خرید محصولات برند درموسیس

نگاهی علمی به خودارضایی و تأثیرات مثبت و منفی آن

نگاهی علمی به خودارضایی و تأثیرات مثبت و منفی آن

خودارضایی و تأثیرات مثبت و منفی آن را می شناسید؟ در میان عموم مردم خودارضایی از آن عبارت‌هایی است که هیچ‌وقت کسی دربارۀ آن نظر یکسان ندارد. تعدادی بر اساس باورهای دینی و مذهبی‌شان خودارضایی را نادرست و یا حتی گناه می‌دانند و گروهی دیگر با تکیه بر یافته‌های علمی آن را اشتباه می‌دانند که برای فرد عوارض منفی بسیاری دارد. خب حالا یک سؤال ساده! خودارضایی واقعاً چیست و علم دربارۀ آن چه می‌گوید؟ آیا خودارضایی عوارض منفی مانند ضعیف‌شدن چشم دارد یا مانند تمایلات جنسی انسان کاملاً طبیعی و نرمال است؟

در این مقاله قرار است با نگاهی به پژوهش‌های علمی و یافته‌های سال‌های اخیر به این سؤال مهم پاسخ دهیم که خودارضایی چه عوارضی دارد و آیا می‌تواند در سلامت جنسی افراد تأثیرگذار باشید یا خیر؟!

خودارضایی چیست؟

در همین ابتدای بحث ببینیم که خودارضایی (Masturbation) دقیقاً چیست. خودارضایی به عملی گفته می‌شود که فرد بدون نیاز به یار جنسی و با کمک دست یا سایر اسباب‌بازی‌ها سعی در رسیدن به لذت دارد. در جوامعی مانند ایران واقعاً آمار دقیقی دربارۀ افرادی که خودارضایی می‌کنند، وجود ندارد؛ زیرا در جوامع مذهبی و سنتی اصلاً افراد دربارۀ چنین مسائلی حتی با پزشک متخصص هم صحبت نکرده و آن را تابو می‌دانند، عده‌ای هم به دلیل شرم و خجالت تمایلات جنسی‎شان را پنهان می‌کنند و در نتیجه ما هم به هیچ آمار قطعی درباره افرادی که خودارضایی را به رابطه جنسی ترجیح دهند، دسترسی نداریم.

واقعیت ولی چیز دیگری است؛ زیرا تعداد زیادی از مردم در جوامع مختلف با هر گرایش جنسی تجربه خودارضایی را داشته‌اند حتی اگر دربارۀ آن صحبت نکنند. از طرف دیگر برخی هم فکر می‌کنند که این عمل فقط مخصوص افراد مجرد است، در صورتی که حداقل بر اساس آمار افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند، این باور درست نیست. بسیاری از افراد که در رابطه جنسی هستند و از رابطه‌شان رضایت دارند، باز هم به دلایل گوناگون دست به خودارضایی می‌زنند و در مقایسه با رابطه جنسی از آن لذت بیشتری می‌برند.

عوارض خودارضایی، از واقعیت تا شایعه

چون در جوامعی مانند ایران خودارضایی عملی اشتباه و گناه است، دربارۀ عوارض واقعیش همیشه شایعات بسیاری مطرح می‌شود که در ادامه قرار است به آن بپردازیم تا واقعیت و شایعه مشخص شود. بسیاری از عوارض خودارضایی که در سال‌های گذشته دربارۀ آن به‌خصوص در نبود آموزش جنسی در مدارس و دانشگاه‌ها صحبت شده نابینایی، تجربه نکردن ارگاسم در رابطه دونفره، زود انزالی، لرزش دست، پنیک و یا همان حملات اضطرابی شدید، اختلال تولید اسپرم در آقایان، ضعف بدنی، بیماری‌های روحی و گاه حتی آسیب مغزی است.

نگاهی علمی به خودارضایی و تأثیرات مثبت و منفی آن

این مسئله تا جایی پیش رفته که بسیاری از زوجین بابت تجربه خودارضایی در گذشته حالا درباره روابط امروزی‌شان نگران هستند و بعضی دیگر خودارضایی را به رابطه دونفره ترجیح می‌دهند و همین مسئله به نگرانی‌شان دامن زده؛ اما هنوز یک جمع‌بندی علمی درباره عوارض یا همان Side effects خودارضایی ارائه نشده است.

خود ارضایی و تاثیرات مثبت و منفی آن

بین متخصصان امور جنسی درباره خودارضایی هنوز توافقی وجود ندارد. در حالی که برخی از پزشکان آن را مانند تمایلات جنسی امری طبیعی می‌دانند، اکثریت بر این توافق دارند که عوارض خودارضایی از تأثیرات مثبت آن بیشتر است، در طولانی‌مدت می‌تواند اعتیادآور باشد و مانع از این شود که فرد رابطه دونفره خوبی را تجربه کند.

این گروه اعتقاد دارند که خودارضایی عوارضی مانند:

    • پشیمانی و احساس گناه
    • خستگی شدید
    • حساسیت در برقراری رابطه جنسی
    • احتمال ابتلا به سرطان پروستات/ دهانه رحم
    • برهم‌خوردن تعادل زندگی روزمره در صورت اعتیاد به خودارضایی

ماکاویت

برخی از افراد به ویژه در جوامع مذهبی و سنتی بعد از خودارضایی به شدت دچار پشیمانی، استرس و اضطراب شدید می‌شوند و چون باور دارند که گناهی مرتکب شده‌اند و احساسات دوگانه‌ای را تجربه می‌کنند. این دسته بهتر است که حتماً با یک متخصص سلامت جنسی و سپس روان‌شناس مشورت کرده تا دچار سرخوردگی، افسردگی و اختلالاتی مانند اضطراب فراگیر نشوند.

حساسیت یا فانتزی‌ها در روابط جنسی دیگر عارضه خودارضایی است که در مردان به‌خصوص کسانی که خودارضایی خشنی را تجربه می‌کنند، دیده می‎شود. از طرف دیگر استفاده از اسباب‌بازی‌ها و ویبراتورها در میان زنان و مردان باعث بروز برخی حساسیت‌ها می‌شود که در صورت افراط می‌تواند رابطه دونفره را تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار دهد.

نگاهی علمی به خودارضایی

احتمال بروز سرطان پروستات هم از عوارض خودارضایی معرفی شده؛ اما قطعی بودن آن به لحاظ علمی هنوز نیاز به بررسی دارد و باید پژوهش‌های بیشتری در این مورد انجام شود. بر اساس پژوهشی که در سال 2016 انجام شد، جامعه آماری از 31925 شرکت‌کنندۀ بالای 18 سال نشان داد که بروز سرطان پروستان با زود انزالی مردان مرتبط است؛ اما هنوز شاهدی قطعی برای ارتباط بروز سرطان با خودارضایی پیدا نشده است.

ایکس اید گلدن لایف

برهم خوردن تعادل زندگی هم در برخی موارد اعتیاد به خودارضایی دیده شده که معمولاً باعث می‌شود فرد در محیط کار یا مدرسه دچار مشکل شود، تعادل امور عادی زندگی‌اش برهم‌خورده و در نهایت روی رابطه جنسی و مسئولیت‌های زندگی اجتماعی او تأثیر منفی بگذارد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که اگر هرکدام از این نشانه‌ها را در زندگی شخصی‌تان داشتید، برای درمان و جلوگیری از عوارض بیشتر آن حتماً یا یک متخصص سلامت جنسی یا روان‌شناس مشورت کنید.

آیا خودارضایی تأثیرات مثبت هم دارد؟

خب حالا به قسمت دوم مقاله می‌رسیم، آیا خودارضایی نتایج مثبتی هم دارد و می‌تواند تأثیر خوبی در سلامت روانی افراد یا حتی روابط جنسی آن‌ها داشته باشد؟

همان‌طور که گفتیم گروهی از متخصصان معتقد هستند که خودارضایی فقط عوارض منفی نداشته و می‌تواند برای زندگی شخصی فرد مفید هم باشد. این متخصصان در تعدادی از پژوهش‌ها نشان دادند که خودارضایی در کنار روابط جنسی پرشور می‌تواند در کاهش استرس و تنش مؤثر باشد و باعث افزایش کیفیت خواب شود. از طرف دیگر در بهبود تمرکز مؤثر است و می‌تواند روابط جنسی دونفره زوجین را بهبود دهد. احساس رضایت شخصی، میل و اشتیاق بیشتر برای برقراری رابطه و حتی اجتناب از حاملگی ناخواسته یا بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز و HPV از دیگر تأثیرات مثبت خودارضایی است.

تأثیرات مثبت و منفی خودارضایی

بر همین اساس پژوهشی در سال 2015 انجام شد که نشان داد زنانی که تجربه خودارضایی (نه به‌صورت اعتیادآور) داشتند، توانستند ارگاسم بهتر و اعتمادبه‌نفس بیشتری را تجربه کنند و از روابط جنسی‌شان رضایت و لذت بیشتری داشته باشند. به همین خاطر می‌خواهیم به یک سؤال دیگر هم پاسخ دهیم و آن بررسی خودارضایی در زنان و مردان است.

آیا خودارضایی در زنان و مردان تأثیرات متفاوتی دارد؟

فرقی ندارد که زن هستید یا مرد، در هر صورت تمایلات جنسی و تجربه رابطه پرشور همراه با احساس لذت و رضایت در کاهش استرس و تنش و افزایش احساس رضایت از زندگی مؤثر است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که خودارضایی هم تأثیرات و عوارض یکسانی در میان زنان و مردان داشته باشد. در حال حاضر پژوهش مشخصی در این مورد انجام نشده، پس ما دقیقاً از روی یافته‌های علمی نمی‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خودارضایی برای مردان عوارض بیشتری دارد یا برای زنان آسیب‌زننده‌تر است!

آیا خودارضایی در زنان و مردان تأثیرات متفاوتی دارد؟

با این حال برخی از پزشکان معتقد هستند که خودارضایی برای گروهی از بانوان می‌تواند مفید باشد. در دوران بارداری و تغییر در ترشح هورمون‌ها برخی از زنان تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی دارند که خودارضایی یک راه ساده و آسان برای این افراد است که باعث افزایش احساس رضایت شخصی و کاهش استرس هم می‌شود. با توجه به حساسیت موضوع بهتر است که در نهایت دربارۀ چنین مسئله‌ای حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

چگونه خودارضایی را کاهش دهیم؟

در آخر هم به این سؤال مهم می‌رسیم که اگر دچار اعتیاد در خودارضایی شدیم، چگونه برای درمان اقدام کنیم؟! اگر اعتیاد به خودارضایی باعث نگرانی‌تان شده، بهترین کار این است که حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کرده، از جلسات تراپی و مشاوره کمک بگیرید و درباره مشکلتان با شخص دیگری صحبت کنید. در صورت نیاز هم شاید پزشک با دارودرمانی به شما کمک کند. علاوه بر این:

    • تمرینات ورزشی مداوم و مرتب
    • پیاده‌روی و دویدن جهت تخلیه انرژی
    • گذراندن اوقات فراغت با دوستان و حضور در جمع

می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب شما نیز مؤثر باشد. به همین خاطر در انتهای مقاله پیشنهاد دوستانه ما کمک‌گرفتن از مشاور و حضور در جمع افرادی است که فرصت ابراز وجود به شما داده و باعث خوشحالی و رضایتتان از حضور در جمع می‌شوند تا کمک کنند تمایل کمتری به انزوا و تنها ماندن داشته باشید. علاوه بر این می توانید با استفاده از محصولات افزایش قوای جنسی به حل مشکل خود کمک کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد