خرید محصولات برند درموسیس

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید چگونه است؟!

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید چگونه است؟!

اغلبِ ما به دنبال فواید ویتامین دی درباره‌ی نحوه جذب ویتامین دی از خورشید مطلبی خوانده یا شنیده‌ایم ولی واقعیت این است که جذب ویتامین دی از نور آفتاب شرایط خاصی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود. در این مقاله شما را با اتکا به منابع علمی با نحوه جذب ویتامین دی از خورشید آشنا می‌کنیم.

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید

ویتامین D چیست و چه ضرورتی دارد؟

ویتامین D یا به عبارت دیگر «کلسیفرول» یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین در بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌شود. رشد سلول‌ها، رشد استخوان‌ها، مقاومت در مقابل انواع بیماری‌ها، کاهش التهاب، هماهنگی بین اعصاب و عضلات و بهبود سوخت و ساز گلوکز، جزو مهم‌ترین کارکردهای ویتامین D در بدن انسان است.

کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟

    • پوکی استخوان
    • سرطان
    • افسردگی
    • ضعف عضلانی

پوکی استخوان

منابع مختلف ویتامین D

در خودِ کشور آمریکا حدود 40 درصد از جمعیت با کمبود ویتامین D روبرو هستند. تحقیقات انجام شده اثبات کرده که این مشکل یک معضل جهانی است و بخش بزرگی از مردم سراسر جهان بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته با معضل کمبود ویتامین D روبرو هستند.

قبل از توضیح منابع اصلی ویتامین D بهتر است بدانیم که دو نوع ویتامین D داریم، یکی ویتامین D2 که به آن «ارگوکالسیفرول» نیز می‌گویند و اغلب، منشاء گیاهی دارد و در مواد غذایی غنی شده نیز هست؛ در مقابل، ویتامین D3 یا همان «کولکالسیفرول» است که در بدن انسان و هم‌چنین در برخی از مواد غذایی حیوانی نیز وجود دارد. از طرف دیگر، تعداد کمی از غذاها از مقدار خیلی زیادی ویتامین D برخوردارند و همین موضوع، تأمین ویتامین D کافی برای بدن انسان‌ها را دشوارتر می‌کند.

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

غنی‌ترین مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند عبارت‌اند از:

    • روغن کبد ماهی
    • اره ماهی
    • ماهی قزل آلا
    • کنسرو ماهی تن
    • جگر گاو
    • زرده تخم مرغ
    • ساردین

منبع غنی و رایگان ویتامین D

یکی از بهترین منابع رایگان ویتامین D نور خورشید است، به همین دلیل محققانِ بسیار تلاش کرده‌اند در این مورد تحقیقات مفصلی انجام داده و ببینند که بهترین راه کسب ویتامین D از نور خورشید چیست؟ منشاء ویتامین D به وجود آمده از تابش خورشید عبارت از عنصری به اسم «7-دهیدروکلسترول» است که نوعی کلسترول محسوب می‌شود و در بدن انسان وجود دارد.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ویواتیون

در مدت زمان قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشیدی (UVB) ، 7-دهیدروکلسترول موجود در پوست ابتدا به‌ پیش‌ویتامین D3 تبدیل و بلافاصله در یک فرآیند مرتبط به گرما به ویتامین D3 تغییر شکل می‌دهد. 7-دهیدروکلسترول مشتقی از کلسترول است و در زیر پوست با تابش آفتاب، پیش نیاز ویتامین D را می‌سازد.

ویتامین D2 و ویتامین D3 از منابع غذایی به «شیلومیکرون»‌ها وارد شده و توسط سیستم لنفاوی به گردش خون وریدی منتقل می‌شوند شیلومیکرون‌ها ذراتی هستند که گلیسیرید غذایی را بعد از جذب شدن به روده به اعضای بدن منتقل می‌کنند.

درست‌ترین نحوه جذب ویتامین دی از خورشید

اکنون نوبت به توضیح نحوه‌ی درست جذب ویتامین دی از خورشید می‌رسد. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین زمان برای جذب زیاد و سریع ویتامین D از خورشید توسط بدن در ظهر تابستان است. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که در انگلستان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب سه بار در هفته و هر بار به مدت 13 دقیقه، سلامتی بدن اشخاص را تأمین می‌کند. در شهر «اسلو» واقع در «نروژ»، قرار گرفتن در مقابل نور خورشید در ظهر تابستان به مدت نیم ساعت، معادل مصرف 10 هزار تا 20 هزار واحد بین‌المللی ویتامین D است.

قرص ویتامین د3 1000 ویتامین لایف

تأثیر رنگ پوست بر نحوه جذب ویتامین D از خورشید

رنگ پوست توسط رنگ‌دانه‌ای به نام «ملاتونین» (Melatonin)  تولید می‌شود. ملاتونین، هورمورنی است که در غده‌ی کوچکی به اسم «پینه‌آل» در مغز انسان ترشح می‌شود. افرادی که دارای پوست تیره‌رنگ هستند هم میزان ملاتونین بیشتری دارند و هم رنگ‌دانه‌های ملاتونین آن‌ها بزرگ‌تر و تیره‌رنگ تر است.

از کارکردهای ملاتونین می‌توان محافظت پوست از اشعه‌ی مضر خورشید و پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست نام برد. اما در زمینه‌ی جذب ویتامین D از نور خورشید، افرادی که دارای پوست تیره‌رنگ هستند نسبت به اشخاصی که رنگ پوست روشن‌تری دارند باید مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار بگیرند. این مدت می‌تواند بین نیم تا سه ساعت متغیر باشد.

تأثیر رنگ پوست بر نحوه جذب ویتامین D از خورشید

اگر دور از خط استوا زندگی می‌کنید!

انسان‌هایی که دور از خط استوا زندگی می‌کنند ویتامین D کمتری نسبت به ساکنان نزدیک به خط استوا دارند. در مناطق دور از استوا، بیشترِ اشعه‌ای که در پوست بدن ویتامین ساز است توسط لایه‌ی اوزون زمین جذب می‌شود، به همین دلیل نحوه جذب ویتامین دی از خورشید در مورد ساکنان مناطق دور از استوا شامل به سر بردن به مدت زیادتری در زیر نور خورشید است.

در مناطق سردسیر و دور از استوا امکان دارد انسان‌ها تا شش ماه از سال، موفق به دریافت ویتامین D از نور خورشید نشوند. بسیار مهم است که این اشخاص در مدت زمان مذکور حتماً از غذاها و مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

اگر دور از خط استوا زندگی می‌کنید

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید – نکته‌های کاربردی

چون ویتامین D از نوعی کلسترولِ موجود در پوست بر اثر تابش آفتاب تولید می‌‌شود بنابراین هر قدر سطح وسیع‌تری از بدن خود را در معرض نور خورشید قرار بدهید سریع‌تر ویتامین D مورد نیاز خود را جذب می‌کنید. توصیه‌ی محققان این است که حدود یک سوم بدن باید در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. بنا به نظر آن‌ها پوشیدن یک تاپ و شلوارک به مدت 10 تا 30 دقیقه در سه روز از هفته در طول فصل تابستان برای اکثر اشخاصی که دارای پوست روشن هستند کافی است ولی افرادی که پوست تیره‌رنگ دارند بیشتر از این مقدار نیاز خواهند داشت.

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید

دقت کنید که بین 10 الی 30 دقیقه را بدون کرم ضد آفتاب از نور خورشید استفاده کنید و پس از این مدت و قبل از این که پوست صورت و بدنتان احساس سوزش کند کرم ضد آفتاب به کار ببرید. استفاده از کلاه و عینک آفتابی کار درستی است چون سر و صورت قسمت کوچک‌تری از بدن است و مقدار کمی ویتامین D از طریق سر و صورت جذب بدن می‌شود. هر چند استفاده از کرم ضد آفتاب برای در امان ماندن از ناراحتی‌ها و سرطان پوست ضروری است ولی برخی از محققان می‌گویند استفاده از کرم ضد آفتاب ایجاد ویتامین D را به مقدار 90 تا 98 درصد کاهش می‌دهد.

البته تمامی تحقیقات انجام شده در این مورد برای بازه‌های زمانی کوتاه بوده و در مورد تأثیر کرم ضد آفتاب بر ایجاد نشدن ویتامین D در بدن برای درازمدت تحقیقی انجام نشده است.

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید – جمع‌بندی

    • تقریباً نیمی از مردم جهان مشکل کمبود ویتامین D دارند
    • تعداد غذاهایی که در حد زیادی ویتامین D داشته باشند انگشت شمار است
    • یکی از بهترین روش‌های تأمین ویتامین D بدن، استفاده از نور خورشید است
    • وقتی پوست انسان در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشیدی (UVB) ، «7-دهیدروکلسترول» موجود در پوست را نخست به‌ پیش‌ویتامین D3 و بلافاصله در یک فرآیند مرتبط با گرما به ویتامین D3 تبدیل می‌کند.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ابورنز

    • در پاسخ به سوال آیا ویتامین دی در هوای ابری و یا پشت شیشه جذب می‌شود؟ باید گفت قرار گرفتن در معرض نور خورشید از پشت شیشه‌ی پنجره برای تولید ویتامین D در بدن کارساز نیست.
    • اگر قادر به استفاده از نور خورشید به‌اندازه‌ی کافی نیستید، توصیه می‌شود که از مکمل‌هایی مانند روغن کبد ماهی استفاده کنید؛ یک قاشق غذاخوری از روغن کبد ماهی، (روغن جگر ماهی) سه برابر مقدار پیشنهاد شده‌ی روزانه از میزان ویتامین D مورد نیاز بدن است.
    • قرص‌ها و مکمل‌های ویتامینD استفاده کنید.
    • ظهر تابستان بهترین زمان برای دریافت نور خورشید به‌منظور کسب ویتامین D است چون خورشید در بالاترین نقطه‌ی خود قرار دارد و شما به زمان کمتری برای قرار گرفتن در مقابل نور خورشید به‌منظور کسب ویتامین D نیاز دارید.

کپسول امگا 3 یورو ویتال

    • ملاتونین، هورمونی است که پوست را از اشعه‌ی مضر آفتاب حفظ می‌کند
    • افراد دارای پوست تیره ملاتونین بیشتری دارند و به همین دلیل نسبت به افرادی که پوست روشن‌تری دارند باید مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید برای ایجاد ویتامین D بمانند
    • افرادی که دور از خط استوا زندگی می‌‌کنند باید مدت زمان بیشتری در مقابل نور خورشید برای جذب ویتامین D قرار بگیرند
    • در نقاط دور از استوا امکان دارد انسان‌ها تا شش ماه از سال، موفق به جذب ویتامین D از نور خورشید نشوند که در این ایام باید نیاز خود را از طریق غذاها و مکمل‌های حاوی ویتامین D برطرف کنند.

نحوه جذب ویتامین دی از خورشید

    • برخی محققان برای جذب ویتامین D از نور خورشید، پوشیدن یک تاپ و شلوارک به مدت سه روز در هفته و هر بار سی دقیقه تا 3 ساعت را در فصل تابستان برای افرادی که رنگ پوست روشن دارند کافی می‌دانند (افرادِ دارای رنگ تیره پوست باید مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار بگیرند).
    • استفاده از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب بعد از 10 تا 30 دقیقه که در معرض نور خورشید قرار گرفتید ضروری است.
    • هر دو الی سه ساعتی که زیر آفتاب هستید باید کرم ضد آفتاب را دوباره به کار ببرید، بخصوص که اگر عرق کرده یا در حال استحمام یا شنا کردن باشید.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد