خرید محصولات برند درموسیس

مقایسه قرص کلسیم و قرص جوشان کلسیم؛ تأثیر کدام بیشتر است؟

مقایسه قرص کلسیم و قرص جوشان کلسیم؛ تأثیر کدام بیشتر است؟

بررسی تفاوت کلسیم جوشان و قرص کلسیم

کلسیم چیست؟ کلسیم یک ماده معدنی مهم برای بدن است. مکمل‌های کلسیم به‌صورت قرص، کپسول، قرص جوشان، شربت و … در دسترس هستند. افرادی که کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند یا اینکه بدن آن‌ها به دلایل مختلف در جذب کلسیم مشکل دارد باید مکمل کلسیم مصرف کنند. هرکدام از اشکال کلسیم مزایایی نسبت به دیگر اشکال دارند، اما درنهایت اثر همه آن‌ها یکسان خواهد بود. در ادامه این مقاله قصد داریم قرص معمولی و قرص جوشان کلسیم را باهم مقایسه کنیم، به مزایای و معایب هرکدام پی ببریم و ببینیم که کلسیم جوشان بهتر است یا قرص کلسیم.

کلسیم چه فوایدی برای بدن دارد؟

کلسیم برای سلامت استخوان‌ها مفید است. بیشترین مقدار کلسیم در استخوان‌ها وجود دارد. زمانی که کلسیم کافی در بدن وجود نداشته باشد، بدن برای تأمین کلسیم استخوان‌ها را در خون حل می‌کند تا کلسیم آن‌ها را به بدن برساند، به همین دلیل تراکم استخوان‌ها کم می‌شود و دچار پوکی استخوان می‌شویم.

کلسیم در بسیاری از عملکردهای اساسی بدن نقش دارد. بدن برای گردش خون، حرکت عضلات و ترشح هورمون‌ها به کلسیم نیاز دارد. کلسیم همچنین به انتقال پیام‌ها از مغز به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند. بخش مهمی از سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها نیز به این ماده معدنی بستگی دارد. کلسیم استخوان‌ها را قوی و متراکم می‌کند.

بدن انسان کلسیم تولید نمی‌کند، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل‌ها به دست آورد. مکمل‌ها به چند شکل در بازار موجود هستند، اما فرم قرص جوشان کلسیم بسیار محبوب است. بررسی تفاوت کلسیم جوشان و قرص کلسیم به ما کمک می‌کند که بفهمیم چرا کلسیم جوشان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

قرص بن فیت ایکس مارت

البته همان‌طور که گفتیم شما می‌توانید کلسیم را از مواد غذایی هم دریافت کنید. مواد غذایی حاوی کلسیم عبارت‌اند از:

  • لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات سبز تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی
  • لوبیا سفید
  • ماهی ساردین
  • نان‌های غنی‌شده با کلسیم
  • غلات
  • محصولات سویا
  • آب‌پرتقال

جوشان کلسیم چیست؟

قرص‌های جوشان را همه می‌شناسیم. این قرص‌ها در بین همه افراد به‌خصوص کودکان بسیار محبوب هستند. قرص جوشان را باید در آب بیندازید و زمانی که به‌طور کامل حل شد آن را میل کنید. قرص‌های معمولی را باید با آب قورت داد. خوردن قرص معمولی برای بعضی افراد بسیار سخت است، به همین دلیل این افراد ترجیح می‌دهند از قرص جوشان یا شربت استفاده کنند. البته همه داروها شکل قرص جوشان ندارند. مکمل‌ها معمولاً به‌صورت قرص جوشان هم تولید می‌شوند.

قرص یونی بون بلند لیبرتی

مکمل کلسیم هم یکی از انواع مکمل‌ها است که به‌صورت قرص جوشان هم تولید می‌شود. این مکمل یکی از مکمل‌های پرمصرف است، زیرا افراد زیادی در جهان از کمبود کلسیم رنج می‌برند. کلسیم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم ضروری است. با افزایش سن استخوان‌ها تراکم خود را از دست می‌دهند و افراد باید مکمل کلسیم مصرف کنند. در ادامه قرص جوشان و قرص معمولی کلسیم را باهم مقایسه می‌کنیم تا ببینید که کلسیم جوشان بهتر است یا قرص کلسیم.

مقایسه قرص کلسیم و قرص جوشان کلسیم؛ تأثیر کدام بیشتر است؟

مکمل‌ها به هر شکلی که باشند اثرات تقریباً یکسانی بر بدن فرد دارند. افرادی هستند که نمی‌توانند قرص یا کپسول بخورند و دچار حالت تهوع می‌شوند. بعضی گروه‌های سنی مانند کودکان هم دوست دارند قرص جوشان کلسیم بخورند. قرص جوشان مزایایی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

  • طعم بهتر در مقایسه با قرص‌ های معمولی

کلسیم جوشان بسیار محبوب‌تر از قرص‌های کلسیم است، زیرا شما می‌توانید آن را در مایعات مختلفی مانند آب یا آب‌میوه حل کنید. با این کار این قرص‌ها طعم بهتری پیدا می‌کنند.

قرص جوشان کلسیم فورت های هلث

  • جذب بهتر کلسیم جوشان

قرص‌های معمولی به‌آرامی در بدن حل می‌شوند، به همین دلیل جذب آن‌ها کمتر می‌شود، اما قرص‌های جوشان به‌سرعت و به‌طور کامل حل می‌شوند و شما از تمام مزایای مکمل کلسیم جوشان بهره‌مند ‌می‌شوید.

  • توزیع یکسان در بدن

قرص‌های معمولی پس از مصرف به‌تدریج در معده حل می‌شوند. این قرص‌ها گاهی اوقات به‌طور کامل حل نمی‌شوند و همین موضوع باعث تحریک معده می‌شود. مزیت قرص‌های جوشان این است که به‌طور کامل و یکنواخت در آب یا هر مایعی که شما انتخاب کنید حل می‌شوند. وقتی مایع را می‌نوشید به‌راحتی به تمام نقاط بدن می‌رسد. در این حالت هم طعم قرص بهتر است، هم راحت‌تر خورده می‌شود و هم باعث تحریک معده نمی‌شود.

  • افزایش مصرف مایعات

قرص‌های جوشان کلسیم نه‌تنها کلسیم موردنیاز بدن را تأمین می‌کنند، بلکه مصرف مایعات را نیز افزایش می‌دهند. این موضوع به‌ویژه در صورت کم‌آبی بدن فرد می‌تواند به او کمک کند. افراد معمولاً قرص کلسیم را با مقدار کمی آب می‌نوشند، اما برای مصرف یک قرص جوشان باید آن را در یک لیوان آب سرد حل کنند. قرص‌های جوشان یک روش عالی برای آب‌رسانی به بدن هستند.

بررسی تفاوت کلسیم جوشان و قرص کلسیم

جایگزین خوب برای قرص‌ های معمولی

قرص جوشان کلسیم جایگزین خوبی برای کسانی است که ممکن است به دلیل بیماری یا سن مشکل بلع داشته باشند. افراد مسن ممکن است نتوانند قرص‌های معمولی را بخورند، اما نیاز دارند تا به‌طور منظم مکمل کلسیم مصرف کنند. قرص جوشان بهترین روش مصرف دارو و مکمل در این افراد است.

همچنین افرادی که مشکل گلودرد یا تیروئید دارند و بلع برای آن‌ها دشوار است می‌توانند از جوشان کلسیم برای جبران کمبود این ماده معدنی در بدنشان استفاده کنند.

  • مشخص بودن دوز مصرفی

شما به‌راحتی می‌توانید قرص‌های جوشان کلسیم را در آب یا نوشیدنی دلخواه خود حل کنید. وقتی‌که قرص به‌خوبی حل شد می‌توانید آن را میل کنید. پودرهای سنتی دارویی را باید در آب بریزید و آن‌قدر هم بزنید که کاملاً مخلوط شوند و اندازه‌گیری آن‌ها هم سخت است.

قرص لیپوکلسید کیمیا کالای رازی

دوز مصرفی بیشتر جوشان­های کلسیم هم روزی یک عدد قرص است که باید آن را در یک لیوان آب سرد حل کرده و بنوشید. شما می‌توانید جوشان کلسیم را در آب‌پرتقال حل کنید. با این کار هم طعم قرص بهتر می‌شود هم ویتامین C موجود در آب‌پرتقال جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. برگرفته از منابع معتبر simplysupplements

کلسیم چگونه بهتر جذب بدن می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، جوشان کلسیم چون به‌صورت محلول و مایع وارد بدن می‌شود جذب راحت‌تری دارد. قرص جوشانی که به‌صورت مایع می‌نوشید سریع‌تر به همه قسمت‌های بدن می‌رسد و در معده نمی‌ماند، به همین دلیل مشکلات گوارشی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

یکی دیگر از روش‌های بهتر جذب شدن کلسیم این است که همراه با ویتامین D مصرف شود. بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. این یعنی اگر کمبود ویتامین D داشته باشید هرچقدر کلسیم مصرف کنید فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا کلسیم به‌خوبی در بدن شما جذب نمی‌شود.

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

شما می‌توانید ویتامین D را از بعضی مواد غذایی مانند ماهی قزل‌آلا، زرده تخم‌مرغ و برخی از انواع قارچ‌ها دریافت کنید. در صورت کمبود کلسیم بهتر است از مکمل‌هایی استفاده کنید که ویتامین D هم داشته باشند. البته ویتامین D در بعضی مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر وجود دارد. به همین دلیل مصرف شیر در کودکی و نوجوانی می‌تواند باعث افزایش استحکام استخوان‌ها شود.

نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است. پوست انسان وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد به‌طور طبیعی ویتامین D تولید می‌کند. افرادی که پوست تیره‌تری دارند ویتامین D کمتری تولید می‌کنند، بنابراین ممکن است برای جلوگیری از کمبود ویتامین D به مکمل نیاز پیدا کنند.

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

مکمل های کلسیم

برخی از پزشکان معتقدند که مصرف مکمل‌های کلسیم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، اما برخی دیگر از پزشکان با این نظریه مخالف هستند. در حال حاضر، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه مکمل‌های کلسیم بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارند موردنیاز است.

کلام آخر

قرص‌های جوشان بسیار پرطرفدار هستند و حتی برخی افراد قرص‌های جوشان به‌خصوص جوشان ویتامین سی را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند. شاید از خود بپرسید که کلسیم جوشان بهتر است یا قرص کلسیم؟ ما میگوییم جوشان کلسیم. حل شدن این قرص‌ها در آب، طعم خوب و همچنین راحتی مصرف دلایل محبوبیت این قرص‌ها هستند.

همچنین جذب قرص جوشان سریع‌تر و بهتر از قرص معمولی است و این موضوع در مورد مکمل کلسیم بسیار مهم است. هر چه کلسیم سریع‌تر و بهتر جذب بدن شود راحت‌تر از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد