خرید محصولات برند درموسیس

درمان‎های کمکی برای تخمدان پلی کیستیک را می‌شناسید؟!

درمان‎های کمکی برای تخمدان پلی کیستیک را می‌شناسید؟!

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری‌های رایج در بین زمان است. خوشبختانه درمان‌های کمکی برای تخمدان پلی کیستیک وجود دارد. این بیماری شایع‌ترین بیماری غدد درون ریز در بین زنان در سنین باروری است که علائم آن عبارتند از کیست‌های تخمدان، دوره‌های نامنظم، آکنه، نازک شدن مو، افزایش وزن و … محققان معتقدند که تشخیص علل سندرم تخمدان پلی کیستیک پیچیده است، اما مقاومت به انسولین و تنظیم هورمون عوامل کلیدی این بیماری هستند.

شما ممکن است بتوانید این عوامل را مدیریت کنید و علائم خود را از طریق تغییر سبک زندگی و مکمل‎های غذایی کاهش دهید، اما هیچ رویکرد یکسانی برای درمان این بیماری وجود ندارد. اما به طور کلی درمان‌های کمی پلی کیستیک وجود دارند که می‌توانند به اکثر بانوان در کنترل این بیماری کمک کنند. درمان کمکی پلی کیستیک مبحثی است که به طور مفصل به تشریح آن در این مقاله پرداخته شده است؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره درمانی کمکی پلی کیستیک بدانید به شما بگوییم.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان‎های کمکی برای تخمدان پلی کیستیک

در این بخش قصد داریم تا عواملی که به عنوان درمان کمکی پلی کیستیک به شما در کاهش علائم این بیماری کمک خواهند کرد معرفی کنیم؛ برخی از این روش‌های درمان کمکی در ادامه با توضیحاتی مختصر آورده شده اند.

تغییر رژیم غذایی

یکی از درمان‌های کمکی تخمدان پلی کیستیم تغییر رژیم غذایی است. خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از برخی مواد غذایی ممکن است به شما در مدیریت علائم  تخمدان پلی کیستیک کمک کند. یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند هورمون‌ها و چرخه قاعدگی شما را تنظیم کند. خوردن غذاهای فرآوری شده و به شدت نگهداری شده می‌تواند به التهاب و مقاومت به انسولین در بدن شما منجر شود.

تغییر رژیم غذایی

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از غذاهای کامل تغذیه کنند. غذاهای کامل عاری از قندهای مصنوعی، هورمون‌ها و مواد نگهدارنده هستند. این غذاها تا حد امکان به حالت طبیعی و فرآوری نشده خود نزدیک هستند. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات غذاهای کاملی هستند که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بدون هورمون ها و مواد نگهدارنده، سیستم غدد درون ریز شما می‌تواند قند خون شما را بهتر تنظیم کند.

مصرف کربوهیدرات و پروتئین را متعادل کنید

مصرف کربوهیدرات و پروتئین در حد متعادل نیز یک درمان کمکی پلی کیستیک به شمار می‌رود. کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هر دو بر سطح انرژی و هورمون شما تأثیر می‌گذارند. خوردن پروتئین بدن شما را برای تولید انسولین تحریک می‌کند. غذاهای فرآوری نشده با کربوهیدرات بالا نیز می‌توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشند. به جای امتحان کردن یک رژیم کم کربوهیدرات، روی دریافت پروتئین سالم کافی تمرکز کنید. منابع پروتئینی گیاهی مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل، بهترین منبع برای دریافت پروتئین سالم هستند.

منابع پروتئینی گیاهی مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل

تعذیه ضد التهابی را هدف بگیرید

سندرم تخمدان پلی کیستیک توسط یک منبع مورد اعتماد به عنوان التهاب مزمن سطح پایین توصیف شده است. افزودن غذاهای ضد التهاب به رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. رژیم مدیترانه ای را به عنوان یک گزینه در این زمینه در نظر بگیرید. روغن زیتون، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگ‌دار، ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی و تن و مغزهای درختی همگی با التهابات مبارزه می‌کنند.

روغن زیتون

مصرف آهن خود را افزایش دهید

افزایش مصرف آهن نیز یک درمان کمکی پلی کیستیک به شمار می‌رود. برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در طول دوره قاعدگی خود خونریزی شدیدی را تجربه می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به کمبود آهن یا کم خونی شود. اگر پزشک شما را با هر یک از این بیماری‌ها تشخیص داده، با او در مورد چگونگی افزایش مصرف آهن خود صحبت کنید. آنها ممکن است توصیه کنند که غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ و کلم بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کپسول آهن لیپیفر

شما نباید بدون مشورت با پزشک، میزان مصرف آهن خود را افزایش دهید. آهن بیش از حد می‌تواند خطر و عوارض بیماری شما را افزایش دهد. گردآوری‌شده از هلث‌لاین

مصرف منیزیم خود را افزایش دهید

یکی از درمان‌های کمکی تخمدان پلی کیستیک افزایش میزان مصرف منیزیم است. بادام هندی، اسفناج و موز مواد غذایی سازگار با سندورم تخمدان پلی کیستیک و سرشار از منیزیم هستند. بنابراین سعی کنید مصرف این مواد غذایی را در هرم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ساشه منیزیم دایرکت 400 تاکسوفیت

مصرف قهوه را قطع کنید

مصرف کافئین ممکن است با تغییراتی در سطح استروژن و رفتار هورمونی مرتبط باشد. سعی کنید انرژی خود را با یک جایگزین بدون کافئین، مانند یک چای گیاهی، افزایش دهید. خواص پروبیوتیک کامبوجا نیز ممکن است مفید باشد. اگر نمی توانید بدون کاهش کافئین ادامه دهید، به جای آن به چای سبز روی آورید. چای سبز اثرات عالی را برای بهبود مقاومت به انسولین نشان داده است. همچنین نوشیدن چای سبز می‎تواند به مدیریت وزن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

مصرف قهوه را قطع کنید

بیشتر سویا مصرف کنید

قبل از افزودن سویای بیشتر به رژیم غذایی خود، از پزشک خود در مورد آخرین تحقیقات بپرسید. سویا مانند استروژن در بدن شما عمل می کند. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، این امر ممکن است به تعادل هورمون‌های شما کمک کند. اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد افزودن سویا به رژیم غذایی شما می‌تواند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کند. افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان‎های مرتبط با استروژن، مانند برخی سرطان های سینه، باید از مصرف محصولات سویا خودداری کنند. اگر پزشک افزودن سویا به رژیم غذایی شما را تایید کرد، شیر سویا، توفو، میسو و تمپه را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

درمان‎های کمکی برای تخمدان پلی کیستیک

وزن سالم خود را حفظ کنید

حفظ وزن سالم می‌تواند به عنوان درمان کمکی پلی کیستیک به کاهش مقاومت به انسولین و تنظیم قاعدگی شما کمک کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش دهد. اگر اضافه وزن دارید، باید بدانید که برخی از مطالعات معتبر کاهش وزن تدریجی را از طریق یک رژیم غذایی کم کالری به عنوان یک درمان خط اول امیدوارکننده برای سندرم تخمدان پلی کیستیک نشان می دهد.

رژیم غذایی کم کالری

به صورت متعادل ورزش کنید

ورزش برای حفظ وزن سالم مهم است. اما ورزش بیش از حد می‌تواند هورمون های شما را مختل کند، بنابراین با پزشک خود در مورد تعادل سالم ورزش خود صحبت کنید. ورزش‌های ملایم و کم تاثیر مانند یوگا یا پیلاتس را می‎توان برای مدت طولانی‌تری انجام داد. شنا و ایروبیک سبک نیز توصیه می‌شود. تمرین تناوبی با شدت بالا و دویدن در مسافت طولانی نیز ممکن است به بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. به طور کلی داشتن یک برنامه ورزشی متعادل می تواند به عنوان درمان کمکی پلی کیستیک به خوبی عمل کند.

به صورت متعادل ورزش کنید

بهداشت خواب را به خوبی رعایت کنید

خواب بر سطح استرس شما تأثیر می گذارد و به تنظیم کورتیزول برای متعادل کردن هورمون‎ها کمک می‌کند. اما اختلالات خواب برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر رایج‌تر است. برای افزایش بهداشت خواب:

    • هشت تا ده ساعت در شب بخوابید
    • یک برنامه منظم قبل از خواب ایجاد کنید
    • قبل از خواب از مصرف مواد محرک و غذاهای غنی و چرب خودداری کنید
    • استرس خود را کاهش دهید

درمان‎های کمکی برای تخمدان پلی کیستیک

کاهش استرس می‌تواند کورتیزول را  در بدن شما تنظیم کند. بسیاری از استراتژی‌های ذکر شده در بالا، مانند یوگا، خواب کافی و کاهش کافئین می‌توانند به کاهش سطح استرس شما کمک کنند. پیاده روی در بیرون و ایجاد فضایی در زندگی برای آرامش و مراقبت از خود نیز می تواند میزان استرس شما را کاهش دهد.

منابع اختلالات غدد درون ریز را محدود یا از آن اجتناب کنید

منابع اختلالات غدد درون ریز مواد شیمیایی یا ترکیباتی هستند که با واکنش های هورمونی طبیعی بدن شما تداخل می‌کنند. برخی از اختلالات غدد درون ریز هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه را تقلید می‌کنند و باعث سردرگمی در دستگاه تناسلی شما می‌شوند. این امر می‌تواند خطر ابتلا به علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش دهد. آنها اغلب در غذاهای کنسرو شده، صابون‌ها و لوازم‌آرایش یافت می‌شوند. اختلالات غدد درون‎‌ریز رایج عبارتند از:

    • دیوکسین‎ها
    • فتالات‎ها
    • آفت‌کش ها
    • گلیکول اترها

دیوکسین‎ها

طب سوزنی را در نظر بگیرید

تحقیقات کافی برای اثبات طب سوزنی به عنوان یک درمان کمکی پلی کیستیک وجود دارد. طب سوزنی ممکن است به سندرم تخمدان پلی کیستیک از طرق زیر کمک کند:

    • افزایش جریان خون به تخمدان‌های شما
    • کاهش سطح کورتیزول
    • کمک به کاهش وزن
    • افزایش حساسیت شما به انسولین

بنابراین شما می‌توانید از طب سوزنی به عنوان درمان کمی پلی کیستیک بهره بگیرید و علاوه تاثیر نهایی تمامی موارد بالا را نیز تجربه کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد