خرید محصولات برند درموسیس

مسمومیت ویتامین ای چیست؟

مسمومیت ویتامین ای چیست؟
در مقاله‌ی مسمومیت ویتامین ای چیست؟ ضمن بررسی مختصر فواید ویتامین E، به علائم مسمومیت با ویتامین E، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن پرداخته شده است. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید. مسمومیت ویتامین ای چیست؟ – مقدمه ویتامین ای یکی از ویتامین‌های اصلی است.

در مقاله‌ی مسمومیت ویتامین ای چیست؟ ضمن بررسی مختصر فواید ویتامین E، به علائم مسمومیت با ویتامین E، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن پرداخته شده است. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

مسمومیت ویتامین ای چیست؟ – مقدمه

ویتامین ای یکی از ویتامین‌های اصلی است که نقش مهمی در بدن بر عهده دارد این ویتامین، محلول در چربی و در حکم نوعی آنتی‌اکسیدان است. ویتامین E سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کرده از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. مصرف ویتامین E با دوز مناسب، از ناراحتی‌های قلب، ضعف بینایی و آسیب‌های مغزی جلوگیری به عمل می‌آورد.

ویتامین E، ویتامین جوانی نیز نام دارد و پیری را در همه‌ی ابعاد آن چه از لحاظ چین و چروک پوست و چه از لحاظ کارکرد اعضای بدن به تأخیر می‌اندازد. افرادی که غذاهای بسیار کم چرب می‌خورند، مبتلایان به بیماری «کرون» (که نوعی بیماری التهابی روده است) و مبتلایان به بیماری «فیبروز کیستیک» که در جذب چربی مشکل دارند بیشتر در معرض ابتلا به کمبود ویتامین E هستند.

منابع مهم ویتامین E کدام است؟

مواد غذایی حاوی ویتامین ای می‌تواند شامل برخی روغن‌ها، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها باشد که غنی‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

    • روغن‌ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن جوانه‌ی گندم، روغن ذرت
    • دانه‌ها و آجیل: تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، کره‌ی بادام زمینی، بادام زمینی
    • میوه‌ها: کیوی، انبه، گوجه فرنگی
    • سبزی‌ها: اسفناج، کلم بروکلی.

منابع مهم ویتامین E کدام است؟

پیش زمینه‌ی مسمومیت ویتامین ای چیست؟

قبل از توضیح نحوه‌ی مسمومیت ویتامین E ذکر این نکته ضروری است که طبق تحقیقات انجام شده، چون ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، مصرف بیش از اندازه‌ی آن می‌تواند باعث شود که در قسمت چربی‌هایِ بدن دپو شده و به ایجاد عوارض کمک کند.

میزان مصرف روزانه‌ی ویتامین E برای افراد بزرگ‌سال حدود 1000 واحد است، در برخی منابع این مقدار تا 1100 واحد نیز نوشته شده است. در مورد میزان مصرف این ویتامین، طبق نظر برخی کارشناسان همان‌طور که عوارض مصرف بیش از حد ویتامین دی مشخص شده، مصرف آن در حد کمتر از مقادیری خاص هم می‌تواند مضر باشد؛ به همین دلیل لازم است برای مصرف این ویتامین با پزشک مشورت شود و یا دستورالعمل مکمل که متعلق به برندی معتبر باشد به‌عنوان دستور مصرف دقیقاً رعایت گردد.

سافت ژل ویتامین ای 400 واحد ویواتیون

چه کسانی به ویتامین E نیاز دارند؟

بسیاری افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و برخی دیگر برای تقویت مو، شادابی پوست و سلامت ناخن‌هایشان ویتامین E مصرف می‌کنند. این ویتامین برای مبتلایان به مشکلات جذب و گوارش و کسانی که رژیم غذایی کم چربی دارند مفید است. برخی آقایان برای تقویت قوای جنسی به مصرف ویتامین E می‌پردازند که در این مورد بهتر است با پزشک مشورت شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین ای خوردن هم‌زمان آن با غذاهایی است که دارای چربی‌های مفید هستند تا بهتر جذب بدن گردد؛ چون همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است.

کپسول ویتامین ای آپوویتال

علائم و پیامدهای مسمومیت ویتامین ای چیست؟

مصرف بیش از حد ویتامین ای می‌تواند باعث رقیق شدن بسیار زیاد خون و حتی خطر مرگ شود؛ به این صورت که بعد از یک جراحت به خاطر لخته نشدن خون، شرایط خطرناکی را برای فرد زخمی به وجود بیاورد. هم‌چنین مصرف افراطی ویتامین E خطر «سکته‌ی مغزی هموراژیک» (سکته‌ی ناشی از خونریزی مغزی) را افزایش می‌دهد. موارد بالا ضرورت پرهیز از مصرف زیاد ویتامین E را برای ما مشخص می‌کند. ویتامین E باید دور از دسترس اطفال نگه داشته شود چون به دلیل محلول در چربی بودنش خطر مسمومیت بیشتری برای کودکان دارد.

علائم و پیامدهای مسمومیت ویتامین ای چیست؟

تداخل دارویی ویتامین E

ویتامین E در میزان مصرف عادی و دوزهای پایین به‌ندرت با داروهای دیگر تداخل پیدا می‌کند.

برخی از داروهایی که احتمال دارد با ویتامین E تداخل کرده و باعث ناراحتی‌های جدیدی شود به شرح زیر است:

    • وارفارین (بخصوص در صورت مصرف روزانه بیش از 300 میلی گرم ویتامین E)
    • آسپرین (بخصوص در صورت مصرف روزانه بیش از 300 میلی گرم ویتامین E)
    • کاهش اثر داروهای قلب نظیر «نیاسین»
    • تداخل با داروی «تاموکسیفن» که در درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد
    • تداخل با داروی «سیکلوسپورین» که توسط افرادی که برای آن‌ها پیوند اعضا انجام گرفته مصرف می‌شود و در رابطه با مهار سیستم ایمنی بدن است
    • تغییرِ اثربخشی شیمی درمانی و پرتو درمانی.

لازم است در صورت مصرف دارهای فوق و یا هرگونه داروی دیگر همراه با ویتامین E، با پزشک مشورت شود.

تداخل دارویی ویتامین E

روش پیشگیری و درمان مسمومیت ویتامین ای چیست؟

بسیار بعید است مسمومیت ویتامین E از طریق خوردن غذاهای حاوی این ویتامین به مقدار زیاد رخ دهد؛ در مورد مسمومیت با مصرف مکمل ویتامین E، اگر میزان مسمومیت، جزئی باشد قطع مصرف برای بهبود کفایت می‌کند ولی در مسمومیت با دوزهای بالا نیاز به مداخله‌ی پزشکی وجود خواهد داشت. برگرفته از healthline

بهترین روش برای جلوگیری از مسمومیت در این مورد، مصرف روزانه 150 میلی گرم ویتامین E در مجموعِ مکمل‌ها و غذاهای دارای این ویتامین برای افراد عادی است؛ با این حال، همیشه مشورت با پزشک توصیه شده است. یک تحقیق نشان داده که خطر سکته‌ی مغزی در اشخاصی که 180 میلی‌گرم ویتامین E در روز مصرف می‌کنند، بیشتر می‌شود؛ اکثر مردم به این مقدار ویتامین E نیاز ندارند. برای تعیین دوز مناسب خودتان با پزشک مشورت کنید.

درمان مسمومیت ویتامین ای

مسمومیت ویتامین ای چیست؟ – جمع‌بندی

    • ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است. اگر بیش از اندازه مصرف شود امکان دارد در چربی‌های بدنتان ذخیره شده و عوارضی ایجاد کند.
    • اگر شخص، رژیم غذایی کم چرب یا بیماری‌های گوارشی در رابط با مشکل جذب داشته باشد، ریسک ابتلا به کمبود ویتامین E در او زیاد خواهد بود و احتمالاً به این ویتامین نیاز بیشتری خواهد داشت.
    • مصرف زیاد ویتامین E ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون شود و منجر به سکته مغزی یا افزایش خطر مرگ شود.

کپسول ژلاتینی ویتامین ای 400 واحد ابورنز

  • مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا ممکن است با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون، داروی سرطان مثل تاموکسیفن و داروی مربوط به سیستم ایمنی بدن و پیوند اعضا مانند سیکلوسپورین تداخل داشته باشد.
  • پیشگیری از مسمومیت با ویتامین ای و درمان شامل مصرف کردنِ به‌اندازه، قطع مصرف در مسمومیت‌های خفیف و مداخله‌ی پزشکی در مسمومیت با دوزهای بالا است.
  • هر چند ویتامین E یک ماده‌ی مغذی ضروری است اما مصرف روزانه 150 میلی گرم ویتامین E در مجموعِ مکمل‌ها و غذاهای دارای این ویتامین برای افراد عادی کفایت می‌کند. (در مورد دوز دقیق مصرفی همیشه مشورت با پزشک توصیه شده است.)
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد