خرید محصولات برند درموسیس

نگاهی جامع به سرطان سینه و حواشی مربوط به آن

نگاهی جامع به سرطان سینه و حواشی مربوط به آن

سلب مسئولیت : ما اغلب در این مقاله از «مردان» و «زنان» برای انعکاس اصطلاحاتی استفاده می‌کنیم که از لحاظ تاریخی برای جنسیت افراد استفاده شده است. اما هویت جنسی شما ممکن است با خطر ابتلا به سرطان سینه مطابقت نداشته باشد. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که شرایط خاص شما چگونه به عوامل خطر و علائم سرطان پستان تبدیل می‌شود.

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان چیست؟

هرگاه در ژن‌هایی که مسئول تنظیم رشد سلولی هستند، جهشی رخ دهد با پدیده‌ای به نام سرطان درگیر خواهیم بود. درواقع این جهش‌ها به سلول اجازۀ تکثیر و تقسیم کنترل‌شده را نخواهد داد و منجر به بروز عارضۀ سرطان خواهد شد. توضیح اضافه‌ای نیاز نخواهد بود برای این منظور که سرطان پستان در سلول‌های مربوط به بافت پستان و به‌طور معمول در لوبول‌ها و کجاری پستان  اتفاق می‌افتد

لوبول ها غده‌هایی هستند که وظیفۀ تولید شیر را بر عهده دارند و مجاری مسیرهایی که شیر را از غدد به نوک پستان می‌آورند. علاوه‌بر آن سرطان همچنین می‌تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری پستان شما رخ دهد. سلول‌های کنترل‌نشدۀ سرطانی به سایر بافت‌های سالم پستان هم حمله خواهند کرد و تا غذذ لنفاوی زیر بازوها امتداد خواهند یافت. زمانی که این سلول‌ها به غدد لنفاوی برسند مسیرشان برای حرکت به سایر قسمت‌های بدن هموار شده و خطر بیش از هر زمانی فرد مبتلا را تهدید می‌کند. تشخیص به موقع سرطان پستان می‌توان میزان خطر را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

علائم و نشانه‌هایی که در صورت بروز باید نگران وجود سرطان پستان شد!

سرطان سینه در مراحل اولیه خود ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد، تومور ممکن است خیلی کوچک باشد به حدی که حتی در معاینه‌های خانگی هم قابل لمس نباشد، برای همین منظور هم متخصصان تاکید می‌کنند سالانه برای تشخیص وجود سرطان سینه ماموگرافی انجام دهید و متکی به معاینات ماهانۀ خانگی نباشد. در ماموگرافی توده‌ها هرچند کوچک قابل روءیت هستند.

چنانچه توده را زیر دستان خود لمس کردید باید گفت این اولین علامت جدی تشخیص سرطان پستان است. وجود یک تودۀ جدید در سینه که قبلاً وجود نداشته است باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اگرچه همۀ توده‌ها سرطانی نیستند. هر نوع سرطان سینه می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. بسیاری از این علائم مشابه هستند؛ اما برخی از آن‌ها متفاوت از هم هستند.

نگاهی به شایع‌ترین علائم سرطان سینه

    • احساس یک توده در سینه، یا ضخیم‌شدن بافت به شکلی که پیشتر  وجود نداشته همراه با درد؛
    • درد در ناحیۀ سینه؛
    • پوست قرمز یا بی‌رنگ و حفره‌دار روی پستان
      تورم در تمام یا بخشی از پستان‌ها
    • ترشحات نوک پستان
    • ترشحات آلوده به خون از نوک پستان
    • پوسته‌پوسته‌شدن نوک پستان
    • تغییری ناگهانی و غیرقابل توضیح در بافت پستان
    • معکوس‌شدن نوک پستان
    • تغییر ظاهر پوست روی پستان
    • وجود توده در زیر بازو
    • متورم‌شدن زیر بازو

شاید با خواندن هر یک از علائم فوق فورا نگرانی به سراغتان آمده باشد که نکند مبتلا به سرطان پستان باشید، حال اینکه حتی در صورت وجود یک یا دو علامت هیچ اطمینانی از اینکه می‌تواند نشانه‌ای از بروز سرطان سینه باشد نیست. برای مثال، درد در سینه یا توده سینه می‌تواند ناشی از یک کیست خوش خیم باشد؛ بنابراین در صورت مشاهد هر علامتی اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک و درخواست معاینات مربوطه است.

چند نوع سرطان سینه وجود دارد؟!

قبل از اینکه به سراغ دسته‌بندی انواع سرطان پستان برویم اجازه بدهید یک توضیحی بدهیم. نام‌گذاری سرطان پستان با توجه به منطقۀ درگیر با سلول‌های سرطانی صورت می‌گیرد. اما به اشتباه در بسیاری از متون فارسی در وب فارسی آن را سرطان سینه ترجمه می‌کنند. حال اینکه این خطایی فاحش است. با این‌حال ما در «روشا» اصرار داریم که فرهنگ‌سازی را بخشی از رسالت خود بدانیم و در این مسیر به تصیح خطاهای رایج بپردازیم. استفاده از عبارت «سرطان سینه» در این بخش هم برای این است که مخاطبینی که با این عبارت به دنبال محتوای مورد نیازشان در گوگل سرچ می‌کنند به راحتی به این محتوا دسترسی پیدا کنند.


انواع مختلف سرطان پستان:

نگاهی جامع به سرطان سینه و حواشی مربوط به آن

در تقسیم بندی انواع سرطان پستان به دو گروه تهاجمی و غیرتهاجمی می‌رسیم. سرطان پستان غیر تهاجمی به عنوان سرطان سینه در محل نیز شناخته می‌شود؛ در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری یا غدد پستان به قسمت‌های دیگر پستان گسترش یافته است، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی منتشر نشده است.

رایج ترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

کارسینوم مجرای درجا:

 کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک بیماری غیرتهاجمی است. با DCIS، سلول های سرطانی به مجاری در سینه شما محدود می شوند و به بافت سینه اطراف حمله نکرده اند.

کارسینوم لوبولار در محل:

 کارسینوم لوبولار در محل (LCIS) سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر پستان شما رشد می کند. مانند DCIS، سلول های سرطانی به بافت اطراف حمله نکرده اند.

کارسینوم مجرای مهاجم:

 کارسینوم مجرای مهاجم (IDC) شایع ترین نوع سرطان سینه است. این نوع سرطان سینه از مجاری شیر شما شروع می شود و سپس به بافت مجاور سینه حمله می کند. هنگامی که سرطان سینه به بافت خارج از مجاری شیر گسترش یافته است، می‌تواند شروع به گسترش به سایر اندام‌ها و بافت‌های مجاور کند.کارسینوم لوبولار مهاجم کارسینوم لوبولار مهاجم (ILC) ابتدا در لوبول های سینه شما ایجاد می‌شود و به بافت مجاور حمله می‌کند.

انواع دیگر سرطان سینه که کمتر شایع هستند عبارتند از:

بیماری پاژه نوک پستان:

 این نوع سرطان سینه از مجاری نوک پستان شروع می‌شود، اما با رشد آن، شروع به تاثیر بر پوست و آرئول نوک سینه می‌کند.
تومور فیلود:

 این نوع بسیار نادر سرطان سینه در بافت همبند سینه رشد می‌کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند، اما برخی سرطانی هستند.

آنژیوسارکوم:

این سرطانی است که روی رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی سینه رشد می‌کند.

چه نکاتی باید درمورد انواع سرطان سینه دانست!

1. سرطان سینه التهابی:

سرطان سینه التهابی (IBC) یک نوع سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. موسسه ملی سرطان (NCI)، اعلام کرده که تنها 1 تا 5 درصد از مجموع مبتلایان به سرطان زیر مجموعۀ این سرطان قرار می‌گیرند.
در این شرایط، سلول‌ها غدد لنفاوی نزدیک سینه‌ها را مسدود می‌کنند، بنابراین رگ‌های لنفاوی سینه نمی‌توانند به درستی تخلیه شوند. سرطان پستان التهابی به جای ایجاد تومور باعث تورم، قرمزی و احساس گرمای شدید سینه شما می‌شود. سینه شما ممکن است حفره دار و ضخیم به نظر برسد، مانند پوست پرتقل؛ این نوع از سرطان می‌تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل، مهم است که در صورت مشاهده علائم فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

2. سرطان سینه سه گانه منفی:

سرطان سینه سه گانه منفی یکی دیگر از انواع بیماری نادر است. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS) این تنها 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه را تحت تاثیر قرار می دهد. برای تشخیص سرطان سینه سه گانه منفی، تومور باید هر سه ویژگی زیر را داشته باشد:

فاقد گیرنده های استروژن است:

 اینها گیرنده هایی روی سلول ها هستند که به هورمون استروژن متصل یا متصل می‌شوند. اگر تومور دارای گیرنده های استروژن باشد، استروژن می‌تواند سرطان را تحریک کند تا رشد کند.

فاقد گیرنده‌های پروژسترون است:

 این گیرنده‌ها سلول‌هایی هستند که به هورمون پروژسترون متصل می‌شوند. اگر یک تومور دارای گیرنده‌های پروژسترون باشد، پروژسترون می‌تواند سرطان را تحریک کند تا رشد کند.

همچنین این پروتئین گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 (HER2) اضافی روی سطح خود ندارد. HER2 پروتئینی است که به رشد سرطان سینه کمک می کند.

اگر تومور این سه معیار را داشته باشد، به آن سرطان سینه سه گانه منفی می‌گویند. این نوع سرطان سینه نسبت به انواع دیگر سرطان سینه تمایل به رشد و گسترش سریع‌تری دارد. همچنین لازم است بدانید درمان سرطان سینه سه گانه منفی دشوار است زیرا درمان هورمونی برای سرطان سینه موثر نیست.

نگاهی به مراحل سرطان پستان

پزشکان سرطان سینه را بر اساس اندازه تومور و میزان گسترش آن به مراحل تقسیم می کنند. سرطان‌هایی که بزرگ هستند یا به بافت‌ها یا اندام‌های مجاور حمله کرده‌اند در مرحله بالاتری نسبت به سرطان‌هایی هستند که کوچک هستند یا هنوز در پستان وجود دارند. پزشکان برای تشخیص اینکه سرطان در چه مرحله‌ای است باید پاسخ برخی سوالات را بدانند. سوالاتی از قبیل اینکه:

    • سرطان مهاجم یا غیرتهاجمی است؟
    • تومور چه اندازه بزرگ است؟
    • آیا غدد لنفاوی درگیر هستند؟
    • آیا سرطان به بافت‌های مجاور هم سرایت کرده است؟

5 مرحلۀ اصلی سرطان پستان:

مرحله 0 DCIS است:

 سلول‌های سرطانی در DCIS محدود به مجاری پستان می‌مانند و به بافت مجاور گسترش پیدا نکرده‌اند.

مرحله 1 سرطان سینه

  • مرحله 1A. عرض تومور اولیه 2 سانتی متر یا کمتر است. غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
  • مرحله 1B. سرطان در غدد لنفاوی مجاور یافت می شود. یا تومور در سینه وجود ندارد یا تومور کوچکتر از 2 سانتی متر است.

مرحله 2 سرطان سینه

  • مرحله 2A. تومور کوچکتر از 2 سانتی متر است و به 1 تا 3 غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است، یا بین 2 تا 5 سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.
  • مرحله 2B. تومور بین 2 تا 5 سانتی متر است و به 1 تا 3 غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است یا بزرگتر از 5 سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله 3 سرطان سینه

  • مرحله 3A. سرطان به 4 تا 9 غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته یا غدد لنفاوی پستانی داخلی را بزرگ کرده است. تومور اولیه می تواند هر اندازه ای باشد. تومورها بزرگتر از 5 سانتی متر هستند. سرطان به 1 تا 3 غدد لنفاوی زیر بغل یا هر غدد استخوان سینه گسترش یافته است.
  • مرحله 3B. یک تومور به دیواره قفسه سینه یا پوست حمله کرده است و ممکن است تا 9 غدد لنفاوی را مورد حمله قرار داده باشد یا نداشته باشد.
  • مرحله 3C. سرطان در 10 یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل، غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا گره های پستانی داخلی یافت می شود.

مرحله 4 سرطان سینه (سرطان متاستاتیک پستان)

  • مرحله 4 سرطان سینه می تواند تومور با هر اندازه ای داشته باشد. سلول های سرطانی آن به غدد لنفاوی نزدیک و دور و همچنین اندام های دور گسترش یافته اند.

سرطان پستان در مردان:

به دلیل تفاوتی که بافت پستان مردان با زنان دارد، شاید اینطور به‌نظر برسد که مردان از ابتلا به سرطان پستان مصون هستند؛ درحالی‌که اگرچه نادر باشد اما مردان هم ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. بر اساس داده‌های به ثبت رسیده در ACSTrusted، سرطان سینه در مردان سیاه پوست 70 برابر کمتر از زنان سیاه پوست است. این در مردان سفیدپوست 100 برابر کمتر از زنان سفیدپوست است.

از آنجا که علائم ابتلا به سرطان پستان در مردان و زنان مشابه است؛ بنابراین مردان هم باید به همان روش‌هایی که در مورد زنان گفته‌شد معاینات لازم را انجام دهند و در صورتی که شاهد تغییری در بافت سینه بودند در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

بقای سرطان پستان وابسته به چه عواملی است؟

اینکه سرطان فرد از چه نوعی است و در کدام مرحله تشخیص داده شده است مهمترین عوامل در بقای سرطان به حساب می‌آیند. اگر به دنبال عوامل دیگر باشیم می‌توان به مواردی چون سن، جنسیت، نژاد و سرعت رشد سرطان اشاره کرد.

کپسول هگزایم 500 میلی‌گرم اشبال شیمی

تحقیقاتی وجود دارد که می‌گوید میزان مرگ و میرِ ناشی از سرطان پستان در افراد رنگین پوست بسیار بیشتر از سفیدپوست‌هاست، این البته چندان ارتباطی به ژن‌ها ندارد. شاید باید عدم امکان استفاده از خدمات درمانی و مراقبتی را در کشورهایی با مردمان رنگین پوست در نظر گرفت. اما به هر ترتیب باید خوشبین باشیم که روزگاری دیگر هیچ مرگی که ناشی از ابتلا به سرطان پستان نداشته باشیم؛ کما‌اینکه تا همین امروز هم نرخ رشد آن رو به کاهش بوده است.

میزان بقای 5 ساله سرطان سینه بسته به مرحله تشخیص متفاوت است. آنها از 99 درصد برای سرطان های مرحله اولیه موضعی تا 27 درصد برای سرطان های متاستاتیک پیشرفته متغیر هستند.در مورد آمار بقا و عوامل موثر بر آنها بیشتر بدانید.

درمان سرطان پستان از تشخیص تا …

اولین اقدام بعد از مراجعه نزد پزشک این است که تشخیص داده شود آیا سرطان شما خوش خیم است یا بدخیم. برای رسیدن به این پرسش انجام یک سری آزمایش‌ها متداول است. از جمله آزمایشاتی که می‌تواند به پزشک شما در تشخیص سرطان سینه کمک کند عبارتند از:

ماموگرافی:

ماموگرافی:

 رایج ترین راه برای دیدن زیر سطح سینه، آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان 40 ساله و بالاتر ماموگرافی سالانه برای بررسی سرطان سینه انجام می‌دهند. اگر پزشک شما مشکوک به وجود تومور یا نقطه مشکوک باشد، انجام ماموگرافی را درخواست خواهد کرد. اگر ناحیه غیر معمولی در ماموگرافی شما دیده شود، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را درخواست کند.

سونوگرافی:

سونوگرافی

 سونوگرافی سینه از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت‌های عمیق در سینه استفاده می‌کند. سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا توده جامد مانند تومور و کیست خوش خیم را تشخیص دهد. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند MRI یا بیوپسی پستان را پیشنهاد کند.

بیوپسی سینه:

بیوپسی سینه:

اگر پزشک بر اساس آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا سونوگرافی به سرطان سینه مشکوک شود، ممکن است آزمایشی به نام بیوپسی سینه انجام دهد. در طول این آزمایش، پزشک شما یک نمونه بافت را از ناحیه مشکوک خارج می کند تا آن را آزمایش کند.

انواع مختلفی از بیوپسی سینه وجود دارد. با برخی از این آزمایش‌ها، پزشک از یک سوزن برای گرفتن نمونه بافت استفاده می‌کند. با دیگران، برشی در سینه شما ایجاد می‌کنند و سپس نمونه را خارج می کنند.

پزشک نمونه بافت را به آزمایشگاه می‌فرستد. اگر آزمایش نمونه برای سرطان مثبت باشد، آزمایشگاه می‌تواند آن را بیشتر آزمایش کند تا به پزشک شما بگوید چه نوع سرطانی دارید.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه

برای اینکه مشخص شود شروع درمان یک مبتلا به سرطان پستان در چه مسیری شروع شود لازم است در ابتدا میزان بزرپی تومور و میزان تهاجم آن مشخص شود. تازه پس از این مرحله پزشک گزینه‌های درمانی مناسب را به بیمار شرح می‌دهد.

جراحی رایج‌ترین درمان سرطان سینه است. بسیاری از افراد درمان‌های اضافی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی یا هورمون درمانی دارند.

شناخت انواع عمل جراحی مناسب برای درمان سرطان پستان:

انواع مختلفی از جراحی ممکن است برای برداشتن سرطان سینه استفاده شود، در ادامۀ این بخش به تشریح این موارد خواهیم پرداخت

لامپکتومی:

در این روش تومور و برخی از بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شود و بقیه پستان دست نخورده باقی می‌ماند.

ماستکتومی:

 در این روش، جراح کل سینه را برمی‌دارد. در ماستکتومی دوبل، هر دو سینه را برمی‌دارند.

بیوپسی گره نگهبان:

در  این جراحی تعدادی از غدد لنفاوی را که از تومور زهکشی دریافت می‌کنند، خارج می کنند. این غدد لنفاوی آزمایش خواهند شد. اگر سرطان نداشته باشند، ممکن است نیازی به جراحی اضافی برای برداشتن غدد لنفاوی بیشتری نداشته باشید.

تشریح غدد لنفاوی زیر بغل:

 اگر غدد لنفاوی برداشته شده در طول بیوپسی غدد نگهبان حاوی سلول های سرطانی باشد، پزشک ممکن است غدد لنفاوی اضافی را خارج کند.

ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل:

 حتی اگر سرطان سینه فقط در یک پستان وجود داشته باشد، برخی افراد ترجیح می‌دهند ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل را انجام دهند. این جراحی سینه سالم شما را برمی‌دارد تا خطر ابتلای مجدد به سرطان سینه را کاهش دهد.

پرتو درمانی

پرتو درمانی

در پرتودرمانی به کمک پرتوهای پرقدرت سلول‌های سرطانی مورد هدف واقع می‌شوند. در اکثر مواقع برای این درمان از پرتوهای خارجی استفاده می‌شود به این معنا که برای ایجاد پرتو از یک دستگاه بزرگ خارج از بدن استفاده می‌شود. این درواقع از پیشرفت‌های علم در دمان سرطان است که می‌توان به کمک دستگاهی خارج بدن به سمت سلول‌های سرطانی درون بدن پرتوهایی پرتاب کرد. این نوع از پرتو درمانی را با نام براکتی تراپی شناسایی می‌کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برخی از افراد ممکن است به تنهایی تحت شیمی درمانی قرار گیرند، اما این نوع درمان اغلب همراه با سایر درمان‌ها، به ویژه جراحی استفاده می‌شود.

برخی از افراد ابتدا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و سپس درمان‌های دیگری مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی انجام می‌شود. این درمان کمکی نامیده می‌شود. برخی دیگر ممکن است ابتدا شیمی درمانی را برای کوچک کردن سرطان انجام دهند که درمان نئوادجوانت نامیده می شود و سپس به سراغ جراحی بروند.

شیمی درمانی

در برخی موارد، پزشکان ترجیح می‌دهند قبل از جراحی شیمی درمانی انجام دهند. امید این است که درمان تومور را کوچک کند و سپس جراحی نیازی به تهاجمی نداشته باشد.

شیمی درمانی عوارض جانبی ناخواسته زیادی دارد، بنابراین قبل از شروع درمان نگرانی‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

هورمون درمانی

هورمون درمانی

گاهی ممکن است فرد مبتلا به نوعی از سرطان پستان باشد که به هورمون‌ها حساس است. در چنین شرایطی انتخاب پزشک هورمون درمانی با مسدود کردن تولید دو هورمون زنانۀ استروژن و پروژسترون است. این هورمون‌ها قادرند رشد تومورهای سرطان سینه را تحریک کنند. این عمل می تواند به کاهش و احتمالاً توقف رشد سرطان شما کمک کند

داروهای اضافی

درمان های خاصی برای حمله به بی‌نظمی ها یا جهش‌های خاص در سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، هرسپتین (تراستوزوماب) می‌تواند تولید پروتئین HER2 در بدن شما را مسدود کند. HER2 به رشد سلول‌های سرطان سینه کمک می‌کند، بنابراین مصرف دارویی برای کند کردن تولید این پروتئین ممکن است به کند کردن رشد سرطان کمک کند.

سایر درمان‌ها

برخی درمان‌ها برای حمله به ناهنجاری‌ها یا جهش‌های خاص درون سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال Herceptin (تراستوزوماب) می‌تواند تولید پروتئین HER2 در بدن را مسدود کند. این عامل به رشد سرطان سینه کمک می‌کند، بنابراین مصرف دارویی برای کُند کردن تولید این پروتئین ممکن است به کُند کردن رشد سرطان نیز کمک کند.

پزشک در مورد هر درمان خاصی که توصیه می‌کند، توضیحات بیشتری به بیمار خواهد داد.

عکس سرطان سینه

سرطان سینه می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از علائم شود و این علائم ممکن است در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی ظاهر شوند. اگر نگران لکه یا تغییری در سینه خود هستید، آگاهی از اینکه مشکلات سینه که واقعاً سرطان هستند چه شکلی دارند، می‌تواند مفید باشد.

اهمیت به سرطان سینه

اگر توده یا لکه غیرمعمولی در سینه خود تشخیص دادید یا هر علامت دیگری از سرطان سینه دارید، وقت ملاقات با پزشک را تنظیم کنید. احتمال دارد این علائم مربوط به سرطان سینه نباشد. علت‌های بالقوه‌ی بسیاری برای توده‌های سینه وجود دارد.

اما اگر مشکل سرطان تشخیص داده شد، توجه داشته باشید که درمان زودهنگام کلید اصلی است. در بیشتر موارد سرطان سینه در مراحل اولیه می‌تواند درمان و علاج شود؛ اگر به موقع متوجه آن شوید. هرچقدر سرطان سینه فرصت رشد بیشتری داشته باشد، درمان آن دشوارتر خواهد شد.

اگر در حال حاضر پزشک تشخیص داده که سرطان سینه دارید، توجه داشته باشید که درمان‌های سرطان همچنان در حال بهبود هستند و نتایج نیز بهبود یافته‌اند. بنابراین برنامه درمانی خود را دنبال کنید و سعی کنید مثبت بمانید.

سرطان سینه چقدر شایع است؟

سرطان سینه چقدر شایع است؟

اپلیکیشن موبایل Bezzy Breast Cancer، یک برنامه رایگان برای افرادی است که با تشخیص سرطان سینه روبرو شده‌اند. این اپلیکیشن در App Store و Google Play در دسترس است. حتما آن را دانلود کنید.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، سرطان سینه دومین سرطان شایع در زنان است.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال 2021 در ایالات متحده تخمین زده می‌شود 281,550 مورد جدید از سرطان تهاجمی سینه در زنان و 2,650 مورد در مردان تشخیص داده شده است. علاوه بر این 49,290 مورد DCIS در زنان تشخیص داده شد. تخمین زده می‌شود 44,130 مرگ ناشی از سرطان سینه در سال 2021 رخ داده باشد که شامل 43,600 مورد در زنان و 530 مورد در مردان است.

شناخت عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه

وجود برخی ریسک فاکتورها می‌تواند احتمال ابتلا به این سرطان را تقویت کند؛ با این‌وجود در صورت بروز هریک از آن‌ها نمی‌توان به قطعیت تشخیص سرطان پستان داد. از طرفی برخی از این عوامل از جمله سابقه خانوادگی قابل پیشگیری نیست؛ شما ممکن است برای جلوگیری از بروز این سرطان دور و بر دخانیات نروید و یا به هر طریقی سبک زندگی خود را تغییر دهید؛ اما متاسفانه ژنتیک و سوابق خانوادگی را نخواهید توانست کنترل کنید. برخی دیگر از عوامل خطر سرطان سینه عبارتند از:

سن:

سن

 خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند. بیشتر سرطان‌های تهاجمی سینه در زنان بالای 55 سال دیده می‌شود.

نوشیدن الکل:

 اختلال مصرف الکل خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها از جمله سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

داشتن بافت سینه متراکم:

 بافت متراکم سینه خواندن ماموگرافی را سخت می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

جنسیت:

 بر اساس منبع ACSTrusted، زنان سفیدپوست 100 برابر بیشتر از مردان سفیدپوست در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند و زنان سیاه پوست 70 برابر بیشتر از مردان سیاه پوست در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

ژنتیک:

افرادی که دارای جهش‌های ژن BRCA1 و BRCA2 هستند، نسبت به افرادی که ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. سایر جهش های ژنی نیز ممکن است روی میزان خطر تأثیر بگذارد.

قاعدگی زودرس:

 اگر اولین قاعدگی خود را قبل از 12 سالگی داشته‌اید، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش پیدا خواهد کرد.

زایمان در سنین بالاتر:

 افرادی که اولین فرزند خود را بعد از 35 سالگی به دنیا می‌آورند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

هورمون درمانی:

افرادی که پس از یائسگی داروهای استروژن و پروژسترون را برای کمک به کاهش علائم یائسگی خود مصرف کرده و یا مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

ریسک ارثی:

 اگر یکی از اقوام نزدیک زن مبتلا به سرطان سینه باشد، خطر ابتلا به آن افزایش پیدا می‌کند. این شامل مادر، مادربزرگ، خواهر یا دختر شما می‌شود. اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان نداشته باشید، همچنان می‌توانید به سرطان سینه مبتلا شوید. به‌خاطر داشته باشید اکثر مبتلایان به سرطان پستان، هیچ سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند.

شروع یائسگی دیررس:

 افرادی که بعد از 55 سالگی یائسگی را شروع می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. در چه سنی منتظر یائسگی باشیم؟!

عدم بارداری:

افرادی که در طول زندگی خود تجربۀ بارداری نداشته‌اند و یا یک بارداری را با موفقیت به پایان نرسانده‌اند بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

سابقۀ ابتلا به سرطان پستان:

 اگر سرطان سینه در یک پستان داشته‌اید، خطر ابتلا به سرطان پستان، در سینه دیگر یا در ناحیه دیگری از سینه‌ای که قبلاً آسیب دیده در شما افزایش پیدا خواهد کرد

پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان

این کاملا واضح است که امکان تغییر برخی از ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد؛ با این حال با تغییر سبک زندگی به سادگی قادر به کنترل برخی دیگر از این عوامل خواهید بود. همچنین شما را دعوت می‌کنیم به مطالعۀ «غذاهای پیشگیری‌کننده در ابتلا به سرطان پستان»؛ اما مروری داشته باشیم بر سایر عوامل کنترل‌کننده:

عوامل سبک زندگی

عوامل سبک زندگی

عوامل سبک زندگی می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، افرادی که چاق هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. حفظ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و انجام ورزش منظم تا حد امکان می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر کمک کند.

به گفته انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، سوء مصرف الکل نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. این می‌تواند نوشیدن بیش از دو نوشیدنی در روز یا پرنوشی باشد. اگر الکل می‌نوشید، با پزشک خود در مورد مقداری که برای شما توصیه می‌کند صحبت کنید.

غربالگری سرطان سینه

انجام منظم ماموگرافی ممکن است از سرطان پستان جلوگیری نکند، اما می‌تواند به کاهش احتمال ناشناخته ماندن آن کمک کند. کالج پزشکان آمریکا (ACP) توصیه‌های کلی زیر را برای زنان در معرض خطر متوسط ​​سرطان سینه ارائه می‌دهد:

    • زنان 40 تا 49 ساله: در این گروه سنی لزومی به انجام ماموگرافی سالانه نیست، اما معاینات سالانه باید مدنظر قرار بگیرد.
    • زنان 50 تا 74 ساله: انجام ماموگرافی برای این گروه سنی یک سال در میان توصیه می‌شود.
    • زنان 75 سال و بالاتر: پس از این دیگر نیازی به انجام ماموگرافی نیست. خطر از این مقطع به بعد رفع شده است.

همچنین بر اساس دستورالعمل‌های ACP در زنانی که امید به زندگی‌شان 10 سال یا کمتر است نیاز به انجام ماموگرافی نخواهند داشت. اما منبع دیگری با نام ACSTrusted توصیه‌های متفاوتی ارائه می‌کند. طبق توصیه‌های این سازمان:

    • زنان در 40 سالگی امکان دریافت غربالگری خواهند داشت؛
    • از 45 سالگی غربالگری سالانه توصیه می‌شود؛
    • از 55 سالگی به بعد الزام سالانه غربالگری وجود دارد.

در خصوص ماموگرافی توصیه‌ها منحصر با شرایط هر فرد وجود دارد؛ بنابراین فقط با صحبت با پزشک خود می‌توانید توصیه مناسب را دریافت کنید.

درمان پیشگیرانه

ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی در معرض خطر بالای سرطان سینه باشید.

به عنوان مثال اگر والدین شما جهش‌های ژنی BRCA1 و BRCA2 داشته باشند، خطر بالاتری برای شما وجود دارد. این موضوع به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه شما را افزایش می‌دهد. اگر در معرض این جهش هستید، با پزشکتان درباره گزینه‌های تشخیصی و درمان پیشگیرانه مشورت کنید. ممکن است بخواهید آزمایش دهید تا مشخص شود آیا این جهش را دارید یا خیر.

اگر مشخص شد که این جهش را دارید، با پزشکتان در مورد هر اقدام پیشگیرانه که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید، مشورت کنید. این اقدامات ممکن است شامل برداشتن پیشگیرانه‌ی سینه یا مصرف داروهایی مانند تاموکسی فن برای کاهش احتمالی خطر سرطان سینه باشد.

علاوه بر ماموگرافی، معاینات سینه راه دیگری برای تشخیص علائم اولیه سرطان سینه است.

معاینه توسط خودتان

بسیاری از افراد معاینه سینه خودشان را انجام می‌دهند. بهتر است این معاینه را یک‌بار در ماه و در زمان ثابتی از ماه انجام دهید. این معاینه می‌تواند به شما کمک کند تا با ظاهر و احساس معمول سینه‌هایتان آشنا شوید و از هر تغییری مطلع باشید.

با این حال انجمن سرطان آمریکا (ACS) این معاینات را اختیاری می‌داند؛ زیرا تحقیقات فعلی منافع روشنی از معاینات فیزیکی انجام شده در منزل یا توسط پزشک نشان نداده است.

معاینه توسط پزشک

همان توصیه‌های ارائه شده برای معاینات خود را می‌توان برای معاینات سینه توسط پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اعمال کرد. این معاینات بی‌ضرر هستند و پزشک شما ممکن است طی معاینه سالانه، معاینه سینه را نیز انجام دهد.

اگر علائمی دارید که نگران‌کننده است، بهتر است پزشکتان معاینه سینه را انجام دهد. طی این معاینه، پزشک هر دو سینه را به دنبال نشانه‌های غیرطبیعی یا سرطان سینه بررسی می‌کند. پزشک همچنین ممکن است قسمت‌های دیگر بدن را هم بررسی کند تا ببیند آیا علائمی که دارید ممکن است مربوط به شرایط دیگری باشد یا خیر.

آگاهی از سرطان سینه

مردم در سراسر جهان هر روز بیشتر از مسائل مربوط به سرطان سینه آگاه می‌شوند. تلاش‌های آگاهی‌رسانی سرطان سینه به مردم کمک کرده است تا:

    • عوامل خطر خود را بشناسند
    • نحوه کاهش سطح خطر خود را بدانند
    • بدانند به دنبال چه علائمی باشند
    • بدانند چه نوع غربالگری‌هایی را انجام دهند

جمع‌بندی:

موضوع سرطان پستان و آگاهی از آن تا به حدی شایع است که در ماه اکتبر یک روز جهانی با نماد روبان صورتی در تقویم جهانی وجود دارد. در این ماه فعالین حوزۀ زنان، متخصصان علوم بهداشتی به کمک رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر زنان را تشویق به انجام معاینات خودآزمایی و ماموگرافی سالانه کنند. علی‌رغم خطراتی که وجود دارد اما علم ثابت کرده است در صورت تخیص به موقع احتمال مرگ و میر ناشی از آن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد