خرید محصولات برند درموسیس

درمان‌های کمکی برای آرتروز از ورزش تا طب‌سوزنی

درمان‌های کمکی برای آرتروز از ورزش تا طب‌سوزنی

آرتروز به یک سندرم بالینی درد مفاصل اشاره دارد که با درجات مختلفی از محدودیت عملکردی و کاهش کیفیت زندگی همراه است. آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت و یکی از علل اصلی درد و ناتوانی در سراسر جهان است. خوشبختانه درمان‌های کمکی برای آرتروز وجود دارد. اگر اطلاعاتتان پیرامون «آرتروز چیست؟» محدود است سری به مقالۀ مربوط به آن در وبلاگ روشا بزنید.

درمان‌های کمکی برای آرتروز

درد، کاهش عملکرد و تأثیرات بر توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه خود می‌تواند از پیامدهای مهم مکمل آرتروز باشد. درد به خودی‌خود یک موضوع پیچیده زیستی، روانی و اجتماعی است که تا حدی به انتظارات و خود کارآمدی فرد (یعنی باور آنها به توانایی آنها در انجام وظایف و رسیدن به اهداف) مربوط می‌شود و با تغییرات خلق ‎و‎خو، خواب و توانایی‌های مقابله‌ای همراه است.

درمان‌های کمکی برای آرتروز

با استفاده از درمان‌های کمکی برای آرتروز می‌توان این دردها را کاهش داد. بر خلاف تصور رایج، آرتروز ناشی از افزایش سن نیست و لزوماً بدتر نمی‌شود. تعدادی از گزینه‌های مدیریتی و درمانی (هم دارویی و هم غیر دارویی) وجود دارد و ما در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم که نشان‌دهنده مداخلات مؤثر برای کنترل علائم و بهبود عملکرد این بیماری است.

در حالی که روند زمینه‌ای آرتروز قابل برگشت نیست، علائم اغلب می‌توانند با استراتژی‌های خود مدیریتی (مانند ورزش درمانی، فعالیت بدنی، مدیریت وزن) و داروها تسکین یا به طور قابل توجهی بهبود یابند. تا انتهای این مقاله با ماه همراه باشید تا هر آنچه که باید در رابطه با درمان‌های کمکی برای آرتروز بدانید به شما بگوییم. همچنین «راههای پیشگیری از آرتروز» را هم بشناسید.

آرتروز

1- ورزش و فیزیوتراپی

یکی از موثرترین درمان‌های کمکی برای آرتروز استفاده از فیزیوتراپی و ورزش در برنامه روزانه است. انجام حرکات ورزشی و فیزیوتراپی از طریق فیزیوتراپیست (PT) می‌تواند یک برنامه فردی طراحی شده برای کمک به افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری، دامنه حرکتی و تحرک عمومی و تحمل ورزش از طریق طیف گسترده‌ای از درمان‌ها و استراتژی‌ها ایجاد کند. اینها شامل تجویز ورزش، مداخلات بدنی و آرامش، علاوه بر توصیه به شما در مورد تکنیک‌های دیگر برای کاهش درد و افزایش کیفیت کلی زندگی شما می‌باشد.

ورزش و فیزیوتراپی

فعالیت بدنی و ورزش، درمان‌های ضروری برای مدیریت آرتروز هستند. فعالیت بدنی باعث بهبود درد، سفتی و عملکرد فیزیکی در بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود. 9 دستورالعمل ملی 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط، به اضافه 2 جلسه تمرین قدرتی در هفته را توصیه می‌کند. فعالیت با شدت متوسط ‌می‌تواند به‌گونه‌ای تعریف شود که فرد بتواند صحبت کند، اما نمی‌تواند آواز بخواند.

مثال‌ها عبارتند از: پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری آهسته، باغبانی و رقص. با این حال، دانلوپ و همکاران دریافتند که حداقل 45 دقیقه فعالیت متوسط ‌تا شدید در هفته می‌تواند عملکرد را در بزرگسالان مبتلا به آرتروز اندام تحتانی بهبود بخشد.

قرص استئوپلاس یوروویتال

2- کاهش وزن

کاهش وزن یکی دیگر از درمان‌های کمکی برای آرتروز است. در صورت وجود اضافه‌وزن، بار بیومکانیکی روی مفاصل تحمل کننده وزن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و یکپارچگی مفصل را مختل کرده و درد را افزایش می‌دهد. کاهش وزن 10 کیلویی در افراد دارای اضافه‌وزن می‌تواند در درمان آرتروز کاهش دردهای آن تأثیر به سزای داشته باشد. کسانی که اضافه‌وزن داشتند و از طریق رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن متوسطی (10 درصد وزن بدن) دست یافتند، به کاهش 50 درصدی نمرات درد نیز دست یافتند.

CDC گزارش می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به آرتروز که دارای اضافه‌وزن یا چاق هستند و مشاوره‌های ارائه‌دهنده در مورد کاهش وزن دریافت می‌کنند، چهار برابر بیشتر احتمال دارد که تلاش کنند وزن خود را کاهش دهند. با این حال، کمتر از نیمی از آن بزرگسالان واقعاً چنین مشاوره‌هایی را دریافت می‌کنند.

ژل ریلنس دایان فارما

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه می‌توانند با استراتژی‌های موفقی مانند مصاحبه انگیزشی برای مشاوره و کمک به بیمار، راهنمایی بیمار به منابع برنامه‌ریزی شده و آموزش بیماران، بیماران را در مشاوره کاهش وزن مشارکت دهند. لازم است بدانید که حتی مقادیر کم کاهش وزن می‌تواند بار مفصل و درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

3- کار درمانی

یکی دیگر از درمان‌های کمکی برای آرتروز، کمک گرفتن از یک کاردرمانگر است. کاردرمانگر (OT) می‌تواند به کارهایی که در یک روز انجام می‌دهید نگاه کند و برنامه‌ای برای کمک به کاهش علائم و بهبود عملکرد شما ایجاد کند. یک کاردرمانگر می‌تواند ارزیابی خانه یا محل کار را برای شناسایی راه‌هایی برای محافظت از مفاصل انجام دهد و همچنین می‌تواند ابزارها و وسایل کمکی را برای کمک به حفظ انرژی و بهبود استقلال شما توصیه کند.

کار درمانی

مثال‌ها شامل استفاده از عصا و صندلی‌های برآمده برای کاهش فشار روی مفاصل لگن و زانو، استفاده از ابزار و ظروف عریض برای کاهش فشار روی مفاصل دست یا استفاده از جاکفشی یا قلاب دکمه برای کمک به لباس پوشیدن می‌شود.

4- استفاده از تکنیک‌های طب سوزنی

طب سوزنی یکی دیگر از درمان‌های کمکی برای ارتروز به شمار می‌رود. طب سوزنی، یک درمان سنتی چینی، شامل سوزن زدن به پوست یا بافت‌ها با سوزن برای کاهش درد و درمان بیماری‌های مختلف جسمی و روانی است. نشان داده شده است که طب سوزنی دارای آثار ضد التهابی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی است.

استفاده از تکنیک‌های طب سوزنی

با این حال، مطالعات پژوهشی دارای محدودیت‌هایی با حجم نمونه، اندازه اثر و متغیرهای کنترل هستند. به دلیل خطرات کم آسیب این روش، طب سوزنی به صورت مشروط برای درمان آرتروز توصیه می‌شود. طب سوزنی همراه با استراتژی‌های استاندارد دارویی آرتروز در کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار مفید واقع می‌شود.

5- ماساژ درمانی

یکی دیگر از درمان‌های کمکی برای آرتروز، استفاده از ماساژ درمانی است. ماساژ ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های نرم، توسط یک ماساژ درمانگر مجرب، ممکن است به تسکین کوتاه‌مدت سفتی و درد آرتروز کمک کند. سایر مزایای بالقوه ماساژ درمانی در این زمینه نیز شامل کاهش استرس و اضطراب و همچنین بهبود تحرک و عملکرد کلی مفاصل است.

قرص کلمگزینک هلث اید

البته لازم به ذکر است که ماساژ درمانی به عنوان یک رویکرد مدیریت درد آرتروز، سطح متوسطی از توصیه را ارائه می‌دهد. همیشه با پزشک خانواده یا روماتولوژیست خود مشورت کنید تا ببینید آیا ماساژ درمانی برای نوع آرتریت شما ایمن و مناسب است یا خیر.

6- داروهای آرتروز

داروهای آرتروز بر کمک به مدیریت درد و بهبود عملکرد مفصل تمرکز دارند. برای علائم خفیفی که می‌آیند و می‌روند، ممکن است در صورت نیاز از دارو استفاده کنید. برای علائم شدیدتر، ممکن است نیاز به استفاده منظم از دارو داشته باشید.

شربت کلسیم سافت آپوویتال

درمان بهینه بهترین روش در هر مورد است، بنابراین با پزشک یا داروساز خود در مورد این که چه نوع دارویی برای شما مناسب است صحبت کنید. داروهایی که ممکن است به تسکین درد در آرتروز کمک کنند، به شکل‌های موضعی (مانند کرم‌ها یا پمادها)، شکل‌های قرص، روغن‌ها و تزریقی هستند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد