خرید محصولات برند درموسیس

آیا استفاده از قرص جوشان ویتامین سی (C) در بارداری جایز است؟

آیا استفاده از قرص جوشان ویتامین سی (C) در بارداری جایز است؟

قرص جوشان ویتامین C از جمله قرص‌های پرطرفدار است که افراد زیادی آن را مصرف می‌کنند. بعضی‌ها قرص‌های جویدنی را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند قرصشان را در آب حل کنند تا مزه بهتری داشته باشد. آگاهی از «فواید ویتامین C» شما را نسبت به مصرف قرص جوشان‌های حاوی این ویتامین مشتاق‌تر می‌کند.

در این مطلب می‌خواهیم راجع به مصرف قرص جوشان ویتامین C در بارداری صحبت کنیم و به سوال‌های شما در این زمینه پاسخ دهیم. آیا مصرف قرص جوشان ویتامین C در دوران بارداری ضرر دارد؟ مقدار مجاز ویتامین C در این دوران چقدر است؟

آیا استفاده از قرص جوشان ویتامین C در بارداری جایز است؟

قرص جوشان ویتامین C چیست و چه خواصی دارد؟

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که بدن ما قابلیت ذخیره‌سازی آن را ندارد. بنابراین جنین برای رشدش به این ویتامین احتیاج دارد. علاوه بر این‌ها، ویتامین C ایمنی بدن مادر را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. بر خلاف تصور عده‌ای قرص‌های جوشان تنها منبع دریافت ویتامین C نیستند؛ بلکه برای بهره‌مند شدن از مکمل2های این ویتامین می‌توان از «آمپول ویتامین C» هم بهره برد.

پیشنهاد ما:  ویتامین سی (C) چیست؟ و چرا مصرف آن این اندازه توصیه می‌شود؟

اگر به اندازه کافی ویتامین C مصرف نکنید، پوسستان خشک می‌شود و دچار خستگی می‌شوید. تورم لثه و روند کند بهبودی زخم‌ها از دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین C است.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

ویتامین C و جذب آهن

یکی از مشکلاتی که زنان در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند، جذب آهن است. در صورتی که به اندازه کافی در این دوران ویتامین C مصرف کنید، میزان جذب آهن خونتان هم افزایش می‌یابد. در دوران بارداری، بیشتر از حالت نرمال آهن نیاز دارید. آهنی که وارد بدن شما می‌شود، به تنظیم سطح اکسیژن بدنتان کمک می‌کند.

اهمیت ویتامین C در دوران بارداری

همان‌طور که گفتیم، ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شود، بنابراین در دوران بارداری هم به این ویتامین احتیاج دارید. ویتامین C به ترمیم بافت‌ها و زخم‌های دوران بارداری کمک کرده و در رشد دندان‌ها و استخوان‌های جنین هم تاثیر دارد.

اهمیت ویتامین C در دوران بارداری

این ویتامین به تولید کلاژن در بدن جنین کمک می‌‌کند و از همه مهم‌تر توانایی بدن شما برای جذب آهن را تقویت می‌کند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که بین کمبود ویتامین C و احتمال ابتلا به پره اکلامپسی ارتباطی وجود دارد. ویتامین سی همچنین بر کاهش وزن و قند خون اثرگذار است. در این رابطه مقالات خوبی در وبلاگ روشا منتشر کرده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم. «نقش ویتامین C بر قند خون» و «نقش ویتامین C در کاهش وزن».

منابع ویتامین C در دوران بارداری

علاوه بر قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین C، میوه‌ها و سبزیجات زیادی هستند که می‌توانند ویتامین موردنیاز شما را تامین کنند. کلم بروکلی، کیوی، مرکبات، فلفل زرد و سبز، سیب‌زمینی شیرین و گوجه‌فرنگی از منابع غنی از ویتامین C هستند.

مقدار ویتامین C موجود در فلفل دوبرابر ویتامین موجود در پرتقال است. ویتامین C فلفل حدود ۱۲۶ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم است، در حالی که پرتقال‌ در هر ۱۰۰ گرم فقط ۵۲ میلی‌گرم ویتامین C دارد.

منابع ویتامین C

قرص جوشان ویتامین C چه اثری در بارداری دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، مکمل‌های ویتامین C و قرص جوشان ویتامین C خطر بیماری‌های دوران بارداری مثل پره اکلامپسی، محدودیت رشد داخل رحمی و کم‌خونی مادر را کم می‌کند.

گرچه مصرف قرص جوشان ویتامین C در دوران بارداری مفید است و خطرات بارداری را کاهش می‌دهد، اما از تولد زودهنگام جنین، نارس‌بودن آن و  مرگ جنین جلوگیری نمی‌کند. به‌علاوه قرص جوشان ویتامین C عوارضی هم دارد که بهتر است آن را با تجویز پزشک مصرف کنید.

آیا می‌توان از قرص جوشان ویتامین C به عنوان درمان پره اکلامپسی استفاده کرد؟

پره اکلامپسی یکی از مشکلات و بیماری‌های دوران بارداری است که با افزایش فشار خون و آسیب‌های کلیه و کبد خودش را نشان می‌دهد. پره اکلامپسی رشد کودک را متوقف می‌کند و ممکن است باعث حمله قلبی مادر شود.

توجه کنید که در این شرایط حتما باید تحت نظر پزشک باشید و طبق دستور او پیش بروید. بنابراین مصرف قرص جوشان ویتامین C برای کمک به درمان پره اکلامپسی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آیا استفاده از قرص جوشان ویتامین C در بارداری جایز است؟

در دوران بارداری به چقدر ویتامین C احتیاج دارید؟

در این دوران، می‌توانید ویتامین C موردنیاز بدنتان را از منابع مختلفی دریافت کنید. زنان بارداری که ۱۹ سال به بالا هستند، می‌توانند حدود ۸۵ میلی‌گرم ویتامین C در روز مصرف کنند. زنان باردار ۱۸ سال و کوچک‌تر هم باید ۸۰ میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف کنند. اگر کودک شیرخواره دارید و شیر می‌دهید به ۱۲۰ میلی‌گرم ویتامین C احتیاج دارید.

در هر صورت این اعداد و ارقام با توجه به اطلاعات کلی بیان شده‌اند. برای اینکه مقدار قطعی ویتامین C مورد نیاز در دوران بارداری را بدانید، باید با پزشک مشورت کنید. سعی کنید در رژیم دوران بارداری ۳ میوه غنی از ویتامین C را مصرف کنید. پرتقال، توت‌فرنگی و لیمو از جمله منابع خوب ویتامین C هستند. عوارض ویتامین C معمولا از ۲۰۰۰ میلی‌گرم به بعد شروع می‌شود.

آیا قرص جوشان ویتامین C عوارض دارد؟

این قرص هم مثل بقیه قرص‌ها با عوارض همراه است. حتی بی‌اهمیت‌ترین قرص‌ها مثل قرص سرماخوردگی هم عوارض دارد و باعث خواب‌آلودگی می‌شود. جوهر ترشک ادراری، برهم‌کنش دارویی، بیماری‌های قلبی و عروقی، جذب مواد معدنی و تاثیرات نامعلوم دیگر از جمله فرسایش مینای دندان از جمله عوارض مصرف بیش از حد قرص جوشان ویتامین C هستند.

چند مدل از محصولات قرص جوشان ویتامین سی

اگر بیش‌ از حد ویتامین C مصرف کنید، ممکن است دچار سنگ کلیه اکسالیت کلسیم شوید. به‌علاوه، برخی از داروها مثل قرص‌های ضدبارداری با ویتامین C تداخل دارند. مثلا اگر در دوران بارداری، آسپرین معمولی می‌خورید، به این نکته توجه کنید که مصرف آسپیرین و ویتامین C باعث افزایش دفع ادراری ویتامین C می‌شود.

مصرف بیش از حد قرص‌های جوشان ویتامین C احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. اگر بدون توصیه پزشک قرص جوشان ویتامین C مصرف کنید، ممکن است برای نوزاد هم مشکلاتی ایجاد شود. کاهش ویتامین B12 و مس، فرسایش مینای دندان و حساسیت به ویتامین C از جمله عوارض مصرف بیش‌ از حد قرص جوشان ویتامین C هستند.

چگونه از اثرات منفی قرص جوشان ویتامین C جلوگیری کنید؟

مهم‌ترین نکته مشورت با پزشک و تعیین دوز مشخصی از ویتامین C است. به‌علاوه‌، بهتر است بعد از ویتامین C به اندازه کافی آب مصرف کنید. آب می‌تواند تاثیرهای ادرارآور ویتامین C را خنثی کند.

اگر باردار هستید و بیماری خاص دارید، حتما در مورد دوز ویتامین C دریافتی‌تان با پزشک مشورت کنید. کسانی که هموکروماتوز، کم‌خونی و تالاسمی دارند به مقدار مشخصی از ویتامین C نیاز دارند. کسانی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند و شیمی‌درمانی می‌کنند، حتما در این مورد به مشورت با پزشک احتیاج دارند.

جمع بندی بهترین قرص جوشان ویتامین ث

در وبسایت بی‌بی سنتر نیاز زنان به دریافت ویتامین ث را در گروه‌های سنی مختلف اینگونه آورده است:

زنان باردار 18 ساله و کمتر: 80 میلی گرم در روز

زنان باردار 19 ساله و بالاتر: 85 میلی گرم در روز

زنان شیرده 18 ساله و کمتر: 115 میلی گرم در روز

زنان شیرده 19 ساله و بالاتر: 120 میلی گرم در روز

زنان غیر باردار 18 ساله و کمتر: 65 میلی گرم در روز

زنان غیر باردار 19 ساله و بالاتر: 75 میلی گرم در روز

جمع‌بندی

به‌طور کلی ویتامین C در دوران بارداری مفید است و به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. مصرف قرص جوشان ویتامین سی علاوه بر مزایایی که دارد، در صورتی که بدون مشورت پزشک و خودسرانه استفاده شود، برای بدن ضرر دارد و ممکن است منجر به عواقب جبران‌ناپذیری شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک مخصوص خود مشورت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد