خرید محصولات برند درموسیس

علائم کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسیدو راه های درمان آن

علائم کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسیدو راه های درمان آن

کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید متفاوت از آنمی است؟!

فکر کنم بارهاوبارها دربارۀ انواع کم‌خونی شنیده باشیم و اگر حواسمان به تغذیه‌مان نباشد، شاید حتی به انواع آن دچار شویم. برخی از ما برای درمان کم‌خونی سراغ آزمایش و چکاپ کامل می‌رویم و برخی دیگر هم ترجیح می‌دهیم که مکمل‌های فولیک اسید و قرص‌های مکمل آهن مصرف کنیم.«نحوه مصرف فولیک اسید» را در لین فوق بخوانید.

درمان کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید

من هم مثل شما برای درمان کم‌خونی از پزشک کمک گرفتم و بعد سراغ مصرف قرص مکمل رفتم، اما امروز می‌خواهم کمی دقیق‌تر درباره کم‌خونی صحبت کنم و بیشتر روی مسئلۀ مهم کمبود فولیک اسید تمرکز داشته باشم. مسئله‌ای که احتمالاً بیشترمان دچارش هستیم و شاید در پایان این مقاله کوتاه برای سلامت بدنمان تصمیم بهتری بگیریم.

پس اول بیایید ببینیم که چرا کمبود اسیدفولیک باعث کم‌خونی می‌شود!

کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید

بدیهی است که اگر اسیدفولیک در بدن تولید نشود، بیمار دچار کم‌خونی می‌شود. این ماده مغذی در بدن مستقیماً در ساخت گلبول قرمز نقش دارد و کمبود آن روی تعداد و حتی شکل ظهری گلبول‌ها تأثیر دارد.

قرص کوالی فول پلاس دکتر گیل

ویژگی های قرص کوالی فول پلاس :

    • جلوگیری از مواردی مانند سقط‌های خود به خودی، کام شکاف دار و تولد نوزاد زودرس
    • موثر در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک
    • کمک به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی
    • کمک به تنظیم سطح هموسیستئین خون
    • عدم پنهان کردن کمبود ویتامین B۱۲
    • درمان کم خونی

اگر شخصی به دلیل کمبود فولیک اسید دچار کم‌خونی شود، اصطلاحاً در علم پزشکی دچار کم‌خونی مگالو بلاستیک شده یعنی گلبول‌های قرمزش از اندازه قابل‌قبول و طبیعی بزرگ‌تر و از نظر تعداد از حد استاندارد کمتر است. همچنین این بیمار به‌جای گلبول‌های قرمز گرد، گلبول بیضی‌شکل دارد. در مطلبی با عنوان «کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید» به زوایای مختلف این موضوع پرداخته‌ایم.

خب شاید تا اینجا متوجه اهمیت موضوع نشده باشید، اما بگذارید دقیق‌تر این مسئله را بررسی کنیم که اگر بدن ما با کمبود اسیدفولیک مواجه شود، دچار چه مشکلاتی خواهد شد، چه علائمی خواهد داشت و برای درمانش باید چه کرد!

چرا دچار کمبود اسید فولیک می‌شویم؟

اول‌ازهمه ببینیم که کمبود اسیدفولیک چگونه شکل می‌گیرد!

قرص یدوفولیک درسا دارو

همان‌طوری که می‌دانید دقیقاً مثل هر مسئلۀ مربوط به کمبود ویتامین‌ها، کمبود اسید فولیک هم به تغذیه و رژیم غذایی ما بازمی‌گردد. علاوه بر رژیم غذایی، در صورت مصرف مداوم الکل، ابتلا به بیماری‌هایی مانند سلیاک که جذب اسیدفولیک در بدن را کاهش می‌دهد، مصرف داروهای مربوط به بیماری‌های مشابه صرع یا داروهایی فنی توئین یا دیلانتین (phenytoin)، متوتروکسات(methotrexate) یا سولفاسالازین (sulfasalazine) و در نهایت بارداری که نیاز به بالاترین میزان اسیدفولیک را دارد، بیمار دچار کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید می‌شود.

علائم کمبود اسیدفولیک در بدن!

درمان این کم‌خونی سخت نیست اما اول بیایید با بررسی علائمش شروع کنیم. صادقانه بگویم که برای تشخیص اولیه، بیشتر از هر چیزی به مراجعه به متخصص، انجام آزمایش و چکاپ کامل نیاز دارید اما غیر از آن از طریق علائم زیر هم می‌توانید به این اختلال پی ببرید:

کم‌اشتها شدن

    • هرگونه رنگ‌پریدگی، بی‌حالی و خستگی
    • اسهال و به‌هم‌ریختن غیرعادی گوارش
    • کم‌اشتها شدن و به دنبال آن احساس حس چشایی
    • تحریک‌پذیری
    • ضعف عضلات بدن در حین انجام فعالیت روزانه یا تمرین ورزشی
    • احساس سوزن‌سوزن شدن غیرعادی در دست‌وپا
    • احساس افسردگی (می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین D هم باشد)

درمان کم‌خونی ناشی از کاهش میزان اسیدفولیک در بدن!

حالا نوبت درمان است. درمان را می‌توانید با دارو و مصرف مکمل شروع کنید یا می‌توانید سراغ اصلاح برنامه غذایی‌تان بروید. مراجعه به پزشک متخصص تغذیه انتخاب خوبی است، اما ما هم در ادامه برخی نکات مهم را لیست کردیم که برای درمان مکمل کم‌خونی ناشی از کمبود مکمل فولیک اسید توصیه می‌شود.

ویال خوراکی نیوهم چو آ

در حین مصرف انواع دارو و مکمل توصیه می‌شود که حتماً مصرف سبزیجاتی مانند کاهو و کلم بروکلی را جدی بگیرید. در واقع سالاد باید همراه همیشگی سفره شما باشد و انواع خوراک سبزیجات با لوبیا سبز و کرم بروکلی و روغن زیتون را حتماً هفته‌ای یکبار مصرف کنید.

مصرف مرکبات تازه و انواع مکمل ویتامین C برای درمان کم‌خونی ضروری است و بهتر است که غلات در برنامه غذایی بیمار باشد. حبوبات به‌‌خصوص نخود و عدس معدن اسیدفولیک هستند و حتی اگر دچار کم‌خونی نیستید، غذاهایی مانند عدسی، خوراک لوبیا و حمص را باید در برنامۀ غذایی‌تان بگنجانید. اگر گیاهخوار نیستید و منع مصرف گوشت ندارید، برای جبران کمبود اسیدفولیک می‌توانید به منابع حیوانی هم فکر کنید.

برای شروع بهتر است که کمی درباره تخم‌مرغ فکر کنید. تخم‌مرغ آب‌پز و املت کم روغن با اسفناج انتخاب‌های خوبی برای صبحانه افراد مبتلا به کم‌خونی هستند.

املت کم روغن با اسفناج

متخصصان در مورد مصرف جگر برای درمان کم‌خونی هنوز به توافق نرسیدند، پس پیش از سفارش دادن جگر کبابی با پزشکتان مشورت کنید. گوشت کبابی تازه و انواع کباب هم در صورت تأیید پزشک، انتخاب خوبی برای درمان کم‌خونی است.

فهرست زیر که در وبسایت medicalnewstoday.com/ به طور کامل آمده به برخی از شرایطی که مکمل‌های اسید فولیک می‌توانند روی آن‌ها تأثیر بگذارند نگاه می‌کند:

بی نظمی لوله عصبی

مصرف مکمل های اسید فولیک قبل و در طول بارداری به جلوگیری از بی نظمی لوله عصبی در جنین کمک می کند.

همچنین ممکن است خطر زایمان زودرس، بی نظمی های قلبی و شکاف کام را کاهش دهد.

همه زنانی که به زودی باردار می شوند باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک - از مکمل ها یا غذاهای غنی شده - در کنار فولاتی که از رژیم غذایی معمول خود دریافت می کنند، مصرف کنند.

افسردگی

افرادی که سطح فولات کمتری دارند ممکن است بیشتر دچار افسردگی شوند. با این حال، مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند داروهای افسردگی را موثرتر کند.

اوتیسم

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف اسید فولیک قبل و در اوایل بارداری می تواند احتمال ابتلای کودک به اوتیسم را کاهش دهد. با این حال، نتایج مطالعه قطعی نیستند و تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش بالقوه اسید فولیک ضروری است.

روماتیسم مفصلی

پزشکان ممکن است از اسید فولیک برای حمایت از نسخه متوترکسات برای آرتریت روماتوئید استفاده کنند.

متوترکسات یک داروی موثر برای این عارضه است، اما ممکن است فولات را از بدن خارج کند و باعث علائم گوارشی شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند این عوارض جانبی را تا حدود 79 درصد کاهش دهد .

درمان را جدی بگیرید!

کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید شاید مستقیماً منجر به بیماری‌های حادی نشود ولی در طولانی‌مدت شما را دچار خستگی، افسردگی، ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی می‌کند.

بهتر است چکاپ و انجام آزمایش در برنامه روزانه زندگی‌تان باشد و حتماً بررسی آن را جدی بگیرید تا در صورت ابتلا به کمبود برخی ویتامین‌ها و دیگر املاح موردنیاز بدن فوراً درمان را شروع کنید. در ضمن بهتر است که همیشه مراقبت مواد غذایی و سفره‌تان باشید تا از بیماری‌های ناشی از کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد