خرید محصولات برند درموسیس

لزوم مصرف فولیک اسید در دوران بارداری و رشد جنین

لزوم مصرف فولیک اسید در دوران بارداری و رشد جنین

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین زمان‌ها برای هر خانم است. بارداری به همان اندازه که زیبا، جذاب و خوشحال‌کننده است، می‌تواند پر از چالش هم باشد. به‌همین‌دلیل مراقبت‌های خاص این دوران، باید به‌خوبی و به شکل کاملی انجام بگیرد تا سلامت مادر و جنین تامین شود.

همانطور که بدن هر انسانی به ترکیبات خاص و مفیدی برای زیست نیاز دارد، بدن یک زن باردار نیز باید از نظر وجود انواع ویتامین‌ها، آهن و دیگر مواد مغذی تامین شود. این مسئله به این دلیل اهمیت دارد که خانم‌ها در دوران بارداری، علاوه‌بر آنکه خودشان از مواد مغذی بدن استفاده می‌کنند، باید آن را به جنین هم منتقل کنند.

قرص ید مام خوارزمی

لزوم مصرف فولیک اسید در دوران بارداری و رشد جنین یکی از همین موارد بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین بهتر است مصرف و تامین فولیک اسید مورد نیاز بدن را در دوران بارداری و رشد جنین جدی بگیرید. در این مطلب از روشا، قصد داریم درباره مصرف فولیک اسید در دوران بارداری و عوارض کمبود فولیک اسید در دوران بارداری و رشد جنین صحبت کنیم.

اگر در این دوران به سر می‌برید و یا یکی از عزیزانتان باردار است، حتما این مقاله را بخوانید.

فولیک اسید چیست؟

پیش از اینکه درباره لزوم مصرف فولیک اسید در بارداری صحبت کنیم، بهتر است بدانیم فولیک اسید چیست؟ قطعا می‌دانید که بدن همه ما به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد، بهبود عملکرد و ادامه زندگی نیاز دارد. یکی از نیازمندی‌های بسیار مهم و اساسی، نیاز به ویتامین B۹ است و کمبود آن می‌تواند مشکلات بسیاری را در سلامتی و خصوصا سلامتی بدن در دوران بارداری و رشد جنین، به‌وجود آورد. فولیک اسید در واقع، یک شکل مصنوعی از ویتامین B است.

قرص فولیک آلگومد

چراکه فولات و فولیک، اشکال مختلفی از ویتامین B۹ را تشکیل می‌دهند و برای سلامتی بدن، خصوصا در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارند. زیرا بدن، برای ایجاد سلول‌های جدید، تولید DNA و همچنین رشد طبیعی بدن و اندام‌ها به این ماده نیاز دارد. از آنجایی‌که زنان در دوران بارداری، باید نوع رژیم غذایی و دارویی خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که سلامت و رشد جنین هم تامین شود، مصرف فولیک اسید در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

چرا مصرف فولیک اسید در بارداری اهمیت دارد؟

مصرف فولیک اسید در دوران بارداری یکی از موارد بسیار مهمی است که خانم‌ها باید به آن توجه کنند. اهمیت و لزوم مصرف فولیک اسید در بارداری را می‌توان در موارد زیر جای داد:

جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های رشدی در جنین

اولین و مهم‌ترین اهمیت مصرف فولیک اسید در بارداری این است که از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های رشدی در جنین جلوگیری می‌کند. زمانی که یک خانم باردار، به مقدار مناسب و اصولی، مکمل فولیک اسید دریافت می‌کند، خطر نقص لوله عصبی را در جنین، طی ماه‌های اول بارداری، تا حدود ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

کاهش ابتلا به بیماری قلبی در جنین

کاهش ابتلا به بیماری قلبی در جنین

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای مصرف فولیک اسید در دوران بارداری کاهش خطر ابتلای جنین به نارسایی قلبی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی جنین، به‌خوبی تشکیل نشده و رشد نکرده باشند. این مورد، روی سلامت دیوار‌ه‌های قلب، شریان‌ها و رگ‌های خونی و دریچه‌های قلب اثرگذار است و باعث بروز مشکلات و نارسایی قلبی در نوزادان می‌شود.

جلوگیری از ایجاد شکاف کام لب

شکاف لب یا شکاف کام لب از رایج‌ترین مشکلاتی است که در برخی از نوزادان ایجاد می‌شود. یکی از مهن‌ترین دلایل این اتفاق، کمبود مصرف فولیک اسید در دوران بارداری است. بنابراین با مصرف صحیح و به‌اندازه مکمل‌های فولیک اسید، می‌توان کمک کرد که سلامت جنین و مادر در این دوران کاملا تامین شود. برگرفته از  healthline

قرص کوالی فول دکتر گیل

جلوگیری از ایجاد نقص در دست و پا

یکی دیگر از دلایلی که لزوم مصرف اسید فولیک در دوران بارداری را به‌خوبی نشان می‌دهد، جلوگیری از بروز نقص در دست و پاها است. زمانی که جنین در حال رشد در بخش دست و پاها است، نیاز دارد که با مصرف فولیک اسید مناسب توسط مادر، این مرحله از رشد را به شکل کامل طی کند. بنابراین اگر در دوران بارداری قرار دارید و یا از نزدیکان شما، افرادی هستند که دوره بارداری را طی می‌کنند، مصرف این مکمل دارویی را جدی بگیرید.

جلوگیری از ایجاد نقص در دست و پا

بهترین زمان مصرف فولیک اسید برای بارداری

علاوه بر آنکه هر فردی، در همه دوران زندگی نیاز به تامین فولیک اسید مورد نیاز بدن خود دارد، این نیاز در دوران بارداری، دوچندان می‌شود. بنابراین مصرف فولیک اسید برای همه زنان در سنین باروری و همچنین زمانی که قصد فرزندآوری دارند، بسیار احساس می‌شود.

بهترین زمان مصرف فولیک اسید برای بارداری حداقل یک ماه و حداکثر سه ماه پیش از اقدام بارداری است. با این کار بدن مادر، از نظر میزان فولیک اسید مورد نیاز خود، بسیار غنی شده و در دوران بارداری نیز روی سلامت و رشد جنین اثر مثبت می‌گذارد.

 مصرف فولیک اسید در دوران بارداری

عوارض کمبود فولیک اسید در دوران بارداری

کمبود هر ماده مغذی در بدن با عوارض و نشانه‌های منفی همراه است. این عوارض در رابطه با مصرف اسید فولیک در دوران بارداری هم وجود دارد. بنابراین بهتر است مادران باردار در ابتدا کم خونی ناشی از فولیک اسید را کنترل و درمان کنند.

عوارض کمبود فولیک اسید در دوران بارداری را می‌توان در موارد زیر جای داد:

    •  ایجاد کندی و نقص در رشد جنین
    •  بروز مشکل در رشد مغزی و نخاعی جنین
    •  شکل‌گیری مناسب ستون فقرات
    •  شکل‌گیری ناقص جمجمه

تفاوت کم خونی ناشی از فقر آهن با کمبود فولیک اسید

کپسول آهن پلاس فولیک اسید ویواتیون

زمانی که میزان گلبول‌های قرمز سالم در بدن کاهش می‌یابد، کم‌خونی اتفاق می‌افتد. گلبول‌های قرمز و هموگلوبین در بدن، وظیفه اکسیژن‌رسانی را برعهده دارند و کاهش آن‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن می‌شود. همزمان با بارداری و رشد جنین در بدن مادر، نیاز به اکسیژن نیز افزایش می‌یابد و فقر آهن در این شرایط می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد  سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد.

تفاوت کم خونی ناشی از فقر آهن با کمبود فولیک اسید در این مسئله است که فقر آهن با کمبود هموگلوبین اتفاق می‌افتد و کمبود فولیک اسید به دلیل کمبود ویتامین‌های گروه ب و خصوصا ویتامین B9 رخ می‌دهد. «علائم کمبود فولیک اسید» را بشناسید.

بنابراین پیش از هرگونه اقدام به بارداری و پس از باردار شدن، نیاز است که با انجام آزمایش‌های دقیق، کمبود این مواد مغذی در بدن تشخیص داده شود.

فولیک اسید در بارداری

سخن آخر

لزوم مصرف فولیک اسید در دوران بارداری بر کسی پوشیده نیست. بنابراین بهتر است پیش از آنکه برای بارداری اقدام کنید، با استفاده از انواع مکمل‌ها، به‌ویژه فولیک اسید، نیاز بدن خود را به این مواد مغذی تامین کنید. مصرف فولیک اسید در دوران بارداری و رشد جنین به سلامتی مادر و جنین کمک می‌کند و نگرانی‌های ناشی از بیماری و نواقص نوزاد را به حداقل می‌رساند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد