خرید محصولات برند درموسیس

تفاوت اسید فولیک و فولات چیست؟

تفاوت اسید فولیک و فولات چیست؟

آیا اسید فولیک و فولات با یکدیگر تفاوت دارند؟

فولات و اسید فولیک دو شکل متفاوت از ویتامین B9 هستند. اگرچه تفاوت مشخصی بین این دو ماده وجود دارد، اما اغلب آنها را به جای یکدیگر به کار می‌برند. حتی بین متخصصان نیز در مورد اسید فولیک و فولات ابهام زیادی وجود دارد. در این بخش تفاوت اسید فولیک و فولات را توضیح می‌دهیم.

خرید مکمل های فولیک اسید

آیا اسید فولیک و فولات با یکدیگر تفاوت دارند؟

ویتامین B9 چیست؟

ویتامین B9 یک ماده ضروری است که به طور طبیعی به عنوان فولات وجود دارد. این ویتامین نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند. به عنوان مثال در رشد سلول‌ها و تشکیل DNA نقش دارد.

کمبود ویتامین B9 با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مرتبط است، از جمله:

    • افزایش هموسیستئین: سطوح بالای هموسیستئین با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.
    • ناهنجاری‌های مادرزادی: کمبود فولات در زنان باردار با ناهنجاری‌های مادرزادی مانند نواقص لوله عصبی مرتبط است.
    • خطر ابتلا به سرطان: کمبود فولات با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، هرچند سطوح بالاتر فولات نیز با خطر سرطان پروستات مرتبط بوده‌ و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.علائم کمبود فولیک اسید در بدن !

به همین دلایل، مصرف مکمل‌های ویتامین B9 رایج است. غنی‌سازی مواد غذایی با این ماده مغذی نیز در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و کانادا اجباری است.

ویتامین B9 چیست؟

فولات چیست؟

فولات شکل طبیعی ویتامین B9 است. نام آن از واژه لاتین «فولیوم» به معنای «برگ» گرفته شده‌، چون سبزیجات برگ‌دار از بهترین منابع غذایی فولات هستند. فولات یک نام کلی برای گروهی از ترکیبات مرتبط با خواص تغذیه‌ای مشابه است.

فرم فعال ویتامین B9 نوعی فولات به نام لوومتیل فولیک اسید یا 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) است. در دستگاه گوارش انسان، بیشتر فولات‌های غذایی قبل از ورود به جریان خون به 5-MTHF تبدیل می‌شوند.

کپسول روفولیک رگولار عبیدی

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک شکل مصنوعی ویتامین B9 است که به عنوان پتروئیل مونوگلوتامیک اسید هم شناخته می‌شود. اسید فولیک در مکمل‌ها استفاده شده و به محصولات غذایی فرآوری شده مانند آرد و غلات صبحانه اضافه می‌شود.

بر خلاف فولات، همه اسید فولیکی که مصرف می‌کنید در دستگاه گوارش به فرم فعال ویتامین B9 یعنی 5-MTHF تبدیل نمی‌شود و این تبدیل در کبد یا سایر بافت‌ها اتفاق می‌افتد. اما این فرایند با سرعت کم و در برخی افراد ناکارآمد است. پس از مصرف مکمل اسید فولیک، مدتی طول می‌کشد تا بدن همه آن را به 5-MTHF تبدیل کند.

حتی یک دوز کوچک 200 تا 400 میکروگرمی از مکمل اسید فولیک نیز ممکن است تا مصرف دوز بعدی، متابولیزه نشود. این مشکل با مصرف غذاهای غنی شده به اضافه مکمل‌های اسید فولیک بدتر می‌شود. در نتیجه اسید فولیک متابولیزه نشده معمولا حتی در حالت ناشتا هم در خون افراد وجود دارد.

این موضوع کمی نگران‌کننده است، زیرا سطوح بالای اسید فولیک متابولیزه نشده با چندین مشکل سلامتی مرتبط است. با این حال، یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف اسید فولیک همراه با سایر ویتامین‌های B به ویژه ویتامین B6، تبدیل آن را کارآمدتر می‌کند.

اسید فولیک چیست؟

آیا اسید فولیک متابولیزه نشده مضر است؟

چندین مطالعه نشان می‌دهد که سطوح بالای اسید فولیک متابولیزه نشده می‌تواند آثار سوء بر سلامتی داشته باشد، از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان. هرچند برخی مطالعات با این موضوع مخالفت کرده‌اند و هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که اسید فولیک متابولیزه نشده نقش مستقیمی در ابتلا به سرطان داشته باشد.

اگرچه مصرف بالای اسید فولیک نگران‌کننده است، اما تاثیرات سوء آن بر سلامتی مبهم است و نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد.

قرص فولیک اسید یوروویتال

سالم‌ترین منبع ویتامین B9 چیست؟

بهتر است ویتامین B9 از مواد غذایی به صورت کامل تأمین شود. مواد غذایی غنی از فولات عبارتند از:

    • مارچوبه
    • آووکادو
    • کلم بروکسل
    • سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کاهو

اما برای برخی افراد مانند زنان باردار، مکمل‌ها راه آسان‌تری برای تأمین میزان کافی ویتامین B9 هستند. اسید فولیک رایج‌ترین شکل مکملی ویتامین B9 است که می‌توان آن را از داروخانه‌ها خریداری کرد.

سالم‌ترین منبع ویتامین B9 چیست؟

مکمل‌هایی که حاوی 5-MTHF هستند، جایگزین مناسبی برای اسید فولیک هستند. این مکمل‌ها معمولا تحت عناوین تجاری متافولین، دپلین و انلایت عرضه می‌شوند.

نتیجه‌گیری

فولات شکل طبیعی ویتامین B9 در مواد غذایی است، در حالی که اسید فولیک شکل مصنوعی آن محسوب می‌شود. خرید فولیک اسید و مصرف بالای آن می‌تواند منجر به افزایش اسید فولیک متابولیزه نشده در جریان خون شود. برخی محققان گمان می‌کنند که این موضوع با گذشت زمان می‌تواند آثار سوء بر سلامتی داشته باشد، اما نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

جایگزین‌های مکمل اسید فولیک عبارتند از 5-MTHF (لوومتیل فولات) یا مواد غذایی مانند سبزیجات دارای برگ.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد