خرید محصولات برند درموسیس

بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی است؟

دانستن اینکه بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی است؟ برای شما و پزشکتان که موافق مصرف مکمل مولتی ویتامین ها هستید می‌تواند کمک کند اثربخشی آن‌ها را به حداکثر برسانید؛ یعنی  به‌گونه‌ای مصرف کنید که جذب مواد مغذی آن (یعنی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری) را به حداکثر برسد و همچنین آگاهی از تداخلات خطرناک مولتی‌ویتامین‌ها با داروهای نسخه‌ای که مصرف می‌کنید ضروری است.

خرید مکمل های مولتی ویتامین

اکثراً به خاطر همین تداخلات است که مصرف خودسرانه مولتی‌ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود و ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. این خطر در افراد خاصی ازجمله  در کودکان، بانوان باردار و سالمندان و همچنین افرادی که از چند نوع مکمل ویتامین استفاده می‌کنند  از بقیه افراد بیشتر است.

بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی است؟

بنابراین شاید این سؤال برای شما  پیش بیاید که  بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی است؟

به‌طورمعمول اکثر  مولتی‌ویتامین‌ها را می‌توان در هر زمان از روز مصرف کرد. بااین‌حال برخی از این‌ها  در شرایط خاص بهتر جذب می‌شوند؛ به همین دلیل خوب است بدانید که جهت افزایش جذب مطلوب، چگونه و چه موقع از مولتی‌ویتامین‌ها  استفاده کنید؟

    • صبح یا شب؟
    • با غذا یا بدون غذا؟

در این مقاله به پاسخ این سؤالات در مورد مصرف مولتی‌ویتامین‌ها پرداخته‌ایم

مولتی‌ویتامین چیست ؟

مولتی‌ویتامین‌ها مکمل‌هایی هستند که حاوی ترکیبی از انواع  ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و برخی از محصولات نیز با مواد افزودنی مانند گیاهان، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ساخته می‌شوند. گاهی اوقات آن‌ها را به سادگی مولتی ویت یا به عبارت کوتاه‌تر، مولتی می‌نامند. مولتی‌ویتامین‌ها در اشکال مختلف مصرف قرص یا شربت به بازار عرضه می‌شوند. برگرفته از منابع معتبر naturesbest  مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین

فواید مولتی‌ویتامین‌ها

    • تقویت سلامت کلی بدن
    • جلوگیری از کمبود مواد مغذی
    • تقویت سیستم ایمنی
    • تأمین انرژی طبیعی
    • سم‌زدایی بدن
    • بهبود شناخت
    • مفید برای سلامت چشم‌ها
    • جلوگیری از پیر شدن زودرس

سافت ژل مولتی فورهر خانم ها ویتالی تون

موارد مصرف مولتی‌ویتامین‌ها

 افراد مختلف از مولتی‌ویتامین‌های متفاوتی برای رسیدن به اهداف مختلف استفاده می‌کنند. انواع مختلف مولتی‌ویتامین‌ها ممکن است برای کسانی که مشکلات سلامتی خاصی دارند مفید باشد به‌طورکلی یک مولتی‌ویتامین باکیفیت خوب  به افزایش دریافت مواد مغذی مهم  کمک می‌کند. اهمیت مولتی‌ویتامین‌ها  به‌ویژه در مواقعی  که به هر دلیلی فرد نمی‌تواند مواد مغذی موردنیاز خود را به‌تنهایی از غذا دریافت کند مشخص می‌شود. 

 مولتی‌ویتامین‌ها برای افراد مختلف

مولتی‌ویتامین‌ها همچنین در طیف وسیعی از فرمولاسیون‌های مختلف وجود دارند که برای افراد در سنین مختلف و با نگرانی‌های سلامتی یا سبک زندگی متفاوت طراحی‌شده‌اند. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • مولتی‌ویتامین برای افراد بالای 50 سال

مولتی‌ویتامین برای افراد بالای 50 سال

با بالا رفتن سن افراد بدن آن‌ها نیازهای متفاوتی پیدا می‌کند و برخی از مواد مغذی برای سلامتی آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مولتی‌ویتامین‌هایی که برای افراد 50 ساله و بالاتر طراحی‌شده‌اند، اغلب شامل سطوح بالاتری از کلسیم و ویتامین D هستند، زیرا افراد مسن بیشتر به این مواد مغذی برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نیاز دارند.

  • مولتی‌ویتامین‌ها برای زنان

سافت ژل ومیناویت اوریجینال ویواتیون

زنان در مراحل خاصی از زندگی نیاز بیشتری به برخی مواد مغذی دارند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که زنان در سنین باروری هستند، ممکن است از دریافت اضافی ، مواد مغذی که به تنظیم هورمون‌های دخیل در چرخه قاعدگی کمک می‌کند، بهره‌مند شوند. آن‌ها همچنین به آهن بیشتری نیاز دارند.

  • مولتی‌ویتامین برای بارداری

مهم‌ترین ماده مغذی  موجود در محصولات مولتی‌ویتامین بارداری ، اسیدفولیک است  که برای سلامت جنین ضروری است؛ همچنین مولتی‌ویتامین‌های بارداری معمولاً حاوی ویتامین A نیستند، زیرا مقادیر زیاد ویتامین A می‌تواند به جنین آسیب برساند.

  • مولتی‌ویتامین‌ها برای افراد ورزشکار

مولتی‌ویتامین‌ها برای افراد ورزشکار

مولتی‌ویتامین‌های ورزشی اغلب شامل مواد مغذی طراحی‌شده برای تأمین انرژی  هستند و یا مواد مغذی که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

  • مولتی‌ویتامین برای مو

قرص هیر ایکس خانم ها ویواتیون

مولتی‌ویتامین‌های زیادی وجود دارند که هدفشان حمایت از یک هدف سلامتی خاص است؛ برای مثال سلامت قلب، سلامت مفاصل، سلامت چشم، سلامت ایمنی یا کاهش وزن. بااین‌حال، یکی از انواع محصولاتی که به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده ، مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی برای سلامت مو هستند.

  • مولتی‌ویتامین برای کودکان

قرص جوشان مولتی ویتامین کودکان آرگوسول

بسیاری از مولتی‌ویتامین‌های فرموله شده برای کودکان در دسترس هستند که شامل سطوحی از مواد مغذی مناسب برای گروه‌های سنی خاص است. یک مولتی‌ویتامین خوب برای کودکان باید شامل تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مهم، ازجمله مواد مغذی موردنیاز برای رشد و تکامل طبیعی مانند ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، مکمل کلسیم و مکمل آهن باشد.

مصرف مولتی‌ویتامین و تداخل دارویی

همه شما میدانید  که مصرف هم‌زمان برخی داروها موجب ایجاد تداخل دارویی می‌شود و کارایی داروها را کم می‌کند. مثلاً افرادی که تیروئید کم‌کار دارند نباید هم‌زمان از مکمل کلسیم و آهن استفاده کنند زیرا این دو ماده معدنی می‌تواند در جذب پیروکسین در بدن اختلال ایجاد کند.  این موضوع در مصرف هم‌زمان  مولتی‌ویتامین‌ها و برخی داروها نیز صدق می‌کند ، به‌گونه‌ای که برخی از ترکیبات یک مولتی‌ویتامین ممکن است در جذب برخی داروها اختلال ایجاد کند، به این معنی که باید از مصرف هم‌زمان مولتی‌ویتامین و دارو خودداری کرد.

محصولات یواتیون

به‌عنوان‌مثال، کلسیم و مکمل آهن می‌توانند با جذب تیروکسین در بدن، دارویی که توسط افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار مصرف می‌شود، تداخل ایجاد کنند. بهترین زمان برای مصرف پیروکسین معمولاً اول صبح، قبل از صبحانه است. و به همین دلیل است که در این سناریوی خاص، توصیه می‌شود که مولتی‌ویتامین  در اواخر روز، پس از اینکه پیروکسین فرصتی برای جذب پیدا کرد، مصرف شود. برای همین فهمیدن بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها مهم است . همچنین برخی از افراد مکمل‌های دیگری را نیز در کنار مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند که بهتر است آن‌ها را  نیز در وعده‌های غذایی مختلف مصرف کنند.

مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی است؟

با توجه به مطالب فوق اهمیت زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها مشخص شد. حال ضروری است  بدانیم مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی از روز باید  مصرف شوند  تا بدن بهترین شانس را برای جذب مواد مغذی آن داشته باشد ؟ آیا باید آن‌ها را با غذا  هم‌زمان خورد؟ یا با معده خالی؟ و بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ویتامین چه زمانی است تا یادمان باشد هرروز آن را مصرف کنیم ؟

قرص جوشان مولتی‌ویتامین فلکسان

هیچ زمان کاملاً درست یا غلطی برای مصرف مولتی‌ویتامین وجود ندارد. بااین‌حال، به‌طورکلی، مصرف مولتی‌ویتامین همراه با غذا ایده خوبی است، زیرا ممکن است احتمال ایجاد ناراحتی معده یا حالت تهوع را کاهش دهد. اما کدام وعده غذایی بهتر است؟

گفته شد که مولتی‌ویتامین‌ها شامل انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند بنابراین شما می‌توانید مولتی‌ویتامین‌ها و ویتامین‌های محلول در آب مانند گروه B را در هرزمانی، با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، بنابراین مصرف آن‌ها در اول صبح خوب است و می‌تواند به شما کمک کند عادت به مصرف منظم آن‌ها را پیدا کنید.

مولتی ویتامین ایرانی و خارجی

ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و E بهتراست برای کمک به جذب ویتامین در بدن و جلوگیری از کسالتی که این ویتامین‌ها هنگام مصرف با معده خالی ایجاد می‌کنند همراه با غذا مصرف شوند مثلاً در شام. همچنین  توصیه می‌شود این مولتی‌ویتامین‌ها که حاوی مقدار زیادی ویتامین محلول در چربی هستند همراه با غذای حاوی چربی یا روغن مصرف شوند چون ویتامین‌های محلول در چربی  که شامل ویتامین‌های A، D، E و K هستند و همان‌طور که از نامشان پیداست، به دلیل حل شدن در روغن، محلول در چربی نامیده می‌شوند.

بنابراین اگر آن‌ها با معده خالی مصرف کنیم ، ممکن است خیلی خوب حل نشوند، به این معنی که ممکن است به‌طور مؤثری نیز جذب نشوند. برگرفته از منابع معتبر naturesbest

سخن آخر

متأسفانه رژیم غذایی بسیاری از ما طوری است که تمام مولتی ویتامین‌ و مواد معدنی موردنیاز بدن را شامل نمی‌شود، به همین دلیل باید این مواد معدنی به نحوی دیگر در بدن جایگزین شوند.  مولتی‌ویتامین‌ها ، بهترین جایگزین برای این عناصر هستند که باید در زمان درست مصرف شوند تا در بدن به‌خوبی جذب شوند و عوارض جانبی ایجاد نکنند همچنین بهتر است اگر شروع به مصرف مولتی‌ویتامین‌ها کرده‌ایم آن‌ها را زیر نظر پزشک و به‌طور مداوم مصرف کنیم .

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد