خرید محصولات برند درموسیس

زینک چیست؟ فوایدو عوارض روی در بدن

زینک  چیست؟ فوایدو عوارض روی در بدن

بدن انسان به مواد معدنی، ویتامین و خیلی چیزهای دیگر نیاز دارد تا بتواند سلامت باشد. زینک یا روی هم یکی از همین مواد است. زینک یک ماده مغذی است که نقش‌های حیاتی زیادی در بدن انسان ایفا می‌کند. از آنجایی‌که بدن به‌طور طبیعی مکمل زینک تولید نمی‌کند، باید آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها به دست آورد. این ماده مغذی از رشد در دوران کودکی و همچنین سیستم ایمنی حمایت می‌کند. سطوح پایین روی می‌تواند خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها را در فرد افزایش دهد.

فواید مصرف زینک برای بدن زیاد است. این ماده علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، بدن را قادر به ساخت پروتئین و DNA می‌کند، به بهبود زخم کمک می‌کند و همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.

زینک یا روی چیست؟

زینک چیست؟

زینک یا روی به‌عنوان یک ماده مغذی ضروری برای بدن در نظر گرفته می‌شود، چون بدن نمی‌تواند آن را تولید یا ذخیره کند. به همین دلیل، باید این ماده را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید.

روی برای عملکردهای مختلفی در بدن لازم است ازجمله:

  • بیان ژن
  • واکنش‌های آنزیمی
  • عملکرد سیستم ایمنی
  • سنتز پروتئین
  • سنتز DNA
  • التیام زخم
  • رشد

زینک به‌ طور طبیعی در بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. غذاهایی که به‌طور طبیعی حاوی این ماده معدنی نیستند مانند غلات صبحانه، میان وعده‌ها و آرد شیرینی‌ پزی معمولاً با اشکال مصنوعی زینک غنی می‌شوند. همچنین می‌توانید از مکمل‌ های زینک یا مکمل‌هایی که علاوه بر مواد مغذی دیگر زینک هم دارند برای تأمین این ماده استفاده کنید.

زینک نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد، به همین دلیل این ماده به برخی از اسپری‌های بینی، قرص‌ها و داروهای سرماخوردگی اضافه می‌شود.

سافت ژل زینک پلاس ب کمپلکس 5 میلی گرم دانا

نقش زینک در بدن

زینک یک ماده معدنی حیاتی است که بدن برای موارد مختلفی از آن استفاده می‌کند. درواقع، زینک بعد از آهن دومین ماده معدنی کمیاب در بدن انسان است و در هر سلولی در بدن یافت می‌شود. زینک برای فعالیت بیش از 300 آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن کمک می‌کنند ضروری است. علاوه بر این، وجود زینک برای توسعه و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن حیاتی است.

زینک همچنین برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین ضروری است. رشد و تکامل بدن به زینک متکی است، زیرا این ماده در رشد و تقسیم سلولی نقش دارد. زینک همچنین برای عملکرد حواس چشایی و بویایی موردنیاز است، بنابراین کمبود این ماده می‌تواند توانایی چشایی یا بویایی شما را کاهش دهد.

فواید زینک برای بدن

تحقیقات نشان می‌دهند که زینک مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به برخی از فواید مصرف زینک برای بدن اشاره می‌کنیم:

قرص جوشان بایولکترا زینک هرمس

  • زینک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند. ازآنجایی‌که زینک برای عملکرد سلول‌های ایمنی و پیام‌رسانی بین سلول‌ها ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود.

مکمل‌های زینک سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. برای مثال، مروری بر هفت مطالعه نشان داد که 80 تا 92 میلی‌گرم زینک در روز ممکن است طول دوره سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد. مکمل‌های زینک خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها را کاهش می‌دهند و پاسخ ایمنی را به‌خصوص در افراد مسن‌تر تقویت می‌کنند.

  • زینک باعث می‌شود زخم سریع‌تر خوب شود.

زینک معمولاً در بیمارستان‌ها به‌عنوان درمانی برای سوختگی، زخم‌های خاص و سایر آسیب‌های پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی دارد به بهبود هر چه سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.

بهبود زخم با زینک

مقدار قابل‌توجهی از زینک (حدود 5 درصد) در پوست بدن قرار دارد. کمبود زینک باعث می‌شود زخم‌ها دیرتر ترمیم شوند، به همین دلیل استفاده از مکمل‌های زینک در زمان بروز یک زخم توصیه می‌شود. همچنین می‌توان از پماد زینک بر روی زخم‌ها و قسمت‌هایی از پوست که دچار التهاب شده‌اند استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، در یک مطالعه 12 هفته‌ای که بر روی 60 نفر مبتلابه زخم پای دیابتی انجام شد، کسانی که تحت درمان با 200 میلی‌گرم زینک در روز بودند زخمشان زودتر بهبود پیدا کرد.

  • زینک خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.

زینک می‌تواند به طرز قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند ذات‌ الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن) را کاهش دهد.

زینک می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو پاسخ ایمنی بدن را بهبود ببخشد و از بدن در برابر عفونت محافظت کند. سالمندانی که از مکمل زینک استفاده می‌کردند به واکسیناسیون آنفلوانزا پاسخ بهتری نشان دادند، خطر ابتلا به ذات‌الریه در آن‌ها کاهش پیدا کرد و عملکرد ذهنی آن‌ها بهبود یافت.

سافت ژل زینک پلاس ویتامین دی 1000 آنتی ای جینگ

یک مطالعه نشان داد که مصرف 45 میلی‌گرم زینک در روز می‌تواند بروز عفونت را در افراد مسن تقریباً 66 درصد کاهش دهد. علاوه بر این، در یک مطالعه بزرگ روی بیش از 4200 نفر، مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی ویتامین E، ویتامین C و بتاکاروتن به همراه 80 میلی‌گرم زینک به‌صورت روزانه روی بینایی تأثیر داشت و به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (AMD) پیشرفته را کاهش داد.

  • زینک به درمان جوش کمک می‌کند.

جوش یا آکنه یک بیماری پوستی شایع است که تقریباً 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آکنه به دلیل گرفتگی غدد تولیدکننده چربی، وجود باکتری و همچنین التهاب ایجاد می‌شود.

درمان‌های موضعی و خوراکی زینک می‌توانند روی جوش اثر بگذارند. زینک با کاهش التهاب، مهار رشد باکتری P.acnes (باکتری عامل جوش) و سرکوب فعالیت غدد چربی از بروز جوش جلوگیری می‌کند. افرادی که زیاد جوش می‌زنند ممکن است به کمبود زینک دچار باشند. این افراد می‌توانند با مصرف مکمل‌های زینک پوستی صاف و بدون جوش را به خود هدیه دهند.

قرص زینک پلاس برای چیست

  • زینک التهاب را کاهش می‌دهد.

زینک استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و پروتئین‌هایی که باعث ایجاد التهاب می‌شوند را از بین می‌برد. استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می‌شود. التهاب مزمن هم عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال ذهنی است. مطالعه‌ای که روی 40 فرد مسن انجام شد نشان داد افرادی که 45 میلی‌گرم زینک در روز مصرف می‌کردند التهاب کمتری را نشان می‌دادند.

  • زینک اسهال را درمان می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) مکمل‌های زینک را برای نوزادان مبتلابه اسهال توصیه می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند مکمل‌های زینک می‌توانند باعث کاهش طول دوره اسهال شوند.

  • زینک از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۰، زینک نقش اساسی در تشکیل استخوان و سلامت آن دارد و می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

قرص اولترا زینک ویتابیوتیکس

  • زینک یادگیری و حافظه را بهبود می‌بخشد.

زینک می‌تواند قدرت یادگیری را تقویت کند. برخی از تحقیقات که روی جوندگان انجام شده نشان می‌دهند که زینک می‌تواند عملکرد شناختی را تقویت کند.

  • ممکن است مدیریت قند خون را تقویت کند

روی به دلیل نقشش در مدیریت قند خون و ترشح انسولین به خوبی شناخته شده است. انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال قند از جریان خون به بافت‌ها را بر عهده دارد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که روی ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند. یک بررسی گزارش داد که سطوح پایین روی می‌تواند با اختلال در سطح قند خون و دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روی ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، که می تواند توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح طبیعی قند خون بهبود بخشد.

علائم کمبود زینک بدن

اگرچه کمبود شدید زینک به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما شاید بخواهید بدانید که علائم کمبود زینک یا روی چیست؟ خوب کمبود زینک می‌تواند در افراد مبتلابه جهش‌های ژنتیکی نادر، نوزادان شیرخواری که مادرانشان زینک کافی ندارند، افراد معتاد به الکل و افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند رخ دهد.

علائم کمبود شدید روی عبارت‌اند از:

  • اختلال در رشد و تکامل 
  • تأخیر در بلوغ جنسی 
  • بثورات پوستی 
  • اسهال مزمن 
  • اختلال در بهبود زخم 
  • مشکلات رفتاری 

خواص زینک

کمبود خفیف زینک به‌ویژه در کودکان کشورهای درحال‌توسعه که رژیم‌های غذایی آن‌ها معمولاً فاقد مواد مغذی مهم است شیوع بیشتری دارد. تقریباً حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل رژیم غذایی بدون زینک دچار کمبود این ماده معدنی مهم هستند. کمبود زینک در بدن سیستم ایمنی را مختل می‌کند و احتمال عفونت را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که کمبود روی هرساله باعث مرگ بیش از 450 هزار کودک زیر 5 سال در جهان می‌شود.

کسانی که در معرض خطر کمبود زینک هستند عبارت‌اند از:

  • افراد مبتلابه بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون
  • گیاهخواران
  • زنان باردار و شیرده
  • شیرخواران بالای 6 ماه که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند
  • افراد مبتلابه کم‌خونی سلول داسی شکل
  • افرادی که به سوءتغذیه مبتلا هستند مانند کسانی که بی‌ اشتهایی یا پرخوری عصبی دارند
  • افراد مبتلابه بیماری مزمن کلیه
  • کسانی که به الکل اعتیاد دارند

زینک پلاس چیست

علائم کمبود خفیف زینک عبارت‌اند از اسهال، کاهش ایمنی بدن، نازک شدن تارهای مو، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در بهبود زخم.

تشخیص کمبود زینک با استفاده از تست‌های آزمایشگاهی سخت است. بنابراین، حتی اگر آزمایش‌ها سطوح طبیعی زینک را در بدن شما نشان دهند، ممکن است همچنان کمبود داشته باشید. پزشکان هنگام تعیین اینکه آیا شما به مکمل زینک نیاز دارید یا خیر، عوامل هشداردهنده دیگر مانند رژیم غذایی ضعیف و ژنتیک را در کنار نتایج آزمایش خون در نظر می‌گیرند.

درمان کمبود زینک

حالا که با علائم کمبود زینک آشنا شدید باید بدانید که درمان کمبود زینک یا روی چیست؟ اولین قدم برای درمان کمبود زینک تغییر رژیم غذایی است. برای شروع باید مواد غذایی مانند گوشت قرمز، گوشت پرندگان، دانه‌ها، جوانه گندم و … را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر گیاهخوار هستید، ممکن است در دریافت زینک مشکل داشته باشید. لوبیای پخته‌شده، بادام‌هندی، نخود و بادام می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای مواد غذایی گوشتی باشند.

قرص زینک گلوکونات و ویتامین ث سندروس

خرید قرص زینک گلوکونات و ویتامین ث سندروس

دومین قدم برای درمان کمبود زینک استفاده از مکمل است. شما می‌توانید کمبود زینک را با مصرف مکمل درمان کنید. زینک در بسیاری از مکمل‌های مولتی‌ویتامین یافت می‌شود. این ماده در برخی از داروهای سرماخوردگی نیز وجود دارد، البته اگر بیمار نیستید نباید از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید. همچنین اگر فقط به زینک نیاز دارید می‌توانید مکمل‌هایی بخرید که فقط حاوی زینک هستند.

اگر از مکمل‌ها برای افزایش میزان زینک در بدن خود استفاده می‌کنید مراقب باشید، زیرا زینک با برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای آرتریت و دیورتیک‌ها تداخل دارد.

عوارض مصرف بیش‌ از حد زینک

همان‌طور که کمبود روی می‌تواند عوارض زیادی برای سلامتی ایجاد کند، مصرف بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند منجر به عوارض جانبی منفی شود. شایع‌ترین علت مسمومیت با زینک مصرف بیش‌ازحد این مکمل است که می‌تواند علائم حاد و مزمنی برای بدن ایجاد کند.

قرص جوشان بایولکترا زینک هرمس

علائم مسمومیت با زینک عبارت‌اند از:

  • تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • گرفتگی شکم
  • سردرد
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • کاهش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب)

مصرف بیش‌ازحد روی همچنین می‌تواند سایر مواد مغذی بدن را از بین ببرد و باعث کمبود آن‌ها شود. به‌ عنوان‌ مثال، مصرف بیش‌ازاندازه روی می‌تواند در جذب مس و آهن در بدن اختلال ایجاد کند. کاهش سطح مس حتی در افرادی که فقط 60 میلی‌گرم روی در روز و به مدت 10 هفته مصرف کردند گزارش شده است.

کپسول نرم زینک پلاس استار ویت

دوز مصرف زینک

برای جلوگیری از مسمومیت با روی باید این مکمل را به‌اندازه مصرف کنید و از مصرف بیش‌ازحد آن خودداری کنید.

میزان مصرف روزانه زینک برای گروه‌های سنی مختلف در زیر آمده است:

  • از تولد تا شش‌ماهگی: 2 میلی‌گرم
  • از 7 تا 12 ماهگی: 3 میلی‌گرم
  • از 1 تا 3 سالگی: 3 میلی‌گرم
  • از 4 تا 8 سالگی: 5 میلی‌گرم
  • از 9 تا 13 سالگی: 8 میلی‌گرم
  • از 14 تا 18 سالگی: پسران 11 و دختران 9 میلی‌گرم
  • از 19 سالگی به بعد: مردان 11 و زنان 8 میلی‌گرم
  • زنان باردار و شیرده: به ترتیب 11 و 12 میلی‌گرم

در دوران بارداری و شیردهی بدن به زینک بیشتری نیاز دارد، زیرا جنین و نوزاد تا 6 ماهگی زینک را از طریق رحم و شیر مادر دریافت می‌کنند. شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی مقدار کافی از زینک را دریافت کنید، مگر اینکه به دلایلی از خوردن بعضی مواد غذایی منع شده و یا گیاهخوار باشید.

قرص جوشان زینک پلاس ویتامین ث های هلث

حداکثر سطح قابل‌تحمل زینک برای بدن 40 میلی‌گرم در روز است. با این‌ حال، افرادی که کمبود زینک دارند باید با تجویز پزشک از مکمل‌های زینک استفاده کنند. اگر مکمل مصرف می‌کنید، اشکال قابل‌جذب مانند سیترات روی یا روی گلوکونات را انتخاب کنید. از مصرف زینک اکساید که جذب ضعیفی دارد دوری کنید. شما می‌توانید از پماد زینک اکساید بر روی زخم و یا قسمت‌هایی از پوست که التهاب دارد استفاده کنید.

زینک و آلرژی

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به مواد موجود در محیط مانند گرده، موی حیوانات و بعضی از مواد غذایی است. از آنجایی‌که بسیاری از داروهای ضد آلرژی می‌توانند عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی یا خشکی مخاط ایجاد کنند، افراد مبتلابه آلرژی گاهی اوقات به فکر استفاده از داروهای جایگزین مانند زینک هستند.

تجزیه‌وتحلیل 62 مطالعه در سال 2011 به این نتیجه رسید که کمبود تعدادی از مواد مغذی ازجمله روی، با بروز بیشتر آسم و آلرژی مرتبط است.

زینک و آلرژی

کلام آخر

زینک برای سلامتی ضروری است و نقش کلیدی در رشد دوران کودکی، سیستم ایمنی، بهبود زخم و سایر عملکردها ایفا می‌کند. شما می‌توانید زینک را از غذاهایی مانند لوبیا، غذاهای دریایی و محصولات غنی‌شده با روی دریافت کنید. درصورتی‌ که با کمبود مکمل روی مواجه باشید می‌توانید با تجویز پزشک از مکمل‌های زینک استفاده کنید.

افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند به زینک بیشتری نیاز دارند و باید مکمل مصرف کنند. البته قبل از مصرف مکمل‌ها حتماً با یک پزشک مشورت کنید. با رفتن روی لینک «خرید مکمل زینک» به محصولات مورد تایید کارشناسان روشا دسترسیس خواهید یافت!

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد