خرید محصولات برند درموسیس

تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو را چه‌اندازه ارزیابی می‌کنید؟!

تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو را چه‌اندازه ارزیابی می‌کنید؟!

تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو سال‌هاست زبانزد خاص و عام شده؛ ولی میزان تأثیر آن چقدر است؟ در این مقاله با استناد به منابع علمی، این موضوع بررسی می‌شود. بیوتین چیست؟  اگر در پاسخ به این سوال مکث‌تان طولانی شده است شاید باید سری بزنید به لینک فوق و بیشتر پیرامون این مکمل ارزشمند بخوانید!

تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو – مقدمه

بیوتین، نوعی ویتامین از گروه ویتامین‌های B است که به اسم ویتامین B7 و ویتامین H نیز مشهور است. تأثیر ویتامین بیوتین در درمان ریزش مو به حدی بوده که بنا به اعتقاد برخی افراد، نام ویتامین H برای آن از کلمه‌ی Head به معنای «سر» گرفته شده است. بیوتین بخشی از آنزیم‌های بدن محسوب می‌شود که چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و برخی عناصر دیگر را تجزیه می‌کند. در حقیقت، بیوتین غذاهایی را که می‌خوریم به انرژی تبدیل می‌کند. 

جلوگیری از ریزش مو

در ضمن، بیوتین برای مدت طولانی در بدن ذخیره نمی‌شود؛ چون جزو ویتامین‌های محلول در آب است. با این که بیوتین در بعضی از مواد غذایی وجود دارد ولی مقدار آن در اکثر مواد غذایی چندان زیاد نیست. برخی از غذاهایی که مقداری بیوتین در آن‌ها وجود دارد عبارت است از: بادام، هویج، تخم مرغ، مخمر آبجو، پیاز، آووکادو، چغندر، توت، شیر گاو، گردو. مکمل بیوتین در فرم‌های داروییِ قرص بیوتین، قرص زیرزبانی بیوتین و کپسول بیوتین عرضه می‌شود؛ هم‌چنین شامپوها و سرم‌های حاوی بیوتین نیز وجود دارد.

کمبود بیوتین چه علائم یا عوارضی دارد؟

قرص بیوتین 1000 ترید فارما

آیا کمبود بیوتین فقط در مورد موی سر تأثیرگذار است؟ جواب این سوال منفی است. علائم کمبود بیوتین، شامل بثورات پوستی از قبیل تشکیل پوسته‌های قرمز در اطراف چشم، بینی و دهان است. توهم، افسردگی، خستگی زیاد و سوزن سوزن شدن دست و پا از سایر علایم کمبود بیوتین محسوب می‌شود. بیوتین علاوه بر نقش مهمی که در تقویت موها دارد روی سلامتی پوست و ناخن نیز بسیار مؤثر است.

از بیوتین در درمان افسردگی، دیابت و برطرف کردن آثار سوء تغذیه هم استفاده می‌شود. برخی مشکلات جذب مرتبط با روده نیز می‌تواند فرد را با کمبود بیوتین مواجه کند. هم‌چنین خوردن سفیده‌ی تخم به‌طور خام مانعِ جذب بیوتین می‌شود.

قرص بیوتین بهتر است یا آمپول بیوتین؟

مکمل بیوتین

تفاوت آمپول بیوتین و قرص بیوتین مربوط به تأثیر سریع‌تر آمپول است؛ ولی این حرف به معنای این نیست که قرص بیوتین از آمپول آن تأثیر کمتری در جلوگیری از ریزش مو دارد.

برتری قرص بیوتین نسبت به آمپول آن در یکنواخت ماندن میزان بیوتین در بدن است در حالی که بعد از تزریق آمپول، نوسان میزان بیوتین در بدن بیشتر است و از این نظر قرص بر آمپول ترجیح دارد ولی همان‌طور که اشاره شد در سرعت تأثیر، برتری با آمپول بیوتین است.

اصولاً برخلاف تصور اکثر افراد، استفاده از قرصِ هر دارو بر استفاده از آمپول که روشی تهاجمی محسوب می‌شود ارجح است؛ مگر (همان‌طور که در مورد بیوتین توضیح داده شد) دلیلی خاص، استفاده از آمپول را به‌جای قرص توجیه کند؛ که در چنین شرایطی از آمپول استفاده می‌شود.

آیا بیوتین، عوارضی هم دارد؟

قرص بیوتین 800 هلث اید

عوارض مصرف مکمل بیوتین بیشتر شامل دوز مصرف و بیماری‌ها و تداخل دارویی است. در مورد درمان ریزش مو نظر پزشک شما مهم است و باید طبق آن عمل کنید. در اکثر موارد برای درمان ریزش مو یک دوره‌ی سه ماهه‌ی تقویت با بیوتین در نظر گرفته می‌شود. در این دوره‌ی سه ماهه‌ی درمان، هر هفته یک تا دو آمپول بیوتین برای جلوگیری از ریزش مو به فرد مورد نظر تزریق می‌شود.

چنانچه دوز بیوتین درست تجویزش شده و با برخی داروهایی که احتمالاً فرد مصرف می‌کند تداخل نداشته باشد عوارضی نخواهد داشت. داروهایی که امکان تداخل آن‌ها با بیوتین وجود دارد و نیز شرایطی که در آن شرایط نباید از بیوتین استفاده کرد، عبارت است از:

    1. سابقه‌ی عمل جراحی کلیه و معده
    2. بارداری
    3. استعمال دخانیات
    4. حساسیت به بیوتین.
    5. مصرف تمامی داروهایی که توسط کبد تغییر می‌یابند مثل «مکزیلتین، مکسیتیل، اولانزاپین، زیپروکساوین، پروپرانول، ایندرال، تاکرین، تئوفیلین، زیلوتون، زولمیتربپتان، «کلوزاپین، کلوزاریل، سیکلوبنزاپرین، فلکسیریل، فلووکسامین، لووکس، هالوپریدول، هالدول، ایمی پرامین، توفرانیل، مکزیلتین.»

کپسول بیوتی هلث اید

نحوه‌ی تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو

اگر بیوتین را روی پوست بمالید چندان جذب نخواهد شد. به همین علت است که تزریق آن ترجیح داده می‌شود.  این تزریق‌ها به متابولیسم اسیدهای چرب، کربوهیدرات‌ها و پروتئین کمک می‌کنند و فایده‌ی اصلی آن تقویت مو و ناخن است. تزریقِ دوز درست مکمل بیوتین باعث افزایش رشد مو، بهبود ساختار و بیشتر شدن ضخامت و همچنین کاهش ریزش مو می‌شود.

تزریق عضلانیِ بیوتین برای رشد مو و تقویت ناخن‌ها مؤثرتر است. هفته‌ای یک الی دو بار به مدت سه ماه دوره‌ی درمانی با آمپول بیوتین است. برخلاف شامپوها و موارد مشابه که از روی سطح پوست سعی در تقویت موها دارند، بیوتینِ تزریق شده از درون، موهای شما را تقویت می‌کند و می‌رویاند. بیوتین، جایگزین تمامی کمبودهایی می‌شود که موهای شما با آن مواجه است و تزریق بیوتین نسبت به استفاده از قرص، سریع‌تر جواب می‌دهد.

نحوه‌ی تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو

آیا استفاده از PRP با بیوتین مؤثر تر است؟

PRP در حقیقت پلاسمای غنی شده از پلاکت خون انسان است. برای تهیه‌ی پلاکت، از فرد، خون گرفته شده و آن خون به گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت تجزیه می‌‌شود. پلاکت، گرفته شده و در قالب آمپول به ناحیه‌ی مورد نظر تزریق می‌شود. پلاکت در محلی که تزریق می‌شود سلول‌ها را به تکاپو واداشته و آن‌ها را تحریک به رشد می‌کند.

نخستین نکته‌ای که در رابطه با PRP و تأثیر آن باید دانست این است که در برخی منابع اشاره شده که PRP می‌تواند سبب تقویت موهای نازک شود ولی اگر مدت زیادی از ریختن موها گذشته و ریشه‌های موها از بین رفته باشد مؤثر نخواهد بود. پس نتیجه می‌گیریم که PRP روش درمان مختص ریزش مو نیست ولی در مواردی برای تقویت موها از آن استفاده می‌شود.

تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو

از طرف دیگر باید پیش از این کار، پزشک شما مجاز بودن یا نبودن چنین تزریقی را بررسی و تأیید کند. راجع به میزان تأثیر تزریق بیوتین و PRP باهم هنوز تحقیقات کافی انجام نشده هر چند که برخی منابع کلینیکی تأثیر تزریق هم‌زمانِ این دو را باهم آن را در رویش مجدد مو بیشتر مؤثر می‌دانند. برگرفته از  healthline

استدلال آن‌ها این است که PRP توانایی بیوتین در تقویت زیرساخت «کراتینِ» بدن به‌منظور تحریک و حمایت از سلامت فولیکول‌ها را تحریک می‌کند تا از حالت خفته به مرحله‌ی رشد حرکت کنند و به همین دلیل استفاده‌ی هم‌زمان از بیوتین و پی آر پی نتیجه‌ی بهتر ترمیم مو را تضمین می‌کند. خودِ بیوتین که به‌عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود، تولید کراتین در مو را تحریک و سرعت رشد «فولیکول» ها را افزایش می‌دهد.

تأثیر قرص بیوتین در جلوگیری از ریزش مو چقدر است؟

قرص بیوتین 1000 میکرو گرم برونسون

یک قرص بیوتین برای جبران کمبود بیوتین و نیز تقویت موها مصرف می‌شود. در مورد این که آیا کسانی که کمبود بیوتین ندارند با قرص بیوتین دارای موهای پرپشت‌تری خواهند شد تحقیقات علمی زیادی وجود ندارد. کمبود بیوتین می‌تواند علت ریزش مو باشد ولی علت‌های دیگری هم می‌توانند‌ سبب ریختن یا ضعیف شدن موها شوند. اکثر قرص‌های بیوتین ایمن هستند ولی از آنجا که برخی لابراتوارها احتمال دارد در ترکیبات بیوتین مداخله کنند.

تاثیر بیوتین در جلوگیری از ریزش مو – جمع‌بندی

  • بیوتین که به‌عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود، تولید کراتین در مو را تحریک و سرعت رشد «فولیکول» ها را افزایش می‌دهد. (فولیکولِ مو، یک سیستم پوستی برای تولید مو است.)
  • بیوتین به متابولیسم اسیدهای چرب، کربوهیدرات‌ها و پروتئین کمک می‌کند وفایده‌ی اصلی آن تقویت مو و ناخن است. بیوتین در تبدیل شدن غذا به انرژی هم تأثیر دارد.

کپسول مگابیت 5000 میکروگرم برونسون

  • هرچند هنوز به تحقیقات علمی بیشتری در این مورد نیاز است ولی تأثیر بیوتین در جلوگیری کردن از ریزش مو در برخی منابع مورد قبول و مجرب ذکر شده؛ با این حال پیش از مصرف مکمل بیوتین لازم است از یک متخصص، مشاوره بگیرید. 
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد