خرید محصولات برند درموسیس

امگا 3 در پیشگیری از چه بیماری‌هایی کمک می‌کند

امگا 3 در پیشگیری از چه بیماری‌هایی کمک می‌کند

امگا 3 در پیشگیری از چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟ شکل دیگری از گزارۀ «امگا 3 برای چه بیماری هایی مفید است» بوده و سوالی است که اغلب افراد زمان مصرف امگا 3 در ذهنشان ایجاد می‌شود؛  در پاسخ این سوال باید بگوییم که بدن انسان می‌تواند بیشتر انواع چربی‌های مورد نیاز خود را از سایر چربی‌ها یا مواد خام تولید کند. این مسئله در مورد اسیدهای چرب امگا 3 (که چربی‌های n-3 نیز نامیده می‌شوند) صدق نمی‌کند.

اسیدهای چرب مکمل امگا 3، چربی‎های ضروری هستند که بدن نمی‌تواند آنها را از ابتدا بسازد، اما باید آنها را از طریق تغذیه دریافت کند. غذاهای سرشار از امگا 3 عبارتند از ماهی، روغن‌های گیاهی، مغزیجات(به ویژه گردو)، دانه‌های کتان، روغن بذر کتان و سبزیجات برگ دار.

سافت ژل روغن ماهی امگا3 فرمولیتد ساینسز

اما چه چیزی چربی‌های امگا 3 را خاص می کند؟ آنها بخشی جدایی ناپذیر از غشای سلولی در سراسر بدن هستند و بر عملکرد گیرنده‌های سلولی در این غشاها تأثیر می‌گذارند. آنها نقطه شروعی را برای ساخت هورمون‎هایی فراهم می‌کنند که لخته شدن خون، انقباض و شل شدن دیواره سرخرگ‌ها و التهابات را تنظیم می‌کنند. همچنین امگا 3 به گیرنده‌های سلولی که عملکرد ژنتیکی را تنظیم می‌کنند متصل می شوند.

احتمالاً به دلیل این اثرات، نشان داده شده که دریافت چربی‌های امگا 3 به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته منجر می‌شوند؛ ممکن است به کنترل لوپوس، اگزما و آرتریت روماتوئید نیز کمک کنند و حتی نقش محافظتی در سرطان و سایر بیماری‌ها داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در رابطه با این مسئله که مکمل امگا 3 در پیشگیری از چه بیماری‌هایی کمک می‌کند بحث کنیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما باشید تا هرآنچه که باید در این رابطه بدانید به شما بگوییم.

سافت ژل مگا امگا باریویتال

امگا 3 چه کاربردی دارد؟

قبل از آنکه به تشریح مسئله پیشگیری از بیماری‌ها توسط مصرف امگا 3 بپردازیم بهتر است مفاهیم و کاربردهای اساسی این اسیدهای چرب را شرح دهیم. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم اسیدهای چرب امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی و بذر کتان و در مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی یافت می شوند. سه اسید چرب اصلی امگا 3 عبارتند از آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) ALA که عمدتاً در روغن های گیاهی مانند روغن بذر کتان، سویا و روغن کانولا یافت می‎شود. DHA و EPA در ماهی و سایر غذاهای دریایی نیز یافت می شوند.

امگا 3 در پیشگیری از چه بیماری‌هایی کمک می‌کند

ALA یک اسید چرب ضروری است، به این معنی که بدن شما نمی‌تواند آن را بسازد، بنابراین باید آن را از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، دریافت کنید. بدن شما می تواند مقداری ALA را به EPA و سپس به DHA تبدیل کند، اما فقط در مقادیر بسیار کم. بنابراین، دریافت EPA و DHA از غذاها (و مکمل های غذایی در صورت مصرف آنها) تنها راه عملی برای افزایش سطح این اسیدهای چرب امگا 3 در بدن شما است. امگا 3 اجزای مهم غشاهایی هستند که هر سلول بدن شما را احاطه کرده‌اند.

سطح DHA به خصوص در شبکیه (چشم)، مغز و سلول‌های اسپرم بالاست. امگا 3 همچنین کالری‌هایی را برای انرژی بدن شما فراهم می‌کند و عملکردهای زیادی در قلب، رگ های خونی، ریه ها، سیستم ایمنی بدن و سیستم غدد درون ریز (شبکه غدد تولید کننده هورمون) دارد.

ریه

بدن ما چه مقدار امگا 3 نیاز دارد؟

کارشناسان مقادیر توصیه شده برای اسیدهای چرب امگا 3 را به جز ALA تعیین نکرده‌اند. میانگین مقادیر توصیه شده روزانه برای ALA در جدول زیر بر حسب گرم ذکر شده است. قبل از مطالعه جدول بهتر است بدانید که مقدار مورد نیاز شما بستگی به سن و جنس شما دارد.

مقدار توصیه شده ALA مرحله زندگی فرد
0.5 گرم تولد تا 12 ماه
0.7 گرم کودکان 1 تا 3 سال
0.9 گرم کودکان 4 تا 8 سال
1.2 گرم پسران 9-13 سال
1.0 گرم دختران 9 تا 13 سال
1.6 گرم پسران نوجوان 14 تا 18 سال
1.1 گرم دختران نوجوان 14 تا 18 سال
1.6 گرم مردان
1.1 گرم زنان
1.4 گرم نوجوانان و زنان باردار

چه غذاهایی امگا 3 را تامین می‌کنند؟

امگا 3 به طور طبیعی در برخی خوراکی‌ها یافت می‌شود و به برخی از غذاهای غنی‌شده اضافه می‌شود. شما می‌توانید با خوردن غذاهای مختلف، از جمله موارد زیر، مقادیر کافی امگا 3 را دریافت کنید:

    • ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی‌های چرب آب سرد مانند سالمون، ماهی خال‌مخالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین)
    • آجیل و دانه‌ها (مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو)
    • روغن‎های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا)
    • غذاهای غنی شده (مانند مارک‌های خاص تخم مرغ، ماست، آب میوه، شیر، نوشیدنی‌های سویا، و شیر‌خشک‌های مخصوص نوزادان)

تن ماهی

امگا 3 در پیشگیری از چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟

دانشمندان در حال مطالعه روی امگا 3 هستند تا بفهمند چگونه بر سلامت بدن افراد و پیشگیری از بیماری‌ها تاثیر می‌گذارند. افرادی که ماهی و سایر غذاهای دریایی می‌خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن هستند. اما مشخص نیست که آیا این فواید سلامتی از خوردن این غذاها به دست می آید یا از امگا 3 موجود در این غذاها. در اینجا چند نمونه از آنچه که تحقیق نشان داده است آورده شده است.

نقش امگا 3 در پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروقی

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که خوردن ماهی‌های چرب و دیگر انواع غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک الگوی غذایی سالم به حفظ سلامت قلب کمک کرده و از شما در برابر برخی مشکلات قلبی محافظت می‌کند. به عنوان مثال، دریافت EPA و DHA بیشتر از غذاها یا مکمل‌های غذایی باعث کاهش سطح تری گلیسیرید می شود.

نقش امگا 3 در پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروقی

انجمن قلب آمریکا (AHA) خوردن یک تا دو وعده غذای دریایی در هفته را برای کاهش خطر ابتلا به برخی از مشکلات قلبی توصیه می‌کند، به خصوص اگر غذاهای دریایی را به جای غذاهای کمتر سالم مصرف کنید. امگا 3 اثرات محافظتی قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی را از طریق مکانیسم‎های متعددی از جمله کاهش آریتمی و تغییر تولید پروستاگلاندین ها اعمال می‌کند که باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد پلاکت ها و اندوتلیال می‌‎شود.

نقش امگا 3 در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با رشد نوزاد

در دوران بارداری و شیردهی، خوردن ماهی و سایر غذاهای دریایی سه بار در هفته ممکن است سلامت کودک شما را بهبود بخشد. با این حال، مهم است که ماهی هایی را انتخاب کنید که EPA و DHA بالاتر و جیوه کمتری دارند. به عنوان مثال می‌توان به ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و قزل آلا اشاره کرد. مشخص نیست که آیا مصرف مکمل‌های غذایی حاوی EPA و DHA در دوران بارداری یا شیردهی بر سلامت یا رشد کودک تأثیر می‎گذارد یا خیر.

شربت سیموویت سیمرغ دارو عطار

با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این مکمل‌ها ممکن است کمی وزن نوزاد را در هنگام تولد و مدت زمانی که نوزاد در رحم است افزایش دهد، که هر دو ممکن است مفید باشند. شیر مادر حاوی DHA است. اکثر شیرخشک‌های تجاری برای نوزادان نیز حاوی DHA هستند.

نقش امگا 3 در پیشگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که امگا 3 بیشتری را از غذاها و مکمل‎های غذایی دریافت می‌کنند، ممکن است خطر کمتری برای سرطان سینه و شاید سرطان روده بزرگ داشته باشند. اما یک کارآزمایی بالینی بزرگ نشان داد که مکمل‌های امگا 3 خطر کلی سرطان یا خطر سرطان سینه، پروستات یا کولورکتال را کاهش نمی‌دهند. سایر آزمایشات بالینی در حال انجام به روشن شدن اینکه آیا امگا 3 بر خطر سرطان تأثیر می گذارد یا خیر کمک خواهد کرد.

سافت ژل امگا 3 1000 کارن (60عددی)

همچنین محققان تاثیر امگا 3 بر بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گرفته اند را نیز بررسی کردند. در نهایت، مطالعات کوچک نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 میزان پاسخ به شیمی درمانی را افزایش می‎دهد. به نظر می‎رسد ترکیب شیمی درمانی و مکمل امگا 3 یک استراتژی موثر برای افزایش نتیجه بالینی بیماران سرطانی در مسیر بالینی درمانی و تسکینی آنها باشد.

نقش امگا 3 در  پیشگیری از بیماری آلزایمر، زوال عقل و عملکرد شناختی

برخی تحقیقات نشان داده که افرادی که امگا 3 بیشتری از مواد غذایی مانند ماهی دریافت می‎کنند ممکن است کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و سایر مشکلات عملکرد شناختی باشند. در این تحقیقات، کاهش سطح DHA در بیماران آلزایمر در مناطقی از مغز که با شناخت و حافظه مرتبط است، یعنی هیپوکامپ و قشر پیشانی، مشاهده شده است. بنابراین یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 (غنی از DHA؛ روغن ماهی) می‎تواند در بازگرداندن عملکرد شناختی و عملکرد مغز مفید باشد.

پیشگیری از بیماری آلزایمر

نقش امگا 3 در  پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)

AMD یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در بین افراد مسن است. مطالعات نشان داده که افرادی که مقادیر بیشتری مکمل روغن ماهی را از غذاهایی که می‏خورند دریافت می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به AMD در آنها کاهش یابد. اما خوب است بدانید که هنگامی که فردی مبتلا به AMD است، مصرف مکمل های امگا 3 از بدتر شدن بیماری یا کاهش سرعت کاهش بینایی جلوگیری نمی کند.

نقش امگا 3 در  پیشگیری از بیماری بیماری خشکی چشم

پیشگیری از بیماری بیماری خشکی چشم

بیماری خشکی چشم زمانی رخ می‎دهد که اشک رطوبت کافی را تامین نمی‎کند و باعث ناراحتی چشم و مشکلات بینایی می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده که دریافت امگا 3 از غذاها یا مکمل ها به پیشگیری و تسکین علائم بیماری خشکی چشم کمک می‌کند.

اما اخیرا یک مطالعه بزرگ نشان داد که علائم افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم که مکمل‌های روغن ماهی 2000 میلی‌گرم EPA به اضافه 1000 میلی‌گرم DHA روزانه به مدت 1 سال مصرف می‌کردند، بیشتر از افرادی که دارونما (قرص‌های ساختگی) مصرف کرده بودند، بهبود نیافته است؛ بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد اثرات امگا 3 بر بیماری خشکی چشم مورد نیاز است.

کپسول امگا 3 یورو ویتال

نقش امگا 3 در  پیشگیری از بیماری آرتریت روماتوئید (RA)

RA باعث درد مزمن، تورم، سفتی و از دست دادن عملکرد مفاصل می‌شود. برخی از آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های امگا 3 ممکن است به پیشگیری و مدیریت RA در صورت مصرف همزمان با داروهای استاندارد RA و سایر درمان‌ها کمک کند. برای مثال، افراد مبتلا به RA که مکمل‌های امگا 3 مصرف می‌کنند ممکن است به داروهای مسکن کمتری نیاز داشته باشند، اما مشخص نیست که آیا مکمل‌ها درد مفاصل، تورم یا سفتی صبحگاهی را کاهش می‌دهند یا خیر. همچنین «امگا 3 برای لاغری» از تایتل‌های با جستجوی بالا میان کاربران است،؛ اگر برای شما هم این موضوع جذاب است می‌توانید با مراجعه به لینک فوق مطالب بیشتری بخوانید.

برای نوشتن این مقاله از منابع معتبری بهره جسته‌ایم یکی از منابع مورد اشاره را می‌توانید در ods.od.nih.gov بخوانید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد