خرید محصولات برند درموسیس

بررسی نقش ویتامین آ در سلامت پوست| ویتامین A چه نقشی در زیبایی پوست شما دارد؟!

بررسی نقش ویتامین آ در سلامت پوست| ویتامین A چه نقشی در زیبایی پوست شما دارد؟!

نقش ویتامین آ در سلامت پوست:

برای اینکه پوست صاف و شفافی داشته باشید و از پوستتان محافظت کنید، به ویتامین‌ها احتیاج دارید. مواد غذایی ویتامین‌دار و مصرف مولتی‌ویتامین‌ها همگی برای پوست مفید هستند. حتی ویتامین‌ها برای درمان آکنه، پسوریازیس و پیری پوست بر اثر آفتاب هم استفاده می‌شوند.

پیشنهاد ما:  ویتامین آ (Vitamin A) چیست؟ نیاز روزانه بدن به ویتامین A

استفاده‌ی به قائده از مولتی‌ویتامین‌ها از بایدهای رعایت یک رژیم غذایی به منظور حفظ سلامت بدن و ارگان‌های داخلی آن است. ویتامین آ یکی از مهم‌ترین انواع این ویتامین‌هاست. برای اینکه با نقش این ویتامین و نحوه‌ی عملکرد آن در حفظ ارگان‌های بدن آشنا شوید توصیه‌ی ما به شما از دست ندادن مقاله‌ی نقش ویتامین A در سلامت بدن است.

رمز موفقیت یک پوست زیبا و سالم ویتامین A است. ویتامین آ (Vitamin A) تنها ویتامینی است که به سلامت پوست کمک می‌کند و می‌تواند پیری آن را به تاخیر بیاندازد. در این مطلب می‌خواهیم درمورد نقش ویتامین A در زیبایی و سلامت پوست صحبت کنیم و ببینیم کدام یک از مواد غذایی و مکمل‌ها به نیاز بدن از ویتامین A پاسخ می‌دهند.

نقش ویتامین A در زیبایی و سلامت پوست چیست؟

ویتامین A یک ماده مغذی است که از پوست و چشم محافظت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به‌طور کلی دو نوع ویتامین A وجود دارد: رتینوئید و کاروتینوئید. هر دو نوع ویتامین A به محض ورود به بدن به رتینول تبدیل می‌شوند. رتینول‌ یا ذخیره می‌شود یا توسط سیستم لنفاوی به سلول‌های سرتاسر بدن منتقل می‌شود.

پوست بدن به رتینوئید واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند خیلی سریع ویتامین A را جذب کند. سرعت جذب ویتامین A در حالت موضعی بیشتر است. رتینول به تولید سلول‌های پوستی جدید کمک می‌کند. در واقع، پوست شما بدون ویتامین A خشک می‌شود.

نقش ویتامین A در زیبایی و سلامت پوست چیست؟

طبق گزارش‌های موسسه‌های تحقیقاتی آمریکا، کمبود رتینول احتمال ابتلا به هیپرکراتوز را افزایش می‌دهد. در اثر این بیماری، کراتین پوست زیاد می‌شود و پوستتان جوش می‌زند. آکادمی پوست آمریکا هم توصیه می‌کند که برای درمان جوش‌های دوران نوجوانی و جوانی از رتینوئید موضعی استفاده کنید. همچنین رتینوئید موضعی در تولید کلاژن‌های پوستی و کاهش چین‌وچروک هم موثر است.

بررسی نقش ویتامین A در زیبایی و سلامت پوست

از طرف دیگر، کاروتینوئیدها آنتی‌اکسیدان بالایی دارند. تحقیقات دارویی نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از کاروتینوئید می‌تواند از تخریب سلول‌های پوستی، پیرشدن پوست و دیگر بیماری‌های پوستی جلوگیری کند.

ویتامین A و مشتقات آن، به عنوان مثال ، رتینوئیدها و کاروتنوئیدها، نقش مهمی در تنظیم تکثیر، تمایز و آپوپتوز انواع سلول های مختلف از جمله سلول های پوست دارند. رتینوئیدها بیشتر در منابع حیوانی یافت می شوند، در حالی که پروویتامین A کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن، در محصولات گیاهی یافت می‌شوند. در حالی که تصور می شود اثرات مفید کاروتنوئیدها به دلیل نقش آنها به عنوان آنتی اکسیدان است، کاروتنوئیدها ابتدا باید به اشکال رتینوئید تبدیل شوند تا عملکردهای فیزیولوژیکی را در پوست ارائه دهند. رتینوئیدها عمدتاً عملکرد خود را از طریق گیرنده های هورمونی هسته ای انجام می‌دهند.

مصرف ویتامین A در مواد غذایی و پیش‌گیری از بیماری‌های پوستی

رتینول موردنیاز بدن را می‌توانید از مواد غذایی گیاهی و حیوانی دریافت کنید. در کشورها و شهرهای محروم، جاهایی که به مواد غذایی سالم دسترسی ندارند، کمبود ویتامین A شایع است؛ بنابراین بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های مواد غذایی، شیر و غلات، صبحانه را با ویتامین A غنی‌سازی می‌کنند.

مصرف ویتامین A در مواد غذایی و پیش‌گیری از بیماری‌های پوستی

محققان و متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که افراد بالای 4 سال باید 5000 واحد ویتامین A مصرف کنند. کودکان نسبت به بزرگسالان و زنان به ویتامین A کمتری احتیاج دارند. نوزادهای نارس و افراد مبتلا به فیبروز سیستیک هم به ویتامین A بیشتری احتیاج دارند.

آیا ویتامین A جوش و آکنه را درمان می‌کند؟

ویتامین A نقش مهمی در رشد سلول‌های پوستی و سلامت پوست دارد. در واقع، بیشتر سلول‌های بدن برای اینکه به درستی کار کنند، به ویتامین A احتیاج دارند. این ویتامین مثل یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌های پوستی در مقابل آسیب محافظت می‌کند. ویتامین A با رادیکال‌های آزادی که دارد روند بهبود آکنه و جوش را سریع‌تر می‌کند و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین A

مواد غذایی حاوی ویتامین A

برای اینکه پوست شاداب و سالمی داشته باشید و با مصرف ویتامین A به جنگ چین‌وچروک‌های پوستی بروید، باید مواد غذایی حاوی رتینوئید مصرف کنید. ماهی سالمون، جگر گاو، لبنیات، تخم‌مرغ، روغن ماهی و میگو از جمله غذاهای حیوانی برای تامین ویتامین A موردنیاز پوست هستند. برای دریافت کاروتنوئید هم می‌توانید هویج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات و میوه‌هایی مثل انبه، زردآلو و آلو مصرف کنید.

پیشنهاد ما:  منابع غذایی حاوی ویتامین A | برای جذب ویتامین‌ آ (A) به کدام مواد غذایی باید پناه برد؟!

چه مکمل‌هایی ویتامین A دارند؟

ویتامین A به شکل قرص‌های مکمل هم وجود دارد. برخی از مکمل‌ها رتینوئید و کاروتینوئید را با هم ترکیب کرده‌اند. بقیه مکمل‌ها فقط حاوی رتینوئید هستند. رتینیل پالمیتات یا رتینیل استات از مکمل‌های معروف رتینوئید هستند. بعضی از مکمل‌ها هم فقط کاروتینوئید دارند. علاوه‌بر این‌ها ویتامین A در بسیاری از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی هم وجود دارد.

ویتامین A موضعی چیست؟

ویتامین A در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، مثل کرم‌های مرطوب‌کننده، ضدآفتاب‌ها، روغن‌های مخصوص پوست و کرم‌های ضدچین‌وچروک وجود دارد. می‌توانید ویتامین A موضعی را به‌شکل سرم و روغن هم استفاده کنید. رتینوئیدهای موضعی معمولا در داروخانه با نسخه آزاد به فروش می‌رسند.  کرم‌های حاوی گلیسیرین هم رتینوئید دارند.

بعضی از مکمل‌های ویتامین A به‌شکل کپسول ساخته‌ شده‌اند. این کپسول‌ها را می‌توانید از وسط باز کرده و مستقیما روی پوست بمالید. ویتامین A موضعی برای درمان جوش‌ و آکنه‌های صورت استفاده می‌شود. به‌علاوه، رتینوئید خاصیت ضدالتهاب دارد؛ به همین دلیل به تنظیم لایه‌برداری پوست و کاهش منافذ مسدود شده پوست کمک می‌کند.

ویتامین‌ A موضعی و سرم‌ها را با احتیاط مصرف کنید

تسریع روند تولید کلاژن از جمله فواید دیگر ویتامین A برای پوست است. این ویتامین با تحریک تولید کلاژن در کاهش خطوط و چروک‌های پوستی نقش دارد. همچنین رتینوئید موضعی می‌تواند لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن را کم‌رنگ‌تر کند.

سرم‌های ویتامین A چگونه عمل می‌کنند؟

سرم‌های ویتامین A پوست شما را ضخیم کرده و غشای میانی پوست را تحریک می‌کند. غشای میانی پوست همان‌جایی است که کلاژن، الاستین و رگ‌های خونی پوست وجود دارند. وقتی پوست ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌شود، چروک‌ها هم کمتر می‌شوند و جریان خون افزایش پیدا می‌کند.

سرم‌های ویتامین A چگونه عمل می‌کنند؟

انواع مختلفی از این سرم‌ها در بازار هستند و شما می‌توانید باتوجه به شرایط خودتان سرم مناسب را انتخاب کنید. فراموش نکنید که اگر باردار هستید یا به کودکتان شیر می‌دهید، قبل از خرید و مصرف سرم‌های ویتامین A با پزشکتان مشورت کنید.

مزایای سرم‌های ویتامین A چیست؟

سرم‌های ویتامین A به عادی‌سازی جریان خون در پوست کمک کرده و مواد مغذی و اکسیژن را به سلول‌های پوستی می‌رسانند. این سرم‌ها به کاهش علائم بیماری رزاسه هم کمک می‌کنند. در اثر این بیماری، پوست خشک‌ و قرمز می‌شود. سرم‌های ویتامین A با خاصیت ضدالتهابشان در کاهش این قرمزی موثر هستند.

بررسی نقش ویتامین A در زیبایی و سلامت پوست

افزایش سرعت بهبود زخم، درمان جای اسکار و جوش، لایه‌برداری و صاف‌کردن پوست، ترمیم ساختار سلولی و مراقبت از پوست درمقابل اشعه UV از جمله مزایای سرم‌های ویتامین A هستند. همچنین این سرم می‌تواند ضایعات پوستی ناشی از سرطان را بهبود ببخشد و به آب‌رسانی پوست کمک کند.

ویتامین‌ A موضعی و سرم‌ها را با احتیاط مصرف کنید

مصرف بیش‌ازحد ویتامین A عوارض جانبی دارد؛ بنابراین باید سرم‌ها و مکمل‌ها را با مشورت پزشک و طبق دستورالعمل‌های روی جعبه مصرف کنید. از جمله عوارض جانبی مصرف بیش‌ازحد ویتامین A می‌توان به سردرد، تاری دید و سرگیجه اشاره کرد.

ویتامین‌ A موضعی و سرم‌ها را با احتیاط مصرف کنید

همچنین اگر بتاکاروتن را بیش از مقدار موردنیاز بدن مصرف کنید، پوستتان زرد یا نارنجی می‌شود. مصرف زیاد بتاکاروتن برای پوست ضرر ندارد و بعد از کاهش مقدار بتاکاروتن پوست دوباره به شرایط عادی برمی‌گردد.

قطره ویتامین آ+د یوروویتال

با ویتامین A پوستی سالم و زیبا داشته باشید

در این مطلب سعی کردیم نقش ویتامین آ در زیبایی و سلامت پوست را بررسی کنیم. متوجه شدیم که رمز موفقیت کسانی که پوست‌هایی صاف و شفاف دارند، ویتامین A است. با مصرف میوه، سبزیجات و غذای سالم می‌توانید ویتامین A موردنیاز بدنتان را تامین کنید. همچنین مصرف سرم‌های ویتامین A، کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب حاوی این ویتامین به تقویت سلامت پوست و مبارزه با جوش‌ها کمک می‌کند.

زنان به‌طور کلی به دلیل تغییرات هورمونی که در طی سالیان زندگیشان با آن درگیر هستند بیش از مردان نیازمند توجه به حضور ویتامین‌ها در رژیم غذایی خود هستند. این اهمیت وقتی بیشتر می‌شود که پای بارداری و جنین به میان آمده باشد. در این مقاله از اهمیت ویتامین آ در طی دوران بارداری گفته‌ایم.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد