خرید محصولات برند درموسیس

«علت بوجود آمدن بوی بد دهان»و نقش آن در سقوط جایگاه فرد در روابط اجتماعی و عاطفی

«علت بوجود آمدن بوی بد دهان»و نقش آن در سقوط جایگاه فرد در روابط اجتماعی و عاطفی

با احتمال بسیار بالایی می‌توان گفت همه‌ی ما برای یک‌بار هم که شده تجربه‌ی ناخوشایند بوی بد دهان را داشته‌ایم، گاهی در مقام کسی که از بوی دهان دیگری آزرده شده‌ایم و گاهی خودمان آن شخصی بوده‌ایم که متاسفانه موجب آزار دیگران شده‌ایم. قابل حدس است؛ چنانچه شما هم این تجربه را از سر گذرانده باشید تا چه میزان از چنین اتفاقی احساس شرمندگی به سراغتان آمده است. اینجایید تا چنانچه با این عارضه دست به گریبان هستید، با گفتن از علت بوجود آمدن بوی بد دهان راهی برای رهایی از آن را پیش‌رویتان بگذاریم.

علت بوجود آمدن بوی بد دهان

میل ندارم در این نوشتار از در ناصادقی درآمده و زشتی چنین تجربه‌ای را در نظرتان بکاهم. شما هم می‌دانید تاثیرات اجتماعیِ این موضوع گاه تا از هم گسستن روابط عاطفی هم پیش رفته است؛ پس هیچ دلیلی ندارد از اهمیت موضوع کم کنیم، به جای آن بهتر است همچون هر مسئله‌ی دیگری از درِ واکاوی ماجرا برآمده و به دنبال کشف علت‌های چنین پدیده‌ای باشیم. اینگونه به احتمال قریب به یقین بعد از این هرگز از گروهی که موجب آزار اطرافیان خود می‌شوند نخواهیم بود.

6 دلیلی که علت بوجود آمدن بوی بد دهان هستند

بوی ناخوشایندی که از نفس فرد استشمام می‌شود را «هالیتوز» می‌نامند. هالیتوز یا همان بوی بد دهان همیشه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست؛ بلکه علائم متفاوتی می‌تواند موجب ایجاد چنین بویی در دهان فرد شود که در این مطلب نه چندان بلند قصد داریم با آنها آشنا شویم. آگاهی نسبت به عوامل ایجاد یا تشدید کننده‌ی چنین وضعیتی شما را در مدیریت کردن آن کمک می‌کند.

  1. ذرات غذا

ذرات غذا

عدم رعایتِ بهداشت دهان و دندان ابتدایی‌ترین عامل ایجاد هالیتوز است. وقتی فرد نسبت به انجام دقیق اعمالی همچون مسواک‌زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه بی‌اهمیت باشد، احتمال باقی ماندن ذرات غذا روی زبان، بین دندان‌ها و در امتداد بافت لثه بسیار بالا می‌رود. می‌دانیم که در دهان باکتری‌های طبیعی زندگی می‌کنند که اقدام به تجزیه‌ی ذرات باقی‌مانده‌ی غذا کرده و در نتیجه‌‌ی این فرآیند مواد شیمیایی همراه با بوی نامطلوبی از خود به جا می‌گذارند. این فرآیند در نهایت منجر به ایجاد هالیتوز خواهد شد. به نظر می‌رسد تا اینجا همه‌ی شما بدانید اولین اقدام برای رفع بوی بد دهان رعایت بهداشت دهان و دندان است؛ با این حال اگر همچنان از شر این بوی ناخوشایند خلاص نشده‌اید باید به دنبال علت‌های دیگر گشت.

  1. خشکی دهان

شاید تا به حال نسبت به اهمیت بزاق دهان خود بی‌تفاوت بوده‌اید؛ حال آنکه همین بزاق به از بین رفتن ذرات غذا در دهان شما کمک شایانی می‌کند. حال اگر به هر دلیلی میزان ترشح بزاق دهانتان پایین‌تر از مقدار مورد نیاز باشد، شما مبتلا به خشکی دهان بوده و در معرض بوی بد دهان هستید.

خشکی دهان

از جمله دلایلی که می‌توان برای ایجاد خشکی دهان برشمرد:

    • عوارض مصرف برخی از داروها؛
    • نفس کشیدن از طریق دهان؛
    • مصرف انواع دخانیات.
  1. عفونت دهان

برخی عفونت‌های دهانی مانند پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال _نوعی عفونت باکتریایی که در اثر تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان ایجاد شده و  لثه، استخوان و سایر بافت‌های اطراف دندان را درگیر می‌کند_ و زخم‌های دهانی در ایجاد هالیتوز اثر مستقیم دارند. علاوه بر این‌ها گاه انجام جراحی‌هایی نظیر کشیدن دندان‌ها خود از عوامل ایجاد بوی بد دهان به شمار می‌روند.

از جمله عواملی که عفونت پریودنتال را تشدید می‌کنند می‌توان به:

    • مصرف دخانیات،
    • وراثت و ژنتیک،
    • دیابت،
    • شیمی‌درمانی،
    • پروسه‌ی درمان بیماری‌هایی چون ایدز یا سرطان،
    • مصرف برخی از داروها،
    • هورمون‌های نامنظم،
    • و استرس

اشاره کرد؛ اگرچه ابتلا به عفونت لثه می‌تواند جنبه‌ی وراثتی داشته باشد؛ اما همواره با رعایت موارد بهداشتی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

  1. بهداشت ضعیف دندان‌ها:

یک لایه‌ی نازک و چسبناک حاوی میلیون‌ها باکتری را که به سطوح دندان‌‌ها می‌چسبد «پلاک» می‌نامند. پلاک‌های دندانی که به طور طبیعی روی سطح دندان‌ها وجود دارند اگر به کمک اقدامات بهداشتی نظیر مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و در مراحل پیشرفته‌تر جرم‌گیری کردن از روی سطوح دندان برچیده نشود می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان شود.

مسواک زدن

برای اینکه بتوانید از این معضل جلوگیری کنید روتین مسواک زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی را تبدیل به یک امر لازم‌الاجرا کنید. همچنین یک بار در روز از نخ دندان و دهان‌شویه برای نظافت هرچه‌بیشتر دهان و دندانتان استفاده کنید.

  1. رژیم غذایی

باور کردنی نیست که رد پای رژیم غذایی در تمام امور مربوط به سلامت بدن وجود دارد. یکی دیگر از عواملی که منجر به ایجاد هالیتوز در دهان می‌شود استفاده از یک رژیم غذایی نامطلوب و سرشار از مواد فرآوری‌شده است. برای اینکه این موضوع هرچه بیشتر برایتان ملموس شود اجازه بدهید بخشی از فرآیندی که غذا بعد از بلعیده شدن طی می‌کند را به اتفاق مرور کنیم.

در ابتدا بعد از صرف هر وعده‌ی غذایی اولین اقدامی که بدن اقدام به انجامش می‌کند هضم غذاست، بخشی از این ذرات هضم شده‌ی غذا از مواد شیمیایی تشکیل شده است که بعد از هضم به کمک خون وارد ریه‌های فرد می‌شود و بوی بدی با خود به همراه دارد. در نظر داشته باشید گاهی مواد غذایی مصرف شده به ذات دارای بوی شدیدتری هستند که در این صورت بویی که از دهان فرد استشمام می‌شود بسیار نامطلوب‌تر هم خواهد بود. این مواد غذایی می‌تواند سیر، پیاز و گوشت‌های فرآوری‌شده باشند.

  1. انواع بیماری

بوی بد دهان می تواند محصول جانبی بعضی از بیماری‌ها باشد. عفونت در بینی، گلو یا ریه همچنین سینوزیت مزمن، مصرف قطره در بینی، برونشیت مزمن و اختلال در سیستم گوارش همگی می‌توانند از دلایل بروز بوی نا‌مطلوب در دهان باشند.

سینوزیت

«معما چو حل شود آسان شود» به نظر می‌رسد حالا که می‌توان حدس زد به یکی از دلایل مطرح شده فرد دچار هالیتوز شده است، رفع این معضل نباید کار پیچیده‌ای باشد.  دانستن علت،  نیمی از راه مبارزه با بوی بد دهان است و بهترین سلاحی که در اختیار دارید رعایت بهداشت دهان و دندان است. مراقبت از دهان به محدود کردن بقایای غذا، تجمع پلاک، کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی و بیماری پریودنتال کمک می‌کند. از اینجا به بعد اجازه بدهید به اتفاق شیوه‌های درمان بوی بد دهان را بررسی کنیم:

چگونه مانع از بروز علت بوجود آمدن بوی بد دهان شویم؟

با توجه به علل مختلف ایجاد هالیتوز که بالاتر هم به آن اشاره کردیم راه درمان بر اساس عارضه‌ای که به آن مبتلا هستید متفاوت خواهد بود.

اگر دچار خشکی دهان هستید:

    • شاید باید روی اصلاح شیوه‌ی نفس کشیدنتان وقت بگذارید؛
    • ممکن است لازم باشد تا قطع مصرف داروهایتان صبوری کنید؛
    • و چه کسی است که متوجه عوارض بلند مدت و کوتاه مدت دخانیات نباشد.

اگر از بیماری‌های گوارشی در رنج هستید:

مشکلات گوارشی

هرچه زودتر پروسه‌ی درمان را آغاز کنید و درمان خود را نیمه رها نکنید. سلامت معده، ریه و گلوی شما صرف نظر از بحث هالیتوز در صورت درمان نشدن می‌تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شده و خطرات جبران ناپذیری به شما تحمیل شود.

اگر اکثر ایام هفته غذاهای کم کیفیت و پرکالری مصرف می‌کنید:

یک رژیم غذایی سالم باید غنی از فیبر، پروتئین، چربی و کربوهیدرات به اندازه‌ی کافی باشد. دریافت یک رژیم اصولی و هماهنگ با سبک زندگی شما می‌تواند یک تحول اساسی در سبک زندگیتان ایجاد کند.

اگر با عذاب وجدان ناشی از مسواک نزدن به رختخواب می‌روید:

    • روی اجرای یک روتین ساده برای سلامت بهداشت دهان و دندانتان کار کنید؛
    • روزی 3 مرتبه بعد از صرف غذا مسواک بزنید؛
    • ترجیحا نیمه‌ی روز یک بار از دهان‌شویه استفاده کنید؛
    • ترجیحا شب هنگام بعد از مسواک زدن از یک نخ دندان هم استفاده کنید؛
    • برای باقی ماندن فلوراید خمیر دندان رو دندان‌ها بهتر است بعد از شستن دندان‌ها به کمک مسواک دهان خود را با آب نشویید تا فلوراید خمیر دندان روی دندان ها باقی بماند.
    • هنگام مسواک زدنِ دندان‌ها، تمیز کردن زبانتان را فراموش نکنید.با مسکواک زدن زبان خود مخصوصاً در قسمت پشت، جایی که بیشتر این باکتری‌ها وجود دارند، دهان را از باکتری‌هایی که در ایجاد بوی دهان نقش دارند پاک‌سازی کنید.

«بوی بد دهان»و سقوط جایگاه فرد در روابط اجتماعی و عاطفی

    • افرادی که از پروتزها و یا دیگر موارد دندانپزشکی استفاده می‌کنند تمیز کردن مدام آن را فراموش نکنند. ترجیحا اگر از پروتزهای متحرک استفاده می‌کنید، آنها را شب بیرون بیاورید با یک پاک کننده دندان مصنوعی کاملا مسواک بزنید و سپس صبح روز بعد آنها را تعویض کنید.
    • پیشنهاد من برای شما تهیه یک مسواک اضافه و قراردادنش در کیفتان است که در مکان‌های مختلف (محل کار، خانه اقوام، و …) به یاری شما خواهد آمد و به نوعی تمامی مسیرهای تنبلی را برای خود مسدود کرده اید.
    • همچنین هنگام خرید محصولات مراقبت از دهان به دنبال محصولاتی باشید که مهر پذیرش ADA را نشان می‌دهند، مهر پذیرش ADA  این اطمینان را به  شما  می‌دهد که معیارهای ADA را برای ایمنی و اثربخشی  در تولید محصول فوق برآورده کرده‌اند.

اگر برایتان چیستیِ مهر پذیرش ADA سوال است، اجازه بدهید کوتاه در این رابطه اطلاعاتی در اختیارتان قرار بدهیم:

مهر تأیید ADA به این معنی است که هر محصول دندانپزشکی قابل اعتماد، ایمن و باکیفیت خواهد بود. ADA همچنین به دندانپزشکان فردی و مطب‌های دندانپزشکی گواهی می‌دهد. این گواهینامه‌های اعتباربخشی دندان از جهاتی شبیه مهر تایید است.

تلاش کرده‌ایم در این مطلب دلایل متفاوت ایجاد بوی بد دهان را تشریح کرده و برای هریک از آنها راه‌حل‌هایی پیشنهاد کنیم. امیدوارم این تلاش در راستای نیاز مخاطب به کسب دانش کافی در این مورد بوده باشد. با این همه چنانچه سوالی در ذهن خود دارید که پاسخش را در این خطوط نیافتید حتما با ما در میان بگذارید، کارشناسان ما در اسرع وقت رسیدگی می‌کنند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد