خرید محصولات برند درموسیس

آمپول مولتی ویتامین چیست؟ و چه تفاوتی با قرص مولتی ویتامین دارد؟

آمپول مولتی ویتامین چیست؟ و چه تفاوتی با قرص مولتی ویتامین دارد؟

مولتی ویتامین‎‌ها و مینرال ها مکمل‌هایی هستند که امروز بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. افراد ورزشکار برای تقویت بدن خود بیش‌تر مصرف مولتی ویتامین‌ها را دارند. بعضی از افراد معتقدند که مولتی ویتامین‌ها دارو‌هایی برای سلامتی هستند. مولتی ویتامین‌ها نام‌هایی آشنا هستند که افراد حداقل یکبار در عمرشان از آن استفاده کردند.

قرص مولتی ویتامین و مینرال

مولتی ویتامین‌ها انواع مختلفی دارند، از کپسول گرفته تا آمپول مولتی ویتامین همه یک کاربرد را دارند به گونه‌ای که یکی از کاربردی کم‌تر و یکی بیش‌تر برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم درباره نوع خاصی از مولتی ویتامین‌ها صحبت کنیم. آمپول مولتی ویتامین چیست؟ چه تفاوتی با قرص مولتی ویتامین دارد؟ برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر است؟ در چه وعده غذایی باید استفاده شود. در ادامه درباره موضوع اصلی این مقاله مفصل صحبت خواهیم کرد. درواقع نمی‌توان به اهمیت دقیقی از انواع مکمل‌های مولتی ویتامین رسید اگر پیش‌تر به دنبال پاسخ سوالاتی نظیر «RDA چیست» و «مولتی ویتامین چیست؟» نبوده باشید!

آمپول مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین‌ها در زبان ساده جایگزین مواد مغذی گیاهی و طبیعی شده‌اند. در مولتی ویتامین‌ها انواع مختلفی ویتامین، مواد مغذی، مواد معدنی و…. موجود است که بعد از مصرف آن وارد و جذب بدن می‌شوند. بعضی از مواد برای بدن بسیار ضروری است، اما در بدن تولید نمی‌شود؛ مثل ویتامین D که باید از طریق نور خورشید جذب بدن شود. بعضی مواد را هم باید از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم.

قرص من ویت و ومن ویت

اما اگر از هیچکدام این روش‌ها نتوانیم دریافت کنیم، باید از طریق مولتی ویتامین‌ها آن را به دست بیاوریم. به طور ساده، موادی که در هیچکدام از روش‌های طبیعی و رژیم غذایی جذب نشود، باید از طریق مولتی ویتامین‌ها دریافت گردد. برای مصرف مولتی ویتامین‌ها اشکال مختلفی وجود دارد. از قرص و کپسول گرفته تا انواع آمپول، راهی برای استفاده از مولتی ویتأمین‌ها است.

البته که مولتی ویتامین‌ها انواع مختلفی دارند؛ ممکن است مولتی (چند) ویتامین داشته باشند یا تک ویتأمین باشند. مدل دیگری هم در بازار موجود است و آن هم به جای ویتأمین، سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی است. در شرایط خاصی ممکن است بدن شما نیاز بیش‌تری به این مواد مغذی داشته باشد و در شرایط عادی آن را جذب و دریافت نکند.

ممکن است که شما در حالتی، نیاز بیش‌تری به ویتامین‌ها داشته باشید، در این حالت هم باید از مولتی ویتامین استفاده شود. مثلا یک خانم باردار یا یک کودک یا حتی یک فرد سالخورده نیاز بیش‌تری به ویتامین‌ها دارد. برای همین هم باید از مولتی ویتأمین‌ها استفاده کند؛ زیرا بدن در حالت‌های خاص ممکن است نیاز بیش‌تر یا کم‌تری به مولتی ویتامین داشته باشد. در ادامه بیش‌تر درباره مزایا و معایب استفاده از مولتی ویتامین‌ها بحث خواهیم کرد.

انواع قرص مولتی ویتامین

نظارت بر سطوح ویتامین خون در بیماران خاص

غلظت ویتامین خون باید برای اطمینان از حفظ سطوح کافی کنترل شود، به ویژه در بیمارانی که مولتی ویتامین‌های تزریقی به عنوان تنها منبع ویتامین‌ها برای مدت طولانی دریافت می کنند.

ناسازگاری های دارویی

MVI Adult از نظر فیزیکی با محلول‌های قلیایی متوسط ​​مانند محلول بی‌کربنات سدیم و سایر داروهای قلیایی مانند استازولامید سدیم، آمینوفیلین، آمپی سیلین سدیم و کلروتیازید سدیم سازگار نیست.
اسید فولیک در حضور نمک‌های کلسیم مانند گلوکونات کلسیم ناپایدار است.
ویتامین A و تیامین موجود در MVIAdult ممکن است با محلول های بی سولفیت مانند بی سولفیت سدیم یا بی سولفیت ویتامین K واکنش دهند. MVI Adult را مستقیماً به امولسیون های چربی داخل وریدی اضافه نکنید.
برای فهرست‌بندی سازگاری فیزیکی و شیمیایی محلول‌ها و داروها با MVI Adult به منابع مناسب مراجعه کنید. در چنین شرایطی، باید از افزودن یا تجویز Y-site با MVI Adult اجتناب شود.

مزایا و معایب استفاده از مولتی ویتامین

مولتی ویتامین‌ها هم مانند تمام دیگر محصولات خوراکی، اگر زیاد استفاده شود ضرر‌هایی می‌رساند و اگر کم مصرف شود، ممکن است کار بدن دچار اختلال شود. در ادامه بیش‌تر این موضوع را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مزایا

    • تقویت سیستم ایمنی
    • جلوگیری از کمبود مواد مغذی
    • تقویت سلامت کلی بدن
    • سم زدایی بدن
    • افزایش انرژی بدن
    • جلوگیری از پیری زودرس
    • تقویت بینایی چشم

معایب

    • از کار افتادگی کلیه
    • ایجاد بیماری مادر زاد در نوزادان
    • نوعی مولتی ویتامین در افراد سیگاری موجب ابتلا به سرطان ریه می‌شود.

آمپول مولتی ویتامین چیست؟

در صورت داشتن حساسیت به مولتی ویتامین بدن واکنش نشان می‌دهد. واکنش‌هایی مانند کهیر، قرمز شدن پوست، تاول، مشکل در تنفس، سرف غیر معمول، تورم در صورت، لب و دهان از جمله این علامات هستند. در ادامه درباره اینکه آمپول مولتی ویتامین چیست؟ و چه تفاوتی با قرص مولتی ویتامین دارد؟ صحبت خواهیم کرد. نحوه مصرف و کاربرد هر کدام برای بدن موضوع بحث ما نیز است.

مولتی ویتامین و بیماری های قلبی

بیماری‌های قلبی شایع‌ترین بیماری بین افراد جامعه است. مولتی ویتامین‌ها یکی از معدود دارو‌هایی هستند که توانایی جلوگیری از بیماری‌های قلبی را دارند. برخی تحقیقات در برخی کشور‌ها ثابت کردند که مولتی ویتامین‌ها این تاثیر را دارند که از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند، اما هنوز به طور کامل این موضوع اثبات نشده است. البته بیش‌تر تحقیقات این موضوع را کاملا رد کرده است.

مولتی ویتامین و بیماری های قلبی

مولتی ویتامین و بیماری سرطان

بر اساس آخرین تحقیقات بر روی ۴۷ هزار نفر که نشان داده است مولتی ویتامین‌ها تا ۳۱ درصد در کاهش سرطان بین زنان مفید هستند. اما این تاثیر در بین مردان اثبات نشده است. در بعضی مقالات انگلیسی زبان به این موضوع اشاره شده است که مولتی ویتامین در میزان مرگ و میر بین بیماران سرطانی تاثیر ندارد.

استفاده بیش از حد از مولتی ویتامین‌ها موجب از کار افتادگی کلیه می‌شود. البته تنها ویتامینی که موجب این امر نمی‌شود، امگا ۳ و امگا ۶ است که در کلیه رسوب نمی‌کند و می‌توانید به مقدار متوسط استفاده کنید.

کپسول امگا 3 ویواتیون

انواع شکل مولتی ویتامین

مولتی ویتامین‌ها هم مثل تمام چیز‌ها در دنیا دارا انواع مدل شکل‌ها هستند. از رایج‌ترین شکل‌های مصرف مولتی ویتامین‌ها کپسول آن است. اما امروز مصرف آمپول مولتی ویتامین نیز افزایش یافته است.

1) قرص جوشان مولتی ویتامین

همه ما تا به حال از قرص جوشان استفاده کرده‌ایم. قرص‌های جوشان نوعی از مولتی ویتامین‌ها هستند که باید آن‌ها را در آب انداخت و بعد از حل شدن به صورت کامل آن را مصرف کرد. ویتامین و مواد مغذی به صورت طبیعی تلخ مزه هستند، اما در قرص‌ جوشان مولتی ویتامین به آن‌ها شیرین‌کننده مصنوعی یعنی آسپارتام اضافه شده است.

قرص‌های جوشان به دلیل نحوه ساخت جالب آن، برای کودکان قابل توجه بوده است و بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بزرگسالان هر روز یک عدد مفید است و می‌توانید استفاده کنید.

قرص جوشان مولتی‌ویتامین فلکسان

2) آمپول مولتی ویتامین

آمپول‌های مولتی ویتامین از چند نوع خاص ویتامین و مواد معدنی ساخته می‌شود. اما در بازار به صورت تک ویتامینه نیز موجود است. نوروبیون یکی از معروف‌ترین آمپول‌های مولتی ویتامین است. نوروبیون بیش‌تر حاوی ویتامین B است که برای افراد ۵۰ سال به بالا مفید می‌باشد؛ زیرا جذب ویتامین B کم‌تری در بدن دارند.

این‌ها دو مدل رایج مولتی ویتامین‌ها بین مردم بوده‌اند. در ادامه قرار است بررسی کنیم کدام یک بهتر است مصرف شود تا بازدهی بیش‌تری داشته باشد.

تفاوت قرص مولتی ویتامین و آمپول مولتی ویتامین

در زمان قدیم برای اینکه کودکان از تزریق آمپول نترسند، به آن‌ها گفتند که آمپول و مواد تزیقی باز دهی بیش‎تر و بهتری دارند. رفته رفته این باور غلط از بین کودکان به بین مردم جامعه منتقل شد. باور غلطی که می‌گوید دارو‌های تزریقی بهتر از داروی‌های خوردنی است.

آمپول نوروبیون

از نظر پزشکان متخصص، استفاده از دارو‌های تزریقی انتخاب جالبی نیست و باید کم‌تر مورد استفاده قرار بگیرد. دارو‌های تزریقی باید فقط در موارد اورژانسی که بیمار توان مصرف دارو میل شونده را ندارد، مورد استفاده باشند. در بیش‌تر موارد، دارو‌های تزریقی عوارض زیادی به دنبال خواهند داشت و به همین علت شما نباید به پزشک معالج خود اصرار کنید تا دارو‌های تزریقی برای شما تجویز کند.

دارو‌های تزریقی می‌توانند موجب ایجاد بیماری‌های عصبی، آسیب به عروق محل تزریق، آبسه و… شود که این موارد کم‌تر در موارد غیر تزریقی اتفاق می‌افتد. حتی دارو‌های تزریقی باعث لختگی خون و گرفتگی عروق نیز می‌شود. این موارد ممکن است در استفاده از آمپول مولتی ویتامین نیز پیش آید و موجب دردسر شود. البته در بعضی موارد نیاز است دارو به صورت تزریقی مصرف شود.

آمپول نوروبیون

این موضوع بسیار مهم است زیرا در بعضی موارد مشاهده شده است که استفاده اشتباه از یک قرص یا دارو موجب ایجاد بیماری‌های شدید و حتی در بعضی موارد مرگ افراد شده است. اگر شما از طعم قرص جوشان مولتی ویتامین خوشتان نمی‌آید و باید از آن استفاده کنید؛ در این مورد چاره‌ای جز استفاده از آمپول مولتی ویتامین ندارید.

نکات مهم هنگام مصرف مولتی ویتامین

تقریبا ویتامین‌ها در تمام امور بدن دخالت دارند و نقش مهمی نیز در این باره دارند. البته که مصرف بیش از حد مولتی ویتامین‌ها باعث ایجاد مشکلاتی بزرگ در بدن می‌شود. به عنوان مثال استفاده بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری کاملا ممنوع است. برای مصرف مولتی ویتامین‌ها بهتر است با مراجعه به پزشک یا خواندن دفترچه راهنما صورت بگیرد.

مولتی ویتامین +50

دوباره این هشدار را می‌دهیم که استفاده بیش از حد از ویتامین‌ها موجب ایجاد مشکلات زیادی در بدن می‌شود؛ از جمله ناراحتی معده، ایجاد یوبوست و… که رایج‌ترین آن‌ها هستند. اما قبل از شروع مصرف این دارو‌ها بهتر است که درباره حساسیت‌های خود و مواد سازنده مولتی ویتامین تحقیق جامع و کامل انجام دهید. به طور کلی پیش از مصرف مولتی ویتامین‌ها حتما با یک دکتر عمومی صحبت کنید تا بعد‌ها دچار مشکل نشوید.

سخن پایانی

به عنوان کلام آخر می‌گوییم که حتما قبل از مصرف هر گونه مولتی ویتامین با دکتر مشاور خود صحبت کنید. این هشدار را هم می‌دهیم که این مقاله صرفا جهت افزایش سطح علمی شما بوده است قبل از انجام هر کدام از توصیه‌های علمی با پزشک مشورت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد