خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف ویتامین سی در درمان سرماخوردگی موثر است؟

آیا مصرف ویتامین سی در درمان سرماخوردگی موثر است؟

سرماخوردگی شایع ترین بیماری در انسان است و هر فرد به طور متوسط چندین بار در سال به این بیماری مبتلا می‌شود. از این رو اغلب افراد به دنبال راه‌های موثر برای پیشگیری یا غلبه بر این بیماری هستند. جالب اینجاست که اغلب ادعا شده که مصرف مکمل‌های ویتامین سی یک درمان موثر برای سرماخوردگی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید که ایا مصرف ویتامین سی در درمان سرماخوردگی موثر است یا خیر، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما باشید. در این مطلب هر آنچه که باید درباره ویتامین سی و اثرات آن را روی سرماخوردگی بدانید به شما خواهیم گفت. مطلب مربوط به «عوارض کمبود ویتامین C» را خوانده‌اید؟

درمان سرماخوردگی

مصرف ویتامین سی در درمان سرماخوردگی

در حدود سال 1970، لینوس پاولینگ، برنده جایزه نوبل، این نظریه را ارائه داد که مصرف ویتامین سی به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. او کتابی درباره پیشگیری از سرماخوردگی با استفاده از مگادوز ویتامین C یا حداکثر 18000 میلی گرم در روز منتشر کرد. آمار RDA نشان می‌دهد که میزان ویتامین سی مورد نیاز برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است.

قرص جوشان ویتامین ث پلاس زینک 15 میلی گرم برونسون

در آن زمان، هیچ مطالعه معتبری صحت این موضوع را ثابت نکرده بود. اما در چند دهه بعد، چندین مطالعه تصادفی کنترل شده به بررسی این موضوع که آیا مصرف ویتامین سی در پیشگیری سرما خوردگی موثر است، پرداختند. نتایج نسبتاً ناامید کننده بوده است. تجزیه و تحلیل 29 مطالعه شامل 11306 شرکت‌کننده به این نتیجه رسید که مصرف مکمل با 200 میلی گرم یا بیشتر ویتامین سی خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی‌دهد.

مصرف ویتامین سی در درمان سرماخوردگی

با این حال، مکمل‌های ویتامین سی معمولی فواید متعددی در درمان سرماخوردگی داشتند، از جمله:

    • کاهش شدت سرماخوردگی: آنها علائم و شدت سرماخوردگی را کاهش دادند؛
    • کاهش مدت سرماخوردگی: مکمل‌ها به طور متوسط ​​8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان زمان بهبودی را کاهش دادند (دوز مکمل 1 تا 2 گرم برای کوتاه کردن مدت سرماخوردگی در کودکان و در بزرگسالان 6 تا 8 گرم در روز موثر بود؛ به نظر می‌رسد ویتامین سی حتی در افرادی که تحت استرس فیزیکی شدید هستند، اثرات قوی‌تری دارد. در دوندگان ماراتن و اسکی بازان، ویتامین سی طول مدت سرماخوردگی را به نصف کاهش داد).

ویتامین سی چگونه شدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد؟

تا این بخش از مقاله به پاسخ سوال آیا مصرف ویتامین سی در درمان سرماخوردگی موثر است، رسیدیم. پاسخ به وضوح بله است. مصرف ویتامین سی در کاهش شدت و مدت سرماخوردگی موثر است.  اما ویتامین سی چگونه شدت سرما خوردگی را کاهش می‌دهد؟

قرص جوشان ویتامین ث یوروویتال

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و برای تولید کلاژن در پوست ضروری است. کلاژن فراوان ترین پروتئین در پستانداران است که پوست و بافت‌های مختلف را سفت اما انعطاف پذیر نگه می‌دارد. کمبود ویتامین سی منجر به وضعیتی به نام اسکوربوت می‌شود که مقاومت بدن را تا حد زیادی پایین می‌آورد. ویتامین سی به شدت در سلول‌های ایمنی متمرکز است و در طول عفونت بدن به سرعت تخلیه می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

در واقع، کمبود ویتامین سی به طور قابل‌توجهی سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، دریافت ویتامین سی کافی در طول سرماخوردگی ایده خوبی است. زیرا با مقاوم کردن بدن، شدت و مدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

مواد مغذی و غذاهایی که به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند

هیچ درمان سریعی برای سرماخوردگی وجود ندارد. با این حال، برخی از غذاها و مواد مغذی می‌توانند به بهبودی بدن کمک کنند. در گذشته افراد برای کاهش علائم سرماخوردگی خود از غذاهای مختلفی استفاده می‌کردند. کارکرد تعداد کمی از این موارد از نظر علمی ثابت شده که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

ویتامین ث

  • مکمل‌های ویتامین سی: مصرف مکمل ویتامین سی خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی‎دهد، اما ممکن است بهبودی شما را تسریع کند و شدت علائم را کاهش دهد. در حالی که مصرف مکمل‌ها ممکن است برای رسیدن به میزان بالای ویتامین سی مورد نیاز برای بهبود سرماخوردگی ضروری باشد، مطمئن شوید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. این امر به این دلیل است که مصرف ویتامین سی بیش از حد دارای برخی عوارض جانبی است. برای برآوردن نیازهای اساسی شما به مواد مغذی، غذاهای کامل نیز ایده خوبی هستند. نمونه های خوبی از غذاهای سالم که دارای ویتامین سی بالایی هستند عبارتند از پرتقال، کلم پیچ و فلفل دلمه ای قرمز

ساشه سویت ایمیون دایرکت هرمس

  • فلاونوئیدها: اینها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های فلاونوئیدی ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های ریه، گلو و بینی را به طور متوسط ​​تا 33 درصد کاهش دهند.

فلاونوئیدها

  • سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با عفونت های تنفسی و سرماخوردگی کمک کند.

فواید مصرف مکمل ویتامین سی

ویتامین سی یک ویتامین ضروری است، به این معنی که بدن شما نمی‌تواند آن را تولید کند. با این حال، نقش‌های مفید بسیاری را در بدن ایفا می‌کند و با مزایای سلامتی به طور چشمگیری مرتبط است. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می‌شود.

فواید مصرف مکمل ویتامین سی

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم مصرف روزانه توصیه شده ویتامین سی برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است. در حالی که معمولاً توصیه می‌شود ویتامین سی دریافتی خود را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به مکمل‌ها روی می آورند که ایده خوبی نیز محسوب می‌شود. در این بخش 7 فایده علمی اثبات شده مصرف مکمل ویتامین سی علاوه بر کاهش شدت و مدت سرماخوردگی آورده شده است. مکمل‌ها همیشه به صورت کپسول و قرص نیستند و گاهی هم به شکل «آمپول ویتامین C» می‌توان این مکمل را دریافت کرد.

1.خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند سیستم دفاعی طبیعی بدن شما را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها مولکول‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. آنها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهند.

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم آپوویتال

هنگامی که رادیکال‌های آزاد جمع می‌شوند، می‌توانند حالتی به نام استرس اکسیداتیو را ایجاد کنند که با بسیاری از بیماری‌های مزمن مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مناسب ویتامین سی می‌تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا 30 درصد افزایش دهد. این به سیستم دفاعی بدن در مبارزه با بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

2. به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کند

مدیریت فشار خون بالا

فشار خون بالا شما را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‎دهد. مطالعات نشان داده که ویتامین سی ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون کمک کند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین سی به شل شدن رگ‌های خونی که خون را از قلب حمل می‌کنند، کمک کرده، که در نهایت به کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند.

3. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

به طور کلی بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. عوامل زیادی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند، از جمله فشار خون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا یا کلسترول بد (LDL) و سطوح پایین کلسترول HDL (خوب). ویتامین سی به کاهش این عوامل خطر کمک کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین پیشنهاد می‌شود مطلب مربوط به «نقش ویتامین C بر قند خون» را در نوبت مطالع قرار دهید.

4. سطح اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از حملات نقرس کمک می‌کند

شربت ویتامین ث ویتالند (200 میلی لیتری)

نقرس نوعی آرتریت است که تقریباً 4 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری  فوق العاده دردناک است و شامل التهاب مفاصل، به ویژه مفاصل انگشتان بزرگ پا است. افراد مبتلا به نقرس تورم و حملات ناگهانی و شدید درد را تجربه می‌کنند. علائم نقرس زمانی ظاهر می‌شود که اسید اوریک بیش از حد در خون وجود داشته باشد. اسید اوریک یک ماده زائد است که توسط بدن تولید می‌شود. در سطوح بالا، ممکن است متبلور شده و در مفاصل رسوب کند. جالب است که چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین سی به کاهش اسید اوریک در خون کمک کرده و در نتیجه از حملات نقرس محافظت می‌کند.

5. به جلوگیری از کمبود آهن کمک می‌کند

به جلوگیری از کمبود آهن کمک می‌کند

مکمل آهن یک ماده مغذی مهم است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد. برای ساخت گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن ضروری است. مکمل‌های ویتامین سی می‌توانند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کنند. ویتامین سی به تبدیل آهنی که جذب ضعیفی دارد، مانند منابع گیاهی آهن، به شکلی که جذب آن آسان‌تر است، کمک می‌کند.

این امر به ویژه برای افرادی که رژیم غذایی بدون گوشت دارند مفید است، زیرا گوشت منبع اصلی آهن به شمار می‌رود. در واقع، مصرف 100 میلی گرم ویتامین سی ممکن است جذب آهن را تا 67 درصد بهبود بخشد. در نتیجه، ویتامین سی ممکن است به کاهش خطر کم خونی در افراد مستعد کمبود آهن کمک کند.

6. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل‌های ویتامین سی برای افراد تقویت سیستم ایمنی آنهاست، زیرا ویتامین سی در تقویت بسیاری از قسمت‌های سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

انواع مکمل ویتامین سی

    • اول، ویتامین سی به تشویق تولید گلبول‌های سفید معروف به لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها و محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند؛
    • دوم، ویتامین سی به این گلبول‌های سفید کمک می‌کند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشند و در عین حال از آسیب مولکول‌های بالقوه مضر مانند رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند؛
    • سوم، ویتامین C بخشی ضروری از سیستم دفاعی پوست است. به طور فعال به پوست منتقل می‌شود، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و به تقویت موانع پوست کمک کند.

سرماخوردگی

7. با افزایش سن از حافظه شما محافظت می‌کند

زوال عقل اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف علائم ضعف حافظه استفاده می‌شود. این بیماری بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در بین افراد مسن رخ می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب (که در مجموع به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می‌شوند) می‌توانند خطر زوال عقل را افزایش دهند. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است. سطوح پایین این ویتامین با اختلال در توانایی تفکر و به خاطر سپردن مرتبط است.

قرص جوشان ویتامین ث پلاس زینک 15 میلی گرم برونسون

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده که افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است سطوح خونی ویتامین سی کمتری داشته باشند. از این رو مصرف مناسب ویتامین سی از غذا یا مکمل‌ها با افزایش سن، اثر محافظتی بر تفکر و حافظه دارد. اگر ویتامین سی کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، مکمل های ویتامین سی ممکن است در برابر بیماری هایی مانند زوال عقل به شما کمک کنند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد