خرید محصولات برند درموسیس

جنسینگ چیست؟ بررسی فواید و مضرات مصرف جنسینگ

جنسینگ چیست؟ بررسی فواید و مضرات مصرف جنسینگ

فواید جنسینگ – مضرات جنسیسنگ

در مقاله‌ی جنسینگ چیست و چه فوایدی دارد؟ به توضیح فواید انواع مکمل جنسینگ ازجمله افزایش قوای جنسی با مصرف مکمل جنسینگ، رفع خستگی و فواید دیگر آن پرداخته‌ایم و در مورد مصرف جنسینگ در خانمها و این که آیا مصرف جنسینگ باعث چاقی می‌شود؟ و تأثیر آن برای لاغری، توضیحات کاملی داده‌ایم. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

جنسینگ چیست و چه فوایدی دارد؟ 

صدها سال است جنسینگ در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین سند مکتوبِ مربوط به استفاده‌ی بشر از جنسینگ به حدود دو هزار سال پیش برمی‌گردد. جنسینگ رشد آهسته‌ای دارد و ریشه‌های گوشتی آن که به اندام آدمیزاد شبیه است فایده‌های زیادی دارد. طول ریشه‌ی جنسینگ حدود 7 الی 10 سانتی‌متر و وزن آن بین 35 تا 130 گرم است. ریشه‌های آن که بین 10 تا 30 سانتی‌متر اندازه دارد برداشت می‌شود. جنسینگ هر چقدر بیشتر رشد کند تأثیر ترکیبات آن قوی‌تر می‌شود. معمولاً جنسینگِ تازه قبل از 4 سال برداشت می‌شود، در حالی که جنسینگ سفید، بین 4 تا 6 سال و جنسینگ قرمز بعد از 6 سال برداشت می‌شود.

نقش مکمل جنسینگ در رفع خستگی و افزایش انرژی

ترکیبات جنسینگ

طبق تحقیقات به عمل آمده، جنسینگ دو ترکیب مهم دارد: «جینسنوزید» ها و «جینتونین» این دو ترکیب، مکمل یکدیگر و حاوی ویژگی‌های سلامتی بخش‌اند. جنسینگ، خاصیت «آداپتوژن» دارد؛ یعنی می‌تواند مانع آسیب وارد شدن به ارگان‌های مختلف بدن شود و سلامت طبیعی آن‌ها را حفظ کند. به عبارت ساده‌تر جنسینگ ضمن افزایش انرژی بدن، از آن در مقابل استرس، خستگی و آسیب‌های مختلف داخلی محافظت می‌کند. اثر جنسینگ در بدن انسان از طریق هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال، انجام می‌شود. در ادامه، برخی از مهم‌ترین فواید جنسینگ را خواهید خواندکه پیش از خرید جنسینگ به شما دید واضح‌تری می‌دهد.

جنسینگ چه فوایدی دارد؟

شما با سوال اینکه جنسینگ چیست و چه فوایدی دارد خواندن این مقاله را شروع کردیم و تا به اینجا گفتیم که جنسینگ چیست. در ادامه قرار است که فواید این معجزه آسا را به شما بگوییم.

1- تسکین التهاب

یکی از خواص جنسینگ، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن است. جنسینگ، ظرفیت دریافت آنتی‌اکسیدان توسط سلول‌های بدن را افزایش می‌دهد؛ این موضوع از طریق تاثیر ترکیبات «جینسنوزید» که در جنسینگ موجود است اتفاق می‌افتد.

تسکین التهاب با جینسینگ

به‌طور مثال یک آزمایش به عمل آمده نشان داد که عصاره‌ی جنسینگ قرمز کره‌ای فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی سلول‌های پوست اشخاص مبتلا به بیماری اگزما را بهبود می‌بخشد و التهاب را در آن‌ها کاهش می‌دهد. همین مورد طی آزمایشی دیگر در مورد التهاب بدن 18 ورزشکار انجام شد که در مورد ورزشکاران هم نتایج آزمایش حاکی از تأثیر ضدالتهابیِ جنسینگ داشت. آزمایش دیگری بر روی 71 زن یائسه انجام شد و جنسینگ ناراحتی‌های ناشی از این یائسگی را در آن‌ها کاهش داد.

2- تقویت مغز و بهبود خلق و خو

جنسینگ به بهبود عملکرد مغز و بهتر شدن خلق و خوی انسان کمک می‌کند. ترکیبات جنسینگ از صدماتی که رادیکال‌های آزاد می‌توانند به مغز بزنند محافظت می‌کند. رادیکال آزاد، مولکولی است که پوسته‌ی ناقصی دارد و ازدیاد آن برای بدن مضر است و باعث بیماری‌های مختلفی ازجمله سرطان می‌شود. جنسینگ با چنین رادیکال‌های آزادی مبارزه می‌کند. در تحقیقی چهار هفته‌ای که بر روی 30 فرد سالم که روزانه 200 میلی‌گرم جنسینگ مصرف می‌کردند به عمل آمد، بهبود خلق و خو در آن‌ها کاملاً آشکار بود ولی بعد از 8 هفته این اثرات کمتر شد که از این نظر نشان می‌دهد امکان دارد این اثر جنسینگ در دراز مدت کاهش بیابد.

هم‌چنین آزمایش‌هایی دیگر حاکی از آن است که جنسینگ، خستگی ذهنی را درمان می‌کند. یک آزمایش دیگر هم اثرات مثبت جنسینگ بر کاهش بیماری مبتلا به آلزایمر را نشان داد. بررسی دیگری نشان داد که مصرف روزانه 400 میلی گرم جنسینگ کره‌ای به مدت هشت روز باعث آرامش بیشتر و بالا رفتن قدرت مغز در حل مسائل ریاضی می‌شود.

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

بخشی از مطالعات مربوط به اثر جنسینگ روی تقویت سیستم ایمنی بدن در مورد بیماران سرطانی انجام شده است. طیِ یکی از این مطالعات، 39 نفر مبتلا به سرطان معده که عمل جراحی انجام داده بودند به مدت دو سال روزانه 5400 میلی‌گرم جنسینگ مصرف کردند. نتیجه، حاکی از بهبود قابل توجه در عملکرد سیستم ایمنی بدن بیماران و بروز کمتر علائم سرطان بود. یک تحقیق دیگر نشان داد افرادی که جنسینگ مصرف می‌کنند تا 35 درصد شانس بیشتری برای زندگیِ بدون بیماری به مدت پنج سال پس از جراحی و 38 درصد احتمال بقای بیشتری نسبت به افرادی که آن را مصرف نمی‌کنند، دارند.

4- ضد خستگی

تحقیقات نشان می‌دهد برخی عناصر موجود در جنسینگ مثل «پلی ساکارید»‌ها و «الیگوپپتید»‌ها موجب تولید انرژی بیشتر در سلول‌ها شده و با استرس اکسیداتیو که قبلاً در مورد آن توضیح داده شد مبارزه می‌کنند. 155 تحقیق، تأیید کرده که جنسینگ خستگی را کاهش و فعالیت بدنی را افزایش می‌دهد.

5- کاهش قند خون

جنسینگ، هم برای افراد دیابتی و هم برای افراد غیردیابتی از نظر کنترل قند خون مفید است. تحقیقاتی چند نشان داده که هم جنسینگ آمریکایی و هم جنسینگ آسیایی عملکرد سلول‌های «پانکراس» را بهبود بخشیده تولید انسولین را بیشتر می‌کند و جذب قند خون را در بافت‌ها افزایش می‌دهد. هم‌چنین جنسینگ باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در سلول‌های افراد مبتلا به دیابت می‌شود و در حقیقت از افراد دیابتی به‌نوعی محافظت می‌کند. یکی از آزمایشات انجام شده نشان داد که مصرف روزانه حدود 2.7 گرم جنسینگ تحمیرشده‌ی قرمز بعد از یک وعده‌ی غذایی در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین مؤثر است.

6-افزایش قوای جنسی

افزایش قوای جنسی با مصرف قرص جنسینگ به این دلیل است که ترکیبات موجود در جنسینگ از رگ‌های خونی و بافت‌های آلت تناسلی در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت و به بازیابی عملکرد جنسی طبیعی کمک می‌کند. تحقیقات دیگری نشان داده جنسینگ، تولید «اکسید نیتریک» را افزایش می‌دهد، اکسید نیتریک، ترکیبی است که وضعیت عضلانی آلت تناسلی را بهبود بخشیده و گردش خون را در آن بیشتر می‌کند. یکی از آزمایشات که بر روی 86 مرد به مدت هشت هفته انجام شد نشان داد که درمان اختلال نعوظ با جنسینگ، 60 درصد و با داروهای تجویزی شیمیایی 30 درصد بوده، یعنی جنسینگ، دو برابر بیشتر از داروهای رایج، اختلال نعوظ را درمان کرده است؛ البته هنوز در این مورد نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری هست.

طرز مصرف جنسینگ

پس از اینکه متوجه شدید جنسینگ چیست و چه فوایدی دارد، نوبت به طرز مصرف این محصول با ارزش می‌رسد. ریشه‌ی جنسینگ را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. می‌توان آن را خام خورد یا برای این که کمی نرم شود بخارپز کرد. دم کردن جنسینگ در آب جوش و درست کردن چای هم یکی دیگر از روش‌های مصرف آن است؛ برای این کار کافی‌ست آب داغ را به جنسینگ تازه برش داده شده اضافه کنیم و بگذاریم چند دقیقه‌ای دم بکشد.

فواید جنسینگ - مضرات جنسیسنگ

روش دیگر مصرف جنسینگ اضافه کردن آن به غذاهایی مثل سوپ و سرخ کردنی‌ها است. جنسینگ را می‌توان به دستورالعمل‌های غذایی مختلفی مانند سوپ و سرخ کردنی نیز اضافه کرد.
اما برای مصرف دقیق‌تر و مطمئن‌تر جنسینگ بهتر است که از مکمل جنسینگ استفاده کنید. مکمل‌های جنسینگ در قالب قرص، کپسول، پودر و آمپول خوراکی عرضه می‌شود.

میزان مصرف جنسینگ چقدر است؟

میزان مصرف جنسینگ بستگی به هدف شما از مصرف آن دارد. در اغلب منابع، مصرف روزانه 1 الی 2 گرم ریشه‌ی جنسینگ خام یا 200 الی 400 میلی گرم عصاره‌ی جنسینگ پیشنهاد شده است.

بهتر است مصرف جنسینگ را با دوز کمتر شروع کرده و به‌مرور زمان آن را تا دوز گفته شده در بالا افزایش دهید؛ البته اگر از مکمل جنسینگ استاندارد استفاده می‌کنید طبق دستور نوشته شده بر روی آن عمل کرده یا با پزشک در این مورد مشورت کنید.

هم‌چنین می‌توانید در مقاله‌ی معرفی بهترین مکملهای جنسینگ ایرانی و خارجی دستورالعمل مصرف تعدادی از انواع جنسینگ را مطالعه کنید. توصیه‌ی دیگری که در اغلب منابع ذکر می‌شود این است که به دنبال آن نوع از عصاره‌ی استاندارد جنسینگ باشید که حاوی 2 تا 3 درصد جینسنوزید باشد و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا بیشتر به بدنتان جذب شود و از فواید آن کاملاً بهره‌مند بشوید.

عوارض مصرف جنسینگ

تحقیقات متعددی ثابت کرده که جنسینگ بی‌خطر است و عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. با این حال، مصرف جنسینگ در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است و باید در این مورد با پزشک مشورت کرد. هم‌چنین افرادی که از داروهای دیابت استفاده می‌کنند باید هنگام استفاده از جنسینگ سطح قند خون خود را به‌دقت کنترل کنند تا مطمئن شوند که سطح قند خونشان خیلی پایین نمی‌آید.

کپسول جینسینگ پلاس آرژنین سندروس

ممکن است جنسینگ با برخی داروها تداخل پیدا کند مثلاً امکان دارد اثر داروهای ضد انعقاد را کاهش دهد. به‌طور کلی اگر با هر نوع عارضه‌ی جسمی روبرو هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از مصرف جنسینگ با پزشک مشورت کنید.

نکته‌ی مهمی که در منابع کمی به آن اشاره شده این است که به نظر می‌رسد استفاده‌ی طولانی مدت از جنسینگ اثربخشی آن را در بدن کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل برای به حداکثر رساندن فواید جنسینگ، باید آن را در بازه‌های زمانیِ 2 الی 3 هفته‌ای و با یک الی دو هفته استراحت مصرف کنید مگر این که پزشک شما دستور دیگری داده باشد.

مصرف جنسینگ در خانمها

مصرف جنسینگ در خانمها گذشته از فواید عمومیِ آن دو تأثیر مثبت دیگر نیز دارد. نخستین تأثیر آن تنظیم و بهبود عملکرد هورمون‌های بدن زنان است. دومین فایده‌ی بزرگ آن از میان برداشتن عوارض و ناراحتی‌های مرتبط با دوران یائسگی مانند احساس گُر گرفتگی و افسردگی ناشی از یائسگی است.

جنسینگ و چاقی

در بیشتر منابع به این نکته اشاره شده که جنسینگ می‌تواند زمینه ساز لاغری باشد تا چاقی؛ اما در صورتی که برنامه‌ی مشخصی داشته باشید از جنسینگ می‌توان هم برای چاق شدن و هم برای لاغر شدن استفاده کرد.

جنسینگ، سلول‌ها را به فعالیت بیشتر وادار می‌کند و از طرف دیگر اشتها و میل به خوردن را کم می‌کند و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش وزن فراهم کند؛ ولی از طرف دیگر همین جنسینگ می‌تواند در افرادی که مشکل گوارشی و عدم جذب دارند موجب بیشتر شدن اشتها و جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی شده و وزن آن‌ها ر ازیاد کند.

معرفی بهترین مکملهای جنسینگ ایرانی و خارجی

بنابراین به‌طور خیلی خلاصه می‌توان در پاسخ به سوال آیا مصرف جنسینگ باعث چاقی می‌شود؟ گفت که بستگی به نحوه‌ی استفاده از آن دارد چرا که هم می‌توان برای لاغر شدن و هم برای چاق شدن از جنسینگ استفاده کرد؛ ولی معمولاً جنسینگ برای لاغری کاربرد بیشتری دارد.

خیلی وقت‌ها آب میوه یا آنچه جنسینگ را با آن مصرف می‌کنند باعث چاق شدن افراد می‌شود. از طرف دیگر چون جنسینگ بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارد مصرف نامنظم جنسینگ می‌تواند در برخی افراد موجب افزایش وزن آن‌ها شود. نکته‌ی بسیار مهم، خرید محصولات برندهای معتبر از داروخانه‌های معتبر است؛ چون برخی از تهیه کنندگانِ جنسینگ ترکیباتی مانند «کورتون» که خاصیت چاق کننده دارد به جنسینگ‌های تولیدی خود اضافه می‌کنند.

انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها

سیزده نوع جنسینگ وجود دارد که پیشوند نام آن‌ها کلمه‌ی Panax است که از کلمه‌ی یونانیِ panakeia به معنای «شفای کامل» گرفته شده. پرطرفدارترین نوعِ این محصول، جنسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جنسینگ آسیایی (Panax ginseng) است. منشاء جنسینگ آسیایی، نقاط شمال شرق چین و شبه جزیره‌ی کره است. درختچه‌ی جنسینگ آسیایی حدود 50 تا 80 سانتی‌متر ارتفاع و گل‌های خیلی ریزی دارد که به توت قرمز شبیه است.

 

ریشه‌ی جنسینگ به دلیل شاخه‌هایش به اندام انسان شباهت دارد. از نظر دارویی همین ریشه است که ارزش زیادی داراست؛ چون ترکیبات مهم جنسینگ در ریشه‌ی آن است. در مورد ویژگی‌های انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها باید گفت که جنسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظتِ ترکیبات فعال و اثرات آنها بر بدن فرق دارند. جنسینگ آمریکایی به‌عنوان یک عامل آرامش بخش، متمرکز کننده و تقویت کننده‌ی حافظه عمل می‌کند و انرژی سرد دارد در حالی که جنسینگ آسیایی اثر نیروبخش و انرژی گرم دارد. یکی دیگر از جنسینگ‌های نسبتاً مشهور، جنسینگ سیبری نام دارد که در اصل شبیه جنسینگ است و از میزان اثربخشی کمتری برخوردار است.

جمع‌بندی

قطعا پس از بررسی اینکه جنسینگ چیست و چه فوایدی دارد، نیاز به جمع‌بندی وجود دارد که ذهن شما را منظم کند و بتوانید در یک مکان هر آنچه که باید راجع به این معجزه‌آسا بدانید را بخوانید. در این بخش ما به صورت فهرست وار هر آنچه که باید راجع به جینسیگ چیست و فواید آن گردآوری کرده‌ایم.

    • جنسینگ صدها سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • جنسینگ نوعی «آداپتوژن» است؛ یعنی قادر است مانع آسیب وارد شدن به اعضا و عملکردهای مختلف بدن شود.
    • جنسینگ، استرس اکسیداتیو و در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد.
    • جنسینگ عملکردهای ذهنی و خلق و خوی فرد را بهبود بخشیده احساس آرامش ایجاد می‌کند.
    • هم برای افزایش حافظه و تمرکز افراد سالم و هم برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید است.
    • مصرف جنسینگ قوای جنسی را در مرد و زن بهبود می‌بخشد و مشخصاً می‌تواند اختلال نعوظ را برطرف کند.
    • جنسینگ، ضد انواع سرطان است و سیستم ایمنی را در افراد سالم و نیز مبتلا به سرطان تقویت می‌کند و اثرات برخی واکسیناسیون‌ها را هم افزایش می‌دهد.
    • جنسینگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول‌ها به مبارزه با خستگی و افزایش
    • فعالیت بدنی کمک می‌کند.
    • جنسینگ را می‌توان به‌صورت خام خورد، با آن چای درست کرد یا به غذاهای مختلف افزود. هم‌چنین می‌توان آن را در مقادیر دقیق‌تر و به‌شرط خرید از داروخانه‌ی معتبر به‌صورت مکمل در قالب پودر، کپسول، قرص و آمپول خوراکی تهیه و مصرف کرد.
    • میزان مصرف جنسینگ خام، روزانه 1 الی 2 گرم است. مکمل‌ها دارای دستور مصرف هستند.
    • خانم باردار و شیرده نباید جنسینگ مصرف کند و کسانی که بیماری داشته یا داروی خاصی مصرف می‌کنند حتماً باید با پزشک مشورت کنند چون جنسینگ گاهی با برخی داروها می‌تواند تداخل پیدا کند.
    • جنسینگ آسیایی به بازیابی تعادل و کاهش اثرات نامطلوب استرس، مثل خستگی، ضعف سیستم ایمنی و اختلال عملکرد اندام کمک می‌کند.
    • جنسینگ آمریکایی به برقراری تعادل در عملکرد جسمی و ذهنی یاری می‌‌رساند ولی برخلاف جنسینگ آسیایی، آرامش‌بخش است و گذشته از خواص عمومی انواع جنسینگ، برای تقویت حافظه و رهایی از استرس به کار می‌رود.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد