خرید محصولات برند درموسیس

مکمل بیوتین چیست؟ چه دوز مصرف بیوتین مجاز است؟!

مکمل بیوتین چیست؟  چه دوز مصرف بیوتین مجاز است؟!

نگاهی به فواید و عوارض مصرف بیوتین

احتمالاً بارها نام مکمل بیوتین به گوشتان خورده باشد، اما می‌دانید بیوتین چیست؟ چطور می‌توان از این ویتامین استفاده کرد و تأثیر اصلی استفاده از بیوتین روی چه قسمتی از بدن است؟ سؤال مهم‌تر اینکه اگر اهل مصرف بیوتین هستید، تا چه دوز مصرف بیوتین برای بدن امن است؟ دانستن جواب همه این سؤال‌ها کمک می‌کند تا مصرف مکمل بیوتین را در بهترین و مناسب‌ترین میزان آن داشته باشید و نتیجه کافی را ببینید.

قرص بیوتین آپوویتال

پس اگر اهل مصرف مکمل بیوتین برای سلامت بدن خود هستید، اما درباره اطلاعات تکمیلی آن چیزی نمی‌دانید یا اگر بارهاوبارها نام بیوتین را شنیده‌اید و هنوز فرصتی برای مطالعه و شناخت کامل آن پیدا نکرده‌اید، خواندن این مطلب کمک می‌کند تا به همه اطلاعات ضروری درباره فواید مصرف بیوتین و عوارض مصرف آن دست پیدا کنید. تا پایان این مطلب به خواندن ادامه دهید.

مکمل بیوتین چیست؟

بیوتین یک کوآنیزم و یک ویتامین B است. این ویتامین را به‌عنوان ویتامین H هم می‌شناسند. بیوتین ویتامینی است که در بیشتر مواد غذایی محلول شده و می‌توان با مصرف این مواد غذایی، میزان دوز ضروری بیوتین را برای بدن تأمین کرد و کمبود آن در بدن نادر است. اگر مو و ناخن‌‌ها ضعیفی دارید احتمالاً بارها با پیشنهاد مصرف مکمل بیوتین مواجه شده‌اید.

قرص بیوتین 1000 میکروگرم رزاویت

دلیل این پیشنهاد هم نتیجه کمبود بیوتین روی نازک شدن موهاست. هرچقدر که بیوتین در بدن کمتر باشد، منجر به نازک شدن مو خواهد شد، به همین دلیل برخی با توصیه مصرف مکمل‌های بیوتین ادعا می‌کنند مو را ضخیم کرده و رشد آن را تحریک می‌کند. همچنین این مکمل را گاهی اوقات برای هپاتیت، نوروپاتی و سایر بیماری‌های مختلف هم مصرف می‌کنند.

بیوتین نقش کلیدی در بدن دارد. از حفظ و تأمین دوباره سلامت پوست گرفته تا اثرگذاری روی سیستم اعصاب، دستگاه گوارش، متابولیسم و سلول‌ها جزء بخش‌‌هایی از بدن است که مصرف بیوتین برای آنها مؤثر است. بیوتین یک ویتامین ضروری است، به این معنی که بدن شما برای عملکرد صحیح به این ریزمغذی نیاز دارد. بیوتینی که در غذاها مصرف می‌کنید به بدن شما کمک می‌کند تا غذایی که می‌خورید (پروتئین، کربوهیدرات و چربی) را به انرژی تبدیل کند.

فرمول بیوتین .

نتایج یک بررسی کوچک نشان داد که بیوتین و سایر ریزمغذی‌ها به درمان نوروپاتی محیطی و درد‌های عصبی اندام‌ها که می‌تواند ناشی از نارسایی کلیه یا دیابت باشد، کمک می‌کند. در این آزمایش مکمل‌‌های بیوتین به‌عنوان درمانی برای تعدادی از بیمار‌ها و مشکلات افراد گروه مطالعه مصرف شد و نتایج آن توانست تا حد بسیار زیادی رضایت‌بخش و موفقیت‌آمیز باشد و ثابت کند که مصرف بیوتین نقش مؤثری روی کاهش دردهای عصبی خواهد داشت. این آزمایش ادعای دیگری هم مطرح کرد که می‌گوید بیوتین ممکن است مقاومت به انسولین و علائم عصبی مرتبط با دیابت نوع ۲ را کاهش دهد و برای اثبات این ادعا نیاز به بررسی‌ها و تحقیق بیشتری است.

نحوه مصرف بیوتین چگونه است؟

بیوتین به شکل قرص‌های دارویی (Pill  یا Tablet)  وجود دارد. همچنین محصولات مویی غنی شده با بیوتین، مثل شامپوهای مراقبتی، ماسک‌ها و نرم‌کننده‌های مو هم وجود دارند که در ترکیبات اصلی آنها از بیوتین استفاده شده است. تعدادی از مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند که مکمل بیوتین ممکن است به تحریک رشد مجدد مو در افرادی که دارای کمبود بالینی بیوتین یا آلوپسی (ریزش مو) هستند، کمک کند. برگرفته از  webmd

آلوپسی (ریزش مو)

این محصولات ممکن است گران باشند و حتی برخی از برند‌هایی که از بیوتین استفاده می‌کنند اعتبار و سلامت کافی را ندارند و لازم است در خرید و مصرف آنها دقت و حساسیت بیشتری داشت. باتوجه‌ به گفته‌ها، محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند که رشد مجدد مو اغلب توسط عوامل زیادی ایجاد می‌شود و ممکن است اصلاً به دلیل مصرف مکمل بیوتین نباشد.

 خبر خوب اینجاست که بدون مصرف این مکمل‌ها یا محصولات دارویی و مراقبتی هم می‌توانید بیوتین را به بدنتان برسانید؛ زیرا بسیاری از غذاها سرشار از بیوتین هستند و منبع خوبی برای جذب ویتامین B و بیوتین ضروری بدن محسوب می‌شوند.

به همین دلیل است که اکثر مردم نیازی به مصرف مکمل‌های بیوتین ندارند و فقط با مصرف مواد غذایی حاوی بیوتین می‌توانند دوز لازم برای سلامت بدنشان را تأمین کنند. همچنین بدن ما بیوتینی را که قبلاً استفاده کرده بودیم را بازیافت می‌کند و کمبود واقعی بیوتین در بدن که می‌تواند مشکل‌ساز شود، بسیار نادر است.

ویتامین ب

از جمله گروهی که ممکن است با کمبود بیوتین مواجه شوند، زنان باردار هستند؛ بنابراین احتمال توصیه مصرف بیوتین باتوجه‌به نظر پزشک برای این گروه از افراد وجود دارد. مناسب‌ترین دوز مصرف بیوتین چیست

FDA مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) یا همان دوز مصرف قطعی و مشخصی برای بیوتین تعیین نکرده است. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، ۳۰ میکروگرم (mcg) مصرف روزانه بیوتین برای افراد ۱۹ سال به بالا کافی است و این میزان بیوتین را هم می‌توانند از طریق مصرف مواد غذایی دریافت کنند. بسته به نیاز و کمبودهای بدن شما، ممکن است پزشک مصرف دوز بالاتری را توصیه کنند.

منابع غذایی دریافت بیوتین چیست؟

بیوتین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. جوانه گندم، غلات سبوس‌دار، نان سبوس‌دار، تخم‌مرغ، لبنیات، بادام‌زمینی، آجیل سویا، چغندر، سالمون و مرغ همگی منابع بیوتین هستند.

«تاثیر بیوتین بر سلامت پوست» از اهمیت بالایی برخوردار است تا آنجا که خواندن مطلبی که لینک آن را پیشتر برایتان قرارداده‌ایم می‌تواند در انتخاب رژیم غذایی مناسب و در خدمت سلامت پوست به شما بینش صحیحی بدهد.

بادام‌زمینی

عوارض جانبی مصرف بیوتین چیست؟

هنوز عوارض جانبی قطعی و مشخصی برای مکمل‌های بیوتین تعیین نشده است اما مصرف بیش از اندازه بیوتین زمینه‌ساز مشکلات مختلفی در بدن باشد. عوارضی مثل بثورات پوستی، ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات ترشح انسولین و مشکلات کلیوی از جمله عوارض جانبی احتمالی این مکمل برای مصرف دوزهای بالا و خطرساز است.

تا امروز آزمایش‌ها و بررسی‌هایی که درباره بیوتین انجام شده است نشان داده حتی مصرف دوز‌های بالاتر این مکمل هم برای بدن افراد بی‌خطر بوده است. محققان هنوز عوارض مصرف بیوتین را تأیید نکرده‌اند و نمی‌دانند در چه دوزی ممکن است برای سلامتی بدن خطر ایجاد کند. بااین‌حال توصیه می‌شود بیشتر از حد لازم و بدون نظر پزشک در مصرف این مکمل زیاده‌روی نشود.

مشکلات کلیوی

  • اثرات جانبی: به نظر می‌رسد بیوتین ایمن و قابل‌تحمل است، حتی در سطوح نسبتاً بالا. حداکثر دوز ایمن بیوتین ناشناخته است.
  • خطرات اگر شرایط پزشکی دارید (باردار یا شیرده) هستید: قبل از استفاده از مکمل‌های بیوتین با پزشک مشورت کنید. به کودک بیوتین ندهید مگر اینکه پزشک اطفال توصیه کند.
  • تداخلات دارویی و غذایی: اگر به طور منظم هر دارویی مصرف می‌کنید، قبل از شروع استفاده از مکمل‌های بیوتین با پزشک خود صحبت کنید. بیوتین ممکن است اثر برخی داروها را تضعیف کند یا حتی برعکس، بسیاری از داروها مثل آنتی‌بیوتیک می‌توانند سطح و اثرگذاری آن در بدن را کاهش دهند. حتی برخی از داروهای صرع ممکن است جذب بیوتین از غذا را کاهش دهند.

مصرف مکمل لیپوئیک اسید نیز ممکن است نیاز بدن به دریافت بیوتین را افزایش دهد. همچنین خوردن سفیده تخم‌مرغ به طور منظم احتمال تأثیر روی جذب و کاهش بیوتین موجود در بدن را ایجاد می‌کند.

مکمل بیوتین چیست؟

میزان مورد نیاز مصرف بیوتین 

اگر افراد با توجه به نتایج آزمایش و نظر پزشک دچار کمبود بیوتین در بدن باشند میزان مصرف باید در وهله اول طبق نظر پزشک انجام شود. به‌طورکلی میزان مصرف روزانه را میتوان به این طریق دسته بندی کرد :

کودکان زیر ۳ سال: ۲۰ تا ۱۰ میکروگرم

کودکان ۶ تا ۴ سال: ۲۵ میکروگرم

کودکان ۱۰ تا ۷ سال: ۳۰ میکروگرم

افراد بالای ۱۰ سال: ۱۰۰ تا ۳۰ میکروگرم

جمع‌بندی پایانی

درباره مکمل بیوتین و فواید و عوارض مصرف این مکمل گفتیم. هنوز دوز خطرآفرینی برای مصرف بیوتین تعیین نشده است، اما ممکن است در آینده بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که انجام می‌شود تأثیر منفی و مخرب مصرف این دارو رو نشان دهد. درهرصورت بهترین توصیه برای دوز مصرف مکمل بیوتین و بهره‌بردن از فواید بیوتین، مشورت با پزشک متخصص و خرید و مصرف مکمل‌هایی دارویی و معتبر است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد