خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف کلسیم فشار خون را بالا می‌برد؟

آیا مصرف کلسیم فشار خون را بالا می‌برد؟

اخیراً سوال آیا مصرف کلسیم فشار خون را بالا می‌برد؟ توسط چند نفر از مشتریان محترم داروخانه روشا از مشاوران این داروخانه پرسیده شده است. به همین دلیل ترجیح دادیم در این مورد با استناد به منابع علمی، اطلاعات بیشتری در اختیارِ دیگر مشتریان و مخاطبان محترم قرار بدهیم.

آیا مصرف کلسیم فشار خون را بالا می‌برد؟

آیا مصرف کلسیم فشار خون را بالا می‌برد؟ – مقدمه

فشار خونِ بالا به‌عنوان یکی از عوامل مرگ و میر شناخته می‌شود. فشار خونِ بالا مشکلی جدی برای سلامتی انسان است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی را بیشتر می‌کند. تحقیقات متعددی نشان داده افزایش مصرف کلسیم باعث کاهش فشار خون حتی در افرادی که فشار خونشان در محدوده‌ای طبیعی قرار دارد می‌شود. 

قرص کارتیژن دی مکس نیچرز انلی

حتی کمی کاهش فشار خون هم می‌تواند باعث کم شدن بیماری عروق کرونر، سکته‌ی مغزی و مرگ شود. بخشی از تحقیقات نقل شده در این مقاله که در مورد تأثیر کلسیم بر فشار خون است از سال‌های گذشته تا سپتامبر 2020 انجام شده است. طی 20 آزمایش انجام شده که جمعاً در مورد 3140 نفر به عمل آمده مشخص شده که مصرف بیشتر کلسیم به ترتیب، فشار خون «سیستولیک» را 1.37 میلی‌متر جیوه و فشار خون «دیاستولیک» را 1.45 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

فشار خون چیست؟

فشار خون چیست؟

 

برای درک ریشه‌ایِ مشکلات ناشی از فشار خون و تأثیر کلسیم بر آن به‌طور مختصر به بررسی انواع فشار خون و سپس ویژگی‌های کلسیم می‌پردازیم. به فشار خون بالا لقب «کُشنده‌ی ساکت» داده شده؛ چون متأسفانه فقط در مراحل حاد است که اثرات اصلی خود را بروز می‌دهد. فشار خون در حقیقت علامت زندگی است ولی بر اثر از دست دادن خاصیت ارتجاعی رگ‌ها یا تنگ شدن شریان‌ها افزایش یافته و باعث ایجاد تبعات منفی در جسم و زندگی شخص می‌شود. از میزان مصرف کلسیم در بانوان خبر دارید؟!

فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک چیست؟

برای دانستن این که آیا یک شخص فشار خون دارد یا نه باید فشار خون وی سنجیده شود.

اعدادی که با سنجش فشار خون به دست می‌آید هر کدام معنای خاص خود را دارد که از این قرار است:

    • عدد فشار خون سیستولیک
    • عدد فشار خون دیاستولیک

فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک

فشار خون سیستولیک چیست؟

فشار خون سیستولیک حداکثر فشاری است که با ضربان قلب به دیواره‌ی سرخرگ‌ها وارد می‌شود. به فشار خون سیستولیک عدد اول نیز گفته می‌شود. این معیار، بیشتر در افراد بالای پنجاه سال در نظر گرفته می‌شود. فشار خون طبیعی سیستولیک پایین‌تر از 120 میلی‌متر جیوه است.

علل پدید آمدن فشار خون سیستولیک چیست؟

    • پدید آمدن بیماری‌های قلبی با افزایش سن
    • ایجاد پلاک در رگ‌ها به‌مرور زمان
    • سفت شدن جداره‌ی رگ‌های بزرگ

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

فشار خون دیاستولیک چیست

فشار خون دیاستولیک به فشار خون وریدی گفته می‌شود. فشار خون سیستولیک کمترین میزان فشاری است که خون در زمان استراحت قلب به دیواره‌ی وریدها وارد می‌کند و میزان طبیعی آن کمتر از 80 میلی‌متر جیوه است. طبق نظر «انجمن قلب آمریکا» افزایش هر 20 میلی متر جیوه به فشار خون سیستولیک و افزایش هر 10 میلی‌متر جیوه به فشار خون دیاستولیک، خطر سکته‌ی قلبی و مغزی را دو برابر می‌کند.

کلسیم چیست و چه فایده‌هایی دارد؟

کلسیم ماده‌ای معدنی است که بیشتر با سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ارتباط دارد. کلسیم، نقش مهمی در لخته شدن خون، کمک به انقباض ماهیچه‌ها و تنظیم کردن ریتم طبیعی قلب و عملکردهای عصبی ایفا می‌کند. حدود 99 درصد از کلسیم بدن انسان در استخوان‌ها و 1 درصد در خون، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها است. بدن برای حفظ عملکردها به‌طور روزانه در رابطه با کلسیم در فعالیت است.

استخوان‌های بدن انسان

اگر میزان کلسیم در خون خیلی کاهش پیدا کند، توسط هورمون «پاراتیروئید»، سیگنالِ آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها صادر می‌شود. امکان دیگر، فعال کردن ویتامین D در روده‌ها توسط همین هورمون پاراتیروئید است. سومین اقدام در زمان کمبود کلسیم در بدن، سیگنال ترشح شدن کمتر کلسیم به ادرار است.

درست در نقطه‌ی مقابل این وضعیت یعنی در زمانی که بدن به مقدار کافی یا زیادتر کلسیم دارد، هورمونی به اسم «کلسی تونین» آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها را متوقف کرده و سطح کلسیم خون را کاهش می‌دهد و هم‌چنین باعث می‌شود کلیه‌ها مقدار زیادتری کلسیم را به ادرار ترشح کنند.

منابع کلسیم

منابع کلسیم

به دو روش می‌توان کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کرد:

یکی از طریق منابع طبیعی حاوی کلسیم و دیگری مکمل کلسیم. در این بین باید از عوارض مصرف بیش از حد کلسیم نیز آگاه بود. باید دقت داشت که در زمان کمبود کلسیم، بدن کلسیم لازم را از استخوان‌ها قرض می‌گیرد و بعد که میزان کلسیم در بدن افزایش یافت آن را جبران می‌کند؛ ولی این کار همیشه مقدور نیست و به همین علت کمبود کلسیم می‌تواند زیان‌های جدی به استخوان‌ها، عضلات و سیستم عصبی انسان وارد کند.

مکمل کلسیم یا منبع غذایی، کدام بهتر است؟

این موضوع که آیا مصرف بیشتر کلسیم به فرم مکمل بهتر است یا از طریق مواد غذایی، نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارد؛ البته بنا به سنتی قدیمی اکثریت متخصصان می‌گویند که تأمین آن از منابع طبیعی بهتر است؛ اما کنترل میزان کلسیمِ دریافتی از طریق غذایی که خورده می‌شود نیازمند دقت و سنجش مداوم است. اگر نمی‌دانید که میزان کلسیم دریافتی شما از غذاهایی که می‌خورید چقدر است از یک پزشک یا مشاور تغذیه کمک بخواهید.

شربت کلسیم سافت آپوویتال

میزان مصرف کلسیم

یکی دیگر از سوال‌هایی که باید از جواب درست آن آگاه بود این است که بدن هر فرد به چه مقدار کلسیم در روز نیاز دارد؟ در مورد میزان کلسیمِ موردنیاز بین متخصصان تا حدی اختلاف نظر هست؛ اما تقریباً اکثریت متخصصان، مقادیر زیر را پیشنهاد کرده‌اند: یک فرد بزرگ‌سال (زن و مرد) به‌طور متوسط روزانه به 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. زنان در دوران بارداری و شیردهی روزانه به 1300 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.

میزان مصرف کلسیم

برای مردانِ بالای 71 سال، این مقدار، روزانه 1200 میلی گرم است. گروهی دیگر از متخصصان، میزان مصرف کلسیم برای افراد بالای 18 سال را 700 میلی‌گرم در روز می‌دانند و برای افراد مسن 1200 میلی‌گرم در روز. معمولاً توصیه می‌شود که استفاده از غذاهای طبیعیِ حاوی کلسیمِ بالا بهترین روش کسب کلسیم موردنیاز بدن است؛ ولی این امر برای همه‌ی اشخاص امکان پذیر نیست افرادی که قادر به برنامه‌ریزی غذایی لازم برای مصرف روزانه‌ی این مقدار از کلسیم نیستند باید از مکمل کلسیم استفاده کنند.

کلسیم و فشار خون

کلسیم تأثیرات چندگانه‌ای بر روی سلامتی انسان دارد. یکی از مواردی که مقدار کلسیم بدن بر آن اثر دارد میزان فشار خون است. آزمایش‌هایی محدود نشانگر آن است که افزایش مصرف کلسیم در غذای روزانه و یا استفاده از مکمل کلسیم، فشار خون را در بین اشخاصی با شرایط مختلف فیزیکی پایین آورده است. البته برای تعیین ابعاد این موضوع نیاز به آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری هست.

کلسیم و فشار خون

در مقدمه‌ی این مقاله به تحقیقاتی اشاره شد که از سال‌های گذشته تا سال 2020 برای پاسخ به سوال تأثیر کلسیم بر فشار خون انجام شده، پاسخ آن سوال نه فقط منفی بود بلکه مشخص شد که مصرف بیشترِ کلسیم از گروه سنی 11 سال تا 80 سال میزان فشار خون را پایین نیز می‌آورد.

تحقیق مذکور هم‌چنین نشان داد که بیشترین میزان کاهش فشار خون بر اثر مصرف کلسیم متعلق به گروه سنی جوانان بوده است. با مصرف 1000 تا 1500 میلی در روز، فشار خون سیستولیک در افرادِ کمتر از 35 سال، 1.86 میلی‌متر جیوه و در افراد 35 سال و بالاتر، 0.97 میلی‌متر جیوه بیشتر کاهش پیدا کرده. هیچ یک از افرادی که در این آزمایش شرکت کرده بودند دچار عوارض جانبی نشده‌اند.

قرص استئوپلاس یوروویتال

آیا مصرف کلسیم فشار خون را بالا می‌برد؟ – جمع‌بندی

    • کلسیم، در تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و سیستم عصبی نقشی مهم دارد.
    • فشار خون می‌تواند بر اثر ایجاد پلاکت‌ها و سخت شدن دیواره‌ی رگ‌ها به وجود بیاید.
    • طبق تحقیقات انجام شده، مصرف کلسیم فشار خون را کاهش می‌دهد.
    • کاهش فشار خون بر اثر مصرف مکمل کلسیم در بین افراد زیر 35 سال، بیشتر و برابر با 1.86 میلی‌لیتر جیوه بوده و در افرادِ بالای 35 سال، 0.97 میلی‌لیتر جیوه برآورد شده است. 
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد