خرید محصولات برند درموسیس

درمان پلی کیستیک تخمدان با قرص LD تا مصرف مکمل‌ها

درمان پلی کیستیک تخمدان با قرص LD تا مصرف مکمل‌ها

احتمال می‌دهیم شما بعد از خواندن مقاله‌ی «پلی‌کیستیک تخمدان 1» به این مقاله آمده باشید؛ اگر نه توصیه‌ی اکید می‌کنیم برای درک بهتر مسائل مربوط به درمان پلی کیستیک تخمدان مطلب معرفی‌شده را از دست ندهید. آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم مطالبی در جهت تکمیل موضوعات مطرح شده در مقاله‌ی پیشین است.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد درگیر با سندروم پلی کیستیک تخمدان خود را با آن مواجه می‌کنند؛ رها کردنِ نصف و نیمه‌ی پروسه‌ی درمانشان است. فرض کنید در یک مثال عینی از فردی صحبت می‌کنیم که پزشک یک دستور مصرف قرص LD را برای مدت زمان 3 ماه تشخیص داده است تا بتواند در طی فرآیند با مانیتور کردن وضعیت بیمار به کمک آزمایش از ادامه‌ی درمان به همین طریق و یا تغییر مسیر درمان به اطمینان برسد؛ این در حالی است که نامبرده بدون مراجعه‌ی مجدد به پزشک سرخود به مدت دو سال مصرف قرص LD را ادامه داده است. خب در چنین شرایطی چه تبعاتی متصور است؟

درمان پلی‌کیستیک تخمدان با قرص LD تا مصرف مکمل‌ها

همین ابتدا باید چنین روندی را محکوم به شکست بدانیم؛ چراکه پزشک تجویز قرص LD را به منظور توقف ایجاد کیست‌های جدید انجام می‌دهد. درواقع به کمک این قرص تخمک‌گذاری نخواهیم داشت و در ادامه هم با آزادسازی فولیکول‌ها و تشکیل اجتماعی که نهایتا منجر به تولید کیست شود روبه‌رو نمی‌شویم.

این پروسه عاملی است که مانع از تشدید پلی‌کیستیک تخمدان می‌شود؛ اما اگر بدون مانیتور کردن وضعیت و صرفا برای هزینه نکردن و تنبلی ناشی از پروسه‌ی درمان به کمک این قرص شاهد پریودهای منظم باشیم قطعا دچار خطا می‌شویم. مشکل پلی‌کیستیک سرجای خود باقی می‌ماند اما شما از روی شواهد ظاهری به غلط تصور می‌کنید که همه‌چیز مرتب است؛ حال آنکه خطر ناباروری در انتظار شماست.

انجام آزمایش کیست تخمدان هر چند وقت یک‌بار توصیه می‌شود؟

باید دقت داشته باشید در |آن واحد ممکن است هزاران اتفاق در بدن شما بیفتد. از مشکلات متابولیکی، هایپوتیروئید تا هایپر شدن که همگی اثر مستقیم روی هورمون‌های شما می‌گذارند و درمان را با مشکل مواجه می‌کنند؛ بنابراین ضروری است در بدترین حالت هر 6 ماه یک بار به کمک سونوگرافی و در صورت لزوم آزمایش خون وضعیت خود را به کمک پزشک مانیتور کنید.

یکی از مشکلات فرهنگی در جامعه‌ی ما عدم اهمیت دادن زنان به وضعیت سلامتی خودشان است، این الویت قائل نشدن برای خودتان می‌تواند منجر به عواقب خطرناک با صرف هزینه‌های مادی و معنوی جبران‌ناپذیر شود.

بزرگترین اتفاقی که در بدن یک زن می‌تواند رخ دهد فرآیند بارداری است، با فرض اینکه تمایل به بارداری در فرد وجود داشته باشد و برای چنین اتفاقی برنامه‌ریزی مشخص داشته باشد لازم است بحپ سندروم پلی کیستیک را جدی بگیرد؛ چراکه این خطر همواره در کمین است که با رها کردن درمان و بی‌اهمیت شمردن آن روزی خواهد رسید که دارو، درمان و تغذیه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

قرص LD

در قدم اول آنچه اهمیت دارد به کمک آزمایش‌های 6 ماهه به پزشک کمک می‌کنیم تا فرآیند تاثیر دارو در بدنمان را تشخیص دهد؛ اینکه دارو چه تاثیری روی بدن داشته است، آیا همراه با عوارض جانبی خاصی بوده؟ آیا همراه با ریزش موی شدید شده است؟ و آیا اصلا این ریزش مو تحت تاثیر مصرف قرص مورد نظر است یا مرتبط با سایر ری‌اکشن‌های هورمون در مواجه با ورود یک میهمان ناخوانده باشد. همه‌ی این‌ها مواردی است که در تصمیم‌گیری برای مسیر درمان به پزشکتان کمک می‌کند.

ربط ریزش مو با مصرف قرص‌های LD

ریزش مو در سه ماهه‌ی اولی که قرص LD را مصرف می‌کنید نباید همراه با حساسیت در شما باشد؛ چراکه شما با مصرف LD از تشکیل کیست جلوگیری می‌کنید و همچنین به تنظیم هورمون‌های استروژن و پروژسترون کمک می‌کنید.

نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که ریزش مو از عوارض سندروم پلی‌کیستیک تخمدان است که گاها به خطا به پای مصرف قرص LD نوشته می‌شود؛ بنابراین مهم است وقتی در پروسه‌ی درمان قرار می‌گیرید حداقل 6 ماه و حداکثر 1 سال فرصت بدهید تا عوارض ناشی از این بیماری به ترتیب درمان شوند. به هر صورت منطقی نیست که توقع داشته باشید به محض شروع درمان تمام عوارض سندروم پلی کیستیک از قائدگی نامنظم، اضافه وزن تا ریزش مو همه با هم به اتفاق متوقف شوند.

قرص پی ام اس 50 فارمالایف

درمان PCO همانند تیروئید یک پروسه‌ی زمان‌بر است. گاهی فرد 2 سال درگیر این بیماری بوده و متوقع است در دو ماه درمانش کامل شود.

در مقاله‌ای که در وبسایت ncbi آمده است در خصوص مبتلایان به PCO  هشدار داده‌شده است که «PCOS با بیماری های بالینی و متابولیک همراه است که ممکن است تجویز CHC ها را در زنان مبتلا به PCOS محدود کند. عوامل خطر رایج برای بیماری های قلبی عروقی (CVDs)، مانند فشار خون شریانی سیستمیک (SAH)، چاقی، دیس لیپیدمی، سندرم متابولیک (MeTS) و دیابت نوع 2 (DM2)، می توانند در زنان مبتلا به PCOS در دهه چهارم زندگی ایجاد شوند.»

ابهام در پروسه‌ی درمان و ارتباط با پزشک

افراد معمولا اطلاعات اندکی از پزشک خود می‌گیرند. یعنی فرد با انبوهی از سوالات وارد مطب پزشک می‌شود اما به دلیل ناتوانی در مطرح کردن درست سوالات  موفق به دریافت دیتاهای درستی از وضعیت بیماری خود نمی‌شود در نتیجه به هنگام ترک مطب با این تصور که همین تجویز دارویی برای مداوا کفایت می‌کند به دنبال دریافت اطلاعات تکمیلی‌تر نیستند.

البته متاسفانه این فرهنگ توضیح ندادن به بیماران تا حدودی هم قصورش به عهده‌ی پزشکان است. این موضوع در کشور ما ضعف زیادی دارد که پزشک در طول زمان ویزیت تمام اطلاعاتی که فرد نیاز دارد در خصوص بیماری و نحوه‌درمان و حتی تغییر سبک زندگیش بداند را با وی در میان نمی‌گذارد.

به هر صورت مهم است بدانید درمان پلی کیستیک تخمدان علاوه بر رعایت رژیم دارویی نیاز به تغییر در سبک زندگی شما دارد. این تغییر شامل جدی گرفتن ورزش و تغییر رژیم غذایی است.

جدی گرفتن ورزش

متفورمین را در جای درست مصرف کنید!

متفورمین قرصی است که باید حتما همراه با وعده‌ی غذایی صرف شود؛ چنانچه در میان‌وعده در زمانی که معده مقدار کافی از غذا در خود ندارد منجر به افت شدید قند خون شده و همراه با آن فشار خون فرد هم پایین می‌آید. این فرآیند حتی گاهی منجر به حالت تهوع در افراد می‌شود بنابراین مهم است که در صورت تجویز متفورمین توسط پزشک آن را در میانه‌ی صرف غذا میل کنید.

گاهی اوقات به دلیل ناسازگاری بدن با برند قرص مربوطه پزشک ناگزیر از تعویض قرص شما خواهد بود. در خصوص قرص LD هم مصرف آن در ساعت مشخص حائز اهمیت بسیار است؛ چراکه فعالیت دارو در بدن زمان مشخصی دارد که اگر آن زمان بگذرد این احتمال وجود دارد دوز زیادی به بدن وارد شود به این صورت که هنوز دوز قبلی در بدن است که شما دوز جدید را وارد می‌کنید.

متفورمین

مصرف رازیانه را جدی بگیرید یا شوخی؟!

محال است در جامعه‌ی ایرانی فردی دچار سندروم پلی کیستیک با علامت نامنظمی قائدگی باشد و یک بار حداقل توسط اطرافیانش تشویق به مصرف رازیانه نشده باشد. رازیانه در حقیقت یک ایزوفلاون است. در تعریف ایزوفلاون باید بگوییم «مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آن‌ها شبیه به استروژن انسان است. این مواد گیاهی در بدن مانند استروژن‌ها عمل می‌کنند.»

حال اگر شما هر 15 روز یک بار رازیانه مصرف کنید (برخی افراد هر ماه به هنگام پریود از رازیانه استفاده می‌کنند.) استروژن در بدن شما سطحش به شدت بالا می‌رود تا جایی که احتمال بروز کیست‌های پستان هم وجود دارد. باید بدانید که این کیست‌ها احتمال تبدیل شدن به سرطان پستان را دارند.

در نتیجه از آنجا که میزان استروژن بالا رابطه‌ی مستقیمی با ابتلا به سرطان پستان دارد توصیه کردن به مصرف رازیانه در طولانی مدت می‌تواند بار مسئولیتی سنگینی برای شما به وجود بیاورد.

سرطان سینه

در نهایت اگر تمایل به بهره بردن از فواید این دمنوش دارید می‌توانید در دوران بین تخمک‌گذاری و پیش از پریود شدن که یک بازه‌ی 15 تا 16 روزه است آن را مصرف کنید.

طب سنتی چه راهکاری برای سندروم پلی کیستیک  تخمدان دارد؟

در ابتدا لازم است که بدانید طب سنتی خیلی وسیع است و خود شامل اصولی است که امروزه در طب مدرن از پایه‌های آن استفاده می‌شود. به طور مثال خیلی از قرص‌هایی که امروزه در طب مدرن مورد مصرف قرار می‌گیرند ریشه‌ی گیاهی دارند؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که هر داروی گیاهی را برای مصرف بدون اشکال بدانیم.

لازم است اگر محصول گیاهی وارد بازار می‌شود قبل از استفاده‌ی عمومی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. به طور مثال اگر از یک محصول مشخص یک جامعه‌ی آماری 1000 نفری استفاده می‌کنند باید بررسی شود که از این جمعیت 90 درصد بدون هیچ عارضه‌ی جانبی نتیجه‌ی لازم را گرفته باشند.

نکته‌ی مهم دیگر در این زمینه این است که وقتی از داروهای گیاهی صحبت به میان می‌آید منظور ابدا گیهانی که از عطاری‌ها تهیه می‌کنید و یا به توصیه‌ی دوست و آشنا مصرف می‌کنید نیست. بسیار خطرناک است که بدون در نظر گرفتن شرایط بدنی خود، سن و سالتان به توصیه‌ی افرادی که صلاحیت ندارند جز پزشک گوش بسپارید.

چاقی و PCO

بسیاری اوقات ممکن است افراد به اصطلاح چاقی را مشاهده کنیم که PCO یا همان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم ندارند و موضوع چاقی ایشان با ژنتیکشان مرتبط است؛ اما در افرادی که بخشی از این چاقیشان هم مرتبط با مسائل متابولیک است مشخصا در این موارد فرد نسبت به انسولین مقاومت دارد. مقاومت به انسولین از اختلال کارکردش در بدن خبر می‌دهد به شکلی که بدن دیگر نمی‌تواند گلوکز را وارد سلول کرده و آن را تبدیل به انرژی کند.

در نتیجه مجبور است قند خون اضافه‌ای که در خون می‌ماند را به عنوان چربی در بدن ذخیره کند و این روند تا حدی ادامه‌دار می‌شود که فرد اگر حتی یک بازه‌ی زمانی 2 ساله هم در رژیم بماند همچنان نمی‌تواند گرمی از وزن خود را پایین بیاورد. به همین دلیل عموما وقتی فردی نزد متخصص تغذیه می‌رود پزشک در ابتدا به کمک آزمایش خون میزان FBS یا همان قند ناشتای فرد را بررسی می‌کند.

گاهی هم افراد لاغری هستند که ایشان هم مبتلا به PCO هستند. در این افراد دیگر نمی‌توان سندروم را به چاقی مرتبط دانست بلکه موضوع مقاومت انسولین و ژنتیک مطرح خواهد بود؛ اما گاهی که شما علاوه بر PCO اضافه وزن هم دارید لازم است به کمک داروهایی نظیر متفورمین مقاومت بدن به انسولین را کاهش دهید.

چاقی و PCO

در نهایت بعد از طی یک دوره‌ی طولانی مدت مصرف دارو قند و چربی خون بدن کاهش پیدا کرده و فرد می‌تواند همگام با آن رژیم غذایی مناسب کاهش وزن خود را هم استارت بزند. ضمنا توصیه این است که در فرآیند درمان حتما وضعیت تیروئید خود را هم چک کنید؛ چراکه گاهی افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بعد از مدت زمانی متوجه می‌شوند به تیروئید کم کار هم مبتلا شده‌اند.

 تیروئید منجر به PCO یا PCO منجر به تیروئید می‌شود؟!

پاسخ به این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد. گاهی اوقات تیروئید اکتسابی بوده و کاملا مرتبط به محیط زندگی و سبک زندگی فرد است. گاهی اوقات هم کاملا وابسته به ژنتیک بوده که در این مورد درمان آن اجتناب‌ناپذیر است. اما به طور کلی باید گفت هر دو نوع این بیماری‌ها کاملا به هم مرتبط هستند؛ چراکه هورمون تیروئید باعث تنظیم بسیاری از اتفاقات بدن از جمله رشد، افزایش دما، اشتها، چاقی و .. می‌شود.

خیلی از علائم مربوط به هر دو شبیه به یکدیگر هستند و برخی  چون موهای زائد کاملا منحصر به سندروم پلی کیستیک تخمدان است.

راهی برای نجات از این پرمویی وجود دارد؟!

بدن شما در شرایط درگیری با سندروم تخمدان پلی کیستیک به دلیل دریافت بالای آندروژن و هورمون‌های مردانه فولیکول‌ها مویی را در قسمت‌هایی از بدن زنان که چندان برایشان خوشایند نیست ایجاد می‌کند. زمانی که فرد با عارضه‌ی پرمویی مواجه می‌شود ممکن است به توصیه‌ی پزشک از اسپیرونولاکتون یا قرص‌های LD استفاده می‌کند تا به واسطه‌ی تنظیم هورمون‌ها میزان رشد موها را کاهش دهد؛ اما همیشه این راه‌حل جواب نمی‌دهد و در نهایت شیو کردن با انواع تیغ، اپیلاسیون با موم و روش‌های مرسوم دیگر راههای رهایی موقت از موهای زائد است.

پر مویی

اگر با این راه‌‌کارها فرد به نتیجه‌ی مورد نظر خود نرسد باید گفت تنها راه قطعی خلاصی از این وضعیت کمک گرفتن از دستگاه‌های لیزر است تا به کمک اشعه‌های آن ریشه‌ی مو را هدف قرار داده و آن را از بین ببرند. ناگفته نماند درمان با لیزر باید به حداقل 6 ماه پس از شروع فرآیند درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد و در نهایت هم با تشخیص پزشک پوست و بررسی شرایط فرد به فرد می‌توان به کمک‌کننده بودن چنین راهکاری امید بست. ضمنا برخلاف آنچه در بین عموم رواج دارد و گاها بر مبنای آن برای استفاده از لیزر عوارض عجیب و غریب می‌شمارند حداقل تا به امروز جامعه‌ی علمی در مورد عدم وجود عوارض جانبی به قطعیت رسیده است.

رنگ مو و لوازم آرایش در مبتلایان به PCO

به طور کلی استفاده از رنگ‌های شیمیایی در مبتلایان به PCO منع‌شده است؛ چراکه این رنگ‌ها می‌توانند از طریق پوست سر وارد بدن شده و در سیستم بدن ایجاد اختلال کند. حتی توصیه می‌شود مبتلایان به سندروم پلی کیستیک تخمدان کمتر از لوازم آرایش استفاده کنند به ویژه افرادی که خود مشکلات پوستی از جمله پوست چرب و آکنه دارند باید مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

گاهی افراد در آغاز ابتلا به PCO به محض مشاهده‌ی عوارضی چون ریزش مو و آکنه نزد پزشک پوست و مو مراجعه می‌کنند. اشکالی که در این مورد وجود دارد در مواردی ممکن است پزشک بر اساس سن و شرایط مراجعه کننده برای مشکلات پوستی وی داروهایی تجویز کند که با درمان PCO داشته باشد؛ برای همین منظور مهم است که در صورت مشکلات پوستی این گمان که ممکن است از عوارض ابتلا به PCO و یا حتی تیروئید باشد را قوی نگه دارید و برای بررسی بیشتر ابتدا آزمایش‌هایی که در مقاله‌ی«پلی‌ کیستیک تخمدان» به طور کامل راجع‌به آن صحبت کردیم را در راس فرآیند تشخیص مشکل و درمان خود قرار دهید.

درمان ریزش مو در مبتلایان به PCO

افراد وقتی با مشکل ریزش مو مواجه می‌شوند تلاش می‌کنند به هر نحوی که می‌توانند این مشکل را رفع کنند. از مصرف مکمل‌های گران‌قیمت برای تقویت موها تا استفاده از شامپوها و ماسک‌های تقویت‌کننده؛ اگرچه همه‌ی این عوامل می‌توانند در بهبود شرایط به شما کمک کنند اما مادامی که از وجود مشکل داخلی مطمئن نشده‌اید و در صورت اطمینان اقدام به درمان آن نکرده باشید هیچ‌یک از موارد گفته شده نمی‌توانند به شما کمکی کنند. توجه به این نکته ضروری است که باید یک بازه‌ی زمانی 6 ماهه بعد از فرآیند درمان را در نظر بگیرید و بعد از آن منتظر نتیجه باشید. معجزه‌ای صورت نمی‌گیرد اگر صبوری پیشه نکنید.

قرص ماستودینون بیونوریکا

PRP راهکاری اصولی یا …

از نظر جامعه‌ی علمی اثرگذاری PRP به اثبات رسیده است؛ چراکه از پلاسمای خون گرفته می‌شودو مواد مغذی موجود در آن را می‌توان به صورت موضعی به پوست سر انتقال داد؛ بنابراین در مواقعی که ریزش مو ژنتیکی نباشد می‌تواند به گردش خون و گردش مواد مغذی تا رسیدن به فولیکول‌های مو کمک کند. به ویژه اینکه پوست سر به واسطه‌ی اینکه مقداری سطحی است و فولیکول‌های مو نزدیک به سطح پوست هستند احتمال اینکه مواد مغذی کمتر به فولیکول‌ها برسند وجود دارد.

بنابراین در صورت ارثی نبودن ریزش موها انجام PRP می‌تواند در چند دوره‌ی متناوب کمک کننده باشد؛ اما همه‌ی این‌ها مادامی موثر است که فرد مبتلا به PCO در ابتدا مشکل کیست خود را برطرف کرده و تا حدی به بالانس هورمون رسیده باشد.

کدام آزمایش ضروری‌تر است؟

گاهی افراد به دلیل هزینه‌بر بودن آزمایشاتی که که برای تشخیص PCO  در مقاله‌ی «سندروم پلی کیستیک تخمدان» برشمرده‌ایم،  به دنبال کم کردن از تعداد آزمایش‌ها هستند؛ اگر بخواهیم در این بخش به این عزیزان یک راهنمایی کنیم باید به مواردی که در ادامه مطرح می‌شود دقت لازم را داشت.

موضوع مهم این است که بسیاری از عوامل موجود در وضعیت هورمون و سیستم تناسلی نه فقط به PCO بلکه به فیبروم رحم، کیست تخمدان، کیست سینه و انواع دیگر بیماری‌ها مرتبط است. بنابراین می‌شود گفت 3 یا 4 مورد از آزمایش‌های توصیه شده در مرحله‌ی اول برای تشخیص PCO ضروری نیست و می‌توان انجام آنها را به مرحله‌ی بعد از انجام آزمایش‌های ضروری‌تر واگذار کرد.

آزمایش ویتامین D

ویتامین D بسیار فاکتور تعیین‌کننده‌ای است و برای تشخیص PCO نباید آزمایش آن را نادیده گرفت. همچنین پرولاکتین اگر بالا باشد منجر به نامنظمی قائدگی می‌شود و حتی زمینه‌ساز کیست‌های پستانی است. بالا بودن پرولاکتین منجر به بالا رفتن استروژن به همان میزان است و این‌ها در به تاخیر افتادن عادت ماهیانه و شیردهی نقش‌آفرین هستند. پس اگر برای کسی پرداخت هزینه‌ی آزمایشات به طور کامل سخت است پیشنهاد می‌شود در ابتدا به دنبال وضعیت ویتامین دی و پرولاکتین در بدنش باشد اگر وضعیت این دو شک ناشی از ابتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان را برای پزشک قوی کند آنگاه برای اطمینان کامل انجام سایر آزمایش‌ها ضروری خواهد شد.

نقش PCO در ناباروری:

در ابتدا باید بپذیرید که PCO درمان قطعی ندارد و تنها  قابل کنترل است؛ بنابراین هرچه زودتر آن را تشخیص بدهیم به لحاظ هزینه‌های درمان، تبعات روانی، یائسگی زودرس، ناباروری و عوارض دیگر ناشی از این سندروم بسیار جلوتر خواهیم بود.ناباوری

در صورت کنترل PCO نیازی نیست نگران ناباروری باشید. وقتی از ناباروری صحبت می‌کنیم اشاره به عدم آزاد شدن تخمک‌ها داریم. بدیهی است چنانچه با کنترل این سندروم قائدگی منظمی را داشته باشید تخمک‌ها در موعد مقرر آزاد شده و مشکلی در فرآیند باروری شما پیش نخواهد آمد.

حتی آگاهی از زمان‌هایی در ماه که امکان باروری فرد بیشتر است به پزشک کمک می‌کند تا با داروهای محرک در این روزها آزاد شدن تخمک‌ها را ساده‌تر کند.

نقش ورزش و تغذیه در کنترل سندروم پلی کیستیک تخمدان:

صراحتا باید گفت نقش تغذیه را می‌توان تا 50 درصد از مسیر درمان این سندروم در نظر گرفت. اصولا محیط بدن ph مخصوص به خود را دارد که می‌تواند در اثر افراط در مصرف غذاهای اسیدی تولید بیماری‌های خاص شود. در خصوص ورزش هم باید گفت نه تنها در درمان سندروم پلی‌کیستیک تخمدان که نقش ورزش در بهبود سلامت افراد در هر شرایطی غیر قابل انکار است. این گزاره مبنای کاملا علمی دارد.

گاه پزشکان به دلیل عدم اطلاعات کافی خود در حوزه‌ی درمان و ورزش بیماران خود را از ورزش منع می‌کنند. ما در اینجا نمی‌توانیم بگوییم به حرف پزشک خود اعتماد نکنید و خودسرانه اقدامی صورت دهید اما به جد می‌توانیم برای انتخاب پزشک خود دقت بسیار صرف کنید و تا وقتی که پزشک حاذقی که به مسائل علمی پیرامون اثرات ورزش بر سلامت فرد اشراف نداشته باشد پیدا نکرده‌اید به توصیه‌های پزشکی که شما را از پزشک منع می‌کند گوش نسپارید. به خاطر بسپارید وجاهت علمی افراد را نه مدرک آن‌ها که مطالعات و به روز بودن آموزه‌هایشان تعیین می‌کند.

کپسول موتا دورست هوم

برای ورزش کردن چه در منزل و یا چه در باشگاه حتما زیر نظر یک مربی حاذق و متخصص تمرین کنید. مربی که برای شما برنامه‌ی ورزشی تدوین می‌کند باید نسبت به مشکل شما آگاهی داشته و با توجه به آن حرکاتی طراحی بشه که فشار مضاعف و سنگینی به عضلات لگن وارد نشود. فشار مضاعف می‌تواند منجر به پارگی کیست شود که خود به وضوح اتفاق دردناکی است. به همین دلیل است که می‌بایست حرکات ورزشی را کاملا اصولی انجام داد.

قابل توجه شما این نکته باید قرار بگیرد که ورزش کردن منجر به درمان PCO نخواهد شد اما قند خون را کنترل کرده، کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت و با ترشح آندروفیسن به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند. همه‌ی این موارد به شکل غیرمستقیم روی بهبود اوضاع PCO اثر صد درصدی دارد.

فریز کردن تخمک‌ها راهی برای مدیریت زمان بارداری:

گاهی افراد از خطرناک بودن این فرآیند سوالاتی می‌پرسند، حال آنکه واقعا فریز شدن تخمک‌ها هیچ خطری به دنبال ندارد؛ بلکه می‌تواند مزایای بسیاری هم با خود به همراه داشته باشد. طی مدت زمان یک ماه فرآیند خارج کردن تخمک‌ها از بدن صورت می‌گیرد و سپس تخمک‌های خارج شده از بدن در شرایط خاص نگهداری می‌شود تا هر زمانی که فرد تصمیم به بارداری گرفت محدودیت عدم تولید تخمک در دوران پسا قائدگی را نداشته باشد.

فیروم، پولیپ، آندومتریوز و کیست‌ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تمام موارد شمرده شده اگر در بدن شما ایجاد اختلال نکنند از زائده‌های خوش‌خیم محسوب می‌شوند. البته که می‌دانیم کیست‌های تخمدانی قطعا با ایجاد مشکل بی‌نظمی در قائدگی همراه هستند. بر ای اساس جلوگیری از تخمک‌گذاری و در نهایت تبدیل شدن به سندروم پلی کیستیک تخمدان از مضرات آن به شمار می‌آید.

فیبروم رحمی اما یک بافت خوش خیم است که درصدی از زنان در تمام دنیا به آن مبتلا هستند. درواقع موضوع مهم این است که چنانچه فرد را با خونریزی و درد با مشکل مواجه نکند می‌تواند سال‌های سال بدون نیاز به دارو و درمان در بدن باقی بماند.

آندومتریوزآندومتریوز

پولیپ از مخاط رحم تشکیل می‌شود و راهی جز جراحی و خارج کردن آن از رحم وجود ندارد؛ چراکه این عامل خارجی که به بافت رحم می‌چسبد می‌تواند در صورت بارداری منچر به سقط جنین هم بشود.

اما در خصوص آنتی متریوز طبق آمار موجود در حال حاضر حدود 100 میلیون زن در سراسر دنیا به این عارضه مبتلا هستند. در این مشکل رشد بافت رحم در جایی خارج از رحم ادامه پیدا می‌کند و  گاها همراه با دردهای لگنی بسیار است. گاهی قائدگی‌های بسیار شدید و خونریزی‌هایی که تا 12، 13 روز طول می‌کشد از دلایل همین معضل است.

لکه‌بینی در افراد جای نگرانی دارد یا …

افرادی  که لکه‌بینی دارند باید بدانند لکه بینی مرتبط با پولیپ و آندومتریوز است؛ بنابراین مشکل در داخل رحم است و نه تخمدان. یعنی نکته‌ای که محرز است جز کیست که در تخمدان وجود دارد سایر موارد نامبرده در بافت رحم رشد می‌کنند و می‌توانند منجر به خونریزی و و لکه‌بینی هم شوند. پس چنانچه مشکل لکه‌بینی سراغ فرد آمد لازم است حتما برای تشخیص به سراغ انجام سونوگرافی بروند.

کیست پستان چیست و چه خطراتی دارد؟

کیست پستان مقداری با کیست تخمدان متفاوت است، در کیست تخمدانی با فولیکول‌هایی مواجه هستیم که با هم انبار شده‌اند اما آزاد نشده‌ و در بافت تخمدان باقی مانده‌اند؛ در حالی‌که کیست پستان مانند بشرهای کیسه مانندی هستند که درونشان آب وجود دارد و حالت عفونی دارند. کیست پستان هم از جمله بافت‌های خوش‌خیم است که مادامی که ایجاد دردسر نکند نیاز به درمان خاصی ندارد.

کیست پستان چیست

کیست پستان بافت متفاوتی با سلول‌های سرطانی دارد؛ بنابراین اصلا نگران نباشید این کیست ماهیتا نمی‌تواند به سرطان تبدیل شود. اگر بافت کیست پستان دردناک باشد آب میان آن را خالی می‌کنند در غیر این صورت سال‌ها بدون نیاز به هیچ درمان خاصی در بدن می‌ماند

با این حال لازم است با انجام آزمایش نسبت به ماهیت اصلی این کیست به اطمینان رسید. سه روش برای این منظور وجود دارد. سونوگرافی، ماموگرافی و MRI.

قرص‌های LD می‌توانند باعث چاقی فرد شوند؟

قرص‌های LD موجب احتباس آب در بدن می‌شوند و به این سبب روی ولع و اشتهای فرد می‌توانند تاثیر گذار باشند و این عاملی است که باید توسط خودِ فرد کنترل شود. مشکل احتباس آب کاملا گذرا بوده و پس از کامل شدن درمان و قطع مصرف قرص‌های LD خواهید دید احتباس آب کاملا از بین رفته است؛ اما نکته‌ی قابل تامل این است که این قرص منجر به تولید چربی در بدن نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

آیا قرص‌های LD منجر به پایین آمدن متابولیسم بدن می‌شود؟

چنانچه همان مقدار ثابت را مصرف کنید خیر تاثیری بر کاهش متابولیسم نخواهد داشت. با این حال از آنجا که استروژن هورمونی است که تاثیرش روی بعضی قسمت‌های بدن برای ذخیره‌ی چربی بیشتر استف مصرف قرص LD در آن قسمت‌ها منجر به حجیم‌تر شدن می‌شود.

پایین آمدن متابولیسم بدن

 

فردی که به دلیل آندروژن بالا -همان تستسترون مردانه- بیشتر در قسمت شکم چاقی دارد و یا به دلایل ژنتیکی دیگر بیشتر سینه و رانش بافت چربی را ذخیره می‌کند با مصرف قرص ال دی در قسمت‌های مورد اشاره می‌تواند چاقی بیشتری را شاهد باشد.

آنزیم‌های کبدی بعد از مصرف قرص LD

گاهی افراد گله می‌کنند که بعد از مصرف این قرص دچار به هم ریختگی‌های آنزیم‌های کبدی شده‌اند و به همین سبب از پزشکشان تقاضای قرص روآکوتان دارند. این درخواست به غایت خطاست چراکه همین قرص روآکوتان می‌تواند منجر به تاثیر بسیار بدی روی کبدتان شود.

بنا براین بسیار مهم است که در مانیتور کردن وضعیت حتما آزمایش کبدی را لحاظ کرد تا به هوای بهبود یک وضعیتی مسیر آسیب زدن به قسمت‌های دیگر را طی نکنیم. بسیاری از تغییر و تحول‌ها هورمونی در کبدها صورت می‌پذیرد. به طور مثال هرگاه قرص‌های تیروئید مصرف می‌کنید تبدیل T4 به T3 که همان لئوتیروکسین کبد است صورت می‌گیرد اگر علاقمند به خواندن در باره‌ی تیروئید و اختلالات مربوط به آن هستید توصیه‌ی اکید می‌کنیم «کم کاری تیروئید» و «پرکاری تیروئید» را در وبلاگ روشا در نوبت مطالعه‌ی خود قرار بدهید.

آنزیم‌های کبدی بعد از مصرف قرص LD

حال اگر کبد شما ناسالم باشد با توجه به نقشی که در بدن ایفا می‌کند می‌تواند موجب شود با وجود اینکه قرص را درست مصرف می‌کنید و خود غده‌ی تیروئید هم مشکلی ندارد؛ ولی چون به واسطه‌ی کبد ناسالم بدن قادر به تبدیل و تغییر هورمون‌ها نیست در آزمایش تیروئید کم‌کار و پرکار به نظر بیاید.

پس دانستن این نکته بسیار مهم است که سلامت کبد خیلی اوقات همان حلقه‌ی گمشده‌ی آزمایش‌هاست. با این حال اگر به دنبال یک نشانه برای عدم سلامت کبد هستید به پوست خود دقت کنید اولین عارضه روی پوست پیدا می‌شود. آکنه‌های غیرمتعارفی که روی پوست ایجاد می‌شود. دل درد و مشکلات گوارشی نیز آلارم‌های جدی برای پیگیری وضعیت کبد هستند. برای اطمینان بهتر است هر 6 ماه یک بار وضعیت کبد خود را چک کنید.

آیا مصرف قرص‌های LD منجر به ابتلا به سرطان می‌شود؟

بر خلاف تصور بسیاری مصرف قرص‌های ال دی حتی می‌تواند منجر به کاهش سرطان پستان، رحم و تخمدان شود؛ چراکه سطح هورمون‌های مرتبط با ابتلا به بیماری‌های یادشده را در سطح مطلوب نگه می‌دارد.

در صورتی که پریود شما بیش از 7 روز طول می‌کشد لازم است نگران شوید و با انجام معاینه و سونوگرافی نسبت به سلامت رحم و عدم وجود فیبروم و پولیپ به اطمینان برسید.

تغییر خلق و خو بعد از مصرف قرص

هورمون آندروژن گفتیم یک هورمون مردانه است که روی خل و خوی زنان اثر مستقیم دارد. برای همین وقتی فرد شروع به درمان می‌کند با تاثیری که مصرف قرص‌ها روی میزان این  هورمون مردانه دارند ممکن است تغییر خل و خو صورت بگیرد. از طرفی اضطراب در شروع درمان گاها همراه است با افزایش سطح کورتیزون است که خود بعضی مواقع با بالا رفتن استروژن ارتباط مستقیم دارد. عاملی که دی ایجاد مشکل در فرآیند درمان هم نقش آفرین است.

اگر شاهد پررنگ بودن این عوامل در خود بودید توصیه‌ی جدی این است که حتما با یک متخصص اعصاب و روان مشورت کنید تا به کمک قرص‌های ضد اضطراب و ضد افسردگی به درمانتان کمک کند.

تپش قلب

گاهی فرد دچار تپش قلب است حتی که پزشک با تجویز پرانول این وضعیت را بهبود می‌بخشد. چنانچه در شرایط خاصی از زندگی خود هستید به فرض مثال کنکور را پیش روی خود دارید و سطح اضطراب در این هنگامه در شما بالاست قطعا کمک گرفتن از یک پزشک متخصص اعصاب و روان را در برنامه‌ی خود داشته باشید.

متخصصین اعتقاد جدی دارند سندروم پلی کیستیک تخمدان را بهتر است به کمک گروهی از پزشکان با تخصص‌های مختلف درمان کرد اما قطعا اولین پزشکی که با مشاهده‌ی بی‌نظمی در قائدگی باید نزدش رفت همان پزشک متخصص زنان و زایمان است.

رژیم‌های گاها عجیب و غریب توصیه شده برای درمان PCO

مقاومت انسولین همانطور که بالاتر هم گفته شد می‌تواند عامل اضافه وزن شود؛ بنابراین در قدم اول بهتر است به جای هر ر|ژیمی به دنبال رفع این مشکل باشید چراکه در صورت حل نکردن مشکل اصلی هیچ رژیمی نمی‌تواند مشکل شما را برطرف کند.

به طور مثال یکی از رژیم‌هایی که گاها توصیه می‌شود تمرکز بر پروتئین بیش از نیاز بدن است؛ اما وقتی بدن شما مقاومت به انسولین دارد با دریافت پروتئین به مدت 20 روز به استوپ وزنی می‌خورید فارغ از اینکه اگر تمرکز بر پروتئین صرف باشد پس نیاز بدن به سایر مواد مغذی چگونه تامین شود؟!

اهمیت نحوه مصرف قرص‌های مکمل برای درمان PCO

امگا3

جدی گرفتن مکمل‌های داروئی همچون امگا 3 بسیار مهم است؛ چراکه این مکمل را بدن نمی‌سازد و باید با مصرف مکمل به شکل روزانه به بدن تزریق شود. در مورد مصرف آن هم ضروری است که به همراه وعده‌ی اصلی غذا باشد. به طور کلی هم هیچ مانعی ندارد روزانه از این مکمل استفاده کرد و مصرف آن با دوز مشخص بی‌اشکال است.

کلسیم:

در مورد این مکمل مهم است که بدون آگاهی از نیاز بدن به کلسیم اقدام خودسرانه به مصرف نداشته باشید. مصرف خودسرانه ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه در فرد شود. در مورد مصرف هم حتما باید همراه با وعده‌ی اصلی غذا صرف شود اینکه شب یا روز را برای مصرف انتخاب کنید کاملا به سبک زندگی شما بستگی دارد.

قرص کلمگزینک هلث اید

آهن:

خوردن قرص آهن بدون تجویز پزشک همچنان از جانب بسیاری از افراد مورد سوال است. حوب است بدانید برای این مکمل لازم است قطعا آزمایش بدهید و چنانچه ذخایر آهن در بدن کم بود می‌توانید مصرف قرص آهن را شروع کنید. بدون انجام آزمایش و تشخیص پزشک برای دوز مصرفی اصلا چنین اقدامی نکنید چراکه مکانیزم آهن جذب است نه دفع؛ بنابراین در صورت مصرف بیش از اندازه رسوب و مشکلات دیگر هم در بدن ایجاد می‌شود.

ویتامین D:

ویتامین D موجود در بدن شما باید بیش از ۳۰ باشد؛ چنانچه کمتر از این مقدار باشد باید با دوز توصیه شده توسط پزشک مصرف مکمل را آغاز کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد