خرید محصولات برند درموسیس

فولیک اسید چیست؟ راهنمای کامل مصرف فولیک اسید، فواید و عوارض

فولیک اسید چیست؟ راهنمای کامل مصرف فولیک اسید، فواید و عوارض

فولیک اسید چیست؟

در پاسخ به سوال «فولیک اسید چیست؟» باید گفت: یک ویتامین مصنوعی و محلول در آب است که در مکمل‌ها و غذاهای غنی‌شده یافت می‌شود. با توجه به این‌که فولیک اسید و فولات نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند، باید تامین فولات مورد نیاز روزانه بدنمان را با مواد غذایی و مکمل‌ها را جدی بگیریم. در مقاله حاضر با شما درباره فولیک اسید، نحوه مصرف و فواید و عوارض آن صحبت کرده‌ایم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خرید مکمل های فولیک اسید

قرص کوالی فول پلاس دکتر گیل

فولات و اسید فولیک، ترکیباتی از ویتامین B9 هستند که برای جلوگیری از عوارض بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولات عملکردهای بسیار مهمی را در بدن انجام می‌دهد. برای مثال، به بدن کمک می‌کند که گلبول‌های جدید سالم بسازد؛ ترکیباتی که اگر به‌اندازه کافی در بدن تولید نشود، فرد ممکن است دچار کم‌خونی شود.تفاوت اسید فولیک و فولات چیست؟

علاوه بر این، فولات برای سنتز و ترمیم DNA و سایر مواد ژنتیکی و همچنین تقسیم سلولی ضروری است. افرادی که باردار هستند یا قصد دارند که باردار شوند، برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی جدی فولیک اسید مصرف می‌کنند. فولیک اسید همچنین برای کاهش علائم بیماری‌هایی چون افسردگی، سکته مغزی، کاهش عملکرد حافظه و… هم موثر است.

کپسول جینکوبیلوبا اس تی فارما

اگر چه کلمات فولات و اسید فولیک اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این دو ترکیباتی کاملا متفاوت هستند اسید فولیک از نظر ساختاری با فولات متفاوت است و اثرات بیولوژیکی متفاوتی بر بدن می‌گذارد. فولات در بعضی از مواد غذایی مانند اسفناج، کلم، بروکلی، مرکبات، تخم مرغ و جگر یافت می‌شود. اما اسید فولیک به‌عنوان مکمل در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و به غذاهایی مانند آرد، غلات صبحانه و نان افزوده می‌شود. در ادامه درباره فواید و عوارض فولیک اسید، نحوه مصرف آن و… صحبت خواهیم کرد.

فولات برای سنتز و ترمیم DNA

فواید و عوارض فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید یکی از ضروری‌ترین ترکیبات برای بدن محسوب می‌شود. در زیر، فواید فولیک اسید و دلایل این‌که چرا باید کمبود آن را جدی بگیریم، ارائه شده است:

پیشگیری از نقایص مادرزادی و عوارض بارداری

یکی از رایج‌ترین کاربردهای مکمل‌های اسید فولیک و فولات، پیشگیری از نقایص مادرزادی، به‌ویژه اسپینا بیفیدا (spina bifida) و آنسفالی (anencephaly) است. این نقص‌ها باعث می‌شوند که در زمان تولد، بخش‌هایی از مغز یا جمجمه نوزاد شکل نگرفته باشد. فولات موجود در بدن مادران، بر بروز چنین نواقصی تاثیرگذار است.

به همین دلیل، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه کرده‌اند که تمام زنانی که قصد دارند باردار شوند، یک ماه پیش از بارداری تا 3-2 ماه اول باداری، روزانه 800-400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. بنابراین، مکمل‌های اسید فولیک به‌منظور جلوگیری از نقص‌های مادرزادی جنین برای مادران باردار تجویز می‌شود.

قرص ید مام خوارزمی

درمان کمبود فولات در بدن

عواملی مثل مصرف کم غذاهای حاوی فولات، جراحی، بارداری، اعتیاد به الکل و بیماری بدجذبی ممکن است منجر به کمبود فولات در بدن شوند. این کمبود عوارضی جدی مانند کم‌خونی مگالوبلاستیک، نقص‌های مادرزادی، اختلالات ذهنی، اختلال در عملکرد ایمنی و افسردگی شود. از مکمل فولیک اسید و فولات برای درمان کمبود فولات می‌توانید استفاده کنید.

بهبود سلامت مغز

تحقیقات نشان داده است که پایین‌بودن سطح فولات خون، منجر به عملکرد ضعیف مغز و افزایش خطر زوال عقلی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های اسید فولیک می‌توانند عملکرد مغز را در افراد دارای اختلال ذهنی بهبود بخشند و به درمان بیماری آلزایمر کمک کنند.

بهبود سلامت مغز

درمان کمکی اختلالات روانی

تحقیقات نشان داده‌اند که فولات بدن افراد دارای افسردگی نسبت به افرادی که افسردگی ندارند، پایین‌تر است. همچنین، نتیجه مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف مکمل‌های اسید فولیک و فولات در کنار داروهای ضد افسردگی، می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند.

کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

مکمل‌های حاوی فولات، از جمله اسید فولیک، بر بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم موثر هستند. افزایش سطح اسیدآمینه هموسیستئین با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است. فولات نقش عمده‌ای در متابولیسم هموسیستئین بازی می‌کند و کمبود فولات منجر به افزایش هموسیستئین که به هیپرهموسیستئینمی هم معروف است، می‌شود.

قرص کوالی فول دکتر گیل

ویژگی‌های قرص کوالی فول دکتر گیل:

  • درمان کم خونی
  • درمان نازایی در خانم‌ها و آقایان
  • پیشگیری از اختلال رشد در جنین
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی
  • تنظیم سطح هموسیستئین خون
  • بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق
  • درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

تحقیقات نشان داده است که مکمل اسید فولیک میزان هموسیستئین و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این، مکمل‌های فولیک اسید به کاهش فشار خون بالا که یک بیماری قلبی شایع است، کمک کند. برگرفته از  healthline

باروری

مصرف مکمل فولات (بیش از 800 میکروگرم در روز)، باعث می‌شود که نرخ تولد نوزاد در زنانی که با کمک فناوری کمکی باروری باردار شده‌اند، افزایش پیدا کند. فولات بر کیفیت تخمک، کاشتن و رشد ضروری است.

التهاب

مکمل‌های فولیک اسید و فولات، نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی (CRP) را در افراد مختلف از جمله زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک کاهش می‌دهد.

تخمدان پلی‌کیستیک

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فواید فولیک اسید برای بدن هستند. در ادامه، درباره اثرات جانبی زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های فولات و فولید اسید صحبت خواهیم کرد:

احتمال افزایش خطر ابتلا به اوتیسم به‌دلیل مصرف بیش از حد اسید فولیک متابولیزه‌ نشده

خوردن غذاهای غنی از فولات یا مصرف ترکیبات طبیعی فولات، منجر به افزایش سطح اسید فولیک خون نمی‌شود. اگر چه در بعضی تحقیقات تاثیر بالابودن سطح اسید فولیک در بدن مادر بر کاهش خطر ابتلا به اوتیسم نشان داده شده است، اما برخی دیگر نیز نشان داده‌اند که مقادیر بالای اسید فولیک متالیزه‌ نشده با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم و اثربخشی منفی بر رشد عصبی و ذهنی همراه است.

خطر ابتلا به اوتیسم

در مطالعه‌ای، نشان داده شد مادرانی که غلظت فولات خونشان در هفته چهاردهم بارداری بالاتر است، بیشتر احتمال دارد که فرزندان مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD) داشته باشند. همچنین، افرادی که کمتر از 400 میکروگرم در روز فولات دریافت می‌کنند (بر خلاف آن‌هایی که روزانه 1000 میکروگرم فولات مصرف می‌کنند)، معمولا اسید فولیک متالیزه‌نشده‌ای در خون آن‌ها یافت نمی‌شود؛ در نتیجه، فرزندان این مادران با اختلال اوتیسم متولد نخواهند شد.

به هر حال، اگر چه نتیجه این تحقیقات حاکی از آن است که بالابودن سطح فولات در خون خطراتی را در دوران بارداری به همراه دارد، به تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته‌ها نیاز است.

مخفی‌کردن کمبود ویتامین B12

از دیگر عوارض جانبی مصرف فولیک اسید این است که مصرف دوز بالای مکمل اسید فولیک می‌تواند کمبود ویتامین B12 را مخفی می‌کند و تا زمانی که کمبود B12 خودش را با علائم عصبی غیر قابل برگشت نشان ندهد، ممکن است مورد نوجه قرار نگیرد.

قرص ویتامین B12 یوروویتال

تضعیف عملکرد سیستم ایمنی

باز اگر همچنان برای شما سوال است که قرص فولیک اسید برای چیست لازم است بدانید مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مکمل‌های اسید فولیک با دوز بالا ممکن است با کاهش فعالیت سلول‌های ایمنی محافظ، عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب کنند و وجود اسید فولیک متابولیزه‌نشده، کاهش فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی را به‌همراه داشته باشد.

کپسول پاورفیت هولیستیکا

بهترین دوز مصرف فولیک اسید چیست؟

میزان فولات موجود در بدن 30-10 میلی‌گرم است که بخش عمده آن در کبد و باقی آن در خون و بافت‌ها ذخیره می‌شود. فولات خون به‌طور طبیعی باید 15-5 نانوگرم در میلی‌لیتر باشد. بزرگسالان به تقریبا 400 میکروگرم DFE* فولاتد در روز احتیاج دارند. زنان باردار و شیرده باید روزانه به‌ترتیب 600 و 500 میکروگرم فولات در روز مصرف کنند.

بهترین دوز مصرف فولیک اسید چیست؟

به‌طور کلی، مقدار فولاتی که افراد با توجه به سنشان باید در روز دریافت کنند، به شرح زیر است:

    • تولد تا 6 ماهگی: 65 میکروگرم DFE
    • 7-12 ماهگی: 80 میکروگرم DFE
    • 1-3 سالگی: 150 میکروگرم DFE
    • 4-8 سالگی: 200 میکروگرم DFE
    • 9-13: 300 میکروگرم DFE
    • 14-18: 400 میکروگرم DFE

*یک میلی‌گرم DFE برابر است با یک میکروگرم فولات موجود در غذا، 0.5 میکروگرم فولیک اسیدی که به‌صروت مکمل با معده خالی مصرف می‌شود و 0.6 میکروگرم فولیک اسید که همراه غذا مصرف می‌شود. برگرفته از  medicalnewstoday

نحوه مصرف فولیک اسید

اگر چه نیاز بدن به فولات را می‌توان از طریق رژیم غذایی برطرف کرد، اما مصرف مکمل اسید فولیک راه مناسبی برای رفع نیاز بدن به فولات است؛ به‌ویژه برای آن‌هایی که در معرض کمبود فولات هستند مثل زنان باردار و افراد مسن.

کپسول روفولیک رگولار عبیدی

در صورتی که قرص فولیک اسید را با معده خالی مصرف کنید، 100% آن جذب بدنتان خواهد شد و در صورتی که همراه غذا آن را مصرف کنید، جذب آن به 85% می‌رسد. بنابراین، بهترین زمان مرف فولیک اسید پیش از صرف غذا است و برای آن‌که نهایت بهره را از مکمل فولیک اسید ببرید، توصیه می‌کنیم آن را با معده خالی مصرف کنید.

اگرچه مصرف کمتر از 1000 میکروگرم فولات در روز برای بزرگسالان بی‌خطر است، پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع به مصرف این مکمل، حتما با پزشکتان مشور کنید تا دوز مناسبی را در روز دریافت کنید و از عوارض جانبی احتمالی آن در امان بمانید.

کلام آخر

فولیک اسید که یکی از ترکیبات ضروری بدن است، نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و نباید ساده از کنار کمبود آن رد شد. در مقاله حاضر با شما درباره فولیک اسید و فوایدی که برای بدن دارد صحبت کردیم و سعی کردیم به این سوال که بهترین دوز مصرف فولیک اسید و نحوه مصرف آن چگونه است، پاسخ دهیم. تابه‌حال کمبود فولیک اسید را تجربه کرده‌اید؟ از چه راهکارهایی برای رفع این کمبود استفاده کردید؟

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد