خرید محصولات برند درموسیس

مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری

مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری

برای مراقبت از کودک‌تان بهتر است از قبل از بارداری، مراقبت خود را آغاز کنید و هیچ راهی بهتر، موثرتر و آسان‌تر از مصرف مولتی ویتامین برای رفع نیاز‌های خود و آمادگی برای باردار شدن نیست.

آیا مصرف مولتی ویتامین پیش از بارداری ضروری است؟

شما می‌توانید با رعایت یک رژیم غذایی خوب و متناسب، همه نیاز‌های روزانه مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اما پزشکان مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی را توصیه می‌کنند. با مصرف مولتی ویتامین‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که برای بارداری آماده هستید و هیچ کمبودی در بدن ندارید. البته شما نباید از رژیم غذایی غافل شوید و تنها به مصرف مولتی ویتامین‌ها بسنده کنید.

مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری

مصرف مولتی ‌ویتامین ‌ها قبل از بارداری و فواید آن

در این بخش مهم ترین فواید مصرف مولتی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری را توضیح می‌دهیم:

الف) بهبود حالت تهوع در زمان بارداری

در تحقیقات انجام شده، مشخص شده است خانم‌هایی که قبل و حین بارداری از مولتی ویتامین‌ها استفاده کردند، در سه ماه اول بارداری حالت تهوع کم‌تری را تجربه کرده‌اند.

ب) تقویت باروری

شما با استفاده از مولتی ویتامین‌ها، هم از سلامت کودک‌تان اطمینان پیدا می‌کنید و هم مولتی ویتامین باعث افزایش شانس بارداری‌تان می‌شود.

بهبود حالت تهوع در زمان بارداری

ج) کاهش نقص‌ های مادرزادی

اسید فولیک موجود در مولتی ویتامین‌ها باعث کاهش نقایص مادرزادی می‌شود.

معرفی مکمل های پیش از بارداری

ویتامین‌های مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به نیاز فردی‌تان ممکن است یک نوع از آن‌ها برای شما مناسب باشد. به همین خاطر بهتر است برای تصمیم گرفتن در مورد مصرف نوع و مقدار مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری با پزشک خود مشورت کنید و بهترین نوع مولتی ویتامین که مورد نیاز بدن شما است را استفاده کنید. در این قسمت به معرفی تعدادی از مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری می‌پردازیم:

1) اسید فولیک

قرص کوالی فول پلاس دکتر گیل

به دلیل شکل گرفتن لوله عصبی جنین در ماه اول بارداری، باید قبل از این دوره مصرف مولتی ویتامین را شروع کنید. همچنین خانم‌هایی که دارای سابقه خانوادگی در زمینه نقص لوله عصبی هستند، بهتر است از ۴ میلی گرم مکمل فولیک اسید در روز استفاده کنند. در ضمن به شما توصیه می‌کنیم قبل از مصرف مکمل اضافی، پزشک خود را از این تصمیم مطلع و با وی مشورت کنید.

2) کلسیم

کلسیم از جمله مواد مغذی مهم برای زنان بوده، به خصوص زمانی که استخوان‌های کودک شما در حال شکل‌گیری است. همه خانم‌ها از سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی به صورت روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند و این مقدار را از منابعی چون شیر، ماست یا دیگر غذا‌های غنی شده با کلسیم و یا حتی از مکمل‌ کلسیم می‌توان به دست آورد. مقدار مجاز مصرف کلسیم از طریق مکمل ۱۵۰ میلی گرم در روز است.

قرص یونی بون بلند لیبرتی

3) آهن

آهن مکمل مهمی برای سلول‌های کودک شما است و به طور حتم شما در دوران بارداری به مقدار بیش‌تری از آن نیاز خواهید داشت. در صورت کم خون بودن، پزشک شما را به مصرف منابع آن تشویق می‌کند. مقدار مصرف مکمل آهن در روز ۲۷ میلی گرم است.

4) ید

برای تکامل مغز و تیروئید کودک، شما به ید نیاز خواهید داشت. در مطالعات انجام شده، بسیاری از خانم‌ها از ید به اندازه کافی استفاده نمی‌کنند. شاید شما نیز نیاز به مصرف مکمل ید دارید. پس حتما در این خصوص آزمایش های لازم را فراموش نکنید.

قرص یدوفولیک درسا دارو

5) ویتامین B6

این ویتامین به شما کمک می‌کند تا در دوران بارداری علائم کم‌تری در بیماری صبحگاهی داشته باشید.

6) اسید‌های چرب امگا ۳

مکمل‌های ویتامینی به صورت معمول دارای امگا ۳ نیستند، شما امگا ۳ را می‌توانید از طریق مصرف ماهی به دست‌آورید. امگا ۳ به تکامل مغز کودک، قبل و بعد از تولد کمک می‌کند. در صورتی که شما نمی‌توانید ۲ تا ۳ وعده از ماهی در برنامه غذایی هفتگی خود استفاده کنید، با پزشک خود در میان بگذارید تا برای شما مکمل آن را تجویز کند.

کپسول امگازون هلث اید

راجع به مقدار مصرف، نظر پزشک خود را جویا شوید. مکمل‌های ویتامینی به طور کلی حاوی امگا ۳ نیستند. امگا ۳ یک چربی سالم است که در ماهی وجود دارد و به تکامل مغز کودک در زمان قبل و پس از تولد کمک می‌کند. اگر شما توانایی مصرف مقدار توصیه‌شده‌ هفتگی (۲ تا ۳ وعده) از ماهی‌های مفید در بارداری را ندارید، از پزشک خود بخواهید تا مکمل این ماده را برای شما تجویز کند.

از دیگر مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری می‌توان به ویتامین A، C و E اشاره کرد. همچنین برخی از  این مکمل‌ها مثل روی، مس، منیزیم، فلوراید، بیوتین، فسفر و پنتوتنیک برای مصرف طی این دوران ضروری هستند.

    • منابع ویتامین A، سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، زردآلو و فلفل هستند.
    • روی از سیستم ایمنی و تقسیم سلولی شما محافظت می‌کند.
    • در مورد ویتامین C باید این نکته را متذکر شویم که مصرف بیش از حد آن می‌تواند به کودک شما آسیب برساند.
    • مصرف بیش از حد۲۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین در روز می‌تواند باعث این گونه آسیب‌ها شود.

 

قرص جوشان مولتی‌ویتامین فلکسان

ویژگی های قرص جوشان مولتی‌ویتامین فلکسان:

    • حاوی انواع ویتامین‌ها و نوعی مکمل تغذیه‌ای
    • کمک به تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن و حفظ سلامت عمومی آن

نکات قابل توجه هضم مکمل و ویتامین‌های پیش از بارداری

در صورتی که بلعیدن قرص مولتی ویتامین برای شما سخت است، به فکر خرید قرص‌هایی با پوشش صیقلی باشید. قرص تجویز شده اگر بدون کلسیم باشد، اندازه آن کوچک‌تر است. زیرا کلسیم فضا زیادی را اشغال می‌کند. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم مصرف مکمل دارای کلسیم از منابع غذایی حاوی این ماده معدنی به میزان بیش‌تر استفاده کنید تا با کمبود کلسیم مواجه نشوید.

بعضی از ویتامین‌ها در معده به سختی حل می‌شوند و کارایی مورد نظر برای رفع نیاز شما را نخواهند داشت، بنابراین در هنگام خرید مکمل‌ها به داشتن برچسب USP بر روی ویتامین‌ها دقت کنید. این برچسب نشان دهنده استاندارد انحلال ویتامین است. شما با انجام آزمایشی مطابق مراحل زیر، در منزل هم می‌توانید به میزان انحلال قرص پی ببرید:

هضم مکمل و ویتامین‌های پیش از بارداری

یک قرص را در نصف لیوان سرکه قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید. اگر در نهایت قرص پس از ۴۵ دقیقه تکه تکه شد یا پوشش آن از بین رفت، یعنی میزان انحلال آن در معده به اندازه کافی وجود دارد.

اگر با استفاده از مکمل ویتامین، به حالت تهوع دچار می‌شوید. مکمل ویتامین را به همراه غذا، میان وعده یا شب قبل از خواب مصرف کنید. اگر با رعایت این موارد باز هم حالت تهوع داشتید، بهتر است این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید تا شاید برند دیگری از ویتامین را برای شما تجویز کند تا برای شما قابل تحمل باشد.

در ضمن اگر شما با مصرف ویتامین به یبوست، اسهال یا نفخ زیاد مبتلا شدید؛ علت آن وجود مقدار زیادی آهن است. برای رفع این عوارض باید مایعات زیادی بنوشید وغذا‌های دارای فیبر بالا را استفاده کنید. در صورتی که مجدد مشکل حل نشد، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. بنابراین ویتامین‌هایی بدون آهن برای شما تجویز کند یا آهن را به صورت جداگانه پیشنهاد دهد. مکمل آهن به صورت جداگانه پیشنهاد شده به جای معده در روده حل می‌شود. حتی ممکن است آهنی را تجویز کند تا این مکمل به صورت آهسته حل گردد.

قرص جوشان مولتی‌ویتامین نیچرز پلنتی

نکته جالب توجه این است که احتمال زایمان قبل از موعد در زنان بارداری که از مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری استفاده می‌کنند؛ کاهش میابد.

وقتی مولتی ویتامین را مصرف کنید، کم وزنی نوزاد هنگام تولد کم‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین از احتمال ابتلا به مسمومیت در دوران حاملگی نسبت به زنانی که قبل از بارداری از مکمل مولتی ویتامین استفاده نمی‌کنند، می‌کاهد.

عوارض کمبود ویتامین ‌ها و مواد معدنی

با توجه به این که تغذیه جنین از بدن مادر است و نیاز به دریافت مواد معدنی و ویتامین‌ها پیدا می‌کند. در صورت عدم استفاده از مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری، خانم‌ها طی این دوران به کمبود ویتامین و مواد معدنی دچار می‌شوند که خطرات زیادی برای مادر و جنین دارد.

قرص ویتامین د3 2000 او پی دی فارما

کمبود ویتامین D در زمان بارداری باعث بروز مشکلاتی چون مشکلات اسکلتی دیابت نوع ۱، آسم، اسکیزوفرنی و اختلال در رشد ایجاد می‌کند. کمبود ید در دوران بارداری باعث تاثیر منفی گذاشتن بر تکامل جنین دارد که کمبود شدید ید می‌تواند به مرگ جنین ختم شود و یا حتی ممکن است باعث عقب ماندگی ذهنی و جسمی آن شود.

پوکی استخوان می‌تواند از دیگر عوارض کمبود مواد معدنی باشد که برای مادر در سال‌های بعد از بارداری رخ دهد. در صورت کمبود کلسیم این اتفاق به وجود می‌آید. یکی از عوارض کمبود ویتامین B این است که باعث اختلال در تکامل جنین می‌شود. همچنین در برخی موارد که شدید باشد، می‌تواند باعث سقط جنین و یا زایمان زودرس شود.

آیا مصرف مولتی ویتامین در بارداری می‌تواند با عوارض همراه باشد؟ در صورتی که مکمل طبق دستور پزشک مصرف شود، عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. اما ممکن است باعث عوارضی مانند ناراحتی معده، سردرد یا طعم ناخوشایند در دهان شود.

قرص ویتامین B12 یوروویتال

خرید قرص ویتامین B12 یوروویتال

سخن پایانی

شما با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری می‌توانید بیش‌تر مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز روزانه بدن خود را تامین کنید. اما برای اینکه از اطمینان کافی برای دریافت ویتامین‌های مهم و ضروری مورد نیاز خود برخوردار شوید، مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بسیار مفید است. این ویتامین‌ها برای سلامت جنین لازم و ضروری است. علاوه بر دوران بارداری، مصرف مولتی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پیش از بارداری نیز حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید در این موارد از پزشک خود مشورت بگیرید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد