خرید محصولات برند درموسیس

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه وقتی است؟

ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم است اما در تعداد کمی از مواد غذایی یافت می‌شود و به دست آوردن آن فقط از رژیم غذایی دشوار است. از آنجایی که درصد زیادی از جمعیت جهان در معرض کمبود ویتامین D هستند، این ویتامین یکی از رایج‌ترین مکمل‌های غذایی است. با این حال، عوامل زیادی می‌توانند بر اثربخشی این ویتامین تأثیر بگذارند، از جمله زمان مصرف و میزان دوز روزانه.

در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین D برای جذب حداکثری و بالا بردن اثربخشی آن را بررسی می‌کنیم.

خرید مکمل های ویتامین D

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه زمانی است؟

چرا باید مکمل ویتامین D مصرف کنیم؟

ویتامین D نسبت به سایر ویتامین‌ها متفاوت است؛ زیرا به عنوان یک هورمون عمل می‌کند و توسط پوست در اثر تابش نور خورشید تولید می‌شود. دریافت کافی ویتامین D برای سلامتی حیاتی است؛ چراکه مطالعات نشان می‌دهند این ویتامین می‌تواند در عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان، سلامت روان و غیره نقش داشته باشد.

با این حال، ویتامین D در تعداد کمی از منابع غذایی یافت می‌شود و اگر نتوانید به صورت منظم در معرض نور خورشید باشید، میزان این ویتامین در بدن کاهش زیادی پیدا‌ می‌کند. برای سالمندان و افرادی که پوست تیره‌تری دارند، دارای اضافه وزن هستند یا در مناطقی زندگی می‌کنند که نور خورشید محدود است، خطر کمبود ویتامین D بیشتر است.نحوه جذب ویتامین دی از خورشید چگونه است؟!

مصرف مکمل‌های ویتامین دی یک راه آسان و مؤثر برای تأمین نیازهای به این ویتامین است، به ویژه اگر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستید.

قرص ویتامین د3 2000 میلی گرم نکستایل

جذب بیشتر ویتامین D همراه با غذا

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است؛ یعنی در آب حل نمی‌شود و بهترین جذب آن در جریان خون هنگامی است که با غذاهای پرچرب همراه شده باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود مکمل‌های ویتامین D را با غذا مصرف کنید تا جذب آن افزایش پیدا کند.

طبق یک مطالعه قدیمی روی 17 نفر، مصرف ویتامین D با بزرگ‌ترین وعده غذایی روز، باعث افزایش حدود 50 درصد سطح ویتامین D خون پس از تنها 2 تا 3 ماه شد. در مطالعه دیگری که روی 50 سالمند انجام شده، مصرف ویتامین D همراه با وعده غذایی پرچرب باعث افزایش 32 درصدی سطح ویتامین D پس از 12 ساعت، نسبت به وعده غذایی بدون چربی شد.

جذب بیشتر ویتامین D همراه با غذا

آووکادو، مغزها و آجیل، دانه‌ها، لبنیات پرچرب و تخم مرغ منابع غنی از چربی هستند که به بهبود جذب ویتامین D کمک می‌کنند.

مصرف ویتامین D در صبح

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مکمل‌هایی مانند ویتامین D را اول وقت و در صبح مصرف کنند؛ نه تنها مصرف این ویتامین در صبح آسان‌تر است، بلکه یادآوری استفاده از ویتامین‌ها در اول وقت نسبت به سایر ساعات روز نیز راحت‌تر است. این موضوع مخصوصا زمانی که چند مکمل یا دارو مصرف‌ می‌کنید، اهمیت بیشتری پیدا‌ می‌کند. زیرا تنظیم زمان‌بندی مکمل‌ها در طول روز چالش‌برانگیز است. به همین دلیل، بهتر است عادت کنید ویتامین D را با صبحانه مغذی مصرف کنید.

استفاده از جعبه قرص، تنظیم آلارم یا نگهداری مکمل در نزدیکی میز غذا راهکارهای ساده‌ای برای یادآوری مصرف ویتامین D است.

مصرف ویتامین D در صبح

تاثیر مصرف ویتامین D در ساعات آخر شب بر خواب

تحقیقات، ارتباط بین سطوح ویتامین D و کیفیت خواب را نشان می‌دهند. در واقع، چندین مطالعه سطوح پایین ویتامین D در خون را با خطر بالای اختلالات خواب، کیفیت خواب ضعیف‌تر و کاهش مدت خواب مرتبط می‌دانند. برعکس، یک مطالعه کوچک در سال 2013 پیشنهاد کرد که سطوح بالای ویتامین D خون می‌تواند با سطوح پایین‌تر ملاتونین (هورمونی که مسئول تنظیم چرخه خواب است) در افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس مرتبط باشد. مطالعه دیگری در زنان یائسه نشان داد کیفیت خواب با مصرف روزانه 2000 واحد ویتامین D کاهش می‌یابد. تاکنون هیچ تحقیق دیگری نتایج مشابهی به دست نیاورده است.

برخی گزارش‌های شخصی نیز ادعا می‌کنند که مصرف ویتامین D در شب‌ها می‌تواند با تولید ملاتونین تداخل داشته باشد و کیفیت خواب را به شکل منفی تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، تحقیقات علمی خاصی برای تعیین ارتباط بین مصرف ویتامین D بر خواب انجام نشده است. تا زمانی که تحقیقات بهتری انجام شود، بهتر است مصرف این ویتامین را در شب آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر کار می‌کند.

قرص ویتامین د3 1000 او پی دی فارما

بهترین زمان مصرف ویتامین D 

مصرف ویتامین D با غذا می‌تواند جذب آن را افزایش دهد و به طور مؤثرتری سطح این ویتامین را در خون بالا ببرد. با این حال تحقیقات محدودی در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین D در شب یا صبح مؤثرتر است، وجود دارد.

مهم‌ترین گام‌ها این است که ویتامین D را در برنامه روزانه خود جای دهید و به طور منظم مصرف کنید تا از حداکثر اثربخشی آن اطمینان حاصل کنید. سعی کنید این ویتامین را همراه با صبحانه یا میان‌وعده شبانه مصرف کنید مگر اینکه با خواب شما تداخل داشته باشد. مهم این است زمانی را پیدا کنید که بهترین زمان مصرف ویتامین D برای شما باشد و به آن پایبند باقی بمانید تا مطمئن شوید نیازهای ویتامین D خودتان را برآورده‌ می‌کنید.

نتیجه‌گیری

مکمل‌ها می‌توانند راه مؤثری برای افزایش سطح خونی ویتامین D باشند که برای سلامتی حیاتی است. مصرف ویتامین D با غذا می‌تواند اثربخشی آن را افزایش دهد، زیرا این ویتامین محلول در چربی است.

بهترین زمان مصرف ویتامین D مشخص نشده و داده‌های علمی برای تأیید گزارش‌های شخصی مبنی بر اینکه مصرف مکمل ویتامین D در شب‌ها ممکن است با خواب تداخل داشته باشد، وجود ندارد. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد می‌توانید ویتامین D را در هر زمان از برنامه روزانه خود که ترجیح می‌دهید، قرار دهید.

مهم این است که ویتامین D را به طور مرتب مصرف کنید تا از اثربخشی حداکثری آن مطمئن شوید. بهتر است آن را با غذا مصرف کنید تا جذب آن بهبود یابد. همچنین سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که با الگوی خواب شما تداخل نداشته باشد. امتحان کردن زمان‌های مختلف و پیدا کردن آنچه بهتر عمل می‌کند، برای شما مفید خواهد بود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد