خرید محصولات برند درموسیس

درمان کبد چرب، آیا برای این بیماری خاموش می‌توان درمانی یافت؟

درمان کبد چرب، آیا برای این بیماری خاموش می‌توان درمانی یافت؟
درمان کبد چرب از توسل به داروهای گیاهی تا گوش سپردن به آنچه پزشکی مدرن می‌گوید!

مصرف روزافزون غذاهای چرب و کمبود تحرک، هرروزه تعداد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد. دلیل اصلی ابتلاء به بیماری کبد چرب سر سفره‌های شما قرار دارد! غذایی که روزانه مصرف می‌کنید بیش از هر منبع دیگری باعث بروز مشکلات جدی کبدی می‌شود؛ اما آیا از علل ریزتری که باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شوند خبر دارید؟

در مقاله‌ای که به شما ارائه خواهیم داد به بررسی چیستی بیماری و درمان کبد چرب می‌پردازیم، علل به وجود آمدن آن را بررسی می‌کنیم و روش‌های درمان دارویی و غیر دارویی این بیماری را به طور کامل توضیح می‌دهیم، پیش از رفتن سراغ ادامه مطلب به مبتلایان به این بیماری توصیه می‌کنیم، مکمل‌هایی که به منظور سلامت و پاکسازی کبد تولید شده‌اند را جدی بگیرند؛ چراکه این مکمل‌ها در بهبود علائم و پیشگیری از مشکلات کبدی موثر هستند.

درمان کبد چرب

کبد چرب چیست؟

 کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن به حساب می‌آید. این اندام مسئول فیلتر کردن موادی است که به دیگر ارگان‌ها می‌رسند. مواد‌غذایی که به بدن شما می‌رسند تماما از مواد سالم تشکیل نشده‌اند و اغلب در آن‌ها موادی وجود دارد که به اصطلاح برای بدن مضر هستند. وظیفه کبد جلوگیری از وارد شدن این مضرات به بدن است.

به همین دلیل است که به کبد صافی بدن نیز گفته می‌شود. به صورت طبیعی کبد خود را در طول فواصل منظم تصفیه و پاکسازی می‌کند؛ اما هنگامی که آلودگی‌های وارده بسیار باشند، تصفیه کبد با مشکل روبه‌رو خواهد شد. اگر به دلیل عدم انجام پاکسازی کبد، چربی به میزانی بالاتر از ۵ الی ۱۰ درصد برسد کبد، مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

بیماری کبد چرب سه نوع دارد:

    • بیماری کبد چرب الکلی (ALD)
    • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)
    • استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی

درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب الکلی (ALD)

با مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی کبد شما چرب خواهد شد. جالب است بدانید حتی افرادی که مدت کوتاهی است نوشیدن الکل را شروع کرده‌اند نیز در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند؛ گرچه بیماری کبد چرب الکلی (ALD) گاهی زمینه‌های ارثی دارد.

زمینه‌های یاد شده یا به صورت اعتیاد به الکل میان نسل‌ها انتقال داده می‌شود یا به صورت آنزیم‌های کبدی که از اجداد به فرد مبتلا می‌رسند. در هر صورت، بیماری کبد چرب الکلی (ALD) توسط مصرف حدود متوسط یا بیش از حد الکل به وجود می‌آید.

قرص لیو 52 دی اس هیمالیا

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

در حال حاضر بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شایع‌ترین نوع کبد چرب به حساب می‌آید که دلایلی غیر از مصرف الکل دارد. به طور کلی با تجمع بیش از اندازه چربی در کبد به هر دلیلی که باشد بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) وجود می‌آید. این بیماری به تنهایی قادر به از بین بردن کبد نیست.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی

بسیاری از افراد هستند که بدون آنکه آگاه باشند به بیماری کبد چرب دچار هستند. این بدین معنا است که این افراد به زندگی عادی خود بدون وجود مشکل ادامه می‌دهند و تنها پزشک می‌تواند تشخیص کبد چرب آن‌ها را بدهد. این افراد کبد چربی از نوع غیر الکلی دارند.

در صورتی که این افراد به دردهای شدید کبدی دچار شده یا مبتلا به زخم کبدی شوند، استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی برای آن‌ها تشخیص داده می‌شود. این نوع کبد چرب خطرناک بوده‌است و گاهی سرطان کبد و نارسایی را به دنبال دارد.

گریدهای کبد چرب

هنگامی که فرد به کبد چرب مبتلا باشد با توجه به وخامت حال وی ۴  سطح برای درمان کبد چرب او در نظر گرفته می‌شود. این گریدها به ترتیب گرید ۱ تا ۴ هستند و با توجه به ضخامت چربی در بافت اصلی کبد طبقه‌بندی شده‌اند که با ضخیم‌تر شدن این لایه چربی آنزیم‌های کبد نیز بالا می‌روند و عملکرد کلی کبد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

گرید ۱ کبد چرب

این مرحله معمولا مشکل جبران‌ناپذیری برای بدن به وجود نمی‌آورد. علت اصلی آن مصرف غذاهای چرب بوده و با درمان‌های دارویی و ورزش قابل درمان است. در این مرحله وضعیت کبد شما حاد نیست و بدون نگرانی بهبود خواهید یافت؛ اما در صورتی که مراقبت‌های لازم را انجام ندهید و مواد چربی و پرقند مصرف کنید همین گرید به وضعیت حادتر تبدیل می‌شود و درمان‌های جدی‌تری را لازم خواهد داشت.

درمان کبد چرب

گرید ۲ کبد چرب

این گرید نیز هنوز به مرحله وخامت نرسیده‌است؛ اما نیاز به مداخله پزشک و رژیم غذایی خاص دارد. علائمی که این گرید از کبد چرب به همراه دارد به احساس خستگی، بی‌اشتهایی، حالت تهوع و درد در مرکز شکم یا سمت راست بالای شکم اشاره دارد.

قرص لیور کر هلث اید

گرید ۳ کبد چرب

افرادی که در درمان کبد چرب گرید ۲ سهل‌انگاری می‌کنند یا وخامت بیماری آن‌ها بالاتر است به این گرید مبتلا هستند. مبتلایان به این گرید دیگر قادر نخواهند بود با تغییر برنامه فعالیت‌های روزانه درمان شوند و قطعا برای درمان به مداخله پزشک نیاز دارند.

گرید ۴ کبد چرب

به این گرید سیروز کبدی نیز می‌گویند که بافت کبد را به صورت کامل از بین برده است و فرد مبتلا برای درمان کبد چرب نیاز به پیوند کبدی دارد.

درمان کبد چرب

تا زمانی که بیماری کبد چرب به وخامت نرسیده‌است به راحتی با گیاهان دارویی قابل درمان به نظر می‌رسد؛ اما مواردی نیز وجود دارند که گیاهان به تنهایی پاسخگوی درمان نیستند. در این مواقع به درمان‌های دارویی می‌پردازیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. چندین گیاه دارویی که در درمان بیماری کبد چرب مؤثر هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

زنجبیل، زردچوبه، قارچ، کاهو، زنبق، جلبک دریایی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، آووکادو، نارگیل، ریشه گیاه بابا آدم، چای سبز، گیاه خار مریم، اکیناسه، کاسنی، برینگراج، بومی آملا

داروهای گیاهی جهت درمان کبد چرب

برای گریدهای ۱ و ۲ اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که با تغییر سبک زندگی و گیاهان دارویی به درمان کبد چرب پرداخته شود. گیاهان دارویی محبوبیت فراوانی میان مردم مصرف‌کننده دارند. اولین دلیل محبوبیت آن‌ها مقرون به صرفه‌بودن آن‌ها به حساب می‌آید که نسبت به درمان‌های پرهزینه دارویی مزیت به حساب می‌آید.

دلیل دیگری که به محبوبیت این داروها می‌افزاید طبیعی بودن آن‌ها است. به طور تقریبی قریب به اکثر مردم ترجیح می‌دهند موادی را که به عنوان دارو استفاده می‌کنند از طبیعت گرفته باشند؛ چراکه به صورت پیش‌فرض حس بهتری درباره مواد طبیعی به فرد القا می‌شود و همچنین این مواد عوارض کم‌تری را به همراه دارند. در ادامه به بررسی چند مورد از این گیاهان دارویی خواهیم پرداخت:

گیاه خار مریم

خار مریم یا Silybmom marianum گیاهی است گلدار با گل‌های قرمز مایل به بنفش که به صورت سالانه می‌روید. این گیاه یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان کبد چرب با گرید پایین است که میزان آنزیم‌های کبدی را کنترل می‌کند و به مرور بهبود بیماری کبد چرب را حاصل می‌شود.

همچنین این گیاه قادر خواهد بود از بیماری‌هایی مانند هپاتیت و سیروز کبدی جلوگیری کند. این گیاه اصلی‌ترین ترکیب در مکمل‌های گیاهی است که برای درمان بیماری کبد چرب استفاده می‌شود. ترکیب این گیاه در قرص لیور شیلد ساج پاد دارو برای درمان بیماری‌های کبد بسیار موثر هست .

 

محتویات هر قرص:

    • 200 میلی گرم عصاره استاندارد شده خارمریم
    • 222میلی گرم عصاره کنگر فرنگی
    • 150 میلی گرم عصره زردچوبه

زنجبیل در درمان کبد چرب

هرچه متابولیسم یا سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند در نتیجه آن چربی کمتری در بخش‌های داخلی بدن ذخیره می‌شوند. زنجبیل سطح سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و جذب چربی‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. سعی کنید هنگام خوردن وعده‌های چرب در طول روز، مقداری زنجبیل در ماست رنده کرده و همراه با غذا میل کنید.

زردچوبه و بیماری کبد چرب

تحقیقات گسترده‌ای که در زمینه کبد چرب انجام شده‌است همگی نشان می‌دهند که افرادی که در وعده‌های روزانه خود از زردچوبه استفاده می‌کنند بدنی به مراتب مقاوم‌تر از دیگران نسبت به این بیماری دارند. این ادویه باید برای تأثیر بیشتر خود در برنامه‌های روزانه و هفتگی افراد قرار بگیرد.

لیوروفیت

قرص لیروفیت  شامل 200 میلی‌گرم گیاه خارمریم، 20 میلی‌گرم کنگرفرنگی و 50 میلی‌گرم زردچوبه، گزینه خیلی خوبی برای درمان کبد چرب است. برای اطلاع از قیمت قرص لیورفیت ایران داروک روی عکس بالا کلیک کنید.

قارچ در درمان کبد چرب

قارچ‌های گانودرما در نظر برخی پزشکان مانند محافظان در برابر بیماری کبد چرب عمل می‌کنند. استفاده از این قارچ‌ها علاوه بر درمان چربی کبد به از بین رفتن سفتی آن نیز کمک می‌کنند. سازوکار این گیاه در مقابله با کبد چرب به این صورت است که قارچ‌ها آنزیم‌های معده را افزایش می‌دهند.

هرچه آنزیم‌های معده بیشتر باشند سموم و مواد مضر در بدن سریع‌تر و راحت‌تر دفع می‌شوند. همچنین قارچ سرشار از آنتی اکسیدان است که بهبود بازسازی سلول‌های کبدی را به همراه داشته و به شکل‌های مختلف عرضه می‌شود. یکی از این اشکال کپسول است که برای مشاهده و خرید کپسول ایمیون گانودرما ماشروم مد می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

فرآورده طبیعی حاوی قارچ دارویی گانودرما 250 میلی گرم عصاره قارچ دارویی (ارگانیک) گانودرما است.

کاهو و درمان کبد چرب

کاهو از مواد طبیعی است که به دلیل داشتن مواد معدنی سرشار و بسیار سموم کبد را از بین می‌برد و به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. همچنین کاهو املاحی را دارا است که باعث دفع سموم بدن می‌شوند و به خاطر خواص قلیایی که در آن وجود دارد اسید خون افزایش یافته است و به طور کلی سلامت بدن را در پی دارد.

زنبق و اثری که روی درمان کبد چرب دارد

پودری که از گیاه زنبق به دست می‌آید محتواهای مختلفی را شامل است. این گیاه یک پاک‌کننده قوی هموگلوبین خون به شمار می‌رود که هرگونه آلودگی را از سطح خون پاک می‌کند.

درمان‌های دارویی

بهترین درمانی که برای کبد چرب در نظر گرفته می‌شود درمان عواملی هستند که باعث به وجود آمدن این بیماری شده‌اند؛ اما باید به اطلاع برسانیم که داروهای جدیدی برای این بیماری تجویز می‌شوند. در ادامه چندمورد از این داروهای پزشکی را با هم بررسی خواهیم کرد.

متفورمین

متفورمین

متفورمین نوعی کاهش‌دهنده قند خون به حساب می‌آید. در بسیاری از بررسی‌هایی که در این زمینه به انجام رسیده‌اند نشان داده شده‌است که متفورمین از طریق کاهش مقاومت به انسولین و آمینوترانسفرازها به بهبود بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

ویتامین‌E

مصرف ویتامین‌ E و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی از این قبیل، کبد را در برابر التهاب محافظت می‌کنند. به افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند دوزی حدود ۸۰۰ واحد در روز پیشنهاد می‌شود.

امگا ۳

بیمارانی که مبتلا به کبدچرب غیرالکلی هستند بیش از دیگر افراد نسبت به داروهای استاتین حساسیت دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که از مواد غذایی حاوی امگا ۳ بیش‌تر استفاده کنند. امگا ۳ در گوشت، ماهی و بادام به میزان زیادی یافت می‌شود.

خلاصه

دلایل بسیاری وجود دارند که زمینه‌ساز ابتلاء فرد به بیماری کبد چرب می‌شوند. این دلایل انواع مختلفی از کبد چرب را به وجود خواهند آورد. ما در مقاله‌ای که خواندید به سه نوع مهم بیماری کبد چرب الکلی (ALD)، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی پرداختیم و عوامل به وجودآورنده هریک را به صورت جداگانه برشمردیم.

گریدها و سطوح معروف مختلف کبد چرب را تفسیر کردیم و گفتیم که اگر در هرکدام از این گریدها سهل‌انگاری شود چگونه این سهل‌انگاری منجر به پیش‌آمدهای جبران‌ناپذیر خواهد شد.

درمان کبد چرب

در مرحله بعد از گیاهان و داروها برای درمان کبد چرب سخن گفتیم. توضیح دادیم که چرا و به چه دلیل گیاهان دارویی بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند. همچنین درباره کارآمدی آن‌ها صحبت کردیم و چندین نمونه از این گیاهان را برای شما خوانندگان عزیز توضیح دادیم.

در نهایت به درمان‌های دارویی پرداختیم و چند مورد از این درمان‌ها را به همراه گریدی که آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند بررسی کردیم.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد