خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف بیش از حد ویتامین آ باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا مصرف بیش از حد ویتامین آ باعث ریزش مو می‌شود؟
بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی به سلامت پوست و مو کمک می‌کنند. کلاژن، کراتین، میزان سبوم و همچنین عملکردهای دیگری مانند جریان خون بر ضخامت و بلندی موها تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل است که بسیاری از مکمل‌ها و سایر محصولات مراقبت از مو غنی ..

بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی به سلامت پوست و مو کمک می‌کنند. کلاژن، کراتین، میزان سبوم و همچنین عملکردهای دیگری مانند جریان خون بر ضخامت و بلندی موها تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل است که بسیاری از مکمل‌ها و سایر محصولات مراقبت از مو غنی از این مواد مغذی هستند که به رشد مو کمک می‌کنند. ویتامین آ هم یکی از این مواد مغذی است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین آ باعث ریزش مو می‌شود؟

درحالی‌که ویتامین آ به‌طورکلی برای مو مفید است، اما مقدار زیاد این ویتامین هم می‌تواند باعث ریزش مو شود، چون فولیکول‌های مو را بیش‌ازحد تحریک می‌کند. به همین دلیل باید مقدار کافی ویتامین آ مصرف کنید تا موهایتان سالم بمانند. در ادامه در مورد میزان مصرف ویتامین آ و همچنین قیمت ویتامین آ با شما صحبت می‌کنیم.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین آ باعث ریزش مو می‌شود؟

ویتامین آ فواید زیادی برای بدن دارد، درصورتی‌که به مقدار کافی مصرف شود. این ویتامین به رشد مو، تقویت سیستم ایمنی و رشد سلولی کمک می‌کند. اما هنگامی‌که بدن شما بیش‌ازحد ویتامین آ دریافت کند به یک بیماری به نام هایپرویتامینوز آ (hypervitaminosis A) مبتلا می‌شوید. ویتامین آ بیش‌ازحد برای بدن سمی است و ممکن است عوارض جانبی زیادی را برای بدن ایجاد کند که البته یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند ریزش مو باشد.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین آ باعث ریزش مو می‌شود؟

دو نوع ویتامین آ وجود دارد: ویتامین آ از پیش ساخته‌شده (مانند رتینول) که از محصولات حیوانی و مکمل‌های غذایی به دست می‌آید و کاروتنوئیدهای پروویتامین آ (مانند بتاکاروتن) که از منابع گیاهی به دست می‌آیند و توسط بدن ما به رتینول تبدیل می‌شوند.

هنگامی‌که رتینول به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد می‌تواند جریان خون را در پوست سر و فولیکول‌های مو افزایش دهد. همچنین می‌تواند تولید سبوم را تنظیم کند و به از بین بردن شوره‌های روی پوست سر کمک کند. همین موضوع باعث می‌شود تا سایر محصولات مراقبت از مو بهتر جذب پوست شوند.

مکمل های ویتامین آ

اما اگر رتینول بیش‌ازحد در بدن وجود داشته باشد فولیکول‌های مو را بیش‌ازحد تحریک می‌کند. موهای سر یک چرخه طبیعی را دنبال می‌کنند، ولی رتینول زیادی این چرخه را سریع‌تر می‌کند. درنتیجه موها به‌سرعت به پایان مرحله رشد خود می‌رسند و شروع به ریزش می‌کنند. چون در این مرحله موها می‌ریزند بدن نمی‌تواند موهای ازدست‌رفته را جایگزین کند. درنتیجه، ممکن است ریزش موی زیاد و نازک شدن مو را تجربه کنید.

بدن به چه مقدار ویتامین آ نیاز دارد؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سمی شدن ویتامین آ یا هایپرویتامینوز آ باید این ویتامین را به مقدار کافی و نه بیش‌ازاندازه دریافت کنید. مقدار ویتامین آ که روزانه می‌توانید مصرف کنید برای بزرگ‌سالان 3000 واحد بین‌المللی برای مردان و 2300 واحد برای زنان است. در مورد نیاز روزانه به ویتامین A بیشتر بخوانید.

بدن به چه مقدار ویتامین آ نیاز دارد؟

اگر بیشتر از این اندازه ویتامین آ دریافت می‌کنید باید اطمینان پیدا کنید که سطح ویتامین آ در بدن شما بالاتر از سطح معمول نمی‌رود. مقداری که بیان کردیم حداکثر میزان مصرف روزانه ویتامین آ است که منجر به اثرات منفی این ویتامین برای سلامتی نمی‌شود. میزان مصرف ویتامین آ حداکثر 3000 میکروگرم در روز برای بزرگ‌سالان است. توجه کنید که مصرف بیش از این مقدار می‌تواند شما را به بیماری هایپرویتامینوز آ مبتلا کند.

چرا باید از مکمل‌های ویتامین آ استفاده کنیم؟

مکمل‌های ویتامین آ برای کسانی که کمبود ویتامین آ دارند مفید هستند. اگر رژیم غذایی شما متعادل باشد و همه‌چیز بخورید بعید است به کمبود ویتامین آ دچار شوید. از منابع غذایی حاوی ویتامین آ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • لبنیات
    • تخم‌مرغ
    • ماهی‌های چرب
    • روغن ماهی
    • جگر گاو
    • سبزیجات با برگ سبز (کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی)
    • سبزیجات نارنجی، زرد و قرمز مانند فلفل دلمه
    • سیب‌زمینی شیرین
    • گوجه‌فرنگی
    • انبه
    • مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین آ

منابع غذایی حاوی ویتامین آ

محصولات حیوانی ویتامین آ دارند، اما محصولات گیاهی مانند سبزیجات و میوه‌ها حاوی بتاکاروتن هستند که بدن باید آن را به ویتامین آ تبدیل کند. اگر رژیم غذایی سالمی دارید که تمام این مواد غذایی در آن پیدا می‌شوند احتمالاً به کمبود ویتامین آ دچار نخواهید شد. بااین‌حال اگر مشکوک به کمبود ویتامین آ هستید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای بررسی سطح ویتامین آ از شما آزمایش خون بگیرند.

از آنجایی‌ که ویتامین آ بیشتر از گوشت و محصولات حیوانی به دست می‌آید، گیاهخواران شاید نتوانند ویتامین آ کافی به دست بیاورند و نیاز داشته باشند مکمل مصرف کنند. البته بتاکاروتن موجود در سبزیجات و میوه‌ها در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود، اما بدن بعضی افراد به دلیل برخی شرایط نمی‌تواند ویتامین آ تولید کند. این افراد هم برای جبران کمبود ویتامین آ باید مکمل مصرف کنند.

کپسول ژلاتینی ویتامین آ یوروویتال

در صورت مصرف بیش‌ازحد ویتامین آ چه‌کار کنیم؟

اگر فکر می‌کنید ویتامین آ در بدنتان زیاد است و به این دلیل دچار ریزش مو شده‌اید یا در آزمایش خون ویتامین آ اضافی در بدن خود دارید می‌توانید برای کاهش آن اقداماتی را انجام دهید. مثلاً اگر بدون دستور پزشک از مکمل‌های ویتامین آ استفاده می‌کنید فوراً باید مصرف آن را قطع کنید.

ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود، بنابراین باید تا حد امکان از ذخیره ویتامین آ در بدن استفاده کرد. پس مصرف مکمل‌های ویتامین آ را متوقف کنید و برای مدتی از غذاهایی که ویتامین آ دارند استفاده نکنید. هنگامی‌که ویتامین آ ذخیره‌شده در بدن شما مصرف شد و بازهم کمبود ویتامین آ داشتید می‌توانید از مواد غذایی حاوی ویتامین آ و یا مکمل‌های ویتامین آ استفاده کنید. اگر همچنان با عوارض مصرف بیش‌ازحد ویتامین آ مانند ریزش مو روبرو هستید باید به دنبال دلایل دیگر باشید. به این منظور به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

قطره آ+د یوروویتال

آیا ویتامین آ برای مو مفید است؟

ویتامین آ باید به مقدار طبیعی در بدن وجود داشته باشد تا برای مو و سلامتی کل بدن فایده داشته باشد. ویتامین آ علاوه بر تقویت موها سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند.

اولین فایده ویتامین A برای موها این است که این ویتامین برای رشد سلولی و ساختن بافت­های جدید و سالم ازجمله بافت­هایی مانند مو استفاده می‌شود. زمانی که سلول‌های موی جدید در پایه فولیکول مو تشکیل می‌شوند، مو رشد می‌کند. سپس این سلول‌ها تکثیر می‌شوند تا بلوک‌های ساختمانی تار مو را ایجاد کنند. ازآنجایی‌که مو سریع‌ترین رشد را در میان تمام بافت‌های بدن دارد ویتامین آ می‌تواند به ساخت موهای سالم کمک کند. ویتامین آ به میزان موردنیاز در بدن باعث رشد سریع‌تر موهای جدید و موهایی قوی‌تر و ضخیم‌تر از حد معمول می‌شود، اما برای موهایی که دارید تأثیر چندانی ندارد.

آیا ویتامین آ برای مو مفید است؟

دومین مورد این است که ویتامین آ می‌تواند به تولید سبوم کمک کند. بدن انسان به‌طور طبیعی روغنی به نام سبوم را از غدد چربی داخل پوست تولید می‌کند. این روغن روی ریشه‌های فولیکول مو آزاد شده و سپس به بیرون پخش می‌شود. سبوم مسئول مرطوب نگه‌داشتن پوست سر و مو است که می‌تواند از خشک شدن و پوسته‌ پوسته شدن پوست سر جلوگیری کند. ویتامین آ به تنظیم تولید سبوم کمک می‌کند تا روغن کافی برای جلوگیری از خشکی و شکننده شدن موها در پوست سر وجود داشته باشد. برگرفته از ncbi

کلام آخر

اگر کمبود ویتامین آ دارید و موهای شما خشک و شکننده است احتمالاً با مصرف مکمل ویتامین آ مشکل شما برطرف خواهد شد. افرادی که کمبود ویتامین آ ندارند نباید از مکمل‌های ویتامین آ استفاده کنند، زیرا در معرض خطر ابتلا به بیماری هایپرویتامینوز آ قرار می‌گیرند. همان مقدار ویتامین آ که از رژیم غذایی دریافت می‌کنید برای بدن شما کافی است و دیگر نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد