خرید محصولات برند درموسیس

آمپول بیوتین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آمپول بیوتین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر قصد تقویت مو، پوست و ناخن‌هایتان را دارید لازم است بدانید آمپول بیوتین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله با استناد به منابع علمی به سوال فوق و سوالاتی دیگر در رابطه با فواید، طرز مصرف و دوز مناسب «بیوتین» جواب داده شده است.

آمپول بیوتین چیست؟

«بیوتین» (Biotin) نام‌های دیگری نیز دارد که بعضی از آن‌ها عبارت است از: کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H، فاکتور W. بیوتین نوعی ویتامین است که در مقادیر اندک در بعضی از غذاها وجود دارد.

آمپول بیوتین چیست

در مورد برخی از کاربردهای ویتامین بیوتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان ریزش مو
  • کمبود ویتامین بیوتین در رابطه با بارداری
  • سوءتغذیه
  • کاهش وزن سریع (به خاطر کمبود بیوتین)
  • تقویت ناخن‌های شکننده
  • درمان بثورات پوستی کودکان (درماتیت سبورئیک)
  • درمان دیابت
  • درمان افسردگی‌های خفیف.

درمان ریزش مو

علائم کمبود بیوتین چیست؟

بیوتین بخشی از آنزیم‌های مهم بدن محسوب می‌شود که عناصری خاص از جمله چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و برخی عناصر دیگر را تجزیه می‌کند. نکته‌ای که در مورد کمبود بیوتین باید در نظر داشت این است که آزمایشِ 100 درصد مطمئنی برای تشخیص کمبود بیوتین وجود ندارد؛ به همین دلیل کمبود آن بیشتر از طریق علائمی مانند نازک، شکننده و کم‌رنگ شدن موها و به وجود آمدن پوسته‌های قرمز رنگ (بثورات پوستی) در اطراف چشم، بینی و دهان تشخیص داده می‌شود.

هم‌چنین علائم کمبود بیوتین که به سیستم عصبی ارتباط دارد عبارت است از: سوزن سوزن شدن دست و پا، افسردگی، توهم و خستگی. برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود بیوتین می‌تواند منجر به بیماری دیابت هم بشود. هم‌چنین شواهد دیگری وجود دارد حاکی از این که کشیدن سیگار می‌تواند مقدار بیوتین را در بدن تا حدی کاهش دهد.

آمپول بیوتین

درمان با بیوتین

بهتر است درباره‌ی کاربرد بیوتین برای مداوای بیماری‌ها ابتدا با پزشک مشورت شود.

درمان ریزش مو: تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو بسیار مشهور است. یکی از نام‌های بیوتین ویتامین H است که حرف اول کلمه‌ی Hair به معنای مو است. این حرف به خاطر تاثیر بسیار مثبت بیوتین در تقویت موها به عنوان مام دیگر این ویتامین انتخاب شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیوتین و روی به‌طور خوراکی و هم‌زمان استفاده از کرم «کلوبتازول پروپیونات» بر روی پوست می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد.

درمان دیابت: امکان کمی وجود دارد که بیوتین به‌تنهایی بر سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر بگذارد؛ ولی شواهدی هست حاکی از این که ترکیبی از بیوتین و «کروم» ممکن است قند خون را در افراد مبتلا به دیابت که قند خونشان با داروهای تجویزی به‌خوبی کنترل نمی‌شود، کاهش دهد. بعضی تحقیقات اولیه‌ی دیگر نشان می‌دهد که همین ترکیب، نسبتِ سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

درمان درد عصبی دیابت: هم‌چنین بیوتین در تسکین درد عصبی بیماران دیابتی مؤثر است.

درمان شکنندگی ناخن‌های دست و پا: مصرف بیوتین باعث افزایش ضخامت ناخن‌های دست و پا می‌شود.

عوارض جانبی بیوتین

بیوتین در صورت مصرف مناسب از طریق خوراکی و هم‌چنین استفاده در دوزهای مناسب توسط آمپول، ایمن است. استفاده از بیوتین در دوران بارداری به‌شرط رعایت دوز مناسب نیز خطر خاصی ندارد ولی بهتر است با پزشک در این مورد مشورت شود. افرادی که دیالیز کلیه انجام می‌دهند احتمالاً به بیوتین بیشتری نیاز خواهند داشت که در این مورد باید نظر پزشک معالج را جویا شد.

بیوتین بیاکترا

به‌ندرت اشخاصی می‌توانند باشند که بدنشان نسبت به آمپول بیوتین حساسیت نشان دهد؛ در چنین حالتی امکان دارد علائمی مانند خارش، تاول، قرمزی پوست، تورم، خس‌خس سینه در فرد، مشکل در صحبت یا بلع، گرفتگی صدا، تورم در دهان، صورت، گلو و زبان مشاهده شود. از دیگر عوارض بیوتین در صورت مصرف زیاد و خارج از دستور پزشک می‌توان به تعریق زیاد، اسهال، تکرر ادرار، حالت تهوع و سقط جنین خانم‌های باردار اشاره کرد.

 تداخل دارویی آمپول بیوتن

بیوتین ممکن است با داروهایی که توسط کبد تغییر می‌یابند تداحل کند، داروهایی مانند «کلوزاپین، کلوزاریل، سیکلوبنزاپرین، فلکسیریل، فلووکسامین، لووکس، هالوپریدول، هالدول، ایمی پرامین، توفرانیل، مکزیلتین، مکسیتیل، اولانزاپین، زیپروکساوین، پروپرانول، ایندرال، تاکرین، تئوفیلین، زیلوتون، زولمیتربپتان» و سایر.

طرز تأثیر بیوتین بر داروهایی که توسط کبد تغییر می‌کنند، می‌تواند افزودن به اثر آن داروها باشد، لذا اگر شخص، چنین داروهایی مصرف می‌کند باید این موضوع را به اطلاع پزشک برساند. هم‌چنین بیوتین روی میزان ترشح هورمون تیروئید اثرگذار است و امکان دارد در نتایج آزمایش‌های خون اختلال ایجاد کند.

آمپول بیوتین

دوز بیوتین

از جنبه‌ی علمی، اطلاعات استاندارد درباره‌ی دوز مناسب بیوتین برای تمامی موارد وجود ندارد و دوز مناسب بیوتین به میزان سن و شرایط سلامتی فرد بستگی دارد؛ بنابراین باید ضمن خرید بیوتین از داروخانه‌های معتبر، میزان دوز مصرفی آن که بر روی برچسب نوشته شده قرائت و با پزشک نیز درباره‌ی دوز مناسب مشورت شود. استفاده در دوزهای غلط و بالا می‌تواند خطرساز باشد.

در عرف معمول، مقادیر زیر برای گروه‌های سنی مختلف تجویز شده است:

  • نوزادان 0 الی 12 ماهه، 7 mcg
  • کودکان یک الی سه ساله، 8 mcg
  • کودکان چهار الی هشت ساله 12 mcg
  • کودکان 9 تا 13 ساله، 20 mcg
  • نوجوانان چهارده تا هجده ساله؛ 25 mcg
  • برای بالاتر از 18 سال و برای خانم‌های باردار 35 mcg

دوز بیوتین

نکات مهم مصرف دوز بیوتین

معمولاً در تقویت مو، آمپول بیوتین به‌طور دوره‌ای تجویز شده و گاه بین دوره‌های تزریق آمپول بیوتین از یک تا چند ماه فاصله در نظر گرفته می‌شود. ییک از دوزهای توصیه شده برای آمپول‌های محلول تزریقی بیوتین در درمان ریزش مو 0.5 درصد و یک یا دو بار در هفته است.

معمولاً برای درمان ریزش و شکنندگی مو، یک دوره‌ی سه ماهه برای گرفتن بهترین نتیجه توصیه می‌شود؛ علت این موضوع، امکان مقاوم شدن موها در جذب بیوتین به علت تزریق مداوم آن است، لذا برای پرهیز از این اتفاق، گاه، فاصله‌های زمانی بین دوره‌های تزریق بیوتین توسط پزشک در نظر گرفته می‌شود.

چند نکته در مورد دوز بیوتین

برای تقویت ناخن معمولاً حدود شش تا 9 ماه بعد از مصرفِ یک دوره بیوتین، ناخن‌های شخص از حالت شکننده خارج شده و قوی می‌شود. اگر یکی از نوبت‌های مصرف یا تزریق بیوتین را فراموش کردید و دیدید که نوبت بیوتین بعدی نزدیکاست، نوبت فراموش شده را حذف کرده و آن را مصرف یا تزریق نکنید.

زمان تزریق آمپول بیوتین

آمپول بیوتین باید از یخ‌زدگی محافظت شده و در دمای کمتر از 30 درجه‌ی سانتی‌گراد دور از دسترس کودکان نگهداری شود. اصولاً بیوتین در قالب مکمل‌ها به‌عنوان یک مکمل گیاهی عرضه می‌شود و استاندارد خاصی ندارد؛ متأسفانه برخی محصولات بیوتینِ نامرغوب که حاوی مواد ترکیبی مضر مانند فلزات و داروهای دیگر است در بین محصولات مختلفی که به بازار عرضه می‌شود (در سطح جهان) مشاهده شده است.

زمان تزریق آمپول بیوتین

برای به حداقل رساندن خطر خرید محصولات تقلبی، توصیه می‌شود خرید آمپول بیوتین را از داروخانه‌های معتبر که شرایط جابه‌جایی و نگهداری استاندارد دارند انجام دهید. در مورد بهترین زمان تزریق آمپول بیوتین، نظر به این که بیوتین جزو ویتامین‌های B (موسوم به ویتامین B7) است و یکی از ویژگی‌های انواع ویتامین B انرژی زا بودن آن‌ها ذکر می‌شود، به همین دلیل بهتر است که آمپول بیوتین هنگام روز تزریق شود، زیرا تزریق آن در شب می‌تواند اختلال خواب ایجاد کند.

تفاوت آمپول بیوتین و قرص بیوتین بیشتر در سرعت اثربخشی آمپول آن است؛ مثلاً برای جلوگیری سریع از ریزش مو و برای مواردی که نیاز به درمان فوری‌تر وجود دارد معمولاً از آمپول بیوتین استفاده می‌شود. 

منابع طبیعی بیوتین

موارد منع تزریق بیوتن

در موارد زیر حتماً باید قبل از تزریق آمپول بیوتین با پزشک مشورت شود:

  • داشتن حساسیت به بیوتین
  • داشتن سابقه‌ی عمل جراحی معده
  • داشتن سابقه‌ی بیماری و یا عمل جراحی کلیه
  • مصرف دخانیات، بخصوص سیگار
  • باردار بودن
  • تزریق آمپول بیوتین به کودکان و نوجوانان.

پیش از انجام آزمایش‌های پزشکی باید به پزشک اطلاع داده شود که شخص، بیوتین تزریق می‌کند؛ چون بیوتین باعث ایجاد اختلال در نتایج برخی از آزمایش‌های پزشکی می‌شود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد