خرید محصولات برند درموسیس

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان چیست؟
پوکی استخوان چیست؟

کلمه‌ی پوکی استخوان osteoporosis (استئوپورز) به معنای استخوان متخلخل porous bone است. بیماری پوکی استخوان باعث ضعیف شدن استخوان‌ها شده و خطر شکستگی استخوان را در افراد افزایش می‌دهد. فرد مبتلا به این بیماری در حقیقت از قدرت و تراکمِ (توده‌ی استخوانی) کمتری برخوردار است. تخمین زده می‌شود که در دنیا حدود 200 میلیون نفر به این بیماری مبتلا باشند.

پوکی استخوان چیست

54 میلیون نفر از تعداد فوق، مبتلایان کشور آمریکا را تشکیل می‌دهند. هر چند این بیماری، هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شود ولی احتمال ابتلا زنان به این بیماری چهار برابر بیشتر از مردان است. معمولاً بعد از پنجاه سالگی از هر چهار مرد یک نفر و از هر دو زن یک زن به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری، سالانه مسبب دو میلیون شکستگی استخوان است.

در رابطه با پوکی استخوان‌ ، مشکلات جسمی مانند دیسک کمر و ستون فقرات، قوز کمر و آرتروز نیز مطرح است که در انتهای مقاله به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. پوکی در استخوان‌ها یک بیماری مرگ آور محسوب می‌شود و در دنیا سومین بیماری مرگ آور پس از بیماری قلبی و سرطان است.

علت پوکی استخوان

برای محققان، علت پوکی استخوان هنوز به‌طور ریشه‌ای مشخص نیست؛ ولی آن‌ها نحوه‌ی پیشرفت این بیماری را کاملاً درک کرده و آن را توضیح داده‌اند. استخوانِ انسان از بافت زنده و قابل رشد تشکیل شده است. استخوان‌ها و مفاصل نگهدارندِ و محافظت کننده‌ی اعضای حیاتی بدن انسان‌اند و در ضمن، محل ذخیره سازی مواد معدنی مختلف محسوب می‌شوند.

وقتی بدن به کلسیم احتیاج پیدا می‌کند استخوان را تجزیه کرده و سپس مجدداً آن را به حالت قبل تجدید می‌کند. این روال باعث می‌شود هم کلسیم مورد نیاز بدن تأمین شود و هم استخوان‌ها قوی باقی بمانند. داخل یک استخوان سالم شبیه به اسفنج است و به آن «ترابکولار» trabecula گفته می‌شود. یک پوسته‌ی بیرونی استخوانی و متراکم، استخوان اسفنجی را احاطه کرده که به آن استخوان بیرونی یا cortical می‌گویند.

علت پوکی استخوان

در فرد مبتلا به بیماری پوکی استخوان، اندازه‌ی تخلخل‌های استخوان‌ها، هم بزرگ و هم زیاد می‌شود. این حالت باعث ضعیف شدن داخل استخوان و علت پوکی استخوان است. بدن انسان تا 30 سالگی تراکم استخوانیِ بیشتر از آنچه از دست می‌دهد ایجاد می‌کند. بعد از 35 سالگی میزان از دست دادن تراکم استخوان بیشتر از مقدار ایجاد آن می‌شود. همین موضوع به‌تدریج و طی سالیانِ سال از تراکم استخوان‌ها کاسته و به ضعف استخوان‌ها می‌افزاید. بیماری پوکی باعث می‌شود که مقدار از دست دادن تراکم استخوان در فرد مبتلا بسیار بیشتر شود.

علائم پوکی استخوان

این بیماری، اغلب پیش از شکستگی‌های دردناکِ ناشی از استخوان‌های ضعیف کشف نمی‌شود؛ به همین دلیل آن را یک بیماری خاموش نیز می‌نامند. بیشترِ شکستگی‌های این چنینی شامل شکستگی لگن خاصره، مچ دست و ستون فقرات است. علائم پوکی استخوان بدون هیچ نشانه و دردی آغاز شده و شروع به پیشرفت می‌کند با این حال می‌توان با دقت کردن به موارد زیر به ابتلا به آن پی برد:

    • کوتاه شدن قد (حدود یک اینچ یا بیشتر)
    • تغییر وضعیت فیزیکی (خم شدگی به جلو یا حالت چمباتمه‌ای)
    • تنگی نفس (به دلیل کم شدن ظرفیت ریه‌ها که ناشی از فشرده شدن دیسک کمر و ستون فقرات است)
    • شکستگی استخوان
    • احساس درد در پایین کمر

چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند

علاوه بر دو معیار جنسیت و میزان سن، موارد دیگری وجود دارد که احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد:

  • احتمال ابتلای بیشتر در زنان 50 سال به بالا

بیشترین خطر برای خانم‌های 50 سال به بالا وجود دارد. زن‌ها تا 10 سال بعد از یائسگی با سرعت زیاد تراکم استخوان بدنشان را از دست می‌دهند؛ چون یائسگی باعث می‌شود که ترشح هورمون استروژن که مانعِ از بین رفتن استخوان‌هاست در بدن زنان کاسته شود.

  • مردان 50 سال به بالا

مردان 50 سال به بالا

شاید تعجب کنید ولی احتمال مبتلا شدن مردان بالای پنجاه سال به بالا به این بیماری بیشتر از احتمال مبتلا شدن آن‌ها به سرطان پروستات است. هر سال انتظار می‌رود که حدود 80 هزار نفر از مردان بر اثر این بیماری دچار شکستگی لگن خاصره شوند؛ خطر مرگ در نزد مردان تا یک سال پس از شکستگی ناشی از پوکی استخوان، بیشتر از زنان است.

  • نژاد

احتمال ابتلا به این بیماری نزد زنان سفید پوست و آسیایی بیشتر است؛ علاوه بر این، زنان اسپانیایی و آفریقایی- آمریکایی تبار نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

  • نوع ساختار استخوان و میزان وزن

این معیار نیز در برخی انسان‌ها می‌تواند در ابتلا به این بیماری مؤثر واقع شود. افرادی که جثه‌ی ضعیف‌تر و کوچک‌تری دارند بیشتر در خطر ابتلا به پوکی در استخوان‌ها هستند.

  • سابقه‌ی پزشکی خانوادگی

اگر پدر و مادر یا پدر و مادر بزرگِ فرد بر اثر زمین خوردن جزئی دچار شکستگی لگن شده باشد امکان مبتلا شدن آن فرد نیز به پوکی استخوان وجود دارد.

  • عوارض دارویی و شرایط پزشکی فرد

برخی داروها و شرایط پزشکی می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان‌ها را افزایش دهد، ازجمله موارد زیر:

    • پرکاری تیروئید، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی
    • داشتن سابقه‌ی جراحی برای کاهش وزن یا پیوند عضو
    • سوابق پریود نشدن
    • هورمون درمانیِ سرطان سینه یا سرطان پروستات
    • بیماری التهاب روده یا بیماری «سلیاک» (Celiac) (بیماری وراثتی مبنی بر حساسیت به «گلوتن»)
    • بیماری‌های مربوط به خون مانند بیماری «مولتیپل میلوما» (multiple myeloma)

از سوی دیگر، عوارض برخی داروها می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز بیماری پوکی استخوان شود. اشخاصی که دارو مصرف می‌کنند در این مورد نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارند.

کپسول پیاسیدین رازک

تشخیص پوکی استخوان

برای تشخیص پوکی استخوان، پزشک مربوطه ممکن است برای مطلع شدن از میزان سلامتی استخوان‌های بیمار، تست سنجش تراکم استخوان (BMD)، جذبْ سنجی اشعه‌ی ایکس با انرژی دوگانه DEXA - DXA را تجویز کند. لازم به توضیح است که اشعه‌ی ایکس منظم فقط قادر به نشان دادن این بیماری در مراحل پیشرفته‌ی آن است و نه در مراحل اولیه‌ی آن.

قرص استئوکینون هولیستیکا

آزمایش DEXA در حقیقت به این صورت است که بخشی از اشعه جذب استخوان می‌شود و بخشی دیگر از اشعه از استخوان عبور می‌کند؛ میزان بیشتر تراکم استخوان باعث عبور کمتر اشعه از بدن می‌شود. تمامی زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال باید آزمایش پوکی استخوان بدهند.

آزمایش DEXA برای زنان و مردانی که در معرض خطر بیشتری از نقطه نظر این بیماری قرار دارند می‌تواند زودتر از سن 65 و 70 سال نیز انجام شود. تشخیص پوکی استخوان امری حیاتی است زیرا با مشخص کردن استخوان‌هایی که چگالی کمتری نسبت به استخوان‌های سالم دارند مشخص می‌کند که دکتر باید مداوا را آغاز کند یا نه.

گاهی اشخاصی که دچار شکستگی معمولی پوکی استخوان‌ها مانند مچ دست، ستون فقرات یا لگن هستند؛ (حتی اگر نتیجه‌ی آزمایششان طبیعی هم باشد) باز لازم است مداوا شوند.

تست سنجش تراکم استخوان

تست سنجش تراکم استخوان یک تست غیرتهاجمی و در اکثر موارد بدون عوارض جانبی است و برای انجام آن نیازی به بیهوشی نیست. دو نوع، نمره‌ی سنجش تراکم استخوان وجود دارد: نمره‌ی T و نمره‌ی Z

  • نمره‌ی T چیست؟

نمره‌ی T یک نمره‌ی مقایسه‌ای یک فرد با یک فرد دیگر با همان جنسیت و حداکثر ظرفیت استخوان است.

  • نمره‌ی Z چیست؟

این نمره‌یِ مقایسه‌ای فرد با یک گروه از اشخاص هم‌سن و هم جنسیت با شرایط جسمی مشابه است. میزان این نمرات، پزشک را متوجه می‌کند که آیا فرد نیاز به درمان دارد یا خیر. به‌طور مثال خانم‌هایی که نتیجه‌ی تست T تراکم استخوانشان 3.3- تا 3.8- و 2.5- و پایین‌تر از آن است؛ برای کم کردن خطر شکستگی استخوان باید مداوا شوند.

روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان

هر چند ممکن است در نگاه اول چنین به نظر برسد که شخص، کنترلی در مورد روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان نمی‌تواند داشته باشد ولی در واقعیت چنین نیست.

سافت ژل بون ریچ ابورنز

در روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان استفاده از بهترین مکملهای مفاصل یکی از راه‌های تقویتی به‌منظور پیشگیری از این بیماری است؛ هم‌چنین ورزش‌هایی خاص و بهترین مکمل‌های استخوان نیز تجویز می‌شود.

برخی از راه‌های پیشگیری از بیماری پوکی به این شرح است:

1-عادت‌های غذایی

بدن افرادی که به‌اندازه‌ی کافی، کلسیم و ویتامین D ندارد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری است. بیماری‌هایی مانند پرخوری عصبی (bulimia) یا بی‌اشتهایی (anorexia) که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند درمان دارد. برای حفظ سلامتی استخوان‌ها باید یک برنامه‌ی غذایی غنی از کلسیم داشت. یک فنجان شیرِ بدون چربی یا با یک درصد چربی حاوی 300 میلی گرم کلسیم است.

از جمله منابع دیگر کلسیم می‌توان به ماهی قزل آلا، ساردین، کلم، کلم بروکلی، نان‌های غنی شده با کلسیم، انجیر خشک و مکمل‌های کلسیم اشاره کرد؛ اما بهتر است که کلسیم مورد نیاز بدن از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به دست آورده شود. کسانی که از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که بدن انسان فقط تا 500 میلی‌گرم در روز توانایی جذب کلسیم به بدن را دارد.

مقادیر توصیه شده‌ی روزانه‌ی کلسیم:

سن و جنسیت مقدار روزانه‌ی مورد نیاز کلسیم
بزرگ‌سالان 50-19 1000 میلی‌گرم
مردان سن بالا 70-51 1000 میلی‌گرم
زنان سن بالا 70- 51 1200 میلی‌گرم
بزرگ‌سالان 71 ساله و بیشتر 1200 میلی‌گرم
زنان نوجوانِ باردار و شیرده 1300 میلی‌گرم
زنان بزرگ‌سال و باردار 1000 میلی‌گرم

ویتامین D روزانه را می‌توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید (چند بار در هفته) و یا مصرف شیرهای غنی شده با ویتامین D تأمین کرد.

امکان دارد پزشک یا مشاور تغذیه‌ی شخص، درباره‌ی نوع کلسیم مصرفی نیز مواردی را توصیه کند؛ مثلاً به‌جای کلسیم کربنات، پیشنهاد استفاده از کلسیم سیترات بدهد؛ چون برای عملکرد کلسیم سیترات به اسید نیازی نیست؛ بنابراین می‌تواند برای افرادی که آنتی‌اسید مصرف می‌کنند گزینه‌ی بهتری باشد.

2-سبک زندگی

افرادی که سبْک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر در معرض دچار شدن به این بیماری‌اند. ورزش‌هایی مانند پیاده روی، دویدن، آیروبیک و هالتر برای تقویت استخوان‌ها مفید است.

    • مصرف نکردن دخانیات: کشیدن سیگار، امکان بروز پوکی استخوان را بسیار افزایش می‌دهد.
    • مصرف نکردن نوشیدنی‌های الکلی: مصرف الکل امکان مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد. هم‌چنین نوشیدن زیاد قهوه نیز می‌تواند زمینه ساز این نوع پوکی شود.

مصرف نکردن دخانیات

فردی که به پوکی استخوان‌ها مبتلا است باید در داخل و بیرون منزل خود تا حد امکان مکان‌هایی را که در آنجا احتمال زمین خوردن بیشتر است را تغییر دهد و خطر افتادن و زمین خوردن را در داخل و خارج خانه به حداقل برساند. شخص مبتلا می‌تواند از پزشک خود بخواهد که او را از لحاظ میزان سلامتی مورد ارزیابی قرار دهد.

3-تغییرات لازم در محیط زندگی مبتلایان به پوکی استخوان

در داخل خانه به موارد زیر دقت داشته باشید:

    • متوجه امکان لغزش یا گیر کردن به فرش‌ها، تشک و قالیچه‌ها بوده و مراقب باشید سیم‌ها، کابل‌ها، طناب و موارد مشابه در سطح محل زندگی‌تان به‌طور درهم و برهم وجود نداشته باشد.
    • مواظب باشید همیشه در محیط زندگی‌تان نور به‌اندازه‌ی کافی باشد
    • از پاک کننده‌هایی که سطوح محل زندگی‌تان را لغزنده کند استفاده نکنید
    • هر چیزی که به کف محل سکونتتان بریزد را فوراً تمیز کنید
    • از میله‌های درب حمام و نرده‌های پله‌ها استفاده کنید.

نور تابیده به خورشید به منزل

در خارج از خانه به موارد زیر دقت داشته باشید:

    • مطمئن شوید که اطراف خانه‌تان همیشه به‌اندازه‌ی کافی روشن هست.
    • از کوله پشتی یا نوعی کیف استفاده کنید که دست‌های شما آزاد باشد.
    • مواردی از محیط بیرون خانه را که آشفته و درهم و برهم است تعمیر و یا منظم کنید.
    • کفش‌هایی مناسب که دارای زیره‌ی غیر لغزنده‌اند بپوشید.

4-تقویت کننده‌ها و میزان مصرف کلسیم

تقویت‌کننده‌ها و مکمل‌ها حتی اگر فروششان بدون نسخه، آزاد و در همه جا مقدور باشد باز به معنای این نیست که مصرف آن برای همه‌ی افراد ایمن است. در رابطه با بیماری مورد بحثمان امکان دارد دکتر برای بیمار، کلسیم تجویز کند. گاهی می‌توان با برنامه‌ی غذایی خاصی کلسیم لازم را دریافت کرد اما برخی‌ها هم دوست دارند که با تقویت‌کننده‌های خصوصاً گیاهی که بر پایه‌ی جلبک‌ها قرار دارد خود را از نظر میزان کلسیم بدن تقویت کنند.

مقدار توصیه شده‌ی کلسیم که می‌تواند از راه غذا یا تقویت‌کننده‌ها تأمین شود بین 1000 تا 1200 میلی گرم است. مصرف روزانه‌ی بیشتر از این مقدار فایده‌ی بیشتری برای استخوان‌ها ندارد و در عوض می‌تواند باعث ابتلا به سنگ کلیه و تجمیع کلسیم در رگ‌ها و نیز یبوست شود. در مورد میزان مصرف کلسیم نظرات مختلفی وجود دارد؛ ولی قدر مسلم این نکته مشخص شده که بدنِ بیشتر انسان‌ها فاقد ویتامین D به‌اندازه‌ی کافی است و از این نظر نیاز به تقویت کننده هست.

از جمله تقویت کننده‌هایی که به خاطر عوارض جانبی زیادش از بازارهای آمریکا جمع‌آوری شد می‌توان به «استرانسیوم» (strontium) اشاره کرد. در همه حال لازم است که نسبت به نتایج و نیز عوارض جانبی تقویت‌کننده‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

قرص یونی بون بلند لیبرتی

راه‌های درمان پوکی استخوان

تعداد قابل توجهی از افرادی که دچار علائم پوکی استخوان‌اند و زمین خورده و دچار شکستگی لگن می‌شوند تا یک سال بعد از شکستگی فوت می‌کنند؛ با این حال شخص مبتلا باید سعی کند با برنامه‌ریزی و مشورت با پزشک مربوطه یا مشاور سلامتی، زندگی فعالی داشته باشد.

برای درمان پوکی استخوان در مراحل قطعی آن از ورزش، ویتامین، تقویت‌کننده‌ها و داروهایی چند استفاده می‌شود. تمرینات مقاومتی، تعادل و تحمل وزن جزو تمرینات مهم در این مورد است. اگر شخص متوجه شود که علائم پوکی استخوان دارد باید به پزشک مراجعه کرده و در مورد تست سنجش تراکم استخوان و تشخیص پوکی استخوان سوال کند.

پزشک مربوطه تمامی این موارد و ازجمله علت پوکی استخوان شخص را پس از آزمایش‌های اولیه تا حدود زیادی توضیح خواهد داد. از جنبه‌ی درمان پوکی استخوان‌ها چند نوع دسته بندی دارویی وجود دارد و برای درمان آن نمی‌توان فقط از یک دارو نام برد؛ به همین دلیل پزشک متخصص برای تشخیص بهترین دارو برای هر بیمار تلاش لازم را می‌کند تا علت پوکی را دریابد.

برخی از راه‌های درمان پوکی استخوان عبارت از موارد زیر است:

  • مداوای هورمونی

این دسته‌بندی، شامل «استروژن»، «تستوسترون» و «رالوکسیفن»(تعدیل‌کننده‌ی انتخابی گیرنده‌ی استروژن) است. اگر بیمار، یک مرد و میزان استحکام استخوان‌هایش کم باشد احتمالاً بری او تستوسترون تجویز می‌شود. «رالوکسیفن» (Raloksifen) برای کبدها عمل تستسترون را انجام می‌دهد؛ به شکل قرص است و هر روز مصرف می‌شود.

به علت احتمال لخته شدن خون، در برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، گاهی از استروژنْ درمانی در زنانی که نیاز به درمان علائم یائسگی دارند استفاده می‌شود. گاهی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان نیز این دارو تا مدت 5 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی هورمونی دیگر، «کلسی تونین-سالمون» (Calcitonin-salmon) نام دارد که یک هورمون مصنوعی است.

مداوای هورمونی

این هورمون مصنوعی امکان شکستگی ستون فقرات را کم می‌کند ولی برای شکستگی‌های لگن خاصره نیست. این دارو به دو شکل استنشاقی و تزریقی وجود دارد.

  • عوارض جانبی

عوارض جانبی نوع استنشاقی آن عبارت است از: سردرد، خون دماغ شدن یا آبریزش بینی. عوارض جانبی نوع تزریقی آن عبارت است از: برافروختگی پوست و دیگر عوارض پوستی (کهیر، جوش …). این دارو معمولاً به‌عنوان انتخاب اول توصیه نمی‌شود؛ زیرا امکان دارد عوارض جانبی جدی‌تری نیز داشته باشد.

  • «بیس‌فسفونات» ها Bisphosphonates

این گروه از داروها از جذب مجدد بافت استخوان‌ها توسط بدن جلوگیری می‌کند. این دارو دارای بازه‌های متفاوت زمانی مصرف (سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه) است و برندهای داروسازی مختلفی آن را تولید می‌کنند.

برخی از انواع آن عبارت‌اند از:

    • Alendronate: Fosamax®, Fosamax Plus D®, Binosto®.
    • Ibandronate: Boniva®.
    • Risedronate: Actonel®, Atelvia®.
    • Zoledronic acid: Reclast®

از بین داروهای فوق، Boniva و Atelvia معمولاً فقط برای خانم‌ها توصیه می‌شود و مابقی، هم توسط مردان و هم توسط زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از خواص این داروها این است که امکان دارد پس از مصرف آن‌ها به مدت 3 تا 5 سال، مصرفشان را قطع کنید ولی همچنان از فواید این دارو در بدن خود بهره‌مند شوید.

این داروها به‌عنوان داروی ژنریک نیز موجود است. (داروهای ژنریک داروهایی است که نامی عمومی دارد و ممکن است توسط هر تولید کننده‌ی دارو تولید شود).

عوارض جانبی بیس‌فسفونات‌ها

    • عوارضِ شبیه به بیماری گریپ شامل تب و سردرد
    • اختلال در عملکرد کلیه‌ها و سوزش سرِ دل
    • عوارض نادر: آسیب استخوان فک، شکستگی ران.

در صورتی که مدت مصرف این دارو بیش از 5 سال باشد احتمال دچار شدن به عوارض جانبی گفته شده بیشتر خواهد شد.

نمودار پوکی استخوان

برگرفته از منابع معتبر مقاله my.clevelandclini

بیولوژیک Biologics

Denosumab (Prolia®) نام دارویی است که اغلب وقتی سایر روش‌های درمانی شکست خورده باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به‌صورت تزریقی هر شش ماه یک بار برای مردان و زنان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اثرات دراز مدت این دارو چندان مشخص نیست.

عوارض جانبی

داروی فوق می‌تواند در برخی موارد منجر به ایجاد عوارضی مانند عفونت‌های جدی شود و یا در استخوان‌های فک یا ران مشکلاتی ایجاد کند.

مواد آنابولیک Anabolic agents

این مواد، استخوان ساز برای کسانی مفید است که در آن‌ها تشخیص پوکی مربوط به استخوان داده شده.

    • Romososumab-aqqg (Evenity®): این دارو برای بانوانی که بعد از یائسگی، ریسک ابتلا به پوکی استخوان زیاد دارند تجویز می‌شود. این دارو، هم باعث پیشگیری از کاهش و هم باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود.

به مدت یک سال هر ماه دو آمپول پشت سر هم به بیمار تزریق می‌شود.

    • Teriparatide (Forteo®) و Abaloparatide (Tymlos®): آمپولی است که می‌تواند به‌صورت روزانه و تا دو سال تجویز شود.
    • این دارو عبارت از هورمون‌های پاراتیروئید بوده و یا از بسیاری جهات مشابه برخی هورمون‌ها است.

پوکی استخوان و قوز کمر

هر شخص که کمرش بیش از 50 درجه قوس داشته باشد دارای قوز کمر است. قوز کمر انواع مختلفی دارد. برای رفع قوز کمر از درمان‌ها و ابزارهای طبی مختلفی مانند کمربند طبی رفع قوز استفاده می‌شود. با ساده‌تر شدن نحوه استفاده از کمربند طبی هنوز هم این وسیله یکی از رایج‌ترین وسایل در مورد قوز کمر است. قوز کمر بیشتر از آنکه ناشی از پوکی استخوان باشد از بیماری التهاب و فرسایش مفصل‌ها موسوم به «آرتریت دژنراتیو» و عوامل مادرزادی ناشی می‌شود.

قرص کلسی پاور هولیستیکا

خرید قرص کلسی پاور هولیستیکا

ویژگی‌های قرص کلسی پاور هولیستیکا:

    • پیشگیری و کمک به درمان استئوپروز
    • تقویت رشد و استحکام استخوان‌ها در سنین رشد
    • کاهش کرامپ‌های عضلانی بدن
    • کاهش علائم PMS
    •  ترمیم سریع‌تر شکستگی‌های بدن
    • افزایش توده استخوانی

پوکی استخوان و راه درمان کمر درد

راه درمان کمر درد در افراد مبتلا به پوکی استخوان از طریق دستورات دارویی، تغذیه و ورزش است. کسانی که پوکی استخوان دارند اغلب به خاطر عوارض بعدی شکستگی در ستون فقرات یا قسمت پایین کمر به جستجوی راه درمان کمر درد پرداخته و دچار عوارض آن می‌شوند.

تفاوت پوکی استخوان و آرتروز چیست؟

برخی اشخاص، بیماری‌های آرتروز و پوکی استخوان را باهم اشتباه می‌گیرند. در بعضی از افراد نیز این دو بیماری باهم وجود دارد و چون هر دوی این بیماری‌ها فرد را دچار درد و محدودیت در حرکات می‌کند، شخص، درمان آرتروز و پوکی استخوان را یکسان می‌پندارد؛ در حالی که آرتروز یک بیماری مفصلی ولی پوکی استخوان یک بیماری مربوط به استخوان است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد