خرید محصولات برند درموسیس

مکمل کروم یا کرومیوم چیست و چه کاربردهایی برای بدن دارد؟

مکمل کروم یا کرومیوم چیست و چه کاربردهایی برای بدن دارد؟

ممکن است بارها در جاهای مختلف با کلمات مکل کروم یا کرومیوم مواجه شده باشید و این سؤال در ذهنتان شکل گرفته باشد که مکمل کروم یا کرومیوم چیست و چه کاربردهایی برای بدن دارد؟ کروم یا کرومیوم یک ماده معدنی ضروری است که به دو شکل وجود دارد، کروم سه ظرفیتی که برای انسان بی‌خطر است و کروم شش ظرفیتی که یک سم برای بدن انسان به شمار می‌رود. خوب است بدانید که کارشناسان، رژیم غذایی با مکمل‌ کروم یا کرومیوم را به دفعات مکرر، توصیه کرده‌اند.

قرص کروم 200 یوروویتال

کرومیوم سه ظرفیتی در غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود. مصرف مکمل کرومیوم با بهبود نحوه استفاده بدن از انسولین به حفظ سطح قند خون در حد نرمال کمک می‌کند. به طور کلی مصرف این مکمل برای دیابت، کلسترول بالا، عملکرد ورزشی، اختلال دوقطبی و بسیاری از اهداف دیگر استفاده می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که مصرف مکمل کرومیوم یکی از ضرورت‌ها برای بدن هر فرد به شمار می رود.

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که مکمل کروم یا کرومیوم چیست و چه کاربردهایی برای بدن دارد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره مکمل کروم یا کرومیوم بدانید به شما بگوییم.

مکمل کروم یا کرومیوم چیست؟

قرص کروم 200 آپوویتال

کروم یک عنصر کمیاب است که در برخی غذاها و محیط یافت می‌شود. دو شکل شناخته شده از کروم وجود دارد: سه ظرفیتی (کروم 3+) و شش ظرفیتی (کروم 6+). شکل سه ظرفیتی کروم در غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود، در حالی که کروم شش ظرفیتی سمی در آلودگی‌های صنعتی یافت خواهد شد. کروم به دلیل اثراتی که بر عملکرد انسولین دارد، یک ماده مغذی ضروری به شمار می‌رود.

برخی از افراد برای جلوگیری از دیابت، افزایش وزن، سندرم متابولیک، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بهبود سطح چربی خون، از مکمل کروم یا کرومیوم مصرف می‌کنند. در ادامه چند نکته کلیدی در مورد کروم برای درک بهتر مفهوم آن آورده شده است:

    • کروم یک ماده معدنی است که بدن انسان به مقدار بسیار کمی به آن نیاز دارد؛
    • منابع خوب کروم شامل کلم بروکلی، جگر و مخمر آبجو است؛
    • مکمل‌های کروم ممکن است توده عضلانی، کاهش وزن و کنترل گلوکز را افزایش دهند؛
    • مکمل‌های غذایی مانند داروها هستند و کسانی که قصد مصرف مکمل‌ها را دارند باید با احتیاط از آنها استفاده کنند. در درجه اول غذای سالم بهترین و مطمئن‌ترین منبع مواد مغذی کروم است.

چرا باید مکمل کروم یا کرومیوم مصرف کرد؟

قرص کرومیوم هلث برست

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های کروم یا کرومیوم ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین (پیش دیابت) مفید باشد. شواهد خوبی وجود دارد مبنی بر این که کروم می‌تواند سطح گلوکز را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، اگرچه همه مطالعات مزیتی را در این باره نشان نداده‌اند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده‌اند که کروم ممکن است به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که با مقاومت به انسولین مرتبط است، کمک کند.

مکمل‌های کروم یا کرومیوم برای تأثیراتشان بر کلسترول، خطر بیماری قلبی، اختلالات روانی، بیماری پارکینسون و سایر شرایط مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و نتایج مقالات تأثیرات به سزای مکمل کروم بر این موارد را نشان دادند. برخی از افراد نیز از مکمل‌های کروم یا کرومیوم برای عضله سازی یا کاهش وزن استفاده می‌کنند.

غذاهای سرشار از کروم

برخی از بهترین منابع کروم کلم بروکلی، جگر و مخمر آبجو هستند. سیب زمینی، غلات کامل، غذاهای دریایی و گوشت نیز حاوی کروم هستند. اکثر مردم به‌اندازه کافی کروم را از غذا دریافت نمی‌کنند بنابراین نیاز به مصرف مکمل‌های کروم یا کرومیوم خواهند داشت. اما به طور کلی غذاهایی که منابع خوب کروم هستند عبارتند از:

سیب زمینی و لوبیا سبز

    • سبزیجاتی مانند بروکلی، سیب زمینی و لوبیا سبز
    • محصولات سبوس‌دار
    • گوشت گاو و مرغ
    • میوه‌ها، از جمله سیب و موز؛ آب انگور
    • شیر و لبنیات

کاربردهای کروم یا کرومیوم

محققان به طور کامل نمی‌دانند کروم در بدن چه می‌کند، اما این ماده معدنی ممکن است به تجزیه و جذب کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به بدن کمک کند. برخی افراد از مکمل‌های کروم یا کرومیوم برای کنترل قند خون مبتلا به دیابت، تسکین سندرم متابولیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک، کنترل وزن و افزایش توده عضلانی استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی و تشریح برخی کاربردهای کروم یا کرومیوم در بدن پرداخته شده است.

کاربرد کروم یا کرومیوم در کاهش آثار دیابت نوع 2

کرومیوم در کاهش آثار دیابت نوع 2

تأثیر کروم بر فعالیت انسولین، تحقیقاتی را در مورد این که آیا می‌تواند کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد، برانگیخته است. اما مطالعاتی که چگونگی تأثیر کروم بر سطوح بالای قند خون یا دیابت را بررسی می‌کنند، نتایج متفاوتی به دست آورده‌اند. شواهدی مبنی بر حمایت از کروم برای مدیریت دیابت به یک کار آزمایی تصادفی کنترل شده در سال 1997 برمی گردد که بررسی کرد آیا مصرف بیشتر کروم می‌تواند گلوکز (قند خون) و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد یا خیر.

در دو و چهارماهگی، گروه 500 میکروگرم غلظت گلوکز سرم ناشتا به طور قابل توجهی کمتر از گروه 100 میکروگرم بود. علاوه بر این، در مقایسه با دارونما، هر دو گروه کروم به طور قابل توجهی غلظت انسولین ناشتا و غلظت انسولین را پس از چالش گلوکز در دو و چهار ماه کاهش دادند.

اخیراً، یک مطالعه در سال 2016 مکمل‌های کروم را برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارزیابی کرد. این مطالعه که در Nutrition Reviews منتشر شد، 20 کار آزمایی تصادفی سازی شده و کنترل‌شده را بررسی کرد. تمامی کار آزمایی‌ها به اهداف درمانی با مکمل کروم رسیدند که اثربخشی خوبی را نشان دادند. انجمن دیابت آمریکا نیز مکمل‌های کروم یا کرومیوم را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کند.

کاربرد کروم یا کرومیوم در در کاهش آثار سندرم متابولیک

کرومیوم در در کاهش آثار سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط است که با هم در بدن اتفاق می‌افتد و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. از آنجایی که مقاومت به انسولین جزء جدایی ناپذیر این بیماری است و کروم در فعال‌سازی انسولین نقش دارد، برخی تحقیقات بر استفاده احتمالی آن در سندرم متابولیک متمرکز شده‌اند. تحقیقات محدود و مختلط است اما در تمامی مقالات ارتباط بین کروم و پاسخ انسولین را نشان داده شده است.

به عنوان مثال، یک کار آزمایی بالینی در سال 2018 ارزیابی کرد که آیا مکمل کروم می‌تواند ضربان قلب افراد مبتلا به سندرم متابولیک را در حالت استراحت کاهش دهد. محققان به 70 شرکت‌کننده بزرگسال 300 میکروگرم کروم به مدت 24 هفته دادند. مکمل‌ها بر سطح گلوکز ناشتا، HbA1c، دور کمر، فشار خون یا سطح چربی تأثیر داشتند و ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش دادند.

کاربرد کروم یا کرومیوم در کاهش آثار سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال غدد درون‌ریز است که می‌تواند باروری را تحت تأثیر قرار دهد. به دلیل ارتباط بین دیابت و سندرم تخمدان پلی کیستیک، برخی تحقیقات بر روی این موضوع تمرکز کرده‌اند که آیا کروم می‌تواند سطوح گلیسمی و چربی را کنترل کند یا خیر.

کرومیوم در کاهش آثار سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک مرور سیستماتیک و متا آنالیز در سال 2017، تأثیر مکمل‌های کروم را بر سندرم تخمدان پلی کیستیک ارزیابی کرد. در هفت کار آزمایی تصادفی سازی شده و کنترل‌شده که 8 تا 24 هفته به طول انجامید، محققان دریافتند که مصرف روزانه 200 میکروگرم تا 1000 میکروگرم مکمل کروم تأثیر به سزایی بر گلوکز خون یا کل خون دارد و سطوح هورمونی بدن نیز به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی (BMI) و سطح انسولین ناشتا را کاهش داده بود.

بررسی سیستماتیک و متا آنالیز دیگری نیز در سال 2018 به تأثیر مکمل‌های کروم بر مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک پرداخت. آنها دریافتند که 200 تا 1000 میکروگرم کروم در روز تأثیر قابل توجهی بر سطوح انسولین ناشتا یا حساسیت به انسولین دارد.

کاربرد کروم یا کرومیوم در کاهش آثار دیس لیپیدمی

دیس لیپیدمی وضعیتی است که در آن فرد سطح چربی خون غیرطبیعی دارد. از آنجایی که مطالعات ارتباطی بین سطوح پایین کروم و سطوح بالای کلسترول خون پیدا کرده‌اند، برخی از محققان این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا مکمل کروم یا کرومیوم می‌تواند سطح چربی خون را بهبود بخشد.

قرص کروم پلاس B3 یوروویتال

در یک کار آزمایی تصادفی کنترل شده در سال 2015، محققان تأثیر مکمل کروم را بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار دادند. محققان شرکت کنندگان را به مدت چهار ماه به دو گروه کنترل (دارونما) و مکمل (600 میکروگرم در روز) تقسیم کردند. در حالی که این مطالعه آثار قابل توجهی از مکمل بر غلظت گلوکز نشان داد، هیچ تفاوتی بین گروه مکمل و دارونما بر روی کلسترول مشاهده نشد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2018 نتایج امیدوارکننده‌تری داشت. کار آزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، تأثیر کروم دریافتی را بر خطر قلبی متابولیک، از جمله در افراد مبتلا به PCOS ارزیابی کرد. در طول کار آزمایی هشت هفته‌ای روی 40 شرکت‌کننده، محققان دریافتند که 200 میکروگرم کروم در روز به طور قابل‌توجه تری گلیسیرید سرم و کلسترول کل را کاهش می‌دهد.

کاربرد کروم یا کرومیوم در کاهش وزن و بهبود توده عضلانی

کرومیوم در کاهش وزن

برخی از مکمل‌های کروم یا کرومیوم برای کاهش وزن، چربی بدن کمتر و توده عضلانی بیشتر به بازار عرضه می‌شوند. این ادعاها عمدتاً مبتنی بر این تئوری است که تنظیم قند خون باعث کاهش هوس خوردن می‌شود. ارتباط بین کروم و انسولین باعث تحقیقات محدودی در این زمینه شده است.

به عنوان مثال، یک متا آنالیز در سال 2019 تأثیر مکمل کروم را بر وزن بررسی کرد. مطالعه شامل 1316 شرکت‌کننده در 21 کار آزمایی به مدت 9 تا 24 هفته بود. کسانی که 200 تا 1000 میکروگرم در روز کروم مصرف می‌کردند به طور قابل توجهی وزن بیشتری از دست دادند و به طور قابل توجهی BMI و درصد چربی بدن خود را در مقایسه با دارونما کاهش دادند.

chromium

بنابراین با توجه به کاربردهای مختلف کروم و با توجه به این که افراد کمتر می‌توانند کروم را منابع غذایی دریافت کنند، کارشناسان مصرف مکمل‌های کروم یا کرومیوم را بسیار توصیه می‌کنند.

کروم یا کرومیوم چه فوایدی برای بدن دارد؟

ممکن است تا اینجای مقاله به پاسخ این سؤال که کروم یا کرومیوم چه فوایدی برای بدن دارد نرسیده باشید. اصلاً نگران نباشید زیرا در این بخش مفصل به همین موضوع پرداخته شده است. کروم یک مکمل محبوب است که اغلب برای کسانی که می‌خواهند عضله سازی کرده یا وزن کم کنند بسیار مناسب است. برخی از بدنسازان و ورزشکاران آن را برای افزایش عملکرد و افزایش انرژی نیز مصرف می‌کنند.

مطالعات اولیه در این باره نشان داد که مکمل کروم یا کرومیوم ممکن است به کاهش وزن و افزایش توده عضلانی کمک کند. این مطالعات قطعی نبودند، اما مطالعات اخیر نشان‌دهنده بهبود رشد عضلات یا کاهش توده چربی به طور قطع هستند. همچنین تحقیقات گذشته نمی‌توانست به طور قطعی تأثیرگذاری کروم بر کاهش آثار دیابت نوع 2 را تأیید کند، اما مطالعات جدیدتر نشان داد که مکمل کروم می‌تواند برای افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز و دیابت نوع 2 مفید و به مدیریت دیابت، کاهش سطح چربی‌های خون، کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن کمک کند.

کرومیوم چه مکمل کروم یا کرومیوم چیستبرای بدن دارد؟

در یک مطالعه، 96 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 یا 400 میکروگرم (mcg) کروم پیکولینات، 200 میکروگرم در روز یا یک دارونما مصرف کردند. افرادی که روزانه 400 میکروگرم مصرف می‌کردند، بهبودهایی را در عملکرد اندوتلیال، پروفایل لیپیدی و بیومارکرهای استرس اکسیداتیو مشاهده کردند که نشان می‌دهد مکمل کروم می‌تواند برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. به طور کلی مصرف مکمل کروم یا کرومیوم می‌تواند برای مواردی چون کنترل قند خون مبتلا به دیابت، تسکین سندرم متابولیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک، کنترل وزن و افزایش توده عضلانی مفید باشد. از «عوارض کرومیوم» هم بخوانید.

خطرات مصرف کروم چیست؟

به نظر می رسد مصرف مکمل کروم عوارض جانبی کمی دارد. برخی گزارش‌ها از کروم وجود دارد که باعث ضربان قلب نامنظم، اختلالات خواب، سردرد، تغییرات خلقی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. کروم ممکن است خطر آسیب کلیه یا کبد را افزایش دهد. اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید، کروم را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.

قرص اولترا کروم ویتابیوتیک

همچنین از آنجایی که کروم ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، بسیار مهم است که افرادی که داروهای دیابت مانند انسولین مصرف می‌کنند، فقط تحت نظر پزشک از مکمل کروم استفاده کنند. کروم همچنین ممکن است با داروهایی مانند آنتی اسیدها، داروهای رفلاکس اسید، کورتیکواستروئیدها، مسدودکننده‌های بتا، انسولین، داروهای تیروئید و مسکن‌های NSAID تداخل داشته باشد. این فعل و انفعالات ممکن است باعث جذب ضعیف کروم یا تقویت اثر داروی دیگر شود.

زنان باردار و شیرده نیز نباید از مکمل‌های کروم استفاده کنند. برای مصرف کودکان هم لازم است با پزشک مشورت کنید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که هیچ کس نباید بیش از 200 میکروگرم در روز بدون توصیه پزشکی مصرف کند. مؤسسه پزشکی سطح بالای مصرف قابل تحمل (UL) را تعیین نکرده است زیرا عوارض جانبی جدی کمی با مصرف بالای کروم مشاهده شده است.

کروم یا کرومیوم

سخن پایانی

کروم یک ماده معدنی است که به تجزیه و جذب کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید از مکمل‌های کروم برای کاهش خطر دیابت، تسکین سندرم متابولیک و علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، کنترل وزن و افزایش توده عضلانی استفاده کنید.

مکمل‌ها می‌توانند با دارو تداخل داشته باشند، حتی زمانی که در سطح دوز مناسب مصرف شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع مصرف یک مکمل جدید با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با مکمل کروم یا کرومیوم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودند واقع شده باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد