خرید محصولات برند درموسیس

۲۰ راه برای خداحافظی با فراموشی و روش‌های افزایش حافظه

۲۰ راه برای خداحافظی با فراموشی و روش‌های افزایش حافظه

خاطرات ما بخشی جدایی‌ناپذیر از شخصیت ما هستند، اما با افزایش سن قدرت حافظه کاهش پیدا می‌کند.  برای بسیاری از افراد مسن، این کاهش قدرت آن‌قدر جدی می‌شود که دیگر قادر به زندگی مستقل نیستند و همیشه باید یک نفر مراقبشان باشد. این یکی از بزرگ‌ترین ترس­هایی است که بزرگ‌سالان با افزایش سن دارند.

خبر خوب این است که دانشمندان در مورد ظرفیت شگفت‌انگیز مغز برای تغییر و رشد سلول‌های عصبی جدید، حتی در سنین بالا اطلاعات زیادی به دست آورده‌اند. این مفهوم به‌عنوان نوروپلاستیسیتی یا انعطاف‌پذیری عصبی شناخته می‌شود. از طریق تحقیقات بر روی نوروپلاستیسیتی، دانشمندان کشف کرده‌اند که ظرفیت حافظه ثابت نیست، بلکه مانند پلاستیک خاصیت انعطاف‌پذیری دارد. در ادامه هم مکمل‌ های تقویت حافظه را معرفی کرده ایم هم روش‌های افزایش حافظه را.

کپسول جینکوبیلوبا اس تی فارما

ویژگی های کپسول جینکوبیلوبا اس تی پی فارما:

    • کمک به افزایش قدرت بدنی و ذهنی
    • کمک به ایجاد تعادل در وضعیت بدن و مغز
    • کمک به درمان خستگی، ضعف عمومی بدن و افسردگی
    • کمک به افزایش مقاومت طبیعی بدن در برابر استرس‌های فیزیکی و شیمیایی

برای استفاده کامل از نوروپلاستیسیتی، باید مغز خود را تمرین دهید و از بدن خود مراقبت کنید. در این مقاله بهترین روش‌های افزایش حافظه و یادگیری را به شما آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

روش‌های افزایش حافظه

آیا واقعاً می‌توان حافظه را تقویت کرد؟ اگر برایتان اتفاق افتاده که جای کلیدهای خود را فراموش کنید، شاید به این فکر فرو رفته‌اید که نکند آلزایمر گرفته باشم؟ اگرچه افزایش سن باعث ضعف حافظه می‌شود، اما خوشبختانه تمرین­های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود حافظه خود انجام دهید. در ادامه تعدادی از این تمرین‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

  1. چیزهای جدید یاد بگیرید.

قدرت حافظه درست مانند قدرت عضله‌ها است. هر چه بیشتر از عضله‌های خود استفاده کنید قوی‌تر می‌شوند، اما شما نمی‌توانید هرروز همان وزنه‌های هم‌وزن دیروز را بردارید و انتظار داشته باشید که قوی‌تر شوید. مغز هم همین‌طور است. شما باید مغز خود را دائماً با روش‌های مختلف به چالش بکشید. یادگیری یک مهارت جدید راهی عالی برای تقویت ظرفیت حافظه مغز است.

فعالیت‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما مهم‌تر از همه این است که فعالیتی را انتخاب کنید که شما را از حالت سکون خارج کند، باعث شود از مغز خود کار بکشید و شما را متمرکز کند.

یادگرفتن یک ساز جدید

در اینجا چند نمونه از این فعالیت‌ها را برای شما آورده‌ایم:

    • یادگرفتن یک ساز جدید
    • سفالگری
    • بازی‌های فکری مانند سودوکو یا شطرنج
    • یادگرفتن نوع جدیدی از رقص مانند تانگو
    • یادگرفتن یک زبان جدید

تحقیقات انجام‌شده در سال 2007 نشان داد که صحبت کردن به بیش از یک زبان می‌تواند شروع مشکلات حافظه مانند بیماری آلزایمر را در افراد مسن به تأخیر بیندازد.

  1. تکرار و بازیابی کنید.

هر زمان که چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید باید آن‌ها را با خود تکرار کنید. تکرار کردن باعث می‌شود چیزهایی که یاد گرفته‌اید از ذهنتان نروند. تکرار، ارتباطاتی را که ما بین نورون‌ها ایجاد می‌کنیم تقویت می‌کند. آنچه را که می‌شنوید با صدای بلند تکرار کنید، سعی کنید از آن در یک جمله استفاده کنید، آن را یادداشت کنید و با صدای بلند بخوانید.

البته تکرار کردن کافی نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که تکرار ساده اگر به‌تنهایی استفاده شود، یک ابزار یادگیری ناکارآمد است. شما باید سعی کنید تمام چیزهایی که تکرار کرده و یا نوشته‌اید را بدون نگاه کردن به آن‌ها دوباره بازیابی کنید. مثلاً اگر شعری را چند بار تکرار کرده‌اید و آن را جایی نوشته‌اید، باید سعی کنید بدون نگاه کردن به نوشته آن را از حفظ بیان کنید.

کپسول جینک اکتیو گلدن لایف

  1. از سرواژه، مخفف و یا نشانه‌گذاری استفاده کنید.

احتمالاً شما هم در دوران مدرسه برای حفظ کردن چیزهای مختلف نشانه‌ای برای آن‌ها در ذهنتان گذاشته‌اید. مثلاً از حروف اول هر کلمه یک کلمه ساخته‌اید تا یادآور کلمه اصلی برای شما باشند. مثلاً برای حفظ کردن جدول مندلیف حرف اول هر عنصر در یک ردیف را به هم می‌چسباندیم تا بتوانیم از روی آن نام هر عنصر را به یاد بیاوریم. این روش ازلحاظ علمی ثابت شده و می‌تواند برای جلوگیری از فراموشی بسیار مفید باشد.

  1. اطلاعات را گروه‌بندی یا تقسیم کنید.

در این روش می‌توانید برای به خاطر سپردن یک شماره تلفن 8 رقمی آن را به چند قسمت تقسیم کرده و بعد هر قسمت را به خاطر بسپارید. مثلاً آن را به 4 قسمت دورقمی تقسیم کنید.

اطلاعات را گروه‌بندی یا تقسیم کنید

  1. از تمام حواس خود استفاده کنید.

یکی دیگر از تاکتیک‌های افراد خبره در تقویت حافظه این است که برای کمک به حفظ اطلاعات فقط به یک حس تکیه نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها اطلاعات را با حواس دیگر مانند رنگ‌ها، طعم‌ها و بوها مرتبط می‌کنند.

  1. فوراً به سراغ گوگل نروید.

تکنولوژی مدرن به جای خود خوب است، اما متأسفانه ما را ازنظر ذهنی تنبل کرده است. اگر چیزی یادتان رفته فوراً به سراغ گوگل نروید و سعی کنید آن را به خاطر بیاورید. این فرآیند به تقویت مسیرهای عصبی در مغز کمک می‌کند.

  1. سر خود را با انجام فعالیت‌های مختلف شلوغ کنید.

یک برنامه شلوغ می‌تواند حافظه اپیزودیک مغز را فعال کند. برنامه‌های شلوغ با عملکرد شناختی بهتر ارتباط مستقیم دارند.

  1. نظم داشته باشید.

یک فرد منظم می‌تواند همه‌چیز را به خاطر بسپارد. چک‌لیست‌ها ابزار خوبی برای نظم هستند. وقتی برنامه و چک‌لیست خود را می‌نویسید کمتر پیش می‌آید که آن‌ها را فراموش کنید. نوشتن خودش باعث به خاطر سپردن می‌شود.

  1. برای خواب برنامه منظمی داشته باشید.

هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هرروز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. سعی کنید در تعطیلات آخر هفته زمان خواب خود را تغییر ندهید. این موضوع می‌تواند کیفیت خواب را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

قرص تگ و نخت (روز و شب) یوروویتال

  1. قبل از خواب به مدت طولانی به نمایشگر تلویزیون یا گوشی نگاه نکنید.

نور آبی ساطع‌شده از صفحه‌نمایش تلفن همراه، تلویزیون و کامپیوتر مانع از تولید ملاتونین می‌شود. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری (ریتم شبانه‌روزی) را کنترل می‌کند. یک چرخه خواب با تنظیم ضعیف می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

بدون خواب و استراحت کافی، نورون‌های مغز ما بیش‌ازحد کار می‌کنند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند اطلاعات را هماهنگ کنند و درنتیجه دسترسی به خاطرات دشوارتر می‌شود. تقریباً یک ساعت قبل از خواب، دستگاه‌های خود را خاموش کنید و اجازه دهید مغزتان آرام شود.

  1. غذاهای سالم بخورید.

همان‌طور که در مقاله‌ی «بهترین مکملهای افزایش حافظه» گفتیم، رژیم‌هایی مانند رژیم مدیترانه‌ای شامل مواد غذایی مغذی مانند ماهی هستند که به تقویت مغز کمک می‌کنند. این مواد غذایی و رژیم‌ها باعث افزایش یادگیری می‌شوند و خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهند.

برای افزایش حافظه و یادگیری و جلوگیری از بیماری‌های مغزی مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

    • غذاهای گیاهی، به‌ویژه سبزیجات سبز، برگ‌دار و انواع توت‌ها
    • غلات کامل
    • حبوبات
    • آجیل و خشکبار
    • مرغ یا بوقلمون
    • روغن‌زیتون یا روغن نارگیل
    • ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین

سافت ژل امگا3 1000 باریویتال

ماهی‌های چرب منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 نقش مهمی در ساخت سلول‌های مغز و سلول‌های عصبی دارد. امگا 3 برای یادگیری و حافظه ضروری است و نشان داده شده که اختلال شناختی را به تأخیر می‌اندازد.

  1. بعضی مواد غذایی را به مقدار کم مصرف کنید.

از مواد غذایی مانند قند، غذاهای فرآوری شده، کره، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده، نمک و پنیر به مقدار کم مصرف کنید.

قند و چربی با اختلال در حافظه ارتباط دارند. یک مطالعه بر روی انسان نشان داد که رژیم غذایی سرشار از چربی و قند حافظه هیپوکامپ را مختل می‌کند. هیپوکامپ ناحیه‌ای کاملاً شناخته‌شده از مغز است كه در حافظه دخيل است. «مواد غذایی برای تقویت حافظه» خواندن این مقاله به تکمیل دانسته‌هایتان از این بخش کمک خواهد کرد.

  1. ورزش کنید.

علم ثابت کرده که ورزش فواید شناختی دارد، اکسیژن و مواد مغذی را به بدن می‌رساند و به ایجاد سلول‌های جدید در مغز کمک می‌کند. این سلول‌های جدید برای تقویت حافظه ضروری هستند. ورزش همچنین تعداد سلول‌های هیپوکامپ مغز را افزایش می‌دهد. البته نیازی به تمرین‌های سخت نیست. به‌عنوان‌مثال، پیاده‌روی می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

ورزش کنید

  1. استرس را مدیریت کنید.

وقتی استرس دارید، بدنتان هورمون‌های استرس مانند کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول به میزان زیادی عملکرد حافظه مغز را مختل می‌کند، به‌ویژه توانایی ما در بازیابی خاطرات طولانی‌مدت را کاهش می‌دهد. استرس و افسردگی باعث کاهش قدرت مغز می‌شوند.

  1. آب بنوشید.

قسمت زیادی از مغز از آب تشکیل شده است. آب به‌عنوان ضربه‌گیر برای مغز و نخاع عمل می‌کند. نوشیدن آب به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا از مواد مغذی استفاده کنند. بنابراین از دست دادن آب حتی به میزان کم می‌تواند اثرات مخربی بر روی مغز داشته باشد. کم‌آبی خفیف باعث انقباض مغز و اختلال حافظه می‌شود.

حداقل 8 تا 10 لیوان در روز آب بنوشید و اگر فعالیت زیادی دارید این مقدار را افزایش دهید.

  1. مدیتیشن کنید.

شواهد زیادی برای فواید مدیتیشن برای سلامتی وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن به بهبود چندین عملکرد شناختی مانند تمرکز، افزایش حافظه و افزایش یادگیری کمک می‌کند. مدیتیشن باعث ارتباطات بیشتری بین سلول‌های مغز می‌شود. راه‌های مختلفی برای مدیتیشن وجود دارد. شما می‌توانید روش مناسب خود مانند یوگا و … را انتخاب کنید.

قرص منتال انرژی یوروویتال

  1. الکل مصرف نکنید.

نوشیدن الکل می‌تواند تأثیر منفی بر توانایی شما در حفظ اطلاعات و همچنین خواب شما داشته باشد.

  1. به طبیعت بروید.

رفتن به طبیعت برای سلامت عاطفی و جسمی ما بسیار مهم است. لذت بردن از طبیعت را حتی می‌توان نوعی مدیتیشن در نظر گرفت. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که پیاده‌روی در پارک حافظه و توجه را در مقایسه با پیاده‌روی در شهر بهبود می‌بخشد. همچنین باغبانی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را تا 36 درصد کاهش دهد.

  1. وزن خود را متعادل نگه دارید.

افرادی که بافت چربی بیشتری دارند نسبت به افرادی که بافت چربی کمتری دارند بدن خشک­تری دارند. افراد مبتلا به اضافه‌وزن نیز بافت مغزی کمتری دارند. هر چه اضافه‌وزن بیشتر باشد، مغز شما بیشتر کوچک می‌شود و بر حافظه شما تأثیر می‌گذارد.

  1. قهوه بنوشید

کافئین موجود در قهوه حافظه را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. اما مصرف بیش‌ازحد کافئین یا مصرف آن در اواخر روز می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد، زیرا می‌تواند خواب را مختل کند.

روش‌های افزایش حافظه

در وبسایت verywellmind از راهکارهای دیگری همچون خرج کردن خلاقیت برای به خاطر سپردن مطالب هم نام‌برده برای نمونه یکی از راههای پیشنهادی این بود که از تصویرسازی اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید بهره ببرید. به عکس‌ها، نمودارها و دیگر گرافیک در کتاب‌های درسی خود توجه کنید. اگر راهنمایی‌های بصری برای کمک ندارید، سعی کنید خودتان خلق کنید. نمودار یا اشکال را در حاشیه یادداشت خود رسم کنید و یا از هایلایت در رنگ‌های مختلف برای گروه کردن ایده‌های مرتبط در مطالب مطالعه نوشتاری خود استفاده کنید. برای خواندن سایر راهکارها وارد لینک فوق شوید.

کلام آخر

حافظه درواقع یک مهارت است و مانند سایر مهارت‌ها، می‌توان آن را با تمرین و عادات کلی سالم بهبود بخشید. در این مقاله تعدادی از روش‌های افزایش حافظه و افزایش یادگیری را برای شما بیان کردیم. امیدواریم که با انجام این فعالیت‌ها بتوانید حافظه خود را تقویت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد