و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

فواید

    • بهبود ظاهر و زیبایی دندان‌ها و آزادی در خندیدن
    • تقویت روحیه و اعتمادبه‌نفس
    • آسان بودن روش بلیچینگ
    • در دسترس بودن
    • امکان انجام دادن این روش در خانه
    • مقرون‌به‌صرفه بودن
    • انجام کار در زمان کم

بهبود ظاهر و زیبایی دندان‌ها و آزادی در خندیدن

عوارض

    • از بین بردن مینای دندان در صورت حرفه‌ای نبودن پزشک و یا انجام کار در خانه؛
    • حساس شدن دندان‌ها؛
    • دائمی نبودن این روش؛
    • محدودیت غذایی مانند نخوردن غذاهای رنگی مثل شاه‌توت یا زعفران بعد از بلیچینگ. برگرفته از  thelaureldentist

چگونه بعد از بلیچینگ از دندان‌ها مراقبت کنیم؟

تا اینجا فهمیدیم که بلیچینگ دندان چیست و چه کاربردهایی دارد. چه دندان‌های خود را در مطب بلیچینگ کنید و چه این کار را در خانه انجام دهید می‌توانید با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه به حفظ نتیجه بلیچینگ کمک کنید. همچنین از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و غنی از تانن که در ادامه بیان می‌کنیم پرهیز کنید:

نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممنوع

    • چای سیاه و قهوه
    • نوشیدنی‌های انرژی‌زا
    • نوشابه‌های گازدار (نوشابه‌های گازدار نارنجی و مشکی)
    • انواع توت‌ها و سایر میوه‌ها با رنگ قوی
    • انواع سس رنگی (سویا، گوجه‌فرنگی، کاری)

تفاوت بلیچینگ (Bleaching) با سفید کردن دندان (Withening) چیست؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که تفاوت بین سفید کردن دندان و بلیچینگ دندان چیست؟ شاید فکر کنید که هر دو یک هستند و تفاوتی باهم ندارند، اما این طرز فکر اشتباه است. فرآیند سفید کردن دندان‌ها فرآیند برگرداندن دندان‌ها به رنگ طبیعی است. یعنی ممکن است رنگ طبیعی دندان یک نفر کاملاً سفید نباشد. سفید کردن دندان فقط لکه‌های اضافی را از روی آن‌ها پاک می‌کند.

در فرآیند سفید کردن دندان‌ها از مواد پاک‌کننده‌ای استفاده می‌شود که معمولاً در برخی از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها وجود دارند. اما قضیه بلیچینگ متفاوت است. بلیچینگ دندان به سفید کردن دندان‌ها فراتر از رنگ طبیعی آن‌ها اشاره دارد. مواد مؤثره در این روش پر اکسید هیدروژن و پر اکسید کاربامید هستند که واقعاً دندان‌ها را سفیدتر از رنگ طبیعی دندان می‌کنند.

آیا بلیچینگ عوارض دارد؟

درحالی‌که بین سفید کردن دندان و بلیچینگ دندان تفاوت وجود دارد بسیاری از افراد این اصطلاحات را به‌جای هم استفاده می‌کنند. بنابراین در هنگام مراجعه به دندان‌پزشک هدف خود را بیان کنید تا دندان‌پزشک شما را به‌درستی راهنمایی کند. برگرفته از  boulderdental

کلام پایانی

روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان‌ها این روزها بسیار محبوب شده است. افراد زیادی به مطب دندان‌پزشکان مراجعه می‌کنند تا دندان‌های خود را بلیچ کنند. این روش مزایا و معایبی دارد، اما برای افرادی که از داشتن دندان‌های زرد و لک شده رنج می‌برند مناسب است. برای اینکه مطمئن شوید که سفید کردن دندان ارزش وقت و هزینه کردن را دارد، حتماً قبل از انجام این روش با دندان‌پزشک به‌صورت حضوری مشاوره داشته باشید تا ببینید این روش برای شما جواب می‌دهد یا خیر.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد