خرید محصولات برند درموسیس

تاثیر ویتامین C بر قند خون | اهمیت مصرف ویتامین C در دیابتی‌ها

تاثیر ویتامین C بر قند خون | اهمیت مصرف ویتامین C در دیابتی‌ها

تاثیر ویتامین C بر قند خون موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به ابعاد آن بپردازیم. وقتی راجع به ویتامین C حرف می‌زنیم همه سریعا یاد مرکباتی مثل نارنگی و پرتقال می‌افتند و از خواص ویتامین C بر سلامت بدن آگاه هستند. در مطلب‌های قبل در مورد نقش ویتامین C بر سلامت پوست و مو و تاثیرش بر کاهش وزن صحبت کردیم. در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه ویتامین C بر قند خون تاثیر می‌گذارد؟ آیا دیابتی‌ها و کسانی که قند خون دارند می‌توانند با مصرف مکمل‌های ویتامین C سطح قند خونشان را کنترل کنند؟ ضمنا برای شناخت دقیق‌تر ویتامین ث خواندن «ویتامین C چیست؟» به شما کمک شایانی می‌کند.

ویتامین C چگونه بر قند خون تاثیر می‌گذارد؟

ویتامین C چیست و چه خواصی دارد؟

ویتامین C مثل بقیه ویتامین‌ها و مواد مغذی نقش زیادی در سلامت و ایمنی بدن ما دارد. تحقیقات زیادی در مورد این ویتامین انجام شده است و خیلی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این آنتی‌اکسیدان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ما:  ویتامین سی (C) چیست؟ و چرا مصرف آن این اندازه توصیه می‌شود؟

همچنین ویتامین C از سلول‌ها محافظت کرده و به بهبود زخم کمک می‌کند. این ویتامین بر فشار خون و روده هم تاثیر می‌گذارد. با مصرف منابع ویتامین ث، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کم می‌شود و سلامت روده‌ها هم تقویت می‌شود. در خصوص مصرف ویتامین سی در زنان باردار همچنین نکات مهمی وجود دارد که برای آگاهی از آنان بد نیست مقاله‌ی «عوارض قرص جوشان ویتامین C در بارداری» را از نظر بگذرانید.

قرص جوشان ویتامین سی چقدر قند دارد!

برای پاسخ به این سوالات چند مطالعه از جمله مقاله‌ی متاآنالیزی که در ژورنال‌های معتبر منتشر شده‌است را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله‌ها به صورت موردی منابع غذایی حاوی ویتامین سی را بررسی کرده و میزان قند موجود در هر منبع غذایی را مورد بررسی قرار داده است. اما مطالعه‌ی مشخصی در ارتباط با میزان قند موجود در قرص‌های جوشان ویتامین سی پیدا نکردیم. در نهایت ساده‌ترین کار بررسی موردی قرص‌های جوشان و مشاهده‌ی میزان قند موجود در آن‌هاست.

برای شروع اگر سری به مکمل‌های قرص جوشان داروخانه‌ی روشا بزنید، می‌توانید با مشاهده‌ی محتویات آن  به سادگی میزان قند استفاده‌شده در آن را برسی کنید بر اساس مشاهدات ما میزان قند استفاده شده در این مکمل‌ها بسیار محدود و در مواردی حتی قابل چشم‌پوشی است.

تاثیر ویتامین C بر قند خون، محققان چه می‌گویند؟

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های ویتامین C بر سطح قند خون افراد دیابتی نوع ۲ تاثیر می‌گذارد. محققان استرالیایی بعد از بررسی اثر مکمل‌های ویتامین C بر بیماران دیابتی نوع ۲ نتیجه گرفتند که افراد دیابتی نوع ۲ که دو بار در روز مکمل‌ ویتامین C مصرف کرده بودند، بعد از غذا سطح گلوکز کمتری داشتند. علاوه‌ بر این، افرادی که مکمل‌های ویتامین C مصرف کرده بودند، حدود دو سوم روز سطح قند خونشان پایین بود. این افراد فشار خون کمتری هم داشتند.

ویتامین C چگونه بر قند خون تاثیر می‌گذارد؟

منابع تامین‌کننده‌ی ویتامین C برای دیابتی‌ها 

ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات زیادی وجود دارد. پرتقال، نارنگی، فلفل، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و کلم‌بروکلی از منابع ویتامین C هستند. یک فنجان توت‌فرنگی ۴۵ میلی‌گرم و نصف فنجان کلم بروکلی، ۵۸ میلی‌گرم ویتامین C دارد. لیمو هم یکی دیگر از منابع ویتامین C است که برای دیابتی‌ها مناسب است و می‌تواند قند خون را کاهش دهد.

از دیگر منابع ویتامین C مناسب برای دیابتی‌ها می‌توان به کیوی اشاره کرد. مقدار قند کیوی هم کم است و می‌تواند منبع خوبی برای ویتامین C باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که برای تامین ویتامین سی روزانه، در دو بخش مواد موردنیازتان را مصرف کنید.

بهترین منبع ویتامین C برای دیابتی‌ها چیست؟

یکی از بهترین منابع ویتامین C برای کاهش قند خون لیمو است. این میوه نه تنها می‌تواند قند خون شما را متعادل کند، بلکه یک میوه فوق‌العاده در رژیم غذایی شما است. «مصرف بیش از حد ویتامین C» خود می‌تواند منجر به عارضه‌ی سنگ کلیه شود، از همین رو رعایت یک حدی از تعادل در مصرف منابع غذایی همواره توصیه می‌شود.

بهترین منبع ویتامین C

با اضافه‌کردن لیمو به رژیم غذایی‌تان می‌توانید ویتامین C موردنیازتان را تامین کنید. این میوه علاوه‌ بر اینکه فیبر و ویتامین C دارد، شاخص گلیسمیک آن هم پایین است و می‌تواند بهترین انتخاب برای دیابتی‌ها باشد.

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف لیمو همراه با غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالایی دارند، باعث کاهش این شاخص می‌شود. اگر قند خون بالایی دارید یا جزو دیابتی‌ها هستید، قبل از اضافه‌کردن لیمو به رژیم غذایی‌تان با پزشک خود مشورت کرده و مقدار مشخصی برای مصرف لیمو درنظر بگیرید. یکی از محصولات ویتامین سی «آمپول ویتامین C» است که افراد به منظورهای متفاوتی از جمله روشنی پوست تا کاهش وزن از آن استفاده می‌کنند.

مصرف مکمل‌های ویتامین C برای کاهش قند خون

در صورتی که با هدف کاهش قند خون، می‌خواهید ویتامین C دریافتی‌تان را تامین کنید، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C و قرص‌های جوشان ویتامین C بدون قند استفاده کنید. اگر طعم قرص‌های جویدنی یا بلعیدنی را دوست ندارید، قرص‌های جوشان بهترین گزینه هستند.

مصرف مکمل‌های ویتامین C برای کاهش قند خون

قرص‌های جوشان ویتامین C مزیت‌های دیگری هم دارند. از جمله اینکه به تامین آب موردنیاز بدن کمک می‌کنند و به راحتی هضم می‌شوند. این قرص‌ها مکمل هستند و بهتر است همراه با میوه و منابع طبیعی ویتامین C مصرف شوند.

در روز به چقدر ویتامین C احتیاج دارید؟

در حالت عادی، افراد ۱۹ تا ۶۴ سال به ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز احتیاج دارند. بهتر است که تمام ویتامین C دریافتی‌ را از رژیم غذایی روزانه‌ تامین کنید. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین به مصرف روزانه آن احتیاج دارید.

در صورتی که قند دارید و باید مقدار مشخصی ویتامین C مصرف کنید، بهتر است قبل از خرید مکمل‌های ویتامین C با پزشک‌ مشورت کنید و رژیم غذایی را هم با توجه به دستور پزشک تنظیم کنید.

ویتامین C چگونه بر قند خون تاثیر می‌گذارد؟

مصرف زیاد ویتامین C چه عواقبی دارد؟

در صورتی که بیشتر از ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف کنید، ممکن است دچار دردهای شکمی و استفراغ شوید؛ اگر دوز دریافتی ویتامین C روزانه‌تان را تنظیم کنید، این عوارض از بین می‌روند.

بهترین زمان مصرف برای گرفتن بهترین تاثیر ویتامین C بر قند خون

برای اینکه از ویتامین C به بهترین نحو استفاده کنید و تاثیر آن را روی قند خون ببینید، بهتر است ساعت مشخصی برای آن در نظر بگیرید. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند ویتامین C را صبح بعد از صبحانه مصرف کنند؛ ولی اگر فکر می‌کنید با مصرف ویتامین C در صبح انرژی‌تان به شدت زیاد می‌شود، می‌توانید آن را بعد از ناهار، عصرانه یا شام میل کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول

آیا ویتامین C و متفورمین تداخلی ندارند؟

خیرتاکنون هیچ رابطه‌ای بین متفورمین و ویتامین C به دست نیامده‌ است.

آیا می‌توانم برای کاهش قند ویتامین C استفاده کنم؟

طبق تحقیقات انجام‌شده ویتامین C باعث کاهش قند خون می‌شود؛ ولی برای شروع مصرف مکمل‌های ویتامین C حتما با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف ویتامین C با چه چیزهایی تداخل دارد؟

ویتامین C با گلیکولیک، سالسیلیک و لاکتیک اسید تداخل دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب متوجه شدیم که با توجه به تحقیقات انجام‌شده در خصوص تاثیر ویتامین C بر قند خون، می‌توان نتیجه گرفت که ویتامین C باعث تنظیم و متعادل‌شدن قند خون می‌شود. اگر به دنبال کاشه وزن هستید تصور می‌کنیم خواندن مقاله‌ی «نقش ویتامین C در کاهش وزن» را دوست داشته باشید.

به همین دلیل این ویتامین می‌تواند منبع خوبی برای دیابتی‌ها باشد. ویتامین C به وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و می‌توانید دوز روزانه را از میوه‌ها و سبزیجات بگیرید. اگر قند خون دارید و می‌خواهید مصرف مکمل‌های ویتامین شروع کنید، حتما این کار را با مصرف پزشک انجام دهید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد