خرید محصولات برند درموسیس

اهمیت ویتامین A در زنان باردار، چرا زنان باردار به ویتامین A احتیاج دارند؟

اهمیت ویتامین A در زنان باردار، چرا زنان باردار به ویتامین A احتیاج دارند؟

زنان باردار دوره‌ی خاص و مهمی را می‌گذرانند. آنها در این دوره به ویتامین‌ و مکمل احتیاج دارند. به‌علاوه مصرف این ویتامین‌ها برای جنین هم ضروری است. یکی از ویتامین‌های حیاتی در این دوران، ویتامین A است. در این دوران، نیاز بدن به مصرف Vitamin A افزایش پیدا می‌کند، مخصوصا در دوره سوم بارداری که رشد جنین سریع‌تر می‌شود. طبق نظر محققان و پزشک‌ها، زنان باردار باید حداکثر 10000 واحد ویتامین A در روز دریافت کنند. در این مطلب از وبلاگ روشا می‌خواهیم درمورد اهمیت ویتامین A در زنان باردار صحبت کنیم.

اهمیت ویتامین A در زنان باردار، چرا زنان باردار به ویتامین A احتیاج دارند؟

ویتامین A چیست؟

ویتامین A انواع زیادی دارد. رتینوئید، رتینول و ریتینیل استرها از انواع ویتامین A هستند. این ویتامین روی سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل اثر دارد. ویتامین A علاوه‌بر اینکه در میو‌ه‌ها و سبزیجات وجود دارد در آزمایشگاه‌ هم تولید می‌شود. مصرف این ویتامین برای رفع اختلالات پوستی، مشکلات بینایی، رشد کودک، باروری، عفونت و شرایط دیگر توصیه می‌شود.

پیشنهاد ما:  ویتامین آ (Vitamin A) چیست؟ نیاز روزانه بدن به ویتامین A

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

چرا زنان باردار به ویتامین A احتیاج دارند؟

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. مصرف این ویتامین برای رشد جنینی کودک ضروری است. جنین برای رشد قلب، ریه‌، کلیه، چشم، استخوان‌ها، سیستم تنفسی و سیستم عصب مرکزی به ویتامین A احتیاج دارد. همچنین زنان باردار هم برای ترمیم بافت‌های بدن بعد از زایمان، تقویت‌ بینایی و سیستم ایمنی باید ویتامین A مصرف کنند.

اهمیت ویتامین A در زنان باردار، چرا زنان باردار به ویتامین A احتیاج دارند؟

با استفاده از این ویتامین بدن تقویت می‌شود و می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. ویتامین A در دو شکل ویتامین عملکردی و کاروتنوئیدهای پرو ویتامین A وجود دارد. به ویتامین A عملکردی، رتینول هم می‌گویند.

رتینول در مواد غذایی خوراکی مثل تخم‌مرغ، شیر و جگر گوسفند وجود دارد. پرو ویتامین A هم از طریق مصرف میوه و سبزی به بدن می رسد و در بدن به رتینول تبدیل می‌شود. اگر در این دوران به اندازه کافی ویتامین A مصرف نکنید، سیستم ایمنی فرزندتان دچار مشکل می‌شود و ممکن است به بیماری‌ها و عفونت‌های متعددی مبتلا شود.

پیشنهاد ما:  بررسی نقش ویتامین آ در سلامت پوست| ویتامین A چه نقشی در زیبایی پوست شما دارد؟!

زن باردار بالای 19 سال باید در روز 770 میکروگرم ویتامین A مصرف کند. اگر مادر در دوران شیردهی باشد و بالای 19 سال سن داشته باشد، به 1300 میکروگرم ویتامین A احتیاج دارد.

مادر در دوران بارداری به چقدر ویتامین A احتیاج دارد؟

در حالت استاندارد، ویتامین A را به‌صورت RAE (معادل فعالیت رتینول) نشان می‌دهد. 1 میکروگرم از رتینول معادل 1 میکروگرم از RAE است. برای مصرف 1 میکروگرم RAE هم به 12 میکروگرم بتاکاروتن یا 24 میکروگرم آلفا کاروتن احتیاج دارید.

به نقل از pubmed:

ویتامین A برای رشد و تمایز تعدادی از سلول‌ها و بافت‌ها ضروری است. به ویژه در دوران بارداری و در طول دوران شیردهی، ویتامین A نقش مهمی در رشد سالم جنین و نوزاد دارد و رشد و بلوغ ریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انجمن تغذیه آلمان (DGE) افزایش 40 درصدی دریافت ویتامین A برای زنان باردار و افزایش 90 درصدی برای زنان شیرده را توصیه می‌کند. با این حال، بر اساس یافته‌های علمی تایید نشده، معمولاً به زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن را دارند توصیه می‌شود از مصرف جگر و غذاهای کبدی غنی از ویتامین A خودداری کنند. در نتیجه، پروویتامین A کاروتنوئید بتاکاروتن منبع اصلی ویتامین A باقی می ماند. منابع اصلی پروویتامین A سبزیجات نارنجی و سبز تیره هستند. به دنبال آن نوشیدنی های غنی شده که بین 20 تا 40 درصد از عرضه روزانه را تشکیل می دهند قرار دارند.

مصرف بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری

در رژیم غذایی ما ویتامین A به‌صورت طبیعی وجود دارد؛ بنابراین با مصرف گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ و غلات نوع ویتامین A عملکردی یا رتینول را دریافت می‌کنید. میوه‌ها و سبزیجات هم غنی از کاروتنوئید هستند. طبق توصیه متخصصین تغذیه و بارداری، زنان باردار نباید ویتامین A عملکردی را بیش از حد مصرف کنند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین A عملکردی در بارداری باعث نقص‌ تولد در جنین و مسمومیت شدید کبد می‌شود. طبق گزارش‌ها و آمارهای موجود، جنین‌هایی که مادرشان بیش از 10 هزار واحد ویتامین A در روز مصرف کردند، در تشکیل سر، قلب، مغز و ستون فقرات با مشکل مواجه شده‌اند.همچنین مصرف بیش از حد ویتامین A باعث تجمع این ویتامین در کبد می‌شود و به بافت آن آسیب ‌می‌زند.

مصرف میوه و سبزی در این دوران

با این حال، مصرف میوه و سبزی در این دوران مشکلی ندارد. به‌طور کلی زنان بالای 19 سال نباید بیشتر از 3000 میکروگرم RAE (به شکل مکمل، مواد غذایی حیوانی و میوه‌ها) مصرف کنند. اگر باردار هستید، به هیچ‌وجه نباید بدون مشورت با پزشک ویتامین مصرفی‌تان را دوبرابر کنید یا افزایش دهید.

بعضی از قرص‌های ویتامین بارداری حاوی بتاکاروتن هستند. بعضی از برندها و مولتی‌ویتامین‌ها ویتامین A زیادی دارند؛ بنابراین قبل از مصرف قرص‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین حتما در مورد دوز مصرفی ویتامین‌های پریناتال از پزشک سوال کنید و دوزها را زیاد نکنید.

پیشنهاد ما:  منابع غذایی حاوی ویتامین A | برای جذب ویتامین‌ آ (A) به کدام مواد غذایی باید پناه برد؟!

مواد غذایی حاوی ویتامین A برای زنان باردار

میوه‌ها و سبزی‌ها (به‌خصوص پرتقال) منابعی غنی از بتاکاروتن هستند و می‌توانند ویتامین A عملکردی موردنیاز شما را تامین کنند. مصرف شیر غنی‌شده و غلات هم در دوران بارداری توصیه می‌شود. جگر گوسفند و جگر خام هم مقادیر بالایی ویتامین A دارند. درصورت مصرف جگر، باید مقدار آن را محدود کنید.

مواد غذایی حاوی ویتامین A برای زنان باردار

کلم‌بروکلی، فلفل قرمز، اسفناج و سیب‌زمینی هم حاوی مقادیر مختلفی ویتامین A هستند. علاوه‌بر این‌ها می‌توانید از پنیر، ماست، ماهی و هویج در رژیم غذایی دوران بارداری‌تان استفاده کنید. طالبی، گریپ‌فروت، انبه و زردآلو از میوه‌های حاوی ویتامین A هستند.

کمبود ویتامین A در دوران بارداری

فرمول ویتامین آ

همان‌طور که مصرف بیش‌ از حد ویتامین A می‌تواند برای جنین خطرناک باشد، کمبود این ویتامین هم خطرناک است. به‌طور کلی رژیم غذایی ایرانی‌ها سرشار از مواد لبنی، گوشت، میوه و سبزی است؛ بنابراین کمبود ویتامین A به ندرت رخ می‌دهد. ضعف سیستم ایمنی و شب‌کوری نشانه‌های کمبود ویتامین A هستند. زنان بارداری که به اندازه کافی ویتامین A مصرف نمی‌کنند، نمی‌توانند شب‌ها به خوبی ببینند.

پیشنهاد ما:  آشنایی نقش ویتامین‌ آ در سلامت سالمندان

اهمیت ویتامین A در زنان باردار، رژیم غذایی یا مکمل

به زنان باردار توصیه می‌شود که ویتامین‌های پریناتال، مکمل‌های آهن، ویتامین D و منیزیوم مصرف کنند. با این حال، مصرف برخی از مکمل‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. مکمل ویتامین آ(Vitamin A) از جمله این مکمل‌هاست؛ چون بیشتر ویتامین A مصرفی ما در مواد غذایی وجود دارد و ویتامین‌های پریناتال هم حاوی ویتامین A هستند.

اهمیت ویتامین A در زنان باردار، رژیم غذایی یا مکمل

انجمن قلب آمریکا هم توصیه می‌کند که بهتر است ویتامین A موردنیاز بدن را از مواد غذایی به دست آورید؛ بنابراین اگر در دوران بارداری مولتی‌ویتامین‌های پریناتال مصرف می‌کنید، برچسب روی آن را با دقت بخوانید و مقدار ویتامین‌ها را بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید که به مکمل ویتامین A احتیاج دارید یا درمورد مقدار ویتامین A در قرص‌ها و مکمل‌های پریناتال سوالی دارید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

داروخانه‌ی روشا مکمل‌های پریناتال متنوعی برای زنان باردار دارد. می‌توانید هرکدام از آنها را به توصیه پزشک خریداری کرده و مصرف کنید. اگر هم دوست دارید درباره‌ی ویتامین A بیشتر بدانید، می‌توانید مطلب نقش ویتامین A در سلامت بدن را بخوانید.

انواع مکمل برای زنان باردار

به طور کلی ویتامین A در فصل‌های مختلف زندگی اثرات مهمی دارد، یکی از این فصل‌ها دوران سالمندی است. اینکه دوران سالمندی با مصرف ویتامین A چگونه خواهد گذشت موضوعی است که در اینجا به آن پرداخته شده است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد